Pagina 3 van 3

Geplaatst: wo 28 mei, 2003 23:09
door Teunie
Das nog zacht uitgedrukt.

Geplaatst: do 29 mei, 2003 16:20
door ronnieb
De demper is op een lasnaad losgekomen,het 250cc blok heeft geen contraballans as.
Dus trilt de blaster best wel.
Effe lassen en weer crossen.

Geplaatst: ma 02 jun, 2003 15:56
door bansheefreak
daan geloof me reiger is heus niet beter dan dan de veren van de vs. als die brit bij reiger werk vind ik normaal dat hij dat zegt jullie vertellen gewoon onzin .
veren van meer dat 3000euro zijn zeker niet beter dan reigers van 1500 euro dat zijn 1 stage veren en die van de vs zijn soms 3stage veren en als je me niet geloof vraag maar eens aan peter laan ,mike vooreans.deze rijden in de europese quadwereld en ook nog goed mike is 5de in europa en peterlaan 1ste dus en zij zijn gesponsord door reiger en zeggen zelf dat je daar niet tegen op kunt .
de zoon van ton measen rijd ook met die veren van de vs. 3stage en als je die ziet vliegen over de heuvels geloof je me echt

Geplaatst: ma 02 jun, 2003 16:06
door Daan
Ik heb juist gehoord dat Reigers ook als dual rate en triple rate verkrijgbaar zijn. En het probleem met dempers uit de VS is de revisie. Vergeet niet dat het allemaal maar meningen blijven. Als die Brit zegt dat hij de Reigers beter vind, dan is dat zijn mening. Als jij de Amerikaanse dempers beter vind dan is het jouw mening. Ik? Ik heb nog geen mening. Ik leg gewoon alle meningen die ik tegenkom naast elkaar en ga dan vergelijken. Maar de Reigers hebben bij mij toch een streepje voor omdat het wat makkelijker is ze te laten reviseren. Anders zou ik m'n dempers naar de VS moeten sturen voor een revisie.
En die Brit werkt niet bij Reiger. Dat heb ik ook nooit gezegd. Hij raced MX in Engeland.

Geplaatst: ma 02 jun, 2003 16:11
door Hanzie
daan, heb een paar vraagjes, je praat over tripel enzo, ik snap er niets van!! als ik nu naar een winkel ga, en ik wil reigers, wat moet ik dan nemen???? ik rij vooral op grasvelden, en weien en soms bos en baan... weet jij het soms?

Geplaatst: ma 02 jun, 2003 16:21
door bansheefreak
in dat geval wel ja
daan jij beldoelt toch met rate dat dit verschillende veertjes op elkaar zijn .ik heb ook van iemand gehoord dat hij zijn reigers kapot gesprongen had maar mijn vader heeft ook reiger en deze zijn ECHT heel goed
en hans je moet gewoon de goedkoopste nemen, wij crossen toch nooit of wil je al je geld er aan geven

Edit: Zou je kunnen proberen om de dingen in 1 post te zetten? Thanx.

Geplaatst: ma 02 jun, 2003 16:25
door Daan
Ik ben ook geen vering expert, hoor Hans. Daarvoor moet je bijvoorbeeld bij RonnieB of B@ckbone zijn. Ik weet wel wat basiszaken.
De standaarddempers van de meeste quads zijn single rate. Dat wil zeggen dat ze maar een dempingsniveau kennen. Dual rates kennen 2 dempingsniveau's. Ze beginnen zacht en gaan dan over in een stijvere demping. Triple rates kennen drie dempingsniveau's. Ze beginnen erg zacht (zachter dan de dual rates), hebben dan een middenstand en gaan vervolgens over in vrij hard (harder dan de dual rates). De zachte standen zijn om kleine oneffenheden weg te werken de harde standen voor sprongen.
Dit is dus niet hetzelfde als het verstellen van je demper. Al die standen wisselen elkaar af tijdens het rijden. In eerste instantie zou je denken dat triple rate het beste van allemaal is, maar daar is vooral onder de mensen die MX rijden nogal wat verdeeldheid over. Sommige MX'ers beweren namelijk dat dual rates beter zijn voor sprongen. Hier is zelfs onder de profs verdeeldheid over.
Maar nogmaals, ik ben geen expert op dit vlak en er zullen vast wel een paar fouten in m'n uitleg zitten. B@ckbone en RonnieB zullen het nog wel beter uit kunnen leggen (Mark waarschijnlijk ook wel).

