??????????????????????????????????????????????????????????????ja als em te rijk stond was het geen doen aan van de te rijden
minste ge doortrok aan de gas pruttelde ie. nuja quad van mijne maat staat opgeborgen tot er resultaten zijn van de carb
Rino jetting
- Rocky
- Quadrider

- Berichten: 446
- Lid geworden op: vr 24 okt, 2003 08:44
- Locatie: Halle-Booienhoven (Zoutleeuw)
- Contacteer:
Te arm mengsel = te heet = risico op vastlopen (te weinig koeling van het verbrande mengsel.
OOk bij 4-takt
OOk bij 4-takt
<-Kawasaki Brute Force 750 4x4i Silver '06->
DYNOJET Kit - Moose Powerbox - 26" Bighorns - Garmin Streetpilot III deluxe
Visit my site:
http://www.henskens-vanmechelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
DYNOJET Kit - Moose Powerbox - 26" Bighorns - Garmin Streetpilot III deluxe
Visit my site:
http://www.henskens-vanmechelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rocky
- Quadrider

- Berichten: 446
- Lid geworden op: vr 24 okt, 2003 08:44
- Locatie: Halle-Booienhoven (Zoutleeuw)
- Contacteer:
Een stukje uit een carburator context:
Contrary to popular belief, most modern motorcycle engines do not have overly lean main jets as they come from the factory. At least those built since the early 1990s. There is no need for one thing, as the majority of EPA type testing is not conducted at wide open throttle or WOT.
Plus, lean WOT operation runs the danger of damaging the engine, something else the factories try to avoid. Many Supersport racers who are required to run pure stock airboxes and exhaust systems will actually decrease main jet sizes slightly in some cases to obtain a little more Power.
This isn't advisable for street use by the way, as conditions vary too much during day to day operation.
Contrary to popular belief, most modern motorcycle engines do not have overly lean main jets as they come from the factory. At least those built since the early 1990s. There is no need for one thing, as the majority of EPA type testing is not conducted at wide open throttle or WOT.
Plus, lean WOT operation runs the danger of damaging the engine, something else the factories try to avoid. Many Supersport racers who are required to run pure stock airboxes and exhaust systems will actually decrease main jet sizes slightly in some cases to obtain a little more Power.
This isn't advisable for street use by the way, as conditions vary too much during day to day operation.
<-Kawasaki Brute Force 750 4x4i Silver '06->
DYNOJET Kit - Moose Powerbox - 26" Bighorns - Garmin Streetpilot III deluxe
Visit my site:
http://www.henskens-vanmechelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
DYNOJET Kit - Moose Powerbox - 26" Bighorns - Garmin Streetpilot III deluxe
Visit my site:
http://www.henskens-vanmechelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rocky
- Quadrider

- Berichten: 446
- Lid geworden op: vr 24 okt, 2003 08:44
- Locatie: Halle-Booienhoven (Zoutleeuw)
- Contacteer:
Waar het dus op neer komt, Volle gas rijden, met een te arm mengsel, is een gevaar om de motor te beschadigen.Sg6 schreef:en nu in het vlaams want ik begrijp de technische woorden niet
<-Kawasaki Brute Force 750 4x4i Silver '06->
DYNOJET Kit - Moose Powerbox - 26" Bighorns - Garmin Streetpilot III deluxe
Visit my site:
http://www.henskens-vanmechelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
DYNOJET Kit - Moose Powerbox - 26" Bighorns - Garmin Streetpilot III deluxe
Visit my site:
http://www.henskens-vanmechelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
wat de heer Ronnieb bedoelt (en waar is) is, dat wanneer een 4 takt blok TE RIJK staat afgesteld, de motor OOK heet kan worden, omdat de verbranding dan te lang gaat duren en niet kan ontsnappen in tegenstelling tot 2 takt waarbij bij na iedere werkslag van de zuiger een uitlaat poort opent voor het verwijderen van verbrandingsgassen en waarbij tegelijkertijd een vers koel brandstof mengsel in de verbrandingskamer wordt gepompt.
waneer 2 of 4 takt te arm staan afgesteld, zullen ze beide "te heet"worden.
4 takt kan deze ongewenste situatie langer verdragen omdat de zuiger en kleppen dmv carterolie gesmeerd worden (wet of dry sump), de 2 takt zal minder lang leven omdat de zuiger en lagers immers gesmeerd worden door het brandstofmengsel voorzien van olie welke in arme toestand te weinig voorhanden is.
pingelen of detoneren is de meest onwenselijke situatie omdat met iedere slag iets kapot gaat, 4 takt zal ook in dit geval het langer uithouden maar uiteindelijk ook begeven.
voordeel van 2 takt: motor beeindigt zeer rap zijn eigen leven maar is over het algemeen voor relatief weinig geld te repareren, 4 takt rijdt misschien de wedstrijd uit maar zal de "baas" dieper in de portemonee doen tasten.
ergo: zorg voor een goede afstelling en niet zo op vermogen getuned, dat een "schaduw voor de zon" de motor laat detoneren.
waneer 2 of 4 takt te arm staan afgesteld, zullen ze beide "te heet"worden.
4 takt kan deze ongewenste situatie langer verdragen omdat de zuiger en kleppen dmv carterolie gesmeerd worden (wet of dry sump), de 2 takt zal minder lang leven omdat de zuiger en lagers immers gesmeerd worden door het brandstofmengsel voorzien van olie welke in arme toestand te weinig voorhanden is.
pingelen of detoneren is de meest onwenselijke situatie omdat met iedere slag iets kapot gaat, 4 takt zal ook in dit geval het langer uithouden maar uiteindelijk ook begeven.
voordeel van 2 takt: motor beeindigt zeer rap zijn eigen leven maar is over het algemeen voor relatief weinig geld te repareren, 4 takt rijdt misschien de wedstrijd uit maar zal de "baas" dieper in de portemonee doen tasten.
ergo: zorg voor een goede afstelling en niet zo op vermogen getuned, dat een "schaduw voor de zon" de motor laat detoneren.
- Rocky
- Quadrider

- Berichten: 446
- Lid geworden op: vr 24 okt, 2003 08:44
- Locatie: Halle-Booienhoven (Zoutleeuw)
- Contacteer:
Amen! 
<-Kawasaki Brute Force 750 4x4i Silver '06->
DYNOJET Kit - Moose Powerbox - 26" Bighorns - Garmin Streetpilot III deluxe
Visit my site:
http://www.henskens-vanmechelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
DYNOJET Kit - Moose Powerbox - 26" Bighorns - Garmin Streetpilot III deluxe
Visit my site:
http://www.henskens-vanmechelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;



