Pagina 2 van 3

Re: quad voor woon-werkverkeer

Geplaatst: wo 29 mei, 2013 21:51
door petervee
Raptor 660 met bigbore kit stg 1 nokkenas 15/32 vertanding en volledige yoshi uitlaat. Ik doe gemiddeld 1 op 12.
Met normale rijstijl. Ik geef geen 1000 euro per jaar uit aan onderhoud maar rij ook geen 500 km per maand.

Re: quad voor woon-werkverkeer

Geplaatst: do 30 mei, 2013 10:50
door DimitryH
Laatst had ik een tocht gemaakt van 60 km, net ervoor gaan tanken, en dan bij terugkomst weer vol gaan tanken. Ik had 3.43 liter verbruikt op 60.61 km. Allesbehalve "groen" gereden, veel tegen de top aangezeten, stevig optrekken ...

Reken maar uit: 1 op 17.67 :) En dit is met een LTZ400, Dynojet, volledige uitlaatlijn Akrapovic

Re: quad voor woon-werkverkeer

Geplaatst: do 30 mei, 2013 15:36
door Darkzero
wat is het verschil tussen een gewone ltz400 en de speciale uitvoering of de limited edition of hoe 't ook noemt?
is de ltz eigenlijk 4x4? manuele versnellingsbak neem ik aan? is dat een gas geven zoals bij een moto of met een duimknop?
tank je super95 of 98?
zo'n dynojet, sportuitlaat, sportkit, vertanding, ... kan je hiermee het verbruik verlagen? extra snelheid of acceleratie heb ik niet nodig! nogmaals: ik wil 90 vlot kunnen rijden en toch zo weinig mogelijk verbruik. sportieve acceleratie hoeft echt niet voor mij
om de hoeveel km is onderhoud nodig bij een ltz400? wat houdt dit in? en is dit zelf te doen?

Re: quad voor woon-werkverkeer

Geplaatst: do 30 mei, 2013 16:31
door davidg40
Verschil in uitvoeringen weet ik niet.
Ltz heeft 5 versnellingen en achteruit.
In manueel net als een motor.
Duimgas is standaard maar je kan handgas erop zetten.
Tanwielen aanpassen naar 15 36 is wel aan te raden, want dan ga je minder toeren draaien op hoge snelheid.
Daardoor gaat het verbruik omlaag.
Alles wat je aan de motor aanpast zal je verbruik aantasten zoals: uitlaat, dynojet, nokkenassen, carb of bigbore kit.
Onderhoud is om de 1500-2500 km ligt aan je rijstijl.
Olie moet dan ververst worden en oliefilter.
Kosten ong 30-40 euro.
En af en toe je lagers smeren met vetpomp.
Je kan gewoon op euro 95 rijden, 98 kan ook weet niet of dit uitmaakt.
Ltz is een hele fijne quad om mee te rijden, kwa verbruik en onderhoud.
En de meeste quads kun je gewoon bij houden.

Re: quad voor woon-werkverkeer

Geplaatst: do 30 mei, 2013 16:40
door Darkzero
enig idee wat de koste zijn voor:
duimgas --> handgas
tandwielen 15 36
zal het verbruik lager zijn met andere uitlaat, dynojet, carb, kit, ... wat dan ook en wat zal me dit kosten? is het echt een groot verschil? ik bedoel dan vooral in mijn voorbeeld (woonwerk verkeer, 90km/u, geen snelle acceleratie vereist)

krijg meer en meer zin in die ltz400... :-)

Re: quad voor woon-werkverkeer

Geplaatst: do 30 mei, 2013 17:57
door Darkzero
waarop moet ik trouwens letten bij de aankoop van een 2dehands?

Re: quad voor woon-werkverkeer

Geplaatst: do 30 mei, 2013 18:26
door Dash
viewtopic.php?f=25&t=10771" onclick="window.open(this.href);return false;

:)

Re: quad voor woon-werkverkeer

Geplaatst: do 30 mei, 2013 20:23
door davidg40
http://www.quadtuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.quadfun.be" onclick="window.open(this.href);return false;

hier kan je alles vinden voor bijna alle sport quads en utility quads.

Re: quad voor woon-werkverkeer

Geplaatst: vr 31 mei, 2013 07:24
door erikalbring
Indien mogelijk zou ik eerst de quad leren beheersen met duimgas, draaigas op een quad rijd hel anders, en je kunt makkelijker de controle over je quad verliezen

Re: quad voor woon-werkverkeer

Geplaatst: vr 31 mei, 2013 08:18
door AC67
wat mij verbaasd is dat alles(op een klein beetje na) over soorten/merken quads gaat die naar mijn mening beter presteren in het zand dan op de weg
Waarom niet een ATV(ja,dat is iets anders dan een quad)gekozen die beter op de weg thuis hoort,ik noem bewust geen merken want er zijn er meerdere.
Een ATV is doormiddel van de onafhankelijke wielophanging comfortabeler op de weg en kan met gemak 90 halen(de harde eis van de TS).Verbruik is 1;12 met veel comforten gemak,ook voor een aanhanger geen probleem daar een atv daar beter voor gemaakt is dan een quad.
Een ATV is weliswaar volgens velen geen echte quad,die zijn immers van yamaha,suzuki en dergelijke,maar daarom noem ik het ook een All Terrain Vehicle.
ik zit 20 keer beter op de weg(daar ging het de TS 80% om) dan op een quad.Maar dat kan aan mij liggen,maar krijg de indruk dat bijna iedereen op dit forum een nieuw lid zo snel mogelijk op een starre achteras quad die 90%van de forum deelnemers heeft, wil hebben ipv goed advies te geven,vreemd hoor. En dan die eindeloze discussie om benzineverbruik om maar je keuze te rechtvaardigen terwijl de TS een voertuig wil hebben dat op een quad lijkt snel gaat(blijft doorhameren op die 90km)en weinig geld wil uitgeven aan onderhoud.Lees eens tussen de regels door en zie waar hij steeds op terugkomt,ondanks de eerste duidelijke vraag heeft hij geen idee wat hij wil en weet geen verschil tussen een 2/4 takt,1/2 cylinder enz.maar wil alleen maar de blits maken op 4 wielen.
Ik ga er niet verder op in maar denk dat deTS beter gebaat is bij een ATV dan een quad dus waarom dat advies niet gegeven?
Of als je die kennis niet hebt,ik weet ook niet alles over quads,vraag je het niet aan een forumlid die er misschien wel wat van weet dan was deze disscussie misschien al 1 pagina eerder afgelopen en niet bijna 2 pagina's over benzinegebruik en wat al niet meer,blijf terzake en lees eens tussen de regels door.

