Aankoop eerste Quad

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Cforce 800 2016

Bericht door Paul Snip »

De TGB 1000 is echt een drama machine!

Ik lees wel eens op een Duits TGB forum. Al in de eerste kilometers ontstaan de grootste problemen. Motoren draaien letterlijk in de soep, CVT riemen vliegen je om de oren (moeten sowieso iedere 2000 km vervangen worden) en laatst was er een waarvan de versnellingsbak spontaan vastsloeg. De ondersteuning en onderdelenvoorziening is ook nog eens dramatisch slecht. De kapotte machines staan tijden bij de dealer voordat ze gerepareerd worden.

Als je geen CanAm kunt of wilt kopen dan zou ik in ieder geval voor de CF gaan. Op zich niet een verkeerde machine. Maar gewoon iets minder geschikt om veel en relatief snel op de weg te rijden.

Verkijk je trouwens niet op de Cilinderinhoud. Wij rijden zelf met CanAm 500's. Deze houden de zwaardere machines gewoon makkelijk bij. De huidige 570 heeft nog weer een paar peekaatjes meer.

Zowel de TGB 1000 als de CF hebben een verbruik dat slechter is dan 1 op 10. Reken maar op ca 1 op 9. Ik rijd met mijn quad 1 op 14. Maar dat is met wegbanden. Reken voor een CanAm 500 maar op 1 op 12. Dan kan het alleen maar meevallen.
Rudger
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 94
Lid geworden op: za 24 dec, 2016 16:23
Locatie: Herselt

Re: Cforce 800 2016

Bericht door Rudger »

Hier in tessenderlo zit een verdeler van can am heb ik gevonden half uurke rijden, maar kost dan weer meer ? voor de OUTLANDER MAX XT 570 T3 11.300 € ipv cforce 800 model 2016 nl 9000 € toch een redelijk verschilm...dwz na 4 of 5 jaar moet de verkoopprijs can am al 2300 € meer bedragen ...
Ervaring is gelijk aan de optelsom van je fouten...
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Cforce 800 2016

Bericht door Jazzy »

De afschrijving van de Can-am verloopt geleidelijker, dat zie je met name als je bijvoorbeeld na twee jaar merkt dat de hobby niets voor jou is en je de quad weer wilt verkopen. De restwaarde van de Can-am is beter, je schrijft er dus minder op af. Maar belangrijker: de kwaliteit van de quad is gewoon een klasse hoger. Het is niet voor niets dat verschillende mensen je aanraden om een Can-am te overwegen, om er in ieder geval eentje te bekijken en een proefrit te maken.

Nogmaals, de CFmoto is geen slechte quad maar de Can-am is gewoon een hele goede.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Rudger
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 94
Lid geworden op: za 24 dec, 2016 16:23
Locatie: Herselt

Re: Cforce 800 2016

Bericht door Rudger »

Jazzy schreef:De afschrijving van de Can-am verloopt geleidelijker, dat zie je met name als je bijvoorbeeld na twee jaar merkt dat de hobby niets voor jou is en je de quad weer wilt verkopen. De restwaarde van de Can-am is beter, je schrijft er dus minder op af. Maar belangrijker: de kwaliteit van de quad is gewoon een klasse hoger. Het is niet voor niets dat verschillende mensen je aanraden om een Can-am te overwegen, om er in ieder geval eentje te bekijken en een proefrit te maken.

Nogmaals, de CFmoto is geen slechte quad maar de Can-am is gewoon een hele goede.
Beste Jazzy, na twee jaar moet ik dan ook 2300 € meer krijgen voor de can am zonder winst , maar goed het is ff wikken en wegen e, de c force is ook 8 cm langer...( ben aan t muggenziften :wink: ) vraagje :als ik zelf onderhoud doe blijft de garantie dan geldig ? Is de wegligging van de can am ook beter?
Ervaring is gelijk aan de optelsom van je fouten...
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Cforce 800 2016

Bericht door Paul Snip »

Je hebt het gelijk over een Outlander Max XT. De gewone Outlander 570 is een stuk goedkoper. De "gewone" is er ook als Max uitvoering.
Gebruikersavatar
skywalker
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 10 jul, 2006 17:46
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Cforce 800 2016

Bericht door skywalker »

