Pagina 3 van 5

Geplaatst: do 25 mar, 2004 17:40
door Hanzie
het gaat hier niet om goedkoop verder te kunnen, ik stelde gewoon de vraag of dat kwaad kon omdat ik dat in de winter heb bijgevuld met gedest. water.

zo groen ben ik ook weer niet he... :P

Geplaatst: do 25 mar, 2004 17:50
door elsinore
hangt ervanaf met hoeveel water je hebt bijgevuld.
nogmaals water heeft geen smerende eigenschappen en verlaagt het kookpunt. als er bijv. 1.5 liter water in het systeem gaat, dan is 300 cc water al slecht voor het pomphuis en de keerring(en), ik hoop dat het niet zoveel is geweest en dat je er niet al te lang mee gereden hebt.

als er nu nog steeds vloeistof verdwijnt moet je beslist je motorolie maar eens nakijken, als er een soort antracietgrijze metallic film op ligt, is je keerring of keerringen (ik weet niet hoeveel suzuki er heeft) kapot.
als je hiermee door zou rijden krijg je automatisch en gratis en voor niks pitting op je tandwielen van de bak, want water verdrijft olie.

dit scenario is zeer negatief maar wel realistisch, ik hoop voor je dat het allemaal mee valt en het iets onbenulligs is.

succes,

Geplaatst: do 25 mar, 2004 17:52
door Fré
dus iedereen beweert hier dat koelvloeistof alles behalve water bevat?

Geplaatst: do 25 mar, 2004 17:53
door Hanzie
is het een goed idee om alles eruit te laten lopen en opnieuw te vullen?

Geplaatst: do 25 mar, 2004 18:03
door elsinore
Fré schreef:dus iedereen beweert hier dat koelvloeistof alles behalve water bevat?
dat durf ik niet te zeggen, maar er staat overal duidelijk vermeld niet te mengen met water, en wat maakt ie paar centen voor goed materiaal uit.
ik zou zeggen, .........doe wat je wilt maar niet bij mijn quad

Geplaatst: do 25 mar, 2004 18:07
door Hanzie
Hanzie schreef:is het een goed idee om alles eruit te laten lopen en opnieuw te vullen?
?

Geplaatst: do 25 mar, 2004 18:13
door Fré
mark schreef:
Fré schreef:dus iedereen beweert hier dat koelvloeistof alles behalve water bevat?
dat durf ik niet te zeggen, maar er staat overal duidelijk vermeld niet te mengen met water, en wat maakt ie paar centen voor goed materiaal uit.
ik zou zeggen, .........doe wat je wilt maar niet bij mijn quad
wel de antigel die wij in onze auto doen moet je zelf maken:
1) giet emmer 80% vol met water
2) giet er 20% van die geconcentreerde antivries in

Dan hebben we het waarschijnlijk alletwee over een totaal andere soort antivries! Nu blijft natuurlijk de vraag: wat voor antivries zit er in de Z/KFX?

kzal ff in mijn handboekske kijken ;)

Geplaatst: do 25 mar, 2004 18:18
door Fré
neh, in het Z/KFX service manual staat:

At the time of manufacture, the cooling system is filled with a 50:50 mixture of distilled water and ethylene glycol anti-freeze. This 50:50 mixture will provide the optimum corrosion protection and excellent heat protection, and will protect the cooling system from freezing at temperatures under 31°C.
If the vehicle is to be exposed to temperatures below -31°C, this mixing ratio should be increased up to 55% or 60% according to the figure


Dus Hanzie, laat die coolant maar schonekes zitten ;)

Geplaatst: do 25 mar, 2004 18:42
door Teunie
By the way bij mij is het peil lichtjes gezakt maar nogaltijd ruim boven minimum, dus ik vul m niet bij.

Geplaatst: do 25 mar, 2004 19:39
door Rocky
Fré schreef:neh, in het Z/KFX service manual staat:

At the time of manufacture, the cooling system is filled with a 50:50 mixture of distilled water and ethylene glycol anti-freeze. This 50:50 mixture will provide the optimum corrosion protection and excellent heat protection, and will protect the cooling system from freezing at temperatures under 31°C.
If the vehicle is to be exposed to temperatures below -31°C, this mixing ratio should be increased up to 55% or 60% according to the figure


Dus Hanzie, laat die coolant maar schonekes zitten ;)
Voila, ik wou het net nog posten, dat de koelvloeistof in de wagens 50/50 gemengd zijn met water (al dan niet gedistileerd). Dus , een kieken is geen mus

Geplaatst: do 25 mar, 2004 20:17
door TiM.
je mag wel bij vullen met kraantjeswater maar dan moet je het wel terug aflaten of bijvullen met koelvloeistof na het rijden
dus gewoon kraantjeswater mag maar je moet het dan na het rijden terug aflatren of bijvullen met koelvloeistof
maar het is beter dat je gewoon koelvloeistof bij vult

Geplaatst: do 25 mar, 2004 20:20
door Fré
Ik zou zeggen hou het op gedistilleerd water, en zorg dat de verhouding glycol-water min of meer gerespecteerd wordt.
Gewoon (kraantjes-)water laat te gemakkelijk kalksporen na.

nog iets: ik weet dat velen het afraden om verschillende soorten/merken koelvloeistoffen (al dan niet kant en klaar) door elkaar te mengen.

Geplaatst: vr 26 mar, 2004 22:17
door Willems David
effe plassen manne !!!! :twisted:

Geplaatst: zo 28 mar, 2004 20:03
door Lewis
ik heb van morgen ook beetje kraantjes water bijgevuld :wink:
origineel is er koelvloeistof in maar van welk merk ?? ik heb dat enkel van castrol en het kleur was al verschillend dus leek me dat geen goed idee, en koelvloeistof is tenslotte pure antivries met een hoeveelheid water maar dan water met een mooi woord, allez zo hebben ze me toch verteld :wink:

Geplaatst: zo 28 mar, 2004 21:31
door Fré
Kraantjeswater is wel nog geen gedestilleerd water. Toch iets beter van dergelijk water te nemen imho.