Pagina 3 van 3

Geplaatst: do 18 mei, 2006 15:55
door speedyke80
probeer een vls achterbrug in je yamaha yfz, heb ik ook gedaan, SUPER. ik weet niet wat er zo belangrijk is aan dat gewicht? heeft er al iemand bewezen dat een zwaardere brug geen prestaties levert, Joe Maessen rijd ook met een TM brug los vooraan, ikzelf met men''zwaare vls'' brug in men yamaha rijd ook vanvoor bij de inters op de BQR

Geplaatst: do 18 mei, 2006 15:59
door No Limit W-tec
Natuurlijk dat Maessen vooraan ligt, maar dit ligt vooral aan het talent.

Iedereen die wat afweet van vering weet dat het gewicht dat door vering wordt gedragen (achterburg-as-wielen-banden-hubs,... en voorarmen-hubs-banden-wielen,...) heel belangrijk is voor veereigenschappen.

Dus stel dat je twee identieke setups van vering, link achterbrug hebt waarbij de ene achterbrug 5 kg zwaarder is dan de andere dan ga je zeker verschil hebben in veereigenschappen.

Geplaatst: do 18 mei, 2006 16:30
door blaster200
mijn blasterachterbrug was ook echt doormidden gescheurd :? (hoge bulten met standaard veren misschien :?: ) maarja quad moest toen toch naar maessen en die hebben em verstevigd en rechtgemaakt want die was blijkbaar kei krom en zo rij ik toch al een hele tijd en die is voor zover ik weet nog helemaal goed. Maarja jullie hebbe het over yfz's :mrgreen:

Geplaatst: za 20 mei, 2006 17:02
door craptor
denk maar eens of je achterschokbreker wel goedgenoeg is of de afstelling :!:

Geplaatst: za 20 mei, 2006 18:44
door keesie
No Limit YFZ schreef:Natuurlijk dat Maessen vooraan ligt, maar dit ligt vooral aan het talent.

Iedereen die wat afweet van vering weet dat het gewicht dat door vering wordt gedragen (achterburg-as-wielen-banden-hubs,... en voorarmen-hubs-banden-wielen,...) heel belangrijk is voor veereigenschappen.

Dus stel dat je twee identieke setups van vering, link achterbrug hebt waarbij de ene achterbrug 5 kg zwaarder is dan de andere dan ga je zeker verschil hebben in veereigenschappen.
ben ik niet met je eens. (sorry)

scharnier en belastingpunten zijn bepalend.

er bestaat zoiets als massavertraging( zoek dat maar eens op), dat heft die 5 kgs verschil voor groot gedeelte weer op.(wat je met die 5 kilo extra moet, staat onderaan in deze tekst) :!:

als je schokdemper set last van die 5 kgs zou hebben was je setup daarvoor ook al slecht. :chagarijn:

een zeer bekend motocrosser zei tijdens een kop koffie eens tegen me:" slechte schokdempers bestaan eigenlijk niet, (slechte) piloten die ze zelf niet kunnen afstellen zijn er genoeg."
hiermee bedoel ik niemand persoonlijk, maar de kern van het verhaal is duidelijk, als je niet weet WAT je moet veranderen en hoe je het moet veranderen of instellen is het een gebed zonder einde en wordt het nooit optimaal. :duimlaag:

ik wil hiermee ook niet zeggen dat ik het allemaal wel weet en bla, bla bla :lol: , maar je moet gewoon proberen, proberen etc. en maak notities. :x

nu weer terug on topic.

heb zelf ook TM, en gewoonweg super, oerdegelijk en je merkt niet van het extra gewicht, ik ben zelf gewoon op dieet gegaan, scheelde 5 kilo :mrgreen:

Geplaatst: za 20 mei, 2006 18:49
door Tom61
keesie schreef:
No Limit YFZ schreef:Natuurlijk dat Maessen vooraan ligt, maar dit ligt vooral aan het talent.

Iedereen die wat afweet van vering weet dat het gewicht dat door vering wordt gedragen (achterburg-as-wielen-banden-hubs,... en voorarmen-hubs-banden-wielen,...) heel belangrijk is voor veereigenschappen.

