meer vermogen ?

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Daan
Quadrider
Quadrider
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 19:10
Locatie: Omgeving Ede

Bericht door Daan »

Mechanisch en elektrisch maken geen verschil in de levensduur. Mits goed gedaan, houd je motor het nog even lang vol.
Het doel van het aanpassen van de timing is om de ontsteking op een idealer moment plaats te laten vinden.
Via een CDI gebeurt dit niet echt denkbeeldig. De CDI wordt alleen geprogrammeerd om de vonk op een ander moment te geven. Een CDI begint met redelijk wat timing en zou vervolgens langzaam terug moeten gaan in de timing (iets dat de standaard CDI ook al doet). Dit is omdat naarmate de toeren toenemen, ook de snelheid waarmee het brandstof/lucht-mengsel wordt aangevoerd toeneemt. Dit veroorzaakt turbulentie, wat weer een snellere verbranding veroorzaakt. Zou je de curve dus in een rechte lijn omhoog laten lopen (dus niet terug zou gaan met de timing naarmate de toeren toenemen), dan zou het gruwelijke gevolgen voor je blok hebben.
De aangepaste timingplate of de degree key werken samen met je standaard CDI. Je timing wordt over de hele curve bijvoorbeeld +4 graden, terwijl de eigenschap van teruggaan met timing naarmate de toeren stijgen gewoon behouden blijft (je veranderd immers niks aan je CDI).
Een aftermarket CDI heeft een aangepaste curve en je hebt ook programmeerbare CDI's (bijv. de DynaFS) waarbij je je eigen curves in kan voeren. Een volledig custom curve heeft in mijn ogen echter alleen zin als je extreem veel mods hebt, waaronder ook veel interne motormodificaties.
Laatst gewijzigd door Daan op wo 02 jul, 2003 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Bij de 400ex wordt vaak ook de toerentalbegrenzer eraf gehaald, en dan stel ik mij toch wel vragen over de levensduur....iemand hier ervaring mee?
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
JAN15-10
Quadrider
Quadrider
Berichten: 303
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 21:47
Locatie: noord Brabant Nederland

Bericht door JAN15-10 »

Vervroegen van de ontsteking voor meer vermogen,idealere ontbranding,enz.
Lijkt mij dat het de levensduur toch wel verkort enof risico van verbranding verhoogt.
Ik neem aan dat in de fabriek tochwel de ideale afstelling wordt toegepast :?:
Met enkele plugchops is natuurlijk ook niet altijd de ideale afstelling af te lezen,zal je toch wel regelmatiger moeten controleren denk :?:
Het gevoel en gehoor zal toch ook wel van invloed zijn.?

Is meer voor de echte Racefreaks. :wink:

Heb er gèèn verstand van hoor ,lijkt me wel leuk als je `n extra quad in de schuur hebt staan om daar flink aan te sleutelen om de grenzen te verkennen. (doet mij nog aan de brommer tijd denken,weinig rijden en vèèl sleutelen dus. )

Jan 8)
Driving a YAMAHA KODIAK 4x4 autom.

Rijd Quad,of blijf bij je schat !
staso

Bericht door staso »

Persoonlijk heb ik ook de mening dat dit de levensduur verkort. In een ver verleden heb ik een soortgelijke ingreep toegepast op een wagen (optimalisatie ontsteking dmv aangapaste chip) Na 50.000 km kleppendeksel gebarsten, 100.000 bef erdoor. Was wel degelijk te wijten aan de ingreep.

Het is ook wel logisch, hoe meer ingrepen, des te meer dat de onderdelen het te verduren krijgen, en dit resulteert in kortere levensduur.

Maar als we daarmee kunnen leven is er geen vuiltje aan de lucht. En voor iedere persoon is dit anders.