Ik heb 4 jaar met veel plezier een CF 800 gehad en deze binnen een maand voor een redelijk bedrag kunnen verkopen.
Nu rij ik een Can Am 1000 maar dat is eigenlijk alleen voor de enorme power die er in zit.
Deze Can Am is 3 jaar oud en ik heb hem voor minder als de helft van de nieuwprijs kunne kopen, dus met die waardevastheid valt het ook wel mee.
Met de CF heb ik 11.000 km gereden en dit was voor het grootste deel offroad.
Problemen heb ik er nauwelijks mee gehad en bijkomend voordeel is dat de onderdelen goedkoop zijn en goed verkrijgbaar.
Bijkomend voordeel is dat je er als je handig bent je alles zelf kan doen, de Can Am moet langs de dealer om de service interval te laten resetten.
Ik wil de Can Am helemaal niet afkraken het is zeker ook een hele mooie machine en ik rij er met veel plezier mee maar probleemloos zijn ze zeker niet!
De CF heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Bovendien vind ik persoonlijk een CF mooier en completer als en outlander 570 die is standaard erg kaal.
Rudger
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 94
Lid geworden op: za 24 dec, 2016 16:23
Locatie: Herselt

Re: Cforce 800 2016

Bericht door Rudger »

Het doet mij deugd om nog een positieve reactie te horen van de cforce want ik vindt hem nl ook heel mooi , het zal dan ook de cforce 800 worden met koffer achterop , het zullen vooral veldwegen en bossen worden en korte stukken op asfalt met t vrouwke, lees terassen, langs beken en kanalen zeker en vast...( kan haast niet meer wachten)
k heb hier heel veel kennis op gedaan want ik begin van nul, de v twin motor geeft mede de doorslag of hij nu lijkt op rotax of evengoed is weet ik niet maar zal niet slecht zijn heb ik vernomen, ik weet een blauwe in stock staan met koffer 9400 € all in, vindt ik t mooiste , de nieuwe kleur is oranje of zwart , op de blauwe staat geen dps maar k ga niet in de modder ploerten en denk er geen last van te hebben ...k ga nu in tessenderlo toch maar eerst eens naar can am kijken en/of rijden en zal dan beslissen ...
Ervaring is gelijk aan de optelsom van je fouten...
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Cforce 800 2016

Bericht door Paul Snip »

De CF is geen echt slechte keuze. Een van de grootste nadelen gaat het benzineverbruik zijn. Dat is echt 1 op 9.
En het blijft natuurlijk een Chinees merk.

Zoals jij het gebruik nu omschrijft denk ik dat je meer plezier van een CanAm gaat hebben.

Tuurlijk CanAm heeft de naam. Maar het zijn ook gewoon goede machines.

Er wordt vaak gezegd "CanAms gaan ook stuk". Ja, dat klopt! Maar kijk eens wat er mee gedaan wordt en hoeveel kilometers/uren hebben die machines inmiddels?

Ik ken veel quadrijders. Waarvan meer als de helft inmiddels op CanAm rijdt. Veel hebben negatieve ervaringen gehad met merken als TGB, CF etc... Sommigen hebben zelfs overwogen om met de hobby te stoppen. Van de CanAm rijders die hun 450, 500 of 570 nieuw hebben gekocht ken ik niemand die er echt serieuze problemen mee heeft gehad.

In Duitsland ken ik ook nog een aantal quadrijders. Daar wordt meer getoerd en op de weg gereden dan hier. 30.000km of meer is geen probleem voor het Rotax blok.

De kleine 500 of 570 Rotax V Twin is eigenlijk een overbemeten blok. Het onderblok, de versnellingsbak, de CVT riem en de aandrijflijn zijn hetzelfde als bij de 800 en de 1000 machines. De kans dat je dit bij normaal gebruik stuk draait is echt heel klein.

Mijn vriendin en ik rijden allebeide op een Renegade 500 (ook V-twin). Wij rijden net als jij omschrijft. Toertochtjes, terrasjes, licht off-road. En zelfs meerdaagse vakanties met de quad. De CanAms blijken hele fijne betrouwbare reismachines te zijn.
Zoals ik al eerder aangaf is het verbruik tussen de 1 op 12 en 1 op 14.

Qua onderhoud: Het uitlezen van een CanAm kun je zelf doen. Het enige waar hij echt voor naar een dealer moet is het resetten van de melding "Onderhoud noodzakelijk". Deze melding verschijnt na de start en heeft verder geen invloed op het functioneren. Je kunt er dus op een gegeven moment gewoon voor kiezen om dit zo te laten. De standaard onderhoudsdingen zijn makkelijk te doen bij een CanAm. De riem kun je zelfs onderweg vervangen (kan bij bijna geen enkele andere quad zonder speciaal gereedschap). De riem van een 570 gaat erg lang mee. Ik wissel hem preventief bij 10.000km. Maar dan is er eigenlijk nog niks aan te zien.

