Geplaatst: ma 22 jan, 2007 20:15
Dit is echt interessant om te lezen, zo kan ik nu ook mijn mening eens vormen als ik alles gelezen heb.
Hét quadforum van de Benelux
http://quadforumbenelux.com/
Dus wat je wil zeggen is eigenlijk dat de "ruwheid" (ruwheid met een vooraf bepaalde zin en met een vooraf bepaalde richting: strepen en groeven) ervoor zorgt dat de lucht een bepaalde "spiraal" neemt om zichzelf sneller te verplaatsen, een soort turbulentie maken? Kan je wel gelijk in hebben.Fré schreef:Dit zijn echter 2 verschillende effecten, niet te verwarren.Skicks schreef:Niet echt voor een beter mengsel, maar om in de ruwe wanden een kleine luchtophoping te creeren, want lucht over lucht glijd veel beter als materiaal over lucht!No Limit YFZ schreef:Op de kop van de yfz was het grootste probleem dat de poorten links en rechts niet gelijk waren, dus niet echt zorgvuldudig gegoten van Yamaha.
Er bestaan verschillende manieren om te flowen. Vroeger werkte men vooral op het polieren van de poorten om gladde wand en dus minder weerstand en grotere luchtverplaatsing te krijgen.
Momenteel wordt meer gewerkt op venturi effect dan op snelheid. Hierdoor verkleint men soms de uitlaatpoorten om betere reactie te krijgen. In bepaalde toerentallen (vooral onderin) wordt dan een soort vacuum gecreërd waardoor je luchtaanzuiging sterk vergroot reactie veel beter wordt.
Andere techniek die vaak wordt toegepast is het ruw zetten van de wanden, maar in bepaalde draairichting zodat lucht een bepaalde werveling krijgt en zo beter mengsel lucht-benzine.
Het polieren was makkelijk te meten met flow bank. Venturi en werveling zijn moeilijker te meten en steunen vaak op vertrouwen en ervaring van persoon die het uitvoert.
Een slecht uitgevoerde flowing gaat vaak slechter resultaat geven dan voordien !
EDIT: heb bovendien nog eens wat lectuur voor je:
http://www.fluidedesign.com/images/moody-co.jpg
Moet je eens goed bestuderen, maar het komt op het volgende neer in verband met dit topic: de weerstand zal nooit verminderen als je een oppervlak ruwer maakt, voor geen enkel stromingstype, integendeel. Hoogstens blijft het nagenoeg gelijk, voor laminaire stroming. Wel heb je bij turbulente stroming nauwelijks verbetering tussen "bijna glad" en "spiegelend glad", vandaar dat die "polish" verloren moeite is. Dus daarom ben ik niet echt een voorstander van wat je zegt over dat lucht beter over lucht glijdt dan over iets anders, de werkelijkheid is iets minder poëtisch.
Maar hiermee is het verhaal nog niet rond:
Waar je volgens mij wel een punt hebt, is dat je het volledige stromingspatroon op bepaalde punten serieus kan doen wijzigen, om uiteindelijk toch een verminderde weerstand te creëren. Maar dit schrijft men dan onder andere toe aan zogenaamde "energetisatie van de grenslaag". Vergelijk met die golfbal en zijn putjes, die ook minder weerstand heeft dan een gladde golfbal,
goed artikel: http://www.aerospaceweb.org/question/ae ... 0215.shtml
Het is misschien allemaal wat veel in een keer, maar als je het blik open trekt moet je de inhoud opeten
Waarmee ik maar wil zeggen dat ik graag de "volledige" waarheid zie, en mijn best ervoor zal blijven doen om de informatie zo correct mogelijk te houden.
Nee, feitelijk niet, in mijn vorige uiteenzetting had ik 2 kernpunten:Skicks schreef:Dus wat je wil zeggen is eigenlijk dat de "ruwheid" (ruwheid met een vooraf bepaalde zin en met een vooraf bepaalde richting: strepen en groeven) ervoor zorgt dat de lucht een bepaalde "spiraal" neemt om zichzelf sneller te verplaatsen, een soort turbulentie maken? Kan je wel gelijk in hebben.
