Pagina 2 van 3

Re: jaja wat voor quad

Geplaatst: di 26 mar, 2013 11:00
door Paul Snip
Weet niet hoe jullie Duits is, maar hierbij een stukje gekopieerd en geplakt van het Duitse DS forum.

De rijder Hektor ken ik persoonlijk. Hij rijdt met zijn vrouw die voor het gemak maar "Bombi" genoemd wordt heel veel quad.

Luzie - die Winterbaustelle geht weiter ...
von Hektor Gestern um 6:44 pm

.Nachdem nun die "Luzie" Stand heute nach 7 Jahren und 3 Monaten 149.489 km abgespult hat habe ich sie aufgrund der Wettervorhersage (ab 29.11. Schnee) gewaschen und in die Garage gestellt, um sie über den Winter ein wenig zu optimieren und ihr abschließend etwas "Wellness" zukommen zu lassen.
Geplante Optimierungen sind der 28. Lagerwechsel an der Hinterachse, der 1. Wechsel die vorderen Radlager, der Austausch sämtlicher Bremsbeläge, Ritzel, Kettenrad und Kette wechseln, und was ich noch nie gemacht habe, den ausgeschlagene Sitz des Schwingenlagerbolzens am Rahmen wieder ins richtige Maß zu bringen.
Eigentlich wollte ich schon letztes Jahr den Motor wechseln, was aber aufgrund priorisierter Arbeiten im Haus verschoben wurde. Und als ich vor ein paar Tagen ein mehrstündiges Gespräch mit Meister Pami führte, riet er mir den Motor zu fahren bis er durch irgendeinen Defekt nicht mehr zu retten ist und ihn dann als "wirtschaftlicher Totalschaden" abzuschreiben. Dann lass ich ihn halt drinne !
Also, dann woll'n mer mal ....


Gruß
Hektor

Re: jaja wat voor quad

Geplaatst: di 26 mar, 2013 11:04
door Paul Snip
Overigens,

Als het allemaal wat minder mag kosten, dan is een Barossa 250cc (of soortgelijk) misschien nog aan te bevelen. Deze rijden ook prima, zijn degelijk (ook motorfietsblok) en halen ca 100 km per uur. Motortje is eenvoudig te wisselen door een Honda blokje. En overige onderdelen zijn makkelijk en goedkoop te krijgen.

Re: jaja wat voor quad

Geplaatst: di 26 mar, 2013 11:13
door Jazzy
Paul Snip schreef:Overigens,

Als het allemaal wat minder mag kosten, dan is een Barossa 250cc (of soortgelijk) misschien nog aan te bevelen. Deze rijden ook prima, zijn degelijk (ook motorfietsblok) en halen ca 100 km per uur. Motortje is eenvoudig te wisselen door een Honda blokje. En overige onderdelen zijn makkelijk en goedkoop te krijgen.
Het argument van een Barossa is juist dat je het motortje nooit hoeft te wisselen, het ding is oerbetrouwbaar en bijna niet stuk te krijgen.

Re: jaja wat voor quad

Geplaatst: di 26 mar, 2013 11:15
door Jason McCoy
Idd, maar hij bedoelt voor extra vermogen.

Als zou ik dat zelf niet zo 123 doen.

Re: jaja wat voor quad

Geplaatst: di 26 mar, 2013 11:17
door Jazzy
ja, dat 400 blok... Ik heb toch iets van:
Afbeelding :)

Re: jaja wat voor quad

Geplaatst: di 26 mar, 2013 11:22
door Paul Snip
Jazzy schreef:ja, dat 400 blok... Ik heb toch iets van:
Afbeelding :)
Het CB 400 N blok is gelijk aan het CB 250 N blok, echter zijn deze CB 250 N blokken niet allemaal exact gelijk aan het Barossa blok. Het carter is groter, dus het wordt krap in het frame. Ik heb destijds het geluk gehad dat ik het juiste CB 250 blokje op de kop heb kunnen tikken. Dus dat het echt 1 op 1 past durf ik niet te zeggen, maar dat het totaal andere blokken zijn is niet waar. Als ik zie dat ze er zelfs 600 cc viercilinders onder hangen, dan moet een 400 cc tweecilinder die "Baugleich" is niet zo'n probleem zijn. Ik had al op e-bay geboden op een quad met een kapot 250 cc blok. Helaas aan het werk gisteravond en dus overboden.

Re: jaja wat voor quad

Geplaatst: di 26 mar, 2013 11:30
door Jason McCoy
Paul Snip schreef:Overigens,

Als het allemaal wat minder mag kosten, dan is een Barossa 250cc (of soortgelijk) misschien nog aan te bevelen. Deze rijden ook prima, zijn degelijk (ook motorfietsblok) en halen ca 100 km per uur. Motortje is eenvoudig te wisselen door een Honda blokje. En overige onderdelen zijn makkelijk en goedkoop te krijgen.

Je schrijft eenvoudig te wisselen.
Daarna kom je met een voorbeeld dat er een 600 4 cilinder onder hangt.

Daar heeft iemand die een quad wil kopen helemaal niks aan natuurlijk.
Het 400cc blok past niet 1 op 1 en dus moet je gaan slijpen, ophang ogen verplaatsen, lassen.
Daarna is je quad bij een ongeval niet meer verzekerd.
Dit heeft dus zoveel haken en ogen dat ik persoonlijk vind dat je dit niet zou moeten adviseren aan een beginnend quad rijder.
Geeft veel te veel problemen.
Vind het dan ook een slecht advies. (niet lullig bedoelt)

Voor de ts, ik heb nog wel een Barossa staan eventueel. Die is helemaal goed en netjes.

