JR schreef:Met een 700 kan je gerust crossen, alleen vergt het meer inspanning.
Als je dan toch wil rijden op parcours, dan ga je automatisch je quad wel veranderen.(stuurdemper, killswitch, verbreden, nerfbars,veren, uitlaat, jetkit, ...)
Welke quad? Wel elke heeft zijn voordelen. Maar het belangrijkste is dat hij je goed zit. Als je zitpositie inorde is kan je verder afwegen. Dus rijdt eens met elk type eens en kijk dan verder.
De meest nemen een yfz; ltr of ktm.
En elke quad vraagt voldoende onderhoud. Op tijd olie, oliefilter en luchtfilter vervangen is nodig bij elke quad. Wij vervangen olie elke 5uur en de filter nog veel vlugger. Enkel de zuiger is bij een 450 sneller versleten.
merci goede uitleg kan je me soms ook zeggn hoe lang zo'n ltr mee gaat (cillinder )?
hoeveel uur ? +- km's ?
waarom kiezen ze dan geen kfx 450
ik ga ongeveer 70 % offroad 30 % baan doen . thnx voor comentaar iedereen ! ToTo
scoops schreef:Yfz, en onderhoud valt best mee (mits je hem standaard houd). Ik rij ook al een tijd met een 450 en dan 80% offroad en baan, en hij bevalt dus echt uitermate goed.
het onderhoud valt best mee wat is dat dan ?
om de 3-4 maand nieuwe cill pakkingen zuiger .... ?
scoops schreef:Yfz, en onderhoud valt best mee (mits je hem standaard houd). Ik rij ook al een tijd met een 450 en dan 80% offroad en baan, en hij bevalt dus echt uitermate goed.
het onderhoud valt best mee wat is dat dan ?
om de 3-4 maand nieuwe cill pakkingen zuiger .... ?
Als je heb orgineel laat, en je rijd 30% baan en 70% offroad, dan kun je met je zuiger toch zeker een jaar tot 2 jaar doen. Maar het vervangen van de olie zou ik wel regelmatig doen, zo om de 10uur als je offroad doet, en om de 5uur als je baan doet. gewoon zorgen dat alles goed schoon is etc. maar dat is met elke quad zo.
Raptor is goed om te crossen, mits verbreding en andere schokdempers.
Voordeel is de aangename zitpositie (voor o.a. de rug) tijdens lange ritten en natuurlijk de achteruit. Ook het hoge koppel is handig bij trial werk of in het mulle zand.
Nadeel is het hogere gewicht dus iets minder wendbaar en vermoeiender om mee te rijden.
Als je enkel parcours doet, niet twijfelen en voor een 450 gaan. Bij het springen zal je meer controle hebben en ook technische bochten zullen wat soepeler te nemen zijn.
Bij combinatie baan/offroad ben je volgens mij het beste af met een Raptor + modificaties.
Ik rij zelf vooral parcours en offroad. Denk 20% op de baan (en daarmee bedoel ik dus de openbare weg voor de nl's).
Olie + filter vervangen doe ik ook heel regelmatig bij de Raptor maar het blok is nog niet open geweest en start altijd direkt (ook wanneer hij warm is). Dat is bij een 450 nog wel eens anders...
scoops schreef:Yfz, en onderhoud valt best mee (mits je hem standaard houd). Ik rij ook al een tijd met een 450 en dan 80% offroad en baan, en hij bevalt dus echt uitermate goed.
het onderhoud valt best mee wat is dat dan ?
om de 3-4 maand nieuwe cill pakkingen zuiger .... ?
Als je heb orgineel laat, en je rijd 30% baan en 70% offroad, dan kun je met je zuiger toch zeker een jaar tot 2 jaar doen. Maar het vervangen van de olie zou ik wel regelmatig doen, zo om de 10uur als je offroad doet, en om de 5uur als je baan doet. gewoon zorgen dat alles goed schoon is etc. maar dat is met elke quad zo.
Ik heb mijn raptor 350 nieuw gekocht 2 jaar geleden, en heeft 7000km. De zuiger was zo erg versleten dat de motor is vastgelopen , met als gevolg: drijfstang krom , kleppen gebroken revisie van +- 1100 euro.
Hij is altijd goed onderhouden geweest , altijd optijd nieuwe olie + filter etc.
Elke quad dealer zegt mij dat je elke +- 50 uur de zuiger moet veranderen bij een 450cc quad.
Daarom twijfel ik ook zo erg tussen een ltz of een kfx 450
Owner van yamaha raptor350
Freestyle rules crosseeuuuhhh !
ToTo en ik rijden ongeveer 3500 km per jaar ... maar in uren is dat zo moeilijk uit te drukken
Dus stel elke 120 uur dan ongeveer : cilinder uitboren , nieuwe zuiger kit, pakkingsset, ( kleppen slijpen + roderen + afstellen ) , klepzittingen ... Drijfstang gaat ook maar 2 zuigers mee vermoed ik ?
