Pagina 11 van 13
Re: Jazzy's Blaster: Koppeling (P10)
Geplaatst: ma 07 mar, 2011 20:01
door bonzaiking
kan van alles zijn maar meestal gewoon verkeerde olie

Re: Jazzy's Blaster: Koppeling (P10)
Geplaatst: ma 07 mar, 2011 20:21
door Jazzy
Zit gewoon 10W40 in, zie in de service manual dat er 10W30 in had gemoeten. Denk je?
Re: Jazzy's Blaster: Koppeling (P10)
Geplaatst: ma 07 mar, 2011 20:45
door IzzY
kabel niet 'opstellen', koude olie is dan gewoon te dik, waardoor je platen plakken.
oplossing is indeed andere olie, of gewoon wachten tot die warm is

Re: Jazzy's Blaster: Koppeling (P10)
Geplaatst: ma 07 mar, 2011 20:55
door bonzaiking
Jazzy schreef:Zit gewoon 10W40 in, zie in de service manual dat er 10W30 in had gemoeten. Denk je?
10w40 schrijven ze voor maar je moet andere hebben ik haal het altijd bij een crossmotorzaak
gb6 heet het speciaal voor crossers en enduro
Re: Jazzy's Blaster: Koppeling (P10)
Geplaatst: ma 07 mar, 2011 22:05
door Jazzy
IzzY schreef:kabel niet 'opstellen', koude olie is dan gewoon te dik, waardoor je platen plakken.
oplossing is indeed andere olie, of gewoon wachten tot die warm is

Dat hij wat plakt als je hem net gestart is is normaal, daar zit ik niet mee. Maar ook als hij warm is kan ik hem niet helemaal ontkoppelen.
Re: Jazzy's Blaster: Koppeling (P10)
Geplaatst: ma 07 mar, 2011 22:39
door mobydirk
ik zou idd beginnen met de olie vervangen
Re: Jazzy's Blaster: Koppeling (P10)
Geplaatst: di 08 mar, 2011 07:57
door Jazzy
Door welke dan? Pascal zegt dat ze 10W40 voorschrijven, de service manual zegt 10W30. Op Blasterforum gebruiken sommigen 75W90 versnellingsbakolie omdat de olie in een Blaster erg heet wordt, anderen zeggen weer dat je dat niet moet doen omdat die olie veel te dik is.
Anyway, nieuwe koppelingsplaten kost me ongeveer 40 euro met een nieuwe pakking. Als de olie er toch uit moet kan ik die beter gelijk meenemen, of niet?
Re: Jazzy's Blaster: Koppeling (P10)
Geplaatst: di 08 mar, 2011 16:38
door mx jake
koppelings platen vervang je alleen als je koppeling slipt
niet als hij plakt
kan ook nog dat er rek in de kabel zit
of dat de koppeling niet goed is afgesteld (dmv de stift in de drukgroep)
Re: Jazzy's Blaster: Koppeling (P10)
Geplaatst: di 08 mar, 2011 16:50
door Jazzy
Thanks Jaco. Als ik de koppelingskabel een stukje opstel om zeker te weten dat hij volledig ontkoppelt (wat hij niet doet, ook niet als hij warm is) dan gaat hij slippen als ik wat meer gas geef. Als ik hem weer wat losser zet slipt hij niet meer, dus koppelingsplaten niet vervangen.
Wat bedoel je precies met dat afstellen van de stift in de drukgroep?

Re: Jazzy's Blaster: Koppeling (P10)
Geplaatst: di 08 mar, 2011 17:15
door mx jake
op de koppelingshevel (nr15) staat een pijltje dat moet gelijk staan met een pijltje op het blok (onder de carb)
dit is af te stellen dmv de stift (nr12) die int midden van de drukplaat zit
Re: Jazzy's Blaster: Koppeling (P10)
Geplaatst: di 08 mar, 2011 19:20
door FLIPmode
Kan het ook zijn dat de koppelingsplaten een beetje "ingeslagen" zijn in het koppelingshuis (dan blijven ze ook hangen namelijk)? Heb dat bij de 750 aan de hand gehad, even schuren en probleem was van de baan.

Re: Jazzy's Blaster: Koppeling (P10)
Geplaatst: vr 11 mar, 2011 19:44
door Jazzy
Ben er vanmiddag nog even mee bezig geweest, als je er echt een tijdje mee rijdt dan wordt het plakken minder. Maar de koppeling slipt wel als je wat meer gas geeft, dus toch maar een setje koppelingsplaten mee laten komen uit Amerika. Gelijk remblokken voor de voorkant en een korte remkabel voor de achterkant besteld.
Verder zijn er andere tandwielen en een busje goed versnellingsbak olie onderweg. Die tandwielen waren wel nodig want de achterste tanden zijn nog maar hobbeltjes.
Morgen de A-armen eens loshalen en kijken of alleen de busjes aan gort zijn of ook de stangen die in de armen zitten. Nu het blokje weer als nieuw is (bijna dan) wil ik de rest ook even netjes hebben.
Re: Jazzy's Blaster: Koppeling (P10)
Geplaatst: zo 27 mar, 2011 20:48
door Jazzy
De nieuwe koppelingsplaten zitten er in, ditmaal zwemmen ze in speciale gearbox olie van vriend Pascal. Heb wat moeten prutsen om de veer van de kickstarter er goed in te krijgen, die schoot steeds uit dat gaatje waar je het uiteinde in moet drukken. Uiteindelijk heb ik hem maar wat bijgebogen, toen bleef hij zitten en kon de kap er op.
De tips van Jaco werden me duidelijk toen ik de koppeling los had liggen, maar moest alsnog de service manual lezen voordat het kwartje viel. Anyway, de afstelling is nu helemaal in orde.
De stalen bussen uit de draagarmen waren enorm versleten, echt niet normaal. Een setje nieuwe zou in Nederland (CMSNL) ongeveer 120 euro kosten. Ik heb nu originele Yamaha bussen uit Amerika laten komen en ben inclusief BTW en inklaringskosten nog geen 50 euro kwijt.

Dan nog die kunststof kragen, daar heb je er 12 van nodig en die kosten in Nederland 15 euro per stuk als je voor Yamaha gaat en 8 euro voor imitatie. Een imitatiesetje van Ebay kost (inclusief verzenden en bijkomende kosten) maar 30 euro! Originele delen zijn prima voor als de quad het waard is, maar om iets op te knappen op budget kan het voor geen meter uit.
Morgen zal ik nog even de remblokken voor vervangen en de achterremkabel. En dan kan ik even niet verder omdat ik weer op onderdelen moet wachten, dat is dan wel een nadeel natuurlijk.
O ja, de wiellagers van de voorkant doe ik ook nog even. Daar gaat zo'n mooi setje van All Balls in, lijkt me prima voor mijn Blastertje uit '98.
Re: Jazzy's Blaster: Blokje weer dicht, bijna klaar. (P11)
Geplaatst: zo 27 mar, 2011 22:14
door JohnBeton
imitatie busjes en kraagjes zijn meestal evengoed en soms zelfs beter dan de originele.
Re: Jazzy's Blaster: Blokje weer dicht, bijna klaar. (P11)
Geplaatst: ma 28 mar, 2011 09:50
door Jazzy
Inderdaad, en al zouden ze wat minder goed zijn dan is het prijsverschil nog moeilijk te rechtvaardigen.
Maar goed, mijn carport ziet er voorlopig nog even zo uit:
