Pagina 2 van 5
Geplaatst: di 04 okt, 2005 17:58
door EXFSS
Beste mensen,
laat jullie niet beetnemen door deze verkoopspraatjes want die man l#lt gewoon wat uit zijn nek

(hydro dynamics bedoel ik dan)
hij zegt zelf dat ze alleen voor aanpassen, kan nooit werken, ze hebben gewoon veel teveel werk met al die a-armen in te meten, standaard hoef je maar 1 maat aan te houden
Long travel is zeker goed, dan wel de brede a-armen eh,
omdat je een langere weg hebt van het wiel, waardoor je de demping beter kunt kontroleren,
hoe meer grondspelling hoe beter, je moet nu ook niet overdrijven, de wegligging vang je op met de veren,
die 2 veren die erop zitten, beter nog als het er 3 zijn, die kleine dient voor de negatieve van de quad, invering op eigen gewicht,
daarna gaat de 2e of 3e veer werken, voor sprongen of slecht terein, hangt van de sterkte af
*fre
die uitleg is niet slecht over het inmeten van je demper,
je meet idd de travel van je wiel, dan heb je de stroke, negatieve weg inbegrepen, zero preload of niet heeft geen belang, je moet toch een zak hebben van x centimeter
en die customs zijn niet zo duur hoor
Laat de reacties maar komen

Geplaatst: di 04 okt, 2005 18:27
door Fré
idd, ik ben het ook niet helemaal eens met die uitleg van HydroDynamics, op zijn zachts gezegd

Geplaatst: di 04 okt, 2005 18:34
door Dutje#82
ik heb dat boeltje nooit vertrouwt !
long travel dat zegt me al een tijdje iets ! maar werd iedere keer beetje afgeremd door mensen die er slechte ondervindingen bij hebben !
greeetz
Geplaatst: di 04 okt, 2005 20:17
door Frank MB
Kijk gewoon eens goed naar die amerikaanse wedstrijden waar gust, jones, natalie en ellis meerijden, als je goed oplet hoe zoiets veert dan ziet het er heel raar uit, namelijk ze springen, de quad veert uit, en dan landen ze en dan veren ze in. En dan rijden ze nog een stuk door terwijl die schokbrekers amper weer omhoog komen, en dus rijden ze een stukje heel laag aan de grond, ook zie je vaak dat de armen ver doorslaan. Ik vind het allemaal maar vaag, maar als iemand het tegendeel wil bewijzen dan wil ik best eens met zo een lt setup rijden, ik ben benieuwd hoe dat rijdt.
Geplaatst: di 04 okt, 2005 20:19
door Dutje#82
kan mij niet schelen goed het inmekaar zit als het maar goed is
ik weet ook dat de meeste veren binnen gaan bij nolleen ofzo voor'n goeie set-up ! maar toch die gastjes rijder super hard
greeetz
Geplaatst: wo 05 okt, 2005 07:24
door No Limit W-tec
Wow, de Fré is weer goe bezig. Fré, ik denk dat we samen bedrijfje moeten starten