Wat betalen jullie ongeveer voor zo'n onderhoud ?
Owner van yamaha raptor350
Freestyle rules crosseeuuuhhh !
scoops schreef:Yfz, en onderhoud valt best mee (mits je hem standaard houd). Ik rij ook al een tijd met een 450 en dan 80% offroad en baan, en hij bevalt dus echt uitermate goed.
het onderhoud valt best mee wat is dat dan ?
om de 3-4 maand nieuwe cill pakkingen zuiger .... ?
Als je heb orgineel laat, en je rijd 30% baan en 70% offroad, dan kun je met je zuiger toch zeker een jaar tot 2 jaar doen. Maar het vervangen van de olie zou ik wel regelmatig doen, zo om de 10uur als je offroad doet, en om de 5uur als je baan doet. gewoon zorgen dat alles goed schoon is etc. maar dat is met elke quad zo.
ik denk dat ik dan toch voor een 450 ga maar zou dan toch mss graag na een lange periode toch wat willen tunen en gaat hij dan zo rap verslijten ? want heb nog altijd geen ezeltje dat geld schijt xd
merci voor de goede uitleg iedereen ! ToTo
ja natuurlijk zal het met displacements harder slijten, dus raad je aan om echt kwaliteits onderdelen te nemen (wat natuurlijk wel de nodige onkosten met zich mee brengt). Ook van belang bij tuning is dat je niets vergeet, dus niet alleen je zuiger en cilinder vervangen, maar ook krukas, drijfstang, kleppen, klepveren, uitlaat koppeling etc etc. als je met zo'n project klaar bent en alles en goede combinatie afgestelt is zijn er niet zoveel verschillen in onderhoud dan orgineel omdat een 450 over het algemeen al vrij hoog opgevoerd is.
@ToTo:
Wij vervangen de zuiger en kettinggeleider om de 30u. Hou wel rekening dat een 450 meer "afziet" op de baan. De constante hoge toeren belasten de motor zwaarder dan optrekken.
Bij een LTR gaat die inderdaad langer mee. Maar vergeet nooit je cilinder na te kijken. Die verslijt natuurlijk ook.
En de rest is zoals Mika het zei. Als ik me niet vergis heeft die zowel met een 450 als een 700 gereden.
JR schreef:@ToTo:
Wij vervangen de zuiger en kettinggeleider om de 30u. Hou wel rekening dat een 450 meer "afziet" op de baan. De constante hoge toeren belasten de motor zwaarder dan optrekken.
Bij een LTR gaat die inderdaad langer mee. Maar vergeet nooit je cilinder na te kijken. Die verslijt natuurlijk ook.
En de rest is zoals Mika het zei. Als ik me niet vergis heeft die zowel met een 450 als een 700 gereden.
Om de hoeveel uur verangen jullie dan de kleppen ,klepzittingen , drijfstang , distributieriem etc .. ?
Boor je je cilinder altijd uit als je een nieuwe zuiger steekt ?
Owner van yamaha raptor350
Freestyle rules crosseeuuuhhh !
Om de 90uur de cilinder en krukas.
Distributieketting hangt af. Maar beter voorkomen dan genezen.
UItboren doen we niet, want hij past altijd mooi.
Als je met een hoge druk piston rijdt, zeker elke 30uur vervangen.
Kleppen kan ik niet zeggen, bij de aankoop was de revisie slecht gebeurd. Daardoor andere culasse moet steken, inclusief kleppen. Als je een koopt, zeker uren teller bijkopen. Kost echt niet veel. Best ook leren om te rekenen in uur i.p.v. kilometers.
ik heb een raptor 700 gehad met alles erop en eraan inclusief veren van reiger
nu een ltr al een paar maand met juist cherry bom en spark arrestor eruit + open lucht filter (kost prijs 50 euro)
en moet zeggen deze loop super zo
mijn advies vergeet de achteruit en koop je een 450 ltr/yfz
rij bijna altijd offroad
450 is veel meer bestuurbaar (mijn opinie heb ze wel alle twee gehad )
B j o r n schreef:ik heb een raptor 700 gehad met alles erop en eraan inclusief veren van reiger
nu een ltr al een paar maand met juist cherry bom en spark arrestor eruit + open lucht filter (kost prijs 50 euro)
en moet zeggen deze loop super zo
mijn advies vergeet de achteruit en koop je een 450 ltr/yfz
rij bijna altijd offroad
450 is veel meer bestuurbaar (mijn opinie heb ze wel alle twee gehad )
mercikes bjorn ma kga wss al geen 700 kopen dus zal het een 450 worden en de ltr is al jaren mijn favouriet maar ik zou willn wachten tot de nieuwe 2010 modellen maar weet iemand wanneer deze uitkomen ? als deze nieuwe 450 niet mooi zijn koop ik mij een 2dehandse 450 of mss een all over banshee project . greetz ToTo