mensen die roepen,dat een 2tact duurder in onderhoud is dan een 4tact leven nog nog 15 jaar terug in de tijd,
ik zelf heb 2x 1 yfz 450 in bezit gehad,waaronder 1 splinterniewe zeer snelle machine en wanneer je hem licht aanpast loopt dat nog allemaal net ff wat heftiger, maar dit blok draaid zoveel toeren en dan nog eens zijn korte slag.
die dingen vergeren je flink in de portomonee met onderhoud, 15uur is de max met de zuiger.
en heb ook al met beiden helaas een vastloper gehad wat nogal erg hoge kosten met zich meebrengt.
ook heb ik 2x een raptor 700 gehad, op deze machines heb ik niks aan te merken,zijn lange slag maakt het allemaal even wat onderhoudsvriendelijker al waardoor hij ook lagere toeren maakt,kortom heb ik over deze machine geen negatief punt om op te merken.
maar als ware 2 tact liefhebber,snap je al dat ik dus inmiddels ook weer een 2tact heb.
ik heb een 03 yamaha banshee met kenteken, en ik las al een paar keer met deze machines zijn afgetrapt en blabla onzin.
dit beestje laat nog steeds de 4tacts achter zich zelfs de splinterniewe.
ik heb 2jaar van mijn banshee 1 project gemaakt en haar compleet gerestaureerd rustig aan alles is verniewd en vervangen.
ik ben nu op mijn kappen aan het wachten,en de dmc 916 aliens uitlaten.
maar voor die tijd heb ik altijd probleem loos gereden,ze zuipen ind maar we kunnen niet zeggen dat een yzf 450 nou bepaald zuinig is, en daar waar bij zoon 4tact 1 zuigertje kost, ben ik met mijn banshee met 2 zuigers nog altijd goedkoper af dan 1 zuiger van zoon 4taktje.
het probleem met veel is is dat ze totaal verkeerd mengen, en wanneer 1 2tact vermogen verlies begint te krijgen, weet je als rijder dat het tijd word om de zuigers te vervangen,gelukkig weten de echte 2tact rijders wanneer de zuigers aan de beurt zijn en rijden niet zolang tot het vermogen verlies optreedt,maar dit moet je niet eens proberen bij 1 4tact want dan is het gelijk over en afgelopen.
en kun je je halve maandloon al achterlaten en vaak loopt het nog hoger uit.
helaas zijn er nog maar weinig banshees in goedde staat,maar degene die erzijn zijn uniek en met een yfz450 veer setje eronder en remmen update,en een uitlaat setje kun je nog altijd met gemak meedraaien aan de machines van anno 2015