Re: LED lightbar
Geplaatst: zo 11 jan, 2015 17:01
Is waar. Maar dan moet ik toch die schakelaar hebben..
dutchmoose schreef:wat een moeite allemaal.
Met een relais op de draad van je originele grootlicht zetten,gaat hij aan als je grootlicht aanzet en uit als je met gewoon rijd.
bij een beetje auto accessoires handelaar kun je waterdichte inbouwschakelaars kopen,ook bij conrad.
dutchmoose schreef:je mag geen combi van grootlicht en dimlicht hebben.
Bij een controle kunnen ze daarover vallen.
Het is of grootlicht met toeters en bellen of dimlicht.andere combi mag niet van de rdw.
Je hoeft ze niet te vertelllen dat je een extra schakelaar hebt maar je hebt geen probleem als je het via een relais automatisch mee laat gaan.
Als je alleen maar een schakelaar hebt kan je dus alleen maar via die het aan en uit zetten en kunnen ze aandragen dat je dan een niet geoorloofde combi van lampen kan gaan voeren.
Het is aangesloten dus werkt het(dat is de soms onlogische redenering van de RDW)en kan het worden meegenomen in een eventuele controle.
En die kans is zeker aanwezig als je extra verlichting gaat aanbrengen op een toch al opvallend voertuig
Dan zal het wel bij de type goedkeuring inzitten en dan mag het dus apk technisch wel.Iedow schreef:dutchmoose schreef:je mag geen combi van grootlicht en dimlicht hebben.
Bij een controle kunnen ze daarover vallen.
Het is of grootlicht met toeters en bellen of dimlicht.andere combi mag niet van de rdw.
Je hoeft ze niet te vertelllen dat je een extra schakelaar hebt maar je hebt geen probleem als je het via een relais automatisch mee laat gaan.
Als je alleen maar een schakelaar hebt kan je dus alleen maar via die het aan en uit zetten en kunnen ze aandragen dat je dan een niet geoorloofde combi van lampen kan gaan voeren.
Het is aangesloten dus werkt het(dat is de soms onlogische redenering van de RDW)en kan het worden meegenomen in een eventuele controle.
En die kans is zeker aanwezig als je extra verlichting gaat aanbrengen op een toch al opvallend voertuig
En jij hebt een afbeelding van Nomad?
Of het nu wel/niet mag (en ik geloof best dat je gelijk hebt) er rijden zoveel mensen ZONDER verlichting (lampen die stuk zijn) laten ze daar nu net iets meer aandacht voor hebben, dan iemand die iets extra's op z'n quad heeft.
Kijk alleen eens naar vrachtwagenchauffeurs, die rijden soms met 1001 lampen aan..je moet er niet zozwaar aantillen..
En dan nog wat, mijn auto BMW E81 heeft dus dimlicht en als ik grootlicht aanzet, blijft dimlicht mooi branden.. Komt gewoon door de APK, omdat dat gewoon MAG
juist en hebben die trekkers een kenteken?Minyi schreef:Ik weet niet hoe het precies zit met motoren en Quads, maar bij trekkers / landbouwvoertuigen kan het wel. Daar zit gewoon een schakelaar voor alle werklichten en dat mag ook zo.
klopt,en wij gewone stervelingen snappen er soms geen reet meer van,als je net wat denkt te snappen verzinnen de heren in den haag weer wat anders,Minyi schreef:In de meeste andere eu landen wel.
En ze moet ook gewoon verzekerd zijn. Wat mij dan weer brengt met de connectie met quads want daarvan zijn er ook veel verzekerd als landbouw voertuig.
Lijkt mij een beetje vreemd dat als je hem anders opschrijft dat het dan ineens wel mag... Maar ja er zijn nog wel grotere gaten in de wet..
Art. 41: Bijzondere lichten
1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
2. Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of markeringslichten voeren.
Bij het voeren van groot licht mag alle verlichting al gevoerd worden. Dit hoeft hier dus niet genoemd te worden.
Bij het besluit van 31 augustus 1999, houdende wijziging van het Voertuigreglement met betrekking tot verlichting (Stb. 394) is artikel 5.2.57 van het Vtr gewijzigd in die zin dat personenauto’s mogen zijn voorzien van dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262). Daarbij is over het hoofd gezien ook het RVV 1990 dienovereenkomstig te wijzigen.
De betrokken wijziging van artikel 41, eerste lid, RVV 1990 heeft deze omissie hersteld. Hierbij wordt opgemerkt dat de dagrijlichten alleen bij dag mogen worden gevoerd. Bij schemer, duisternis, slecht zicht overdag en in tunnels moet in plaats van het dagrijlicht het dimlicht worden gevoerd.
Waar staat dan dat je géén grootlicht mag voeren in combinatie met andere verlichting?dutchmoose schreef:dit zijn de twee artikelen waarin het beschreven staat:
http://maxius.nl/reglement-verkeersrege ... /artikel41" onclick="window.open(this.href);return false;
en artikel 32:
http://maxius.nl/reglement-verkeersrege ... artikel32/" onclick="window.open(this.href);return false;
er staat dus duidelijk dat je daglicht/dimlicht mag voeren icm met allerlei andere lampen behalve grootlicht,dat staat niet in het rijtje.
In de door mij gelezen artikeelen staat het ander weergegeven,dus had ik het misschien wel mis,maar er zijn diverse versies van,nou goed?jij bent zelf ook een betweter of niet?Paul Snip schreef:Helaas...onze Dutchmoose vervalt weer eens in onzin!
Dimlicht samen met grootlicht mag wel degelijk! Er zijn auto's die dit zo hebben geschakeld. De wettelijke bepaling hieronder:
Art. 41: Bijzondere lichten
1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
2. Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of markeringslichten voeren.
Bij het voeren van groot licht mag alle verlichting al gevoerd worden. Dit hoeft hier dus niet genoemd te worden.
Bij het besluit van 31 augustus 1999, houdende wijziging van het Voertuigreglement met betrekking tot verlichting (Stb. 394) is artikel 5.2.57 van het Vtr gewijzigd in die zin dat personenauto’s mogen zijn voorzien van dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262). Daarbij is over het hoofd gezien ook het RVV 1990 dienovereenkomstig te wijzigen.
De betrokken wijziging van artikel 41, eerste lid, RVV 1990 heeft deze omissie hersteld. Hierbij wordt opgemerkt dat de dagrijlichten alleen bij dag mogen worden gevoerd. Bij schemer, duisternis, slecht zicht overdag en in tunnels moet in plaats
van het dagrijlicht het dimlicht worden gevoerd.