Dus stel dat je twee identieke setups van vering, link achterbrug hebt waarbij de ene achterbrug 5 kg zwaarder is dan de andere dan ga je zeker verschil hebben in veereigenschappen.
ben ik niet met je eens. (sorry)

scharnier en belastingpunten zijn bepalend.

er bestaat zoiets als massavertraging( zoek dat maar eens op), dat heft die 5 kgs verschil voor groot gedeelte weer op.(wat je met die 5 kilo extra moet, staat onderaan in deze tekst) :!:

als je schokdemper set last van die 5 kgs zou hebben was je setup daarvoor ook al slecht. :chagarijn:

een zeer bekend motocrosser zei tijdens een kop koffie eens tegen me:" slechte schokdempers bestaan eigenlijk niet, (slechte) piloten die ze zelf niet kunnen afstellen zijn er genoeg."
hiermee bedoel ik niemand persoonlijk, maar de kern van het verhaal is duidelijk, als je niet weet WAT je moet veranderen en hoe je het moet veranderen of instellen is het een gebed zonder einde en wordt het nooit optimaal. :duimlaag:

ik wil hiermee ook niet zeggen dat ik het allemaal wel weet en bla, bla bla :lol: , maar je moet gewoon proberen, proberen etc. en maak notities. :x

nu weer terug on topic.

heb zelf ook TM, en gewoonweg super, oerdegelijk en je merkt niet van het extra gewicht, ik ben zelf gewoon op dieet gegaan, scheelde 5 kilo :mrgreen:
hahahaha dat is ook nog un optie jah

Geplaatst: za 20 mei, 2006 20:37
door Olivier
heb nog nooit problemen gehad met het doorslagen van mijn vering!
Ik sluit helemaal niet uit dat ie is doorgeslagen maar ik denk, als je tegen die hoogte neerkomt(niet dat het zo heeeel hoog was) en je vering slaat door, dan denk ik wel dat je dit zeer goed moet voelen wat bij mij niet het geval was. We gaan het eerst proberen te lassen, we zien wel wat er van komt.

En die 5 kilo afvallen zal ook al niets voor mij zijn omdat ikzelf maar 60 kilo weeg :x :rock:

groeten Olivier

Geplaatst: za 20 mei, 2006 20:57
door Fré
even nog het volgende licht werpen:

stel je hebt een ongeveerde massa van 1 ton, om maar even de gedachten te vestigen en ruim te overdrijven voor de duidelijkheid.

Je rijdt lekker snel rond, en je komt een putje tegen. Dan kan je er prat op gaan dat je onafhankelijk van de schokdemper of veeropstelling die wielen niet die put kan laten volgen. Traagheid is hier weer het klootzakje. En het is toch wel de bedoeling dat je banden zoveel mogelijk contact met de grond houden. Als die ongeveerde massa nu maar een tiental kg weegt, dan gaat dat al een stuk beter. Vandaar dat ik ook denk dat het gewicht van bvb de achterbrug een niet onbelangrijke rol spelen. Misschien niet veel, maar euh...

Resumerend:
Hoe kleiner het ongeveerde gewicht tov het gewicht van het chassis en de rest, hoe meer je ophanging zal bewegen tov je chassis zelf. En dat is toch de bedoeling.


In die optiek volg ik Nico zijn redenering volledig. Misschien zie ik iets over het hoofd, laat maar weten :honger:

Geplaatst: zo 21 mei, 2006 13:37
door blaster200
keesie schreef:
No Limit YFZ schreef: een zeer bekend motocrosser zei tijdens een kop koffie eens tegen me:" slechte schokdempers bestaan eigenlijk niet, (slechte) piloten die ze zelf niet kunnen afstellen zijn er genoeg."
al ooit veren van een blaster gezien? en daarmee gaan springen ik weet nie hoe jij die dan goed wil afstellen maar jou verhaal is wel slim bedacht :mrgreen:

Geplaatst: zo 21 mei, 2006 13:53
door epix no-fear
hij heeft het over crossmotoren
en crossmotoren hebben altijd vanaf de fabriek al instellbare veren
en daar komt bij dat een blaster gewoon een super frot veer heeft

Geplaatst: zo 21 mei, 2006 15:25
door Tom61
yamaha tri-z schreef:hij heeft het over crossmotoren
en crossmotoren hebben altijd vanaf de fabriek al instellbare veren
en daar komt bij dat een blaster gewoon een super frot veer heeft
standaard veren wel ja

Geplaatst: zo 21 mei, 2006 19:27
door bansheefreak
bel eens naar maessen die heeft nog 2 gebruikte achterbruggen liggen, het was wel amerikaans materiaal.

Geplaatst: zo 21 mei, 2006 19:48
door Vyrena
Wij hebben het ook heel vaak gehad met de blasters. Op een gegeven moment hadden we hem zo verstevigd dat hij nog maar 1x gescheurd was, maar als het 1x scheurt dan kan je aan het lassen blijven.

Geplaatst: zo 21 mei, 2006 19:50
door Tom61
Vyrena schreef:Wij hebben het ook heel vaak gehad met de blasters. Op een gegeven moment hadden we hem zo verstevigd dat hij nog maar 1x gescheurd was, maar als het 1x scheurt dan kan je aan het lassen blijven.
maar toch niet met die TM achterbruggen of wel ?