Pagina 2 van 3

Geplaatst: vr 21 jan, 2005 20:38
door jeoentjuh
je hebt die ook in het rood/roze g13 koelvloeistof

Geplaatst: vr 21 jan, 2005 20:47
door Fré
seg een onnozel vraagske:

in het service manual staat dat als je je koelvloeistof wil vervangen of verversen dat je het volgende moet doen:

1) haal de stop van de radiator en van het overloopreservoirtje
2) draai dat vijsje aan de waterpomp los
3) haast u om een emmer te vinden want het spuit er ondertussen uit :wink:

mjah, allemaal goe en wel, maar daarmee loopt het overloopreservoirtje niet leeg he. Nuja even darmpje ontkoppelen en daarmee dat reservoirtje legen werkt ook :)

Dus goe, dat was dan gebeurt, maar ik vraag me af hoe je de boel weer vult. In het handboek staat dat je gewoon koelvloeistof in het overloopreservoirtje moet gieten, dan starten, beetje laten opwarmen, beetje laten afkoelen, en bijvullen tot het koelwaterniveau tot tussen die twee streepkes komt.

Jah, ten eerste, als ge het overloopreservoirke bijvult dan vul je dat reservoirtje, maar niet de radiator e :)
ten tweede, hoeveel? 1200ml staat ergens anders in het handboek, maar ja...
Dus wat stellen jullie voor? 1200ml in de radiator zelf gieten en dan starten, daarna wat laten afkoelen en reservoir bijvullen tot het tussen die streepjes komt?

Zo iets simpels, ma toch stel ik me der toch wat vragen bij.


tnx!

Geplaatst: vr 21 jan, 2005 21:10
door jeoentjuh
je moet eerst je radiator vol gooien

Geplaatst: vr 21 jan, 2005 21:17
door Fré
ah danke :)

Geplaatst: vr 21 jan, 2005 21:23
door Sg6
Fré schreef:seg een onnozel vraagske:

in het service manual staat dat als je je koelvloeistof wil vervangen of verversen dat je het volgende moet doen:

1) haal de stop van de radiator en van het overloopreservoirtje
2) draai dat vijsje aan de waterpomp los
3) haast u om een emmer te vinden want het spuit er ondertussen uit :wink:

mjah, allemaal goe en wel, maar daarmee loopt het overloopreservoirtje niet leeg he. Nuja even darmpje ontkoppelen en daarmee dat reservoirtje legen werkt ook :)

Dus goe, dat was dan gebeurt, maar ik vraag me af hoe je de boel weer vult. In het handboek staat dat je gewoon koelvloeistof in het overloopreservoirtje moet gieten, dan starten, beetje laten opwarmen, beetje laten afkoelen, en bijvullen tot het koelwaterniveau tot tussen die twee streepkes komt.

Jah, ten eerste, als ge het overloopreservoirke bijvult dan vul je dat reservoirtje, maar niet de radiator e :)
ten tweede, hoeveel? 1200ml staat ergens anders in het handboek, maar ja...
Dus wat stellen jullie voor? 1200ml in de radiator zelf gieten en dan starten, daarna wat laten afkoelen en reservoir bijvullen tot het tussen die streepjes komt?

Zo iets simpels, ma toch stel ik me der toch wat vragen bij.


tnx!
ja fre kzal kik ne keer zeggen oe da ge het moet doen he.
ge doet den dop van de radiator alsook de dop van reservoir. dan los je de darm onderaan de radiator, plaats wel iets onder want het begint te lopen. wanneer radiator leeg moet je ff wachten en plots begint het te lopen aan de kant van de motor. Eens gedaan met lopen reservoir leeg laten door darmpje onderaan te lossen.