De uitleg is volgens mij nochthans niet wetenschappelijk correct. Het lijkt misschien wel zo en klinkt allemaal wel aannemelijk, doch die uitleg is mijns insziens niet de echte waarheid waarom er een eventuele verbetering van de stromingskarakteristiek plaatsvindt, zijnde dus meer vermogen.Skicks schreef: Ik had mijn standpunt "lucht over lucht glijd veel beter als lucht over materiaal!" gehaald uit de racingwereld van mn peter. Ik ben daar nu helper in de mechaniek, en de (bijna) nieuwste technologieën die ze daar gebruiken is dus groeven (soms van een halve millimeter diep) trekken in je inlaat om daar een ophoping lucht te creeren. Daarmee zou lucht zich sneller door de inlaat verplaatsen, omdat het glijd over andere lucht.
Dat is de miserie van heel de discussie, zijnde:Skicks schreef: Misschien is dus het beste dikke groeven trekken met een vooraf bepaalde richting en zin om dus een combinatie van beiden te hebben, niet?
Een carburateur is jammer genoeg geen golfbal, we moeten ook hier voorzichtig blijven.gareth schreef:Heb dit ook vaker gehoord.
Blok ook bij de carters ook ruw maken bij scooters. Deed een tuner waar ik kwam. Hij vond het ook raar dat op hoop sites carburateur tuning stond. Polijsten ze heel de carburateur bij de luchtinlaat.
Iedereen zal ze eigen ervaringen hier wel mee hebben.
Hij gaf ook een voorbeeld en dat was een golfbal. Hij zei: waarom denk je dat deze niet helemaal glad is?
Daar heeft die wel een punt.
hier gaan we wel heel veel verschillende factoren in enkele zinnen combineren, ik zie wel waar je naartoe wilt, maar kan je toch niet echt 100% volgenAlfredo schreef:"Hij zei: waarom denk je dat deze niet helemaal glad is?"
Omdat een gladde golfbal voor luchtwervellingen zorgt en dit een remmend effect geeft (meer weerstand). Als je slaat, krijgt je ball ook backspin. Die zorgt ervoor dat je een grotere liftkracht hebt en je bal verder zal vliegen.
Het flowen van de kop heeft dus dergelijk wel voordelen. Een tumble-beweging wordt vooral beinvloed door de hoek van de kleppen (bij racingmotoren is hier zeker rekening mee gehouden op de quads!). Niet de hoek tussen de inlaat en uitlaatkleppen, maar de hoek van de inlaatkleppen tov de cilinderhartlijn is van belang ivm de wijze van instromen, aangezien deze hoek grotendeels de diameter van de kopwervel bepaalt. Uiteraard is ook van belang welke hoek het inlaatkanaal maakt met de klepzitting. Hoe kleiner deze hoek, hoe minder de stroom van de mengeling hoeft af te buigen en hoe beter de cilindervulling zal zijn. Rechte inlaatkanalen die een hoek van 40° maken met de klepzitting blijke zeer gunstig te zijn als het om topmotoren gaat.Fré schreef:Nee, feitelijk niet, in mijn vorige uiteenzetting had ik 2 kernpunten:Skicks schreef:Dus wat je wil zeggen is eigenlijk dat de "ruwheid" (ruwheid met een vooraf bepaalde zin en met een vooraf bepaalde richting: strepen en groeven) ervoor zorgt dat de lucht een bepaalde "spiraal" neemt om zichzelf sneller te verplaatsen, een soort turbulentie maken? Kan je wel gelijk in hebben.
1) stromingsweerstand heeft voor geen enkel stromingstype (zijnde laminair of turbulent) baat bij het spiegelend glad maken van het oppervlak. De winst is er niet (laminaire stroming) of hoogstens marginaal (turbulent).
2) Door het ruwen kan je in bepaalde gevallen de stroming veranderen, soms zelfs met winst, zoals bij die golfbal. Maar ik heb het niet over groeven of spiralen.
Na wat onderzoekswerk geef ik je gelijk!