Geplaatst: ma 02 jun, 2003 19:33
door ronnieb
Elke schockdemper kan je verrot rijden als je hem niet goed afsteld.
Een tripple rate demper is inderdaad 3 veren van verschillende stijfheden op elkaar met ringen ertussen.
Reiger en proflex werken met een progesieve veer, hoe meer die inveert hoe zwaarder hij wordt.
Wij Nederlanders zij geroemd om onze shockdempers dus waarom amerikaans spul kopen dat teruggestuurd moet worden voor een revisie beurt (1a2 maanden kwijt)

Geplaatst: ma 02 jun, 2003 19:39
door bansheefreak
oke ronnieb dat bedoelde ik
ik heb dat ook maar horen zeggen van iemand die gene die zijn reiger kapot had hete dennis rijd met een zwarte raptor in competitie en is echt gek zeggen ze.
maar mijn vader heeft rijger en ze zijn goed dat weet i.
maar als je over de kwaliteit begint zonder afstelling zijn die van de vs. toch beter.
maar goed die moeten wij toch niet hebben.

Geplaatst: ma 02 jun, 2003 19:40
door elsinore
set Proflex schokdempers voor blaster/banshee etc kosten ongeveer 1350 euro plus of min een beetje. hangt af van eigen specs. maar dit is ongeveer de richtprijs.
hierbij worden ze voor jou nieuw gemaakt, standaard hebben ze verstelbare high en low speed compression en rebound, jij bepaalt de lengte piggybacks of reservoirs etc. etc.

dempers zijn kompleet te reviseren en of te veranderen indien je een andere quad kopt en ze toch wil houden.

koop schokdempers zo dicht mogelijk bij huis. indien er problemen zijn is service dan geen probleem.

amerikaanse schokdempers hebben vaak geen reservoirs en of verstellingen en of instellingen. ja, de duurdere van Elka en Works etc, maar die kosten vanaf $ 900,00 voor 2 voorveren en de achterveer is eens zo duur!

een standaard blaster en andere modellen hebben een progressieve veer, dit houdt in dat het eerste stuk sneller inveert dan het tweede gedeelte, dit is een simpele oplossing om een eenvoudige demper van een quad of ander voertuig wat komfortabeler te laten te laten rijden.

single rate is 1 veer met 1 lineaire winding.
double is natuurlijk 2 van verschillende kgs. en
triple is voor 3 met verschillende kgs.

bij triple rates veert de eerste (kleinste en slapste) veer al in wanneer je gaat zitten de tweede veer wat minder en de onderste is dan weer knalhard.

het is zeer belangrijk dat een demper kan dempen veerdruk is dan iets minder belangrijk.

wanneer Ronnieb en ik in Amsterdam knippen rijden draaien we de voorspanning van de veer op zijn slapst(veer ligt los) en stellende demping af op het terrein, dan kan je echt vet hard!
zeker Ronnieb met zijn 50 paarden onder zijn kont!

veel succes.

:D mark

Geplaatst: ma 02 jun, 2003 20:01
door Daan
Thanx voor de info. Jullie konden het inderdaad beter uitleggen. :wink:
Mark, 1350 is voor rondom neem ik aan? Weet jij toevallig wat ProFlex vraagt voor alleen voordempers (tripple rates en externe reservoirs)?

Geplaatst: ma 02 jun, 2003 20:05
door bansheefreak
had ik maar reigers onder mijn blaster liggen dan kon ik snelheid maken op de cross baan :lol:

Geplaatst: za 28 jun, 2003 19:11
door redfield
Teunie schreef:Naja boeit niet, ben Nederlands van nationaliteit en woonachtig in Belgie, dus beetje van beide kanten.

Dus dan is het nog "in eigen land". :D

P.S. Op de website van Reiger zie ik inderdaad "Hengelo" staan, dus NL.
nederlander woonachtig in belgie = gevlucht voor de belasting

Geplaatst: za 28 jun, 2003 19:32
door Teunie
Ja de enige goede reden om in Belgie te gaan wonen :twisted:

Dat, en quads op kenteken zijn niet zo duur als in NL!