presies dit is een mooi voorbeeld.ZJORS schreef:Volgens mij gaat het nog altij het best op elke cilinder 1 Uitlaat!
als je gaat gaan kijken naar Tractor pulling! Op elke cilinder een uitlaat
En sommige vrachtwagens meestal bij scania zie je 6 uitlaten zitten! Geeft meer koppel! Hebben zelf de test gedaan op school en het was toch wel waar! Niet dat het super veel is dus wss ga je dat bij een quad niet voelen omdat het koppel toch wel veellager ligt dan bij camion! En bij quad telt vermogen en niet koppel
en hoeveel cilinders heeft een raptor ook al weer.
het gaat niet om hoeveel uitlaatpoorten er zijn het gaat om wanneer er uitlaatgassen worden af gevoerd en dat is bij bijde poorten dan gelijk bij een 1 cilinder.
een motorblok maakt zonder uitlaat een boel kabaal lijkt op veel vermogen maar zonder die werveling kost dat vermogen en zonder uitlaten heb je gewoonweg minder vermogen.
ik zal eens kijken of ik ergenst een plaatje kan vinden over wervelingen in dempers mischien dat het dan duidelijker word want schrijvent vertellen is toch vrij moeilijk.
een 2 takt zoals ik beschreef heeft er wel degenlijk mee te maken in plaats van de demper doen de expansievaten hun werk en met 2 expansievaten op een 1 cilinder met 2 poorten heb je minder vermogen.