Pagina 3 van 6

Geplaatst: zo 02 apr, 2006 19:47
door Sg6
zou het niet kunnen dat die engine ice gewoon ervoor zorgt dat het langer duurt dat de motor warm word doordat die beter de warmte opneemt. Want ik kan niet geloven dat een motor 10 graden kouder kan draaien door een beke water.

mvg

Geplaatst: zo 02 apr, 2006 20:09
door Ralph
Betere warmte opname en afgifte, als dat zo is dan helpt het wel.

Geplaatst: zo 02 apr, 2006 20:15
door Sg6
het grootste pb zit hem dan nog steeds aan de radiator. Die geraakt zijn warmte niet snel genoeg kwijt. Dus kortom engine ice heeft geen nut tot je de luchtdoorstroming van de radiator vergroot zodat die sneller kan koelen.

Geplaatst: zo 02 apr, 2006 21:28
door Fré
tutut andries, peist nie.

Het is volgens mij nog altijd zo dat de afkoeling van je motor tegelijk afhangt van heel veel factoren, zoals warmtegeleidingsmogelijkheid van de koelvloeistof, warmtecapaciteit, debiet, temperatuurverschil, radiatordoorstroming en vorm, ...

Alles helpt hier. Verhoog je 1 van die dingen dan koelt de motor beter.

Geplaatst: zo 02 apr, 2006 21:46
door Ralph
Precies, zo dacht ik er ook over. Zodra de koelvloeistof niet makkelijk z'n warmte afstaat, dan zal hij het ook niet makkelijk afstaan aan de radiator. Als het dit wel doet dan staat het de warmte ook beter af aan de radiator. Of dat echt 5 tot 10 graden scheelt zullen we uit de test zien.

Geplaatst: zo 02 apr, 2006 22:10
door Sg6
ff offtopic:
ik heb deze namiddag gaan rijden en mijn koelvloeistof had een temperatuur van rond en bij de 55 a 60 graden. Dit met scoops in inline cooler. Voordien was dit zo een 65 a 70 tijdens deze periode.
Het echte verschil zal ik maar weten in de zomer op parcour.

Gaan de test afwachten, ben benieuwd naar het resultaat of dit echt 10 graden koeler is.

Geplaatst: zo 02 apr, 2006 23:26
door Bartie
wel zien dat de motor op normale bedrijfstemperatuur komt.

Overkoeling is ook niet de bedoeling.

Geplaatst: zo 02 apr, 2006 23:37
door craptor
de ice is goed gebruik ik zelf ook
en houd je koelvloeistof op 80 graden :duimhoog:

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 07:34
door No Limit W-tec
Fré schreef:tutut andries, peist nie.

Het is volgens mij nog altijd zo dat de afkoeling van je motor tegelijk afhangt van heel veel factoren, zoals warmtegeleidingsmogelijkheid van de koelvloeistof, warmtecapaciteit, debiet, temperatuurverschil, radiatordoorstroming en vorm, ...

Alles helpt hier. Verhoog je 1 van die dingen dan koelt de motor beter.
Dus Fré, jij volgt mijn mening dat je doorstroming niet moet afremmen maar verhogen ? :afgestudeerd:

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 07:59
door Ralph
Als je het verhoogt dan heeft het geen tijd om de warmte op te nemen en af te staan, je moet er een balans tussen zien te vinden.

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 08:47
door Dutje#82
als ik nikolas en frè begrijp bedoelen zeu het als volgt..

hoe meer water er doorstroomt.. hoe meer het water in de radiator voorbij komt hoemeer het koelt..
want de grootste koeling gebeurt in de radiator.. en nie in die inline cooler's... :afgestudeerd:

heb ik juist kunnen volgen ? :crossercool:


grtz

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 09:07
door Sharky #3
Dus gewoon een betere radiator steken :afgestudeerd:

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 09:16
door Dutje#82
pwr ... voor yfz dan toch :)


grtzz

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 09:17
door No Limit W-tec
Nu we het over PWR hebben, ze hebben sinds kort nieuwe radiator uit met geïntegreerde oliekoeler ! Nog niets over gevonden op het net, maar als je eens zoekt in de Indy foto's staat er foto van quad met zo'n radiator.

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 09:18
door Dutje#82
maar kan ik jullie redenering volgen nikolas ? zit ik beetje juist ? :p
want je hoort hier 10 verhalen je weet niet wat je moet geloven :crossercool:


grtzz