Pagina 2 van 5

Re: Yamaha blaster start moeilijk.

Geplaatst: di 04 feb, 2014 17:35
door yamahaleon
zuiger vervangen is dat een specialistisch iets of kan je dat zelf doen?

MVG

Re: Yamaha blaster start moeilijk.

Geplaatst: di 04 feb, 2014 17:40
door Jazzy
yamahaleon schreef:zuiger vervangen is dat een specialistisch iets of kan je dat zelf doen?

MVG
Van beiden een beetje. Ik zou het niet direct aanraden als eerste sleutelervaring maar het is aan de andere kant ook niet bepaald rocket science. Ruimte maken in je frame, als ik het goed heb met name de kappen, tank, carburateur en uitlaat weghalen. Dan de cylinderkop er af en de cylinder omhoog schuiven. Doek in de opening rondom de drijfstang goed afdichten met doeken, bij voorkeur iets wat niet rafelt of pluist.

Pistonpen zit geblokkeerd met een klipje, de nieuwe zuiger met het pijltje naar de uitlaat monteren, cylinder en -kop er weer op en met een momentsleutel vasttrekken. Dan de rest weer monteren. Dat is het in een notendop. :)

Re: Yamaha blaster start moeilijk.

Geplaatst: di 04 feb, 2014 19:32
door yamahaleon
membraam en carb waren nog perfect en mooi schoon.
dus waarschijnlijk zuiger. :x
Als ik de cilinderkop eraf haal moet ik dan ook nog op iets 'speciaals' letten?


MVG

Re: Yamaha blaster start moeilijk.

Geplaatst: di 04 feb, 2014 19:37
door bizon450
een nieuwe pakking steken kan geen kwaad

tipje, als jeje cilinder er in en of er uit doed, wrijf de cilinderwand in met wat 2T olie schuift die mooi

Re: Yamaha blaster start moeilijk.

Geplaatst: di 04 feb, 2014 19:39
door Jason McCoy
En t handigste is om eerst de uitlaat los te maken.

Re: Yamaha blaster start moeilijk.

Geplaatst: di 04 feb, 2014 20:02
door java
Eventueel iemand vragen die wat ervaring heeft om je te helpen.

Al moet het met de uitleg van Jazzy wel lukken. Heb het ook geleerd door het ''gewoon'' te doen.

Re: Yamaha blaster start moeilijk.

Geplaatst: di 04 feb, 2014 23:18
door yamahaleon
java schreef:Eventueel iemand vragen die wat ervaring heeft om je te helpen.

Al moet het met de uitleg van Jazzy wel lukken. Heb het ook geleerd door het ''gewoon'' te doen.
Heb ik toevallig net geregeld.
Mijn buurman heeft een tijdje bij de boer in drachten gewerkt (yamaha dealer die ook veel quads verkoopt)
Jason McCoy schreef:En t handigste is om eerst de uitlaat los te maken.
Uitlaat is er al ik kan morgen zo de schroeven eraf halen om de cilinderkop eraf te halen.
bizon450 schreef:een nieuwe pakking steken kan geen kwaad

tipje, als jeje cilinder er in en of er uit doed, wrijf de cilinderwand in met wat 2T olie schuift die mooi
Zal ik doen bedankt voor de tip :D

GR Leon

Re: Yamaha blaster start moeilijk.

Geplaatst: wo 05 feb, 2014 16:36
door yamahaleon
resultaat zuiger en cilinderwant:
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Nu heb ik nog een paar vraagjes.

Hoe krijg ik de zuiger van de krukas want heb al redelijk wat geprobeert maar hij wil er niet af.

Op de zuiger zelf zat denkik wel 1,5 cm speling en op de krukas zelf ook wat is dit erg?

Alvastbedankt.

Re: Yamaha blaster start moeilijk.

Geplaatst: wo 05 feb, 2014 17:11
door Jason McCoy
Dat word cilinder boren lijkt me.
1,5mm lijkt me dat je bedoelt en nee dat hoort niet :wink:

De zujger haal je van de drijfstang door eerst het borgveertje eruit te halen en daarna de piston pen eruit te drukken.
Wel opletten dat je je borgveertje niet in je blok laat vallen.

Re: Yamaha blaster start moeilijk.

Geplaatst: wo 05 feb, 2014 17:13
door java
Jason McCoy schreef:Dat word cilinder boren lijkt me.
1,5mm lijkt me dat je bedoelt en nee dat hoort niet :wink:

De zijger haal je van de drijfstang door eerst het borgveertje eruit te halen en daarna de piston pen eruit te drukken.
Wel opletten dat je je borgveertje niet in je blok laat vallen.
:stupid:

Re: Yamaha blaster start moeilijk.

Geplaatst: wo 05 feb, 2014 17:37
door yamahaleon
Jason McCoy schreef:Dat word cilinder boren lijkt me.
1,5mm lijkt me dat je bedoelt en nee dat hoort niet :wink:

De zujger haal je van de drijfstang door eerst het borgveertje eruit te halen en daarna de piston pen eruit te drukken.
Wel opletten dat je je borgveertje niet in je blok laat vallen.
1,5 cm was wat overdreven maar me krukas kan echt gewoon 1 cm van links naar rechts.
Op mijn krukas zit wel 1,5mm speling ongeveer.

Ik 2 kleine ringetjes (zijkant)
En 2 groten (bovenkant) Verwijderd.
hoe moet ik hem er nu af pakken?

Moet de cilinder echt geboord worden of kan alleen honen ook?
Ik voel geen krassen of iets dergelijks.

MVG Leon Hofman

Re: Yamaha blaster start moeilijk.

Geplaatst: wo 05 feb, 2014 18:00
door Jason McCoy
Er zit een pen doorheen die je er uit moet drukken. Die stalen bus zeg maar.

Op de verbinding zuiger/drijfstang zit altijd speling(het is mogelijk om de zuiger van links naar rechts te schuiven) Speling in een op en neergaande beweging mag niet.
Zelfde geld ook voor de verbinding drijfstang/krukas die mag ietsje heen en weer gaan maar in omhoog en neergaande beweging niet.

Je voelt geen krassen? op de foto lijken er toch flinke krassen in je cilinderwand te zitten?

Re: Yamaha blaster start moeilijk.

Geplaatst: wo 05 feb, 2014 18:22
door JohnBeton
wordt inderdaad boren, maar vraagje, zaten er geen segmenten / zuigerveren op de piston, of heb je die er af gehaald ?

Re: Yamaha blaster start moeilijk.

Geplaatst: wo 05 feb, 2014 18:58
door ItsJohn
Dat is het eerste wat ik ook dacht na aanzien van de foto's

Re: Yamaha blaster start moeilijk.

Geplaatst: wo 05 feb, 2014 19:15
door yamahaleon
Jason McCoy schreef:Er zit een pen doorheen die je er uit moet drukken. Die stalen bus zeg maar.

Op de verbinding zuiger/drijfstang zit altijd speling(het is mogelijk om de zuiger van links naar rechts te schuiven) Speling in een op en neergaande beweging mag niet.
Zelfde geld ook voor de verbinding drijfstang/krukas die mag ietsje heen en weer gaan maar in omhoog en neergaande beweging niet.

Je voelt geen krassen? op de foto lijken er toch flinke krassen in je cilinderwand te zitten?
Dat is nog oud olie/Vet.
Nu ik het weggeveegt heb zijn er wel wat kleine krasjes maar niet iets om van te schrikken.