Dan vernieuwen van vloeistof:
Eerst giet je de radiator vol met gedistileerd water tot eigenlijk de radiator overloopt. Hoe doe je dit best, met een trechter en darmpje zoda je goed de vloeistof ziet. Druk dan ff op de retourleiding om de lucht bellen eruit te laten, ga zo door tot het stopt met luchtbellen maken en giet er nog bij en zo door gaan. eens je geen luchtbellen meer hebt en er is al wa redelijk vloeistof in de quad neem je de quad en plaats je die op zijn zij ff. Er zullen nog luchtbellen ontsnappen en schud er maar goed mee weg en weer.
Er gaat wel degelijk de hoeveelheid vloeistof in wat er vermeld staat in handboek. Daarna laat je de motor ff opwarmen en maak je die terug leeg op de zelfde wijze als beschreven. Je kan natuurlijk nog eens dit hervatten om het systeem proper te maken of je kan er dan meteen uw denicol erin gieten. Doe dit dan ook op dezelfde wijze.

Ik heb dit gedaan en mijn reservoir blijft op pijl.

Geplaatst: vr 21 jan, 2005 21:31
door jeoentjuh
waarom spoelen met gedistileerd water
kun je ook kraan water voor gebruiken

en spoelen is ook niet nodig
dat is alleen nodig als je koel vloeistof vervuild is door roest

Geplaatst: vr 21 jan, 2005 21:31
door Fré
aaaahhh tnx voor de uitgebreide uitleg!! :D


"Dirk" van Denicol zei dat er best totaal geen water achterblijft in de radiator. Dus beter ook een hele tijd laten uitlekken zeker?

Geplaatst: vr 21 jan, 2005 21:35
door Sg6
Fré schreef:aaaahhh tnx voor de uitgebreide uitleg!! :D


"Dirk" van Denicol zei dat er best totaal geen water achterblijft in de radiator. Dus beter ook een hele tijd laten uitlekken zeker?
distileerd gebruiken he,

Geplaatst: vr 21 jan, 2005 21:39
door Fré
uiteraard :)

Geplaatst: vr 21 jan, 2005 23:16
door jeoentjuh
ik snap dat niet van gedistileerd gebruiken
ik ben auto monteur en tune al jaren cross motoren
ik zie het nut er niet van in
gewoon goede koel vloeistof gebruiken
het enige voordeel van gedistileerd is kat het kook punt precies 100 graden is en van kraanwater iets lager

Geplaatst: za 22 jan, 2005 09:45
door Fré
om te spoelen, bijvoorbeeld bij overschakelen naar een andere koelvloeistof, gebruik je best gedestilleerd water. Tegen de kalkaanslag.

Gewone koelvloeistof is bij mijn weten vaak een mengsel van gedestilleerd water en antivries, bv glycol.

Geplaatst: za 22 jan, 2005 14:50
door jeoentjuh
koel vloeistof is een mix van antivries en water
het hoeft niet percee gedestilleerd water voor gebruikt worden
want in de antivries zitten specialle doops tegen oxidatie en kalk aanslag
gedestilleerd water gebruiken zijn on nodige kosten
of je moet in een gebied zitten waar erg hard kraan water is
is het water van mindere kwaliteit in belgie

Geplaatst: za 22 jan, 2005 15:15
door Fré
U doet maar.

Mijn manual, en al de andere manuals van gelijk welk voertuig dat ik al in mijn handen gehad heb, heeft het over gedistilleerd water.
Dus dan doe ik dat ook.

Alle ja tkan wel zijn dat het allemaal geen kwaad kan, maar ik neem het zekere voor het onzekere, kom zeg voor die ene liter!

In je olie zitten ook bufferstoffen, maar daarvoor ga ik er nog geen zuur bij gaan gieten.

Geplaatst: za 22 jan, 2005 17:17
door Sg6
jeoentjuh schreef:koel vloeistof is een mix van antivries en water
het hoeft niet percee gedestilleerd water voor gebruikt worden
want in de antivries zitten specialle doops tegen oxidatie en kalk aanslag
gedestilleerd water gebruiken zijn on nodige kosten
of je moet in een gebied zitten waar erg hard kraan water is
is de water van mindere kwaliteit in belgie
al eens radiator gezien gebruikt met enkel water :wink: ik wel en dan nog van een clark. die was bijna dicht gekalkt en de koeling is dus ook niet meer 100% maar 10%

Geplaatst: za 22 jan, 2005 18:42
door Frank MB
Ik meng mijn koelvloeistof altijd 1:1 met water. Het is goedkoop en water koelt nog altijd het best.