S
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Is net zoiets als chiptunen. Iedereen zegt wel dat t geen kwaad kan maar t verkort wel degelijk de levensduur van de motor.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Daan
Quadrider
Quadrider
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 19:10
Locatie: Omgeving Ede

Bericht door Daan »

Ik ben het hier niet mee eens. Chiptunen kan ik begrijpen omdat je immers ook de turbodruk verhoogt (hoewel je daar ook pech mee kan hebben, m'n vader heeft 150.000 km gereden met z'n gechiptunede auto en heeft geen enkel probleem gehad).
Maar niemand hier zegt toch ook:''Een aftermarket uitlaat vertrouw ik niet. In de fabriek zullen ze al wel de beste gekozen hebben''. Dat geld in mijn ogen ook voor bijv. een aanpassing van de timing. Als je het goed doet, dan krijg je de ontsteking op een idealer moment. Sinds wanneer is 'ideaal' verkeerd? Alleen als je niet weet wat je doet en te ver gaat, dan gaat de levensduur van je blok achteruit. In Bansheekringen is een latere timing een van de mods die bijna iedereen heeft. En daar zitten er genoeg tussen die 4 jaar verder rijden voordat ze weer aan een revisie toe zijn.
Zelfde als voor timing geld ook voor poorten. Veel 2-takts hebben bijvoorbeeld standaard poorten met redelijk 'scherpe' randen. Deze randen schrapen een gedeelte van de olie van je zuiger af met het gevolg dat je minder smering hebt. Mild poortwerk vebeterd in zo'n geval zowel levensduur als vermogen.
Zo zijn er nog talloze voorbeelden. Feit is dat de blokken fabrieksaf gigantisch gedetuned zijn en er heel veel ruimte is voor verbetering (zowel wat vermogen als betrouwbaarheid betreft). Toename in vermogen betekend niet altijd verkorting van de levensduur en betrouwbaarheid van je blok. Dit gaat alleen op als je de extremere kant op gaat (sterk verhoogde compressie, zwaarder poortwerk, timing bijv. +8 graden, etc.).
Zolang je precies weet wat je doet en je gaat niet de extremere (of racy) kant op, hoef je je nergens zorgen om te maken. :wink:

OK. I'm stepping off my soapbox now. :lol: :wink:
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.
elsinore
Quadrider
Quadrider
Berichten: 352
Lid geworden op: di 27 mei, 2003 21:39
Locatie: krimpenerwaard

Bericht door elsinore »

Daan slaat de spijker op zijn kop.

alle fabrieksvoertuigen, quads, motoren, auto's etc worden op levensduur geproduceerd. zelfs een ferrari.

voorbeeld hier een blaster, die is mbt compressie zo ruim bemeten, dat je met 95 octaan zonder problemen "jaren" kunt rijden (normaal gebruik)
ga je het ruigere werk doen zoals poortwerk, compressie verhogen etc, dan moet er met het "koppie" gereden worden.
toch kun je hiermee lange tijd veel plezier hebben.
besteed aandacht aan het bougie lezen, op meerdere toerengebieden.
gebruik goede kwaliteit transmissie olie en 2 takt meng olie.
3/4 keer racen, dan gaat er nieuwe olie in de Honda; Motorex transmission oil 10w30(errug goed), dun maar dan slaat het tenminste snel uit de koppeling.

wat Daan bedoelt met de randen van de poorten "opknappen" heet camferen is belangrijk en is bedoeld dat de zuiger minder snel hapt bij zware belastingen waardoor de zuiger wat extra uit kan zetten.

onsteking vervroegen werkt over heel de toerenband en verhoogt koppel.
let op! dit moet je niet doen wanneer je vindt dat je motor misschien al te arm loopt. detonatie zal het gevolg zijn met alle risico's van dien.

dit is het voor dit moment, morgen mijn quad ophalen bij de uitlatendokter HGS.

mark :D
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Jullie hebben inderdaad allebei gelijk.

Afbeelding

Mooi gezegd.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Daan
Quadrider
Quadrider
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 19:10
Locatie: Omgeving Ede

Bericht door Daan »

mark schreef:wat Daan bedoelt met de randen van de poorten "opknappen" heet camferen
Ja, dat bedoelde ik. :D Weer wat geleerd. :D
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.
JAN15-10
Quadrider
Quadrider
Berichten: 303
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 21:47
Locatie: noord Brabant Nederland

Bericht door JAN15-10 »

Jullie (Daan , Mark )uitleg was weer leerzaam,zelfs van `n ergenis wekkende SOAP valt soms toch nog wat te leren.be continued :!:

Jan 8)
Driving a YAMAHA KODIAK 4x4 autom.

Rijd Quad,of blijf bij je schat !
Daan
Quadrider
Quadrider
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 19:10
Locatie: Omgeving Ede

Bericht door Daan »

JAN15-10 schreef:`n ergenis wekkende SOAP
Waar? Wanneer? :? :shock:
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.
Plaats reactie