Mocht de hobby niet bevallen. Of je wilt tzt een andere quad, dan ben je een CanAm ook zo weer kwijt. Voor een redelijke prijs. Dat gaat met de CF iets moeilijker worden.
Gebruikersavatar
skywalker
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 10 jul, 2006 17:46
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Cforce 800 2016

Bericht door skywalker »

Beste Paul,

Sinds jij Can Am rijd promoot je alleen nog maar dat merk, beetje jammer dat je door zo'n "gekleurde" bril kijkt.
Wat ook vreemd is dat er ten tijde dat jij nog TGB reed er geen beter merk te vinden was.

Erg jammer dat je er nu zo over door blijft zeuren terwijl je er volgens mij best wel verstand van hebt.

Dus Rutger, neem zelf je beslissing een Can Am is zeker geen verkeerde Quad maar voor hetzelfde bedrag krijg je bij CF een veel completere Quad, het is maar waar je voor kiest.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Cforce 800 2016

Bericht door Jazzy »

Kunnen we de discussie gewoon inhoudelijk houden? Deel gerust je eigen mening en ervaringen en laat het vooral horen als je het ergens niet mee eens bent, maar ga niet op de man spelen. De ervaring leer dat een prima discussie dan binnen no-time uit de hand loopt. Thanks. :)
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Cforce 800 2016

Bericht door Paul Snip »

skywalker schreef:Beste Paul,

Sinds jij Can Am rijd promoot je alleen nog maar dat merk, beetje jammer dat je door zo'n "gekleurde" bril kijkt.
Wat ook vreemd is dat er ten tijde dat jij nog TGB reed er geen beter merk te vinden was.

Erg jammer dat je er nu zo over door blijft zeuren terwijl je er volgens mij best wel verstand van hebt.

Dus Rutger, neem zelf je beslissing een Can Am is zeker geen verkeerde Quad maar voor hetzelfde bedrag krijg je bij CF een veel completere Quad, het is maar waar je voor kiest.
De TGB 250/325 is een taaie machine, maar veel te weinig power voor een quad. Op de weg prima en zuinig. In het terrein te zwak. Ik heb zelf 30.000km of iets meer met zo'n ding gereden. Vanaf de 425 (Geen Sym maar eigen TGB blok) is het allemaal kommer en kwel bij de TGB motoren. Na 10-15.000km zijn ze gewoon helemaal op. En voor die tijd zijn er vaak al dikke reparaties geweest. Ik weet dat omdat ik deze reparaties vaak uitvoer en uitgevoerd heb. De 1000cc TGB is een nog niet uitontwikkelde quad waar erg veel problemen mee zijn.

CF's waren tot voor kort ook absoluut niet geschikt voor veel kilometers. De eerste 800's waren ook nog niet echt betrouwbaar. Ook daar ken ik voorbeelden van motorschade binnen de 10.000km. CF heeft een grote sprong voorwaarts gemaakt en de machines zijn verbeterd. De nieuwe 550 en de latere 800's schijnen best wel goed te zijn. Weinig grote problemen van bekend.
Ik ken een Duitser die had een CF 800. De eerste motor gaf bij 11.000km de geest. De 2e motor heeft het zo'n 20.000km uitgehouden en ging toen ten onder aan een defect kunststof tandwiel van de oliepomp. Helaas moest de reparatie meer kosten dan wat hij kon opbrengen. Resultaat: Einde hobby. Restwaarde quad 2000 Euro. Dus zo'n 8000 Euro in 2 jaar tijd afgeschreven.

