Pagina 2 van 2

Re: onkosten

Geplaatst: di 06 apr, 2010 16:42
door Boncari
Yfz 450 is goed geschikt om mee te crossen, maar minder om mee op de weg te rijden. Een 450 maakt meer toeren, dus rijdt die onrustiger en heeft die meer onderhoud nodig.
Voor dat budget kom je uit op een 2e hands raptor 350, misschien ltz 400. Je kunt ook kijken naar de b-merken (TGB, etc) en kymco

Re: onkosten

Geplaatst: di 06 apr, 2010 19:34
door libie
Nen utility is veel goedkoper in onderhoud.
Neem nen CFmoto nieuw dat kost ietsje meer dan 5000euro, hij is dan nieuw en 2 jaar garantie.
Perfect om met 2 te zitten en rijd heel zacht dankzij de onafhankelijk vering.

Re: onkosten

Geplaatst: wo 07 apr, 2010 07:39
door agememphis
wa kost een utility quad dan qua onderhoud. Eigenlijk lijkt me deze wel veel functioneler. maar esthetisch wel minder mooi.
Zowel cross als 4x4 kunnen me bekoren. Het wordt nog een zware beslissing als ik er één koop. Allesinds bedankt voor de info.
Hoe staat het met de verzekering van een 4x4x ongeveer hetzelfde als van een cross of niet?

grtz

Re: onkosten

Geplaatst: wo 07 apr, 2010 08:58
door Mark_T
agememphis schreef:wa kost een utility quad dan qua onderhoud. Eigenlijk lijkt me deze wel veel functioneler. maar esthetisch wel minder mooi.
Zowel cross als 4x4 kunnen me bekoren. Het wordt nog een zware beslissing als ik er één koop. Allesinds bedankt voor de info.
Hoe staat het met de verzekering van een 4x4x ongeveer hetzelfde als van een cross of niet?
grtz
De verzekering kijkt puur naar de aankoopwaarde, de dagwaarde en de postcode van je adres zoals opgegeven stallingsadres.
De rest is totaal niet belangrijk.

Re: onkosten

Geplaatst: wo 07 apr, 2010 10:23
door Ardjuh
agememphis schreef:wa kost een utility quad dan qua onderhoud. Eigenlijk lijkt me deze wel veel functioneler. maar esthetisch wel minder mooi.
Zowel cross als 4x4 kunnen me bekoren. Het wordt nog een zware beslissing als ik er één koop. Allesinds bedankt voor de info.
Hoe staat het met de verzekering van een 4x4x ongeveer hetzelfde als van een cross of niet?

grtz
4x4 heeft over het algemeen minder onderhoud nodig, ook omdat alles veel beter beschermd zit met kappen etc. Is tevens vaak automaat, waardoor het al moeilijk is om verkeerd te schakelen... en dat soort aanslagen op je motor.

Ook heeft een 4x4 geen ketting die gesmeerd/vervangen moet worden, met de bij behorende tandwielen die vervangen zo nu en dan vervangen moeten worden.

Je levert er wel wat vermogen en vrijheid door in...

Indicatie van de kosten als je normaal (max 4000 km) rijd sportquad per jaar:
- kettingspray 2x= €15,-
- olie 4l á 5l = €35,-
- luchtfilter olie = €5,-
- lagervet = €8,-
- Banden =€150,-
- cleaning stuf =€20,-
- remblokken =€50,-
- ketting =€40,-
- tandwielen =€40,-
Wegenbelasting: afhankelijk van waar je woont €150,-
Verzekering: aanhankelijk van veel dingen €300,-

Banden kunnen makkelijk een 10.000 mee gaan... (dus +2 jaar), achterbanden kunnen sneller slijten
als voorbanden... (starre achteras)

Cleaning stuf:
- staalborstel
- silocone spray
- spons/zeep/etc.
- reiniger

Rijd je schade wat voorbeelden:
- Volledige revisie van het blok: +€1000,- (of bij een +20.000 km)
- Lager verrrot: €100,-
- A-arm: €150,-
- Velg: €100,-
- stuur: €30,-
- spoorstang: €15,-
- stuur kolom: €90,-

Uiteraard als je de helft van de km's rijd, kun je ook de helft van het onderhoud nemen. :p