Re: quad voor woon-werkverkeer

Geplaatst: vr 31 mei, 2013 08:58
door Jazzy
Ik begrijp wat je met bovenstaand verhaal wilt zeggen, maar de term ATV wordt gebruikt voor alle typen vierwielers zonder carrosserie. Dus als je onderscheid wilt maken dan kun je misschien beter spreken van sportquads en 4x4 of utility quads. Zowel en LTZ400, Raptor 700 als een TGB 550 en Can-am Outlander zijn allemaal ATV's.

Het is helaas niet zo dat iedere 4x4 of utility quad makkelijk 90 km/h rijdt. Bij de meeste merken moet je dan naar de zwaarste types en dan nog zit je maar een paar km/h onder de absolute topsnelheid. De gangbare CVT of cardanaandrijvingen betekenen ook dat je de overbrengingsverhouding niet makkelijk aan kunt passen, of in de praktijk dus helemaal niet. Het gevolg is dat je op hoge toeren rijdt, wat slecht is voor het verbruik en de slijtage.

Het verbruik van een utility-quad ligt nog eens hoger dan die van een lichte sportquad, is ook niet raar als je het over gewichten van 250 tot 350 kilo hebt in tegenstelling tot sportquads die onder de 200 kilo blijven. Daarom dus ook dat de variabele kosten (verbruik!) weer hoger liggen, al dat gewicht moet meegesleept worden en dat kost energie. De meeste utility quads hebben 4x4 aandrijving, de extra componenten in de aandrijflijn maken de quad zwaarder dan nodig voor op de weg. (verbruik en onderhoud)

Al met al denk ik dat een lichte sportquad zoals de LTZ400 het meeste voldoet aan de eisen die de TS stelt: Goedkoop rijden met een hoge topsnelheid.
Ik ga er niet verder op in maar denk dat deTS beter gebaat is bij een ATV dan een quad dus waarom dat advies niet gegeven?
Geef dan het goede voorbeeld en noem eens een quad die beter aansluit bij de wensen.

Re: quad voor woon-werkverkeer

Geplaatst: vr 31 mei, 2013 09:09
door AC67
Dank je voor je opbouwende reactie,daar heb ik wat aan en misschien de TS ook,
ik noem met opzet geen merk/uitvoering daar ik niet in aanvaring wil komen met de regels,jij weet waar ik het over heb.
Ik dacht aan de nieuwe 400,2x4 van mijn favoriete merk(iedereen op dit forum heeft een favoriet merk dus hoop niet op een aanvaring met de regels). .heeft geen extra aandrijfcomponenten en een laag eigen gewicht,277 kg en toch wel redelijk comfort.verbruik weet ik eerlijk gezegd niet maar de 400 heeft een 366 motor.kan ondanks dat hij op het eerste gezicht alles tegen heeft wel 85 rijden(of dat een echt verschil uitmaakt met 90 is over te praten).Ik zeg bewust ATV om misschien voor jan publiek een verschil te maken tussen de modellen/gebruiksmogelijkheden.
Ik hoop op mijn manier de discussie een draai in de richting te hebben gegeven die de TS kan helpen een bewuste keuze te maken,

Re: quad voor woon-werkverkeer

Geplaatst: vr 31 mei, 2013 09:20
door Jazzy
Er is niets mis mee als je een Arctic Cat 400 2x4 wilt aanbevelen, als het maar onderbouwd is. :) En in verband met je connecties met het merk in Nederland kan het dan geen kwaad als je ook twee quads van vergelijkbare merken noemt. :)

Re: quad voor woon-werkverkeer

Geplaatst: vr 31 mei, 2013 16:57
door AC67
Ik heb ook gedacht over een tweede merk,als ik er weer op kan komen mail ik dat nog,
als jij nog een voorstel hebt zal ik dan ondersteunen,
bedankt en ik hoop dat de \TS er uit komt met deze stortvloed van info. :)

Re: quad voor woon-werkverkeer

Geplaatst: za 01 jun, 2013 15:50
door Darkzero
heb ondertussen veel gelezen en ook enkele modellen bekeken en getest. de ltz 400 kwam er altijd het beste uit. zowel naar mijn smaak voor het uitzicht als het rijden, de accessoires, ...

ik heb dus de knoop doorgehakt en een tweedehands ltz400 van 2010 gekocht. vandaag voorschot gaan betalen. ben voor deze gegaan omdat ze sinds 2009 injectie hebben en dat scheelt toch wel wat op verbruik.
de opties die erop zitten zijn: handkappen, nerfbars, allerlei bescherming zoals de baar vooraan, gril op de lamp, ... verder ook volledige sportuitlaat (originele krijg ik erbij) en kmteller.
tandwielen worden nog aangepast naar 15 36 en ook worden er nog wegbanden opgelegd.

8) 8) 8)