.
Nee even serieus : hier en daar heb ik wat bemerkingen. Het zijn ervaringen die ik zelf heb opgedaan met de verschillende setups waarmee ik heb gereden. Reden van de feiten weet ik meestal niet, ben niet slim genoeg daarvoor, maar Fré, Technoflex en anderen kunnen waarschijnlijk wel antwoorden.
1. Zoals Frank MB al zegt blijkt het idd zo dat LT veren moeite hebben om terug uit te veren. Na het inveren duurt het vrij lang tot de veer weer uitveert tot normale rijhoogte. Vraag mij af wat de reden is en of het een negatieve invloed heeft (vering werkt het best bij het midden van zijn bereik volgens mij). Persoonlijk blijf ik overtuigd van LT, als ze tenminste goed gemaakt zijn en perfect gevalved. In het andere geval neem je beter standaard vering. Of zit het probleem in rebound regeling die op veel vering niet echt denderend is ?
2. Zero Preload heeft volgens mij zijn voor en nadelen. Grote voordeel is dat je de rijhoogte gemakkelijk kan aanpassen, bvb hoog voor zandbaan, laag voor harde baan. Nadeel heb ik ondervonden is dat Zero Preload minder goed werkt bij lagere snelheden. Dus als je wat vermoeid wordt en trager begint te rijden vermindert het comfort dramatisch.
3. Lichte topveren : volgens mij doet de topveer op de Elka's niets. Als je op de quad gaat zitten is die al volledig ingeduwd, dus nut in de kleine oneffenheden is nul. Wel kan ik mij voorstel dat mits goeie keuze één of twee topveren nuttig zijn, eventueel in combinatie met progressieve veren.
4. Aanvulling op meetprocedure van Fré : dus meten zonder veren volledig van de grond en volledig op de grond geeft de maximale veerweg die mogelijk is. Tot 4-5 cm is belangrijk voor de valving : dit is de grens waar de vering echt hard moet worden zodat quad niet op zijn buik valt. Als valving te vroeg hard wordt (zoals dikwijls bij Reiger) gebruik je te weinig van je veerweg. Het omgekeerd is dikwijls bij Elka, komt niet vlug genoeg hard.
5. Met een goede linkage kan je minstens evenveel bereiken als (dure) vering. Wordt door velen onderschat (ook door veringbedrijven). Elka is één van de weinige die echt inspanningen doet op dit gebied. Persoonlijk heb ik een 5-tal link systemen, deze zijn momenteel allemaal in test, volgende week kan ik meer zeggen. Ik vraag Fré nog wel eens een tweede mening, misschien kan hij nog wat bijleren uit de verschillende linkages.
Alles mannen, ben ermee weg, na 't weekend schrijf ik nieuw hoofstukje over de test van de INTRAX/VLS vering die ik in 't weekend ga testen.
Geplaatst: wo 05 okt, 2005 09:00
door ronnieb
Ik vind het allemaal maar vaag, maar als iemand het tegendeel wil bewijzen dan wil ik best eens met zo een lt setup rijden, ik ben benieuwd hoe dat rijdt.
Kom maar eens langs bij Hardingsveld.
Dan mag je mijn LT set-up van PROFLEX eens proberen, is wel een YFZ he'.
Wij (Mark en IK) zijn nog steeds bezig met PROFLEX om het setje te verbeteren.Omdat wij steeds harder over de baan gaan moeten de dempers ook steeds zwaarder worden, 1 sprong van 20 meter word nu gehaald op Hardingsveld.
Wij zijn uitgegaan van progressieve veren i.p.v 2 of 3 veertjes.
Onze LT veren hebben helemaal geen moeite om uit te veren, zijn zelfs iets geknepen, anders komt ie te snel omhoog.
Geplaatst: wo 05 okt, 2005 09:40
door Fré
idd Niko, maar wat betreft die topveer van bvb Elka denk ik er als volgt over:
stel je hebt Reigers zonder kleine veertjes zitten, dan kan je de preloadring maar zo hoog draaien tot de veer bij uitgestrekte schokdemper net niet los zit. Met die kleine veertjes erbij kan je de ringen nog hoger draaien, terwijl de rijhoogte afneemt, maar de travel daarentegen niet afneemt. Het is dan wel een stukje ongeveerde travel, maar wel gedempt. Indien die veertjes niet op de Elka's zouden zitten dan zou de veer los kunnen komen hangen als de veren helemaal uit gaan.
Dat kleine veertje zit er volgens mij dus op om een stuk ongeveerde travel toe te voegen, anders zou de rijhoogte teveel toenemen, en zonder dat je hoofdveren los gaan komen hangen.
Dat is dus volgens mij dat zero preload veertje.
De andere veren bij bvb Elka zijn ter vervanging van een progressieve veer.
even iets anders: als ik me niet vergis heb jij indertijd Reigers voor je Grizzly laten maken, had Reiger nog zaken nodig mbt de ophanging eer ze je die schokdempers konden leveren?
Geplaatst: wo 05 okt, 2005 09:46
door bertmat
Hallo iedereen,
zonder iemand te willen aanvallen wil ik toch eens een kleine bemerking geven over al dat geleuter over "speciale" veringen.
Volgens mij zijn er veel mensen die met dure veringen rondrijden die beter hun geld hadden uitgegeven aan een stage om de rijtechniek te verbeteren.
Ik ben ervan overtuigd dat vering soms een psychologisch aspect heeft!
Voorbeeld: piloot A rijdt met een standaardquad (veel) sneller dan piloot B met dezelfde quad.
Piloot B merkt op dat de quad voor hem onhandelbaar is in de putten en beslist andere veren te monteren.
De week erna rijden ze terug samen op hetzelfde circuit en piloot A(nog steeds standaard) gaat piloot B met de vingers in de neus voorbij!
Wat is hier nu gebeurd?
De eerste week al hebben we gezien dat piloot B de verkeerde lijnen kiest, het verkeerde ritme heeft, verkeerd uit de bocht komt, kortom een verkeerde rijstijl heeft.
De brave man werd op zijn fouten gewezen maar is er zelf stellig van overtuigd een schitterend piloot te zijn en kiest dus voor de makkelijkste oplossing, helaas zonder resultaat.
Het is natuurlijk ook een feit dat piloot A sneller over de baan gaat met de quad van piloot B dan met zijn eigen standaardquad om de eenvoudige reden dat piloot A wel de goede rijstijl heeft en de betere veren dus kan benutten zoals het hoort.
Piloot B zal naar alle waarschijnlijkheid verschillende merken veren kopen en nooit tevreden zijn totdat hij kan toegeven dat het eigenlijk niet de schuld van de veren is!
Piloot A daarintegen zal de verbetering merken en wel tevreden zijn over de veren waar piloot B mistevreden over is.
Begrijp me nu niet verkeerd, ik ben er ook van overtuigd dat veren een groot verschil kunnen maken!
Maar ik ben er ook van overtuigd dat je die veren dan ook aan de juiste piloot moet geven.
Is het niet allemaal een beetje overroepen?
Putten zijn putten he, biljarten is voor na het quadrijden.....
K' zou eigenlijk beter stoppen zeker, want als piloot bak ik er zelf eigenlijk helemaal niets van en het is ook niet de bedoeling de grootste moraalridder van Vlaanderen te worden.
PS aan iedereen die veren wil kopen, kijk gewoon wat uit je doppen voor je je eurootjes op tafel legt want er worden soms zaken verkocht waar je helemaal geen kant mee op kan (voorbeelden genoeg denk ik).
Geplaatst: wo 05 okt, 2005 10:35
door Fré
Ha idd Bert das waar!
Ik zie het ook genoeg als bvb Stoftje me op zijn standaard kfx400 gewoon van de baan rijdt (wel een beetje overdreven, maar als ik tegen hem rij dan verlies ik zeker).
Het is dus idd een combinatie van rijder/machine. Desalniettemin heb je goede vering en minder goede vering, goede rijders en minder goede rijders.
Het is en blijft een gevecht