Re: jaja wat voor quad

Geplaatst: di 26 mar, 2013 11:32
door Jazzy
Ik had het zelfde idee al, om er gewoon eentje te kopen en het zelf te proberen. :) Maar ik denk dat het hele verhaal van makkelijk een motor wisselen gewoon niet opgaat, je zult minimaal eigen bevestigingen moeten maken en in het ergste geval kom je in de knoei met de ruimte in het frame. Verder heb ik met Google geprobeerd om iets van anderen te vinden omdat je zei dat er al een aantal quads zo rond reden. Of ik moet je verkeerd begrepen hebben maar ik kon daar niets van vinden.

Edit: zelfde als wat Jason zegt dus...

Re: jaja wat voor quad

Geplaatst: di 26 mar, 2013 11:56
door Paul Snip
Wat ik mij van die Derbi kan herinneren is dat er losse platen tussen blok en frame zitten. Dus de punten aan de quad zou je niet hoeven aanpassen. De vraag is alleen of het iets grotere carter in het frame past. Nou ben ik handig genoeg om het blok er altijd in te krijgen, maar inderdaad zo even een blokje overschroeven kan wel eens lastig worden. Ik heb wél gezien dat de bevestigingspunten op ongeveer dezelfde plek zitten. Een Rebel 450 blok ziet er overigens wel totaal anders uit. Het blok wat ik bedoel is van een CB 400 N uit 1980 ongeveer. Dat ziet er nagenoeg gelijk uit aan het blok van een Barossa. Alleen is het carter wat groter met koelribben erop. Ik heb destijds bij de motorsloop een CB 250 N blok gehaald, en dat pastte er zo in... misschien meer geluk dan wijsheid overigens...

Terugkomend op dit topic:
Er wordt nergens een budget genoemd. Dus vandaar, als het allemaal niet zo veel mag kosten blijven wat mij betreft alleen de Barossaatjes en soortgelijken over! Ik heb het hier nergens gehad over andere blokken er onder hangen etc. Een standaard Barossaatje met dubbele carburateurs haalt de 100 wel. Met enkele carburateur ca 95 km per uur.

Re: jaja wat voor quad

Geplaatst: di 26 mar, 2013 12:00
door Jason McCoy
jah mee eens.

terugkomend op de motorophangpunten. Dit zit net zo als bij yamaha blaster, dus vaste punten en geen losse platen

Re: jaja wat voor quad

Geplaatst: di 26 mar, 2013 12:05
door Paul Snip
Voor zit een soort van passtuk. En (positief) er is ruimte over!

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UDI7UF7D.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Trouwens, op deze foto zit er een origineel Honda CB 250 blokje in, met de carterdeksels van de Barossa! Dus dat past echt 1 op 1.

Re: jaja wat voor quad

Geplaatst: di 26 mar, 2013 12:11
door Jason McCoy
Deze discussie past eigenlijk niet in dit topic vind ik.

Laten we maar wachten tot de ts reageerd

Re: jaja wat voor quad

Geplaatst: di 26 mar, 2013 12:17
door Paul Snip
Met "wisselen" voor een Honda motor bedoelde ik wisselen voor een passend CB 250 blok. De Barossa blokjes gaan wel eens stuk, gelukkig sporadisch. De 2e versnelling ligt er nog wel eens uit en de kleppen breken soms zonder aanwijsbare reden.

En dat past wel in dit topic :wink:

Re: jaja wat voor quad

Geplaatst: di 26 mar, 2013 12:29
door Jason McCoy
Alle quads gaan weleens stuk. Barossa's zijn juist quads die zelde stuk gaan

Re: jaja wat voor quad

Geplaatst: di 26 mar, 2013 15:06
door nafets
Ik moest even alles goed doorlezen om toch iets er van te begrijpen ;)
Ik ben niet iemand die vroeger aan brommers en dergelijke heeft gesleuteld. Eerlijk gezegd vond ik er ook weinig aan.

Nu ik na de bashan een ''knappe'' quad wil aanschaffen heb ik best spijt dat ik me nooit in motoren van brommers heb verdiept.
Ik snap een klein beetje van alle berichten hierover en zal me meer gaan verdiepen in de techniek van de quad. (zodat ik zelf ook wat dingen kan versleutelen).
Het enige wat ik op dit moment kan doen is op jullie reactie's bouwen, en zelf beslissen welk merk en type het gaat worden.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een Yamaha Raptor 700. Hier ga ik dus ook momenteel meer informatie over zoeken.

Voor de mensen hier uit de buurt die op dit forum zitten, wil ik met de quad van Wieringerwerf naar Blokker (Hoorn) kunnen rijde zonder problemen. WOW (Wieringerwerf Op Wielen) mee kunnen rijden en gewoon lekker toeren.

Mijn vriendin rijd een Yamaha Virago 535 en ik wil ook weleens met haar (word waarschijnlijk achter haar aan) rijden.
Ik wil echter niet mijn motorrijbewijs halen (denk ik) omdat dat nog eens extra geld kost, die ik liever uit wil geven aan een mooie (nieuwe) quad.

M.v.g. Stefan