Als je voor Can-Am gaat kun je qua cilinderinhoud niet veel verkeerd doen. De 450 voldoet al. Loopt ruim over de 100 km per uur en is lekker pittig met optrekken.
De 500 (tegenwoordig 570) is een V-Twin. Die voldoet echt op alle fronten. Topsnelheid ligt op zo'n 120 km per uur. Dus bij 80-100 km per uur heb je ruim over. Het geluid van de V-Twin is erg mooi. En de duurzaamheid is inmiddels bewezen geweldig. Aan het blok hoeft onder normale omstandigheden de eerste 30.000-45.000km niet gesleuteld te worden. De grote 1 cilinders halen deze kilometerstanden zelden zonder revisiekosten.
Verbruik van de 500 of 570 is ook erg prettig. Onze beide Renegades staan op wegbanden en halen bij toertochten makkelijk 1 op 16 a 1 op 18. Tank is 20 liter. In de praktijk betekent dit 's ochtends voltanken en de hele dag rijden
De onderdelenvoorziening van Can-Am is erg goed voor elkaar. De onderdelen zijn ook niet heel duur.
Een Renegade is technisch (nagenoeg) gelijk aan een Outlander. Maar wordt soms goedkoper aangeboden. Persoonlijk vind ik hem mooier.
CF heeft inmiddels ook een goed netwerk van dealers. Ook hier is de onderdelenvoorziening goed voor elkaar. CF-onderdelen zijn erg goedkoop. Als tegenvoorbeeld: De onderdelenvoorziening van TGB is erg slecht en de onderdelen zijn zo duur alsof ze van goud zijn gemaakt.
Verder zijn alle Japanse merken aan te bevelen. Dus de Yamaha Grizzly (erg goed), Suzuki Kingquad, Honda Rincon (zeldzaam). Allemaal prima.
Kymco is ook goed (Taiwanees merk, niet Chinees). De MXU 450-500-550 kan ik allemaal wel aanbevelen eigenlijk.
Ik ken inmiddels meerdere verhalen van mensen in Nederland en Duitsland die zoveel ellende met quads beleefd hebben dat ze bijna wilden stoppen met de hobby. Ik zou namen kunnen noemen, maar dat lijkt me niet netjes hier op het forum. Een aantal heeft inmiddels een nieuwe (of jong gebruikte) Can-Am gekocht en rijden weer met plezier. De verhouding rijden - onderhoud/reparatie is weer goed. Meer rijden dan dat de quad bij de dealer binnen staat!
Zelf heb ik mijn Renegade 500 nieuw gekocht. Ik rijd veel (en best hard) op de weg. Ook langere afstanden tot 400-500 km per dag. Zelfs af en toe een stukje snelweg. Daarnaast rijd ik offroad op zanpaden en door het bos. De hele dag in een paar vierkante kilometer bos de quad tot aan de buddyseat toe door de modder proberen te jagen doe ik niet. Offroad is mijn plezier meer het met behoorlijke snelheid af jagen van de zandwegen hier in de buurt. En af en toe een stukje technisch door het bos.
Wij gaan ook met onze quads op vakantie. Aanhanger erachter en dan kamperen of een hotel.
Mijn Renegade staat inmiddels tegen de 14.000km. Hij is van eind 2014. Dus een 8000-10.000 km per jaar haal ik wel.
Tot nu toe heb ik nog niet één storing gehad. De kosten hebben zich beperkt tot het verversen van de olie en het preventief vervangen van de riem bij 10.000km (die zag er overigens nog nieuw uit).
Verder is het alleen maar rijden en af en toe een keer tanken.