Pagina 3 van 3

Geplaatst: wo 24 mar, 2004 16:42
door L.D.
Je kunt daar zoveel mee doen als ge wilt é... Maar het meest logische is denk ik een iets kleiner tandwiel vooraan. De topsnelheid maak je dan weer goed door een after-market pijp (wat jij al hebt).

Geplaatst: wo 24 mar, 2004 17:30
door elsinore
wij hebben wel eens 42 t achter geprobeerd en standaard voor, top bleef gelijk, maar net wat meer trekkracht

Geplaatst: wo 24 mar, 2004 17:33
door L.D.
mark schreef:wij hebben wel eens 42 t achter geprobeerd en standaard voor, top bleef gelijk, maar net wat meer trekkracht
Dat kan toch niet :?: Tis het 1 of het ander hé...

Geplaatst: wo 24 mar, 2004 17:41
door Fré
ja in principe kan dat wel he volgens mij. Oftewel is je topsnelheid begrensd door je maximale vermogen ofwel door je maximale toerental.
Meestal is dat bij standaardquads het eerste.
Ook als je een kleiner tandwiel steekt kan het zijn dat je topsnelheid nog altijd begrensd wordt door je maximale vermogen.
En dan kan het zijn dat de topsnelheid nagenoeg identiek blijft,
In het andere geval (top begrensd door maximale toerental) zal je top wel verminderen, en wel rechtevenredig met het aantal tanden dat je vooraan minder hebt.
Dan heb je ook nog een combinatie van de twee, das minder makkelijk op het zicht te voorspellen.

EDIT: en die "meer trekkracht" is eigenlijk gewoon een beetje bedrog. Je krijgt eigenlijk niet meer trekkracht, je versnellingen worden gewoon "verschoven". Wel kan je zeggen dat je bv in 2e meer trekkracht hebt en minder snelheid.

Geplaatst: wo 24 mar, 2004 17:45
door elsinore
(theoretisch) standaard 40 t achter, vergroot die met 2 t dat is 5% meer
trekkracht, en 5 % minder topsnelheid.
maar het blaster motortje kan dan net makkelijke een paar%%% meer toeren draaien, kortom dan dan heffen de bovengenoemde verschillen dat weer op.

als je je voortandwiel 1 tand kleiner maakt wordt het weer een (theoretisch) verschil van ca. 7.5 %.

eindeffekt: het worden op deze manier nooit
40+pk's................................

suc6

Geplaatst: wo 24 mar, 2004 17:46
door Fré
inderdaad mark

Geplaatst: wo 24 mar, 2004 17:49
door elsinore
mijn ervaring met een 42 t blad achter is dat ie net wat vlotter lijkt te gaan, maar in mul zand blijft het na zijn 3e versnelling aanmodderen.

Geplaatst: wo 24 mar, 2004 21:23
door Dutchy
Nee maar ik verwacht ook niet dat ie met een tandwiel gelijk 40pk heeft. Maar met een kleiner tandwiel hoeveel topsnelheid verlies je dan ongeveer. ( in KM )

Geplaatst: do 25 mar, 2004 01:31
door Fré
kan je zomaar niet zeggen aangezien je top waarschijnlijk begrensd wordt door je vermogen en niet door je toerentallimiet.

In dat laatste geval zou je kunnen zeggen dat je nieuwe topsnelheid de volgende is:

(nieuwe topsnelheid) = (vroegere topsnelheid) x (aantal tanden nieuw tandwiel) / (aantal tanden oud tandwiel)

In lagere versnellingen zal dit kloppen, maar in hoogste versnelling hoogstwaarschijnlijk niet meer, weerom door hetgeen ik hierboven verteld heb.

Geplaatst: do 25 mar, 2004 07:34
door elsinore
je zult waarschijnlijk ietsie verliezen in top, maar 1 tand kleiner voor en standaard achter geeft meer dan 4 % verschil
voor mx zal dat aardig werken, maar op- de weg zal je veel overtoeren maken, en ik weet niet of dat wenselijk is

Geplaatst: do 25 mar, 2004 15:43
door Dutchy
Nou ik rijd nooit op de baan , ik heb namelijk geen kenteken :D

Geplaatst: do 25 mar, 2004 17:32
door elsinore
dan is het toch goed zo, we spreken wel eens af in zevenhuizen nesselande, kunnen we eens kijken hoe de blaster rijdt...........
misschien een wedstrijdje houden of zo?
ik heb zelf ook een blaster (frame)

Geplaatst: do 25 mar, 2004 18:59
door Dutchy
Hey Ralph,
Is het goed als wij Donderdag 1 april even langskomen? :D

Geplaatst: do 25 mar, 2004 20:29
door TiM.
als je nieuwe tandwiele legt dan kun je best ook nieuwe ketting legge
als die tandwielen nog niet veel gesleten zijn kun het eens proberen met je oude ketting
maars als die wat geleden hebben kun je best ook nieuwse ketting legge
(hoe kleiner het tandwiel van voor en hoe groter vanachter hoe sneller die optrekt en hoe trager die gaat en hoe groter van voor en hoe kleiner van achter hoe trager die trekt maar gaat die iets sneller )

Geplaatst: do 25 mar, 2004 22:50
door Ralph
Zondag ben ik misschien in Nesselanden, kan jij dan ook Dutchy?

Ik heb je gemaild over 1 april :)