Pagina 2 van 4

Re: Crosswedstrijden beginner

Geplaatst: za 09 apr, 2011 19:48
door ___EvW___
oke, welke quad zou dan minder onderhoud nodig hebben, die wel ongeveer net zo snel en sterk is in de klasse van 400/450 cc ongeveer ?

Re: Crosswedstrijden beginner

Geplaatst: za 09 apr, 2011 20:00
door -=(R4N3)=-
Zal ook us mn mening posten :p

Als je besloten hebt een yfz450 te kopen en er af en toe mee te crossen kan je er idd 1 nemen met kenteken.
als je veel op de crossbaan zit heeft dat kenteken weinig extra waarde denk ik.

Heb zelf een R700 voor op de weg en een TRX450R voor de cross omdat met een "echte"crossquad op de weg niet te rijden is.
(sporing,vering,tandwielverhouding,verlichting eraf enz enz)

Qua mods hoef je voor af en toe op de crossbaan niet zoveel te doen. Zit je veel op de crossbaan wordt het een ander verhaal.
Is het geen id om een YFZ450R te kopen zonder kenteken? Die zijn standaard al zeer compleet met redelijke vering,brede as en a-armen en hij rijdt gewoon goed!

Als je dan later je rijbewijs hebt kan je hem altijd nog op kenteken zetten (scheelt je weer een berg BPM ook)
Een sportuitlaat zou ik niet doen, er is een nieuwe regel qua geluid: 94DB max! Tis een waardeloze regel maar hij is er nu eenmaal. Standaard demper geeft al power zat, zeker voor een "beginner" :wink: Voor een wedstrijd hoef je maar een paar dingen te doen: Nerfbars verplicht en killswitch verplicht.

En als laatste dat over te laat beginnen met crossen... Ik heb van mijn 5e tot mijn 18e op een crossmotor gereden,daarna niets meer gedaan. ben nu 31 en rijd pas weer een jaartje of wat op een quad over de baan. Het maakt niet uit hoe hard of hoe zacht je gaat, als je het maar naar je zin hebt! De rest komt vanzelf wel een x.
Verreweg ook de meeste quadrijders zullen elkaar ook helpen, tis altijd wel een gezellige boel!

Zie je wel op de baan :bier:

No worries

Re: Crosswedstrijden beginner

Geplaatst: za 09 apr, 2011 20:04
door ___EvW___
Oke,heeft de honda 450 minder onderhoud ?

Re: Crosswedstrijden beginner

Geplaatst: za 09 apr, 2011 20:11
door -=(R4N3)=-
Minder onderhoud in vergelijking met wat????

De mijne heeft "wat probleempjes"zeg maar :muur:

Ik heb een '06 en daar zijn de versnellingsbakken vaak kapot.
Hij ligt nu bij een tuner voor de 3e keer op rij.
Komt een aangepaste bak in, grotere waterpomp, nieuwe drijfstang,lagers en zuiger in enz.
Zit erover te denken er een CRF450 crossmotor blok in te bouwen, maar dit schijnt HEEL slecht te passen.

Maar elke 450 vraagt meer onderhoud dan bv een 400 omdat ze simpelweg veel harder gaan en ook echt altijd voor de cross gebruikt worden. Bij 450 quadblokkken is meestal de bak het zwakke punt. Ook gaat de zuiger of big-end lagers vaker kapot.

Maar als je met een goede quad begint en af en toe crosst, zou ik me niet teveel zorgen maken over dat onderhoud, dan valt het best mee. en of je nou een 400,450 of 700 neemt is persoonlijk denk ik

Re: Crosswedstrijden beginner

Geplaatst: za 09 apr, 2011 21:00
door cilinderhead
Je kan de TRX 450 van 2005 nemen, dit is nog geen competitie blok en meer een "enduro blok", deze heeft een stuk minder onder houdt nodig als de andere 450's.

Onderhoud moet gewoon gebeuren, en is bij een 450 altijd wat meer als bij bijvoorbeeld een raptor 700, of je nou een beginner bent of niet. :p

Re: Crosswedstrijden beginner

Geplaatst: zo 10 apr, 2011 09:08
door ___EvW___
Wat is veel onderhoud? dingen bijhouden, of echt vervangen?

En nu hoeveel uur moet je ongeveert het eerste onderdeel vervangen?

