Tijdens de gehele rit hebben we niets tekort gehad aan materiaal, wat ik een enorm goede meevaller vond. We waren beladen, maar zeker niet extreem, alle essentiële zaken droegen we bij ons. Even een opsomming:
Uitrusting voor de quads
- elk 2 x 55W Carpoint verstralers
- elk een bagagerek op grabbar, zelfgemaakt, diegene die je koopt kan je met moeite een sjakosh op vastbinden
- elk 2 x 5l jerrycans op grabbars (binnen de contouren om niet te haperen), de mijne gevuld met 2 x 5l benzine, Andries 5l benzine, 5l water (voor bvb toilet 's morgens)
- ik Garmin GPSmap 60CSx met de normale fietsbeugel (compact en meer dan voldoende), geladen met citynavigator en topografische kaarten
- ik 3-dubbele sigarettenaansteker (12V) voor laders GSM's, PDA, ... + 150W inverter onder grabbarrek voor 220V (voor lader camerabatterijen, scheermachien,...)
- elk killswitch (belangrijk!)
- elk brandstoffilter (ook belangrijk!)
- Andries slot om de quads te sluiten (ketting om frames aan elkaar te hangen)
- wij hadden ook een zelf gemaakt alarm met klein draadje van quad naar quad, vanals dit onder spanning kwam (bewegen van de quads) trok dit een pinnetje uit en ging een sirene loeien.
tools, materiaal en spare parts voor quads
- reserve voorvelg en reserve achtervelg, gestockeerd op onze vertrekplaats, in geval van moesten we onze rit niet stopzetten maar kon een bereidwillige in het ergste geval 300 km ver rijden om ons die te overhandigen. Liever dat dan voor een geplooide velg alles te moeten stilleggen
- tiewraps
- isolatieplakband
- secondelijm
- houtzaag (ik wil geen 20km omrijden voor een zielig boompje dat in de weg staat)
- bougie
- bandenreparatiekit (wonder boven wonder NIET nodig gehad!) + pomp (met een paar luchtdrukcartouches kan je geen lek opsporen en daarna nog je banden oppompen)
- courante maten ringsleutels + tangen + inbussleutels
- 1 tierod
- reserveluchtfilter (voor Andries, die reed continu in mijn stof)
Voordeel van 2 identiek quads is dat je van veel dingen maar 1 spare mee hoeft te nemen.
persoonlijke uitrusting
- Leatherman of gelijkwaardig + sterke zaklamp
- Camelbak of gelijkaardig rugzakje met waterreservoir voor electronica, gsm's, pda, fototoestel, portefueille, WC-papier, zonnebril, wasproduct, glowsticks (in geval van nachtrit zeker doen!), reservebatterijen, batterijladers, ...
- crosslaarzen en crosskledij, helm, bril, handschoenen
op bagagerek
- 1 x tent
- 2 x kampeerstoeltje
- 2 x slaapzak
- 2 x opblaasbaar matje om op te slapen
- 2 x hoofdrugzak met kledij (ondergoed, paar shorts en t-shirts, dikke trui, crossoverall voor als het regent, toiletgerei, handdoek en evt. washandje, 1 gamel, vorkje, gasvuur en gasflesje, plastic (vuilnis-)zakken ook voor bescherming bagage en vuile kledij, 1 paar gemakkelijke vrijetijdsschoenen)
vrijetijdsuitrusting
- mp3-speler, boxen
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
, visgerei
wat er nog ontbrak:
- machete ipv houtzaag?
- setje potsleutels?
Timmy@kawasaki schreef:Dat wil ik eigenlijk ook eens doen...
Heb je daar veel offroad... en hoe vind je dan al die baantjes? of rijd je der maar op los?
Gr Timmy
BTW wijze quads met die farres, welk merk zijn ze en geven ze goede opbrengst? ik heb er hella's F comet 100 inzitten maar ben er maar matig content van
Enorm veel offroad, maar sommige streken zijn iets minder bezaaid met baantjes dan andere. In het begin hebben we 2 dagen freestyle op gps topokaarten genavigeerd, maar in landbouwgebieden is dat niet echt aan te raden. De rest van de rit bestond vooral uit GR en mountainbikepaden, die we met waypoints aan mekaar breiden om zo op bestemming uit te komen. Als je bvb de GR wegwijzertjes volgt mis je er aan die snelheid redelijk veel, en dan moet je gaan zoeken, vandaar dat voorbereiding op GPS een must is. Ook als er eens een bordje opduikt dat je er niet in mag met gemotoriseerde tuigen (en die bordjes, vooral rond touristische steden/gebieden, hebben wij rigoureus gerespecteerd), dan ben je je aanduidingen kwijt, maar met GPS met topokaarten kan je alternatieve offroad of eventueel onroad vinden om snel terug te keren naar de route.
Lichten zijn 2x55W Carpoints, niet veel raars, vrij goedkoop, maar wel extreem effectief. Wel met verstand te gebruiken (zeker niet laten aanliggen zonder draaiende motor).