Ik heb het hier over een gewone Yamaha YFZ450, niet een Yamaha YFZ450R
Hier wordt het hopelijk een beetje duidelijk. Die veren en a-armen zijn perfect dezelfde, dus ook perfect uitwisselbaar. Een YFZ450R, de opvolger van de YFZ450, heeft andere a-armen en veren.
-Laurens- schreef:Een yfz is gewoon veel lager bij de grond gebouwd, minder grondspeling, lager frame, dit zorgt dat je minder snel het 'overhellende' gevoel hebt in de bochten. Een YFZ kan je ook heel gemakkelijk gooien, eigenlijk doe je er mee wat je zelf wilt vind ik.
Over de a-armen en veren: deze zijn bij een YFZ ('04-'08) duidelijk hetzelfde als die van een Raptor 700 ('08-'12) en die van de SE ('06-'12).
Om het overhellend gevoel tegen te gaan zou ik, als ik jou was, breder gaan ipv lager. Door spoorverbreders of langere a-armen en een langere achteras te plaatsen ga je veel minder snel het overhellende gevoel hebben (je quad is +-10cm breder) en behoud je ook de grotere grondspeling, wat leuk is tijdens de enduro's.
Ik vraag me af of het overhellende gevoel minder wordt. Het bochtengedrag wordt beter doordat de quad stabieler is.
Maar het hellen blijft hetzelfde of wordt meer, de veerweg blijft namelijk hetzelfde. Misschien nog wel meer omdat er meer kracht op de vering komt te staan.
Jason McCoy schreef:Ik weet niet waar jij je info vandaan haald hoor maar er klopt niet veel van wat je zegt Laurens. Een 450R heeft andere a-armen als een 700. Een 450R staat standaard al breder.
De grondspeling van beide quads is nagenoeg gelijk. Tenminste mijn 450 en 700 zat maar 1cm verschil in.
Het rollen van t frame kan ook zijn dat je voorveren te zacht staan. Of je voorspanning niet goed.
Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk
De grondspeling die ik gegeven heb, kun je zo vinden op http://www.yamaha-motor.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar moet een fout is staan. Bij de 450 staat grondspeling 115 mm ofzo. Bij de omschrijving van de vering staat slag 230mm.
Die slag staat bij de 700 ook. En die heeft een grondspeling van 240 staat er.
Inderdaad, dat klopt niet. Op de amerikaanse site staat dat de 700 4,4 inch en de 450 4,5 inch grondspeling hebben.
Ik vond het al vreemd en een groot verschil.
Nee, de conclusie uit de grondspeling is dat de 450 net ietsje meer grondspeling heeft.
Volgens Yamaha-motor.com heeft de 450r andere vering en heeft de 450 achter een langere veerweg.
-Laurens- schreef:Een yfz is gewoon veel lager bij de grond gebouwd, minder grondspeling, lager frame, dit zorgt dat je minder snel het 'overhellende' gevoel hebt in de bochten. Een YFZ kan je ook heel gemakkelijk gooien, eigenlijk doe je er mee wat je zelf wilt vind ik.
Over de a-armen en veren: deze zijn bij een YFZ ('04-'08) duidelijk hetzelfde als die van een Raptor 700 ('08-'12) en die van de SE ('06-'12).
Om het overhellend gevoel tegen te gaan zou ik, als ik jou was, breder gaan ipv lager. Door spoorverbreders of langere a-armen en een langere achteras te plaatsen ga je veel minder snel het overhellende gevoel hebben (je quad is +-10cm breder) en behoud je ook de grotere grondspeling, wat leuk is tijdens de enduro's.
Ik vraag me af of het overhellende gevoel minder wordt. Het bochtengedrag wordt beter doordat de quad stabieler is.
Maar het hellen blijft hetzelfde of wordt meer, de veerweg blijft namelijk hetzelfde. Misschien nog wel meer omdat er meer kracht op de vering komt te staan.
Ik hzb bij de banshee (YFZ armen vooraan en spoorverbreders achteraan) toch veel minder het overhellend gevoel dan standaard. Hij staat nu zo'n 10cm breder rondom, wel heb ik vanvoor ook andere, langere veren