Re: Crosswedstrijden beginner

Geplaatst: zo 10 apr, 2011 18:14
door cilinderhead
Echte wedstrijd rijders die elke week een wedstrijd rijden vervangen als ik het goed heb om ongeveer 2 uur rijden de olie en na 4 uur rijden de oliefilter, deze reviseren ook na ongeveer 40 uur het complete motorblok, dat wil zeggen de zuiger en alles wat verder aan vervanging toe is. Dit geldt voor een Yfz450R met powercomandor, andere uitlaat en andere inlaat. wanneer hij standaard is en er rustiger en meer hobbymatig mee gereden wordt zal dit inderdaad wat minder zijn maar nog wel een stuk meer als bijvoorbeeld een LTZ400 denk dan aan 10 uur de olie + oliefilter vervangen en na 50/60 uur het motorblok is reviseren.

Vergelijk het met een opgevoerde brommer, deze zal sneller nieuwe onderdelen nodig hebben als een opgevoerde. een 450 is eigenlijk een opgevoerde quad vanuit de fabriek. en een andere bijvoorbeeld een raptor 350, 660, 700, 250, enzo is dan " standaard" en kan jarenlang mee gereden worden zonder een revisie. wel heeft deze ook het nodige onderhoudt nodig maar dan zal je met 1 keer per jaar de olie en oliefilter vervangen en af en toe de luchtfilter schoonmaken en opnieuw invetten toch wel een eind komen.

Re: Crosswedstrijden beginner

Geplaatst: zo 10 apr, 2011 18:23
door ___EvW___
als ze op een hobbywedstrijd bijv met een yamah 700 of 450 rijden. Met wat voor quad kun je die snelheid en optrekvermogen dan wel bijhouden?

Re: Crosswedstrijden beginner

Geplaatst: zo 10 apr, 2011 19:24
door cilinderhead
450 is met wedstrijden sneller als een 700 hé :p, met hobbywedstrijden zullen er niet echt hele goede 450 rijders mee doen, aan een ltz400, raptor 660 of 700 zal je dan meer als genoeg hebben.

Re: Crosswedstrijden beginner

Geplaatst: ma 11 apr, 2011 06:02
door ___EvW___
Oke,

Re: Crosswedstrijden beginner

Geplaatst: ma 11 apr, 2011 06:52
door cilinderhead
oow, is alleen een rondje rijden zonder sprongen ofso :p, zijn wel allemaal 450's maar met een 700 moet dit ook wel kunnen hoor.

Re: Crosswedstrijden beginner

Geplaatst: ma 11 apr, 2011 07:30
door Boncari
Hoho, er reden ook 700's mee, waaronder die van mij en van mijn maatje. :P De 700 in dit filmpje heeft zelfs wel eens een wedstrijd gewonnen. Hij heeft wel een verbrede achteras, maar verder is die standaard. Volgens mij is die KTM met oranje nerfbars opgevoerd, maar de rest is vrijwel standaard.
In deze manche reden ik en mijn maatje in de andere groep...

De wedstrijden van NCC hebben wel een springbult erin...

Als je alleen maar wilt crossen, koop dan een 450. Ik heb zaterdag weer ff gecrosst met een 450, maar degene waarmee ik altijd een wedstrijdje doe op de 700, zei dat hij me niet bij kon houden als ik op de 450 rij, terwijl we anders even snel zijn.
Welke 450 je neemt hangt af van je eigen smaak, kijk gewoon wat jou het fijnst lijkt. Het beste is proefrijden, maar zie dat maar eens voor elkaar te krijgen om met iedere 450 te proefrijden. Al moet dat voor jou wel mogelijk zijn ;)
Als je een echte wedstrijdklare quad wilt, dan moet je een W-Tec kopen..

Re: Crosswedstrijden beginner

Geplaatst: ma 11 apr, 2011 17:14
door cilinderhead
ow haha had even snel gekeken :p, als je alleen van dat soort wedstrijdjes gaat rijden zou ik geen 450 kopen, scheeld je een hoop kosten en werk. terwijl je met een andere quad ook wel aardig mee kunt komen :)

Re: Crosswedstrijden beginner

Geplaatst: ma 11 apr, 2011 20:04
door ___EvW___
Oke, wat is dan de beste een suzuki ltz 400?

Re: Crosswedstrijden beginner

Geplaatst: ma 11 apr, 2011 20:17
door Boncari
De ltz 400 is het beste om mee te beginnen, maar dan kun je nog niet goed meekomen. Maar om te beginnen is het wel goed, want gelijk op een 450 is wel ff wennen, dat gaat wel echt hard!

Zoek maar ff op het forum over chinese quads dan weet je genoeg. Het verklaart ook wel wat dat er geen chinese quad is rond de 450cc. Om echt mee te crossen, dus wedstrijden, moet je echt wel een a-merk hebben

Maar denk gewoon ff logisch na, dan weet je ook wel dat een 400 niet mee kan komen met 700's en 450's en dan weet je ook dat de chinese kwaliteit niet echt goed is, dat moet jij wel weten!

Ik heb het topic ook ff verplaatst naar het goede forumdeel