En dan kun je wel zeggen wat een gezeur over kilometers maken... Als je je quad gebruikt zoals ik, dan maak je zo 10.000 km in een jaar. Die van mij is nu goed 2 jaar oud en staat op 18.000km. De laatste tijd heb ik door drukke bezigheden wat minder gereden. Wij rijden zo 400-500 km op een dag. En durven ook wat verder van huis. De meeste quads zijn niet geschikt voor dit soort gebruik. De motoren (zeker de dikke 1 cilinders) beginnen allemaal minder te worden na 15.000km. Een TGB is dan gewoon af. Dat zou bij mij na anderhalf jaar zijn.
De Renegade draait betrouwbaar en snel zijn kilometers. Tanken en rijden, meer hoef ik niet te doen. Slechts 1 storing gehad. Een haperend contactslot. Deze kon ik zelf vervangen. Dit kostte mij iets van 5 tientjes. Hoefde niks ingelezen te worden etc.
Qua onderhoud neem ik het ook niet zo nauw. Gewoon 1 keer per jaar goeie olie erin en alles even doorsmeren. Riempje controleren en eventueel vervangen en wij rijden weer een jaar probleemloos.
Mijn vriendin heeft sinds kort ook een Renegade 500. Daarvoor had ze een Kymco 450i. Echt een prima quad. Maar een 1 cilinder met veel minder vermogen. Dat rijdt veel vermoeiender en het blokje is ook eerder af. De huidige eigenaar van de Kymco rijdt er af en toe een rondje mee door het bos. Die kan er volgens mij nog jaren plezier van hebben.
Ik heb al veel toertochten georganiseerd en meegereden. De nieuwe CanAm's zijn tot op heden nog niet 1 keer uitgevallen. Ze rijden gewoon probleemloos hun kilometers.
De Yamaha Grizzly scoort ook hoog in de betrouwbaarheidsstatistiek.
De overige B-merken bezorgen ons geregeld oponthoud.
Ik besteed mijn spaarzame vrije tijd liever aan het rijden dan aan het repareren of wachten totdat de dealer de quad weer klaar heeft.

Tot slot: Het is niet voor niks dat de CanAm's steeds meer de overhand krijgen in quadland. Het zijn gewoon prima machines. De 1000 die wil bij zwaar gebruik ook wel kapot. Maar als je er een beetje normaal mee omgaat dan heb je er heel veel plezier van.

Mijn oordeel is dus niet alleen gebaseerd op een roze bril, maar grotendeels op de reparatie praktijk en de dingen die ik meemaak tijdens de toertochten. Ik zou hier een opsomming kunnen geven van de merken die tot nu toe kapot gegaan zijn tijdens de toertochten óf die zelfs hele quadvakanties voor mensen hebben verpest...maar ik heb me voorgenomen dat niet meer te doen...

De hardcore bagger rijders hebben misschien andere ervaringen. Hiervoor zijn de dikke 1 cilinders veel geschikter.

Een quad is nooit bedoeld voor het rijden op de openbare weg. De fabrikant heeft echt niet bedacht dat wij er rondjes mee moeten gaan maken van 200-500 km per dag. Op asfalt, met een snelheid van meer dan 80 km per uur. De enige Quad/ATV (4x4) die hier echt goed tegenkan is wat mij betreft de CanAM met het Rotax blok.
Rudger
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 94
Lid geworden op: za 24 dec, 2016 16:23
Locatie: Herselt

Re: Cforce 800 2016

Bericht door Rudger »

piranha tessenderlo was vandaag dicht anders was ik geweest, morgen kan ik niet maar deze week zal ik wrslk een proefrit gaan maken en naar de verschillen kijken, het oog wil ook wat, ik vindt de can am zo op de website ook nogal kaal dus als ik hem voorzie van de nodige assecoire s ga ik toch redelijk wa meer € betalen denk ik dan de cf , en dan mag er al eens iets aan de cf mankeren voor dat prijs verschil, k heb al veel reactie s gelezen over de cf en lijkt in t algemeen zelfs zeer goed...als ik de testen bekijk op you tube komt ie er niet goed maar heel goed uit...zoals ik tot nie toe ondervindt zal t verschil voornl de duurzaamheid zijn , maar daarvoor is er ook t prijsverschil...gaat t uiteindelijk veel uitmaken ? ik weet t niet maar k vindt de cf de mooiste...
Ervaring is gelijk aan de optelsom van je fouten...
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Cforce 800 2016

Bericht door Paul Snip »

Met de CF doe je niet veel verkeerd hoor.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een CanAm. Maar 100 keer liever de CF 800 dan een TGB 1000.
Gebruikersavatar
skywalker
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 10 jul, 2006 17:46
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Cforce 800 2016

Bericht door skywalker »

Jazzy schreef:Kunnen we de discussie gewoon inhoudelijk houden? Deel gerust je eigen mening en ervaringen en laat het vooral horen als je het ergens niet mee eens bent, maar ga niet op de man spelen. De ervaring leer dat een prima discussie dan binnen no-time uit de hand loopt. Thanks. :)
Sorry ik liet me even gaan :oops:
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Cforce 800 2016

Bericht door Jazzy »

Geeft niet, hebben wel allemaal wel eens last van. :)
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Plaats reactie