Geplaatst: wo 05 okt, 2005 12:53
door No Limit W-tec
'k Heb de hint verstaan Bert.
Probleem bij vering is niet de goedkope of dure keizen, wel het afstellen. Maar als je goedkope of dure hebt die niet goed werken dan mag je afstellen al wat je wil, dan nog zal het niet lukken. Voordat onze Elka's aangepast waren werkten er welgeteld drie van de 30 klikken, dan mag je regelen al wat je wil, nooit zal het echt werken.
Als je een goede setup A-armen/vering/linkage hebt, dan ben ik overtuigd dat je hiermee veel meer vooruit geraakt (lees betere resultaten rijdt) dan bvb meer tuning van je motor.
En ja Bert, ik heb al Reiger, Elka en Intrax geprobeerd, en geef ook toe dat ik geen toppiloot ben. Ok, begin veeleisend te komen op het gebied van vering. So what ?
Geplaatst: wo 05 okt, 2005 13:11
door Dutje#82
laat ze maar doen bert

wij zullen wel eens die nieuwe ohlins gaan testen op een goed parcour's hè
weet je al iets meer ?
greeetz
Geplaatst: wo 05 okt, 2005 13:42
door No Limit W-tec
Ohlins gekocht Banshee-lover ? Ben benieuwd ! Zijn het Ohlins via Wim Kroon (Nederland) ? LT of gewoon ?
Wat kost dat (eventueel via PM)
Geplaatst: wo 05 okt, 2005 13:56
door Dutje#82
No Limit YFZ schreef:Ohlins gekocht Banshee-lover ? Ben benieuwd ! Zijn het Ohlins via Wim Kroon (Nederland) ? LT of gewoon ?
Wat kost dat (eventueel via PM)
ja zeker

bert is leverancier
36 PRX rebound,preload,compressie,hi/low,dual rate veer maar geen LT omdat ik er niet de gepaste armen voor heb

maar op volgend quadje komt er zeker LT setup ik denk dat ik voor Laeger/Ohlins ga gaan
greeetzzz
Geplaatst: wo 05 okt, 2005 16:12
door bertmat
Nikolas, 'k vind het spijtig dat je je aangevallen voelt, blijkbaar kan ik hier de laatste tijd niet veel posten die niet verkeerd begrepen wordt!
Ik dacht nochtans dat ik geschreven had dat het niet de bedoeling was iemand aan te vallen, gewoon een bemerking.
Blijkbaar leg je ook je telefoon niet naast je als je op het forum zit, want ik heb net naar je proberen te bellen om al die zever eens van de baan te helpen.
Dus nogmaals mensen: het is niet de bedoeling iemand aan te vallen!