Pagina 3 van 5

Re: viertakten

Geplaatst: di 01 jan, 2008 12:39
door ghostrider1340
Robby schreef:
svenspeed450turbo schreef:het besten is en dat is waar supper 98 geen 95 of 97want je blaast de blok kapot
kweet niet da ge weet waarover da ge praat... hoe kan een benzine met minder octaangehalte nu je blok opblazen...
kinderen zijn op dit forum welkom,aleen als ze nuttige dingen posten. of niet in discuties verwikkeld raken als deze.
Super 98 is het beste,dat is mijn mening waar ik vrij in overtuigd ben.

aan de mensenn die aan goedkopere stations gaan tanken: wat er beweerd word is dus waarv dat deze stations meestal het onderste uit de kan krijgen, en dus ook sneller problemen gaan krijgen met hun motor,zo heb ik vandeweek terug eentje gedepaneerd die water getankt had in zo een shopje en er meer water als benzine inzat in zen benzinetank. Voor mij aleen dus nog shell :)
greetz
wat u zegt is BULLSHITT bij de fina,esso,schell,Q8,kan dit ook gebeuren als ik bij shell tank met mijne moto heb ik problemen bij een witte pomp niet en als je mijn vorige antwoorden hebt gelezen zul je weten waarom er water in de tank komt het moet niet altijd aan de pomp liggen het ligt ook aan de eigenaar van de wagen zoals de filter maar 1 keer per jaar vervangen enz.. ik heb 13 jaar met benzine enz gereden als ik stond te laden stonden die mannen ook naast mij dus vraag ik mij af hoe kon ik dan het ondertse uit de ketel kon laden terwijl die ander dat volgens u niet doen komt van de zelfde lijn

Geplaatst: di 01 jan, 2008 13:17
door Robby
ben opgegroeid tussen,mazout,benzine en diesel, je moet me dus zeker niet uitleggen hoe het boeltje werkt. als we bij de marly gingen laden weet ik ook wel dat wij als shell verdeler bij total fina moesten laden terwijl gabriels,esso en al de rest daar ook stond,zelfde verhaaltje in gent zeehaven. Maar als mekanieker durf ik je zeggen, ik doe 10tallen brommers,quads en motos in de week en als ik je zeg dat het meer en meer voorvalt dat er water in hun benzinetank zit en je dan luisterd naar de mensen waar ze gaan tanken... 9/10 zijn dus de goedkope pompen de boosdoener, misschien niet de leverancier,maar ook de staat van deze pompen+ degene die hem misschien vervoeren.

@svenspeetubo450: van 95tanken gaat je motor heus niet stuk hoor... pingelen ka hij doen,maar niet stuklopen. Als je weet dat er in afrika met heel wat minder octaangehalte gereden word en die mannen blijven ginder ook rondbollen.
greetz

Geplaatst: di 01 jan, 2008 13:26
door ghostrider1340
maar 9 op de 10 zal de aanzuigbuis te laag zitten bij zulke pomen of ze kijken hun filters nie na maar
in elke tank (brommer,auto) zit condens en met die nieuwe wagens en moto's die zijn er gevoeliger voor voor vocht in de benzine of diesel en nu kunnen de mazout boeren zich niet veroorloven om met rommel rond te rijden der is concurentie genoeg

Geplaatst: di 01 jan, 2008 13:30
door Robby
das waar,maar klanten zijn er niet mee gediend,ik overdrijf niet als ik zeg dat ik vorige week eentje gehad heb met 2lwater op 5lbenzine,das extreem veel...

Geplaatst: di 01 jan, 2008 13:48
door ghostrider1340
Robby schreef:das waar,maar klanten zijn er niet mee gediend,ik overdrijf niet als ik zeg dat ik vorige week eentje gehad heb met 2lwater op 5lbenzine,das extreem veel...
is de ketel getest op lekken zal ook wel zoiets zijn ,of de doppen terug opnieuw met teflon indraaien zijn zo van die prulltjes maar het heeft de laatse tijd ook veel geregend :o ,maar de pompen zijn er voor verzekerd

Geplaatst: do 03 jan, 2008 22:04
door pierre
ghostrider1340 schreef:
Robby schreef:das waar,maar klanten zijn er niet mee gediend,ik overdrijf niet als ik zeg dat ik vorige week eentje gehad heb met 2lwater op 5lbenzine,das extreem veel...
is de ketel getest op lekken zal ook wel zoiets zijn ,of de doppen terug opnieuw met teflon indraaien zijn zo van die prulltjes maar het heeft de laatse tijd ook veel geregend :o ,maar de pompen zijn er voor verzekerd
Ik ben technieker bij een firma die installatie en herstellingen doet bij tankstations, en dit is de grootste oorzaak van water in de tanks, de stoppen die er niet goed zijn opgedraaid (of zelfs niet), en soms ook wel de aanzuigleidingen die te laag zit in de tanks (vooral bij oude installaties is dit zo).

Geplaatst: di 15 jul, 2008 00:15
door brutus32
Robby schreef:
@svenspeetubo450: van 95tanken gaat je motor heus niet stuk hoor... pingelen ka hij doen,maar niet stuklopen.
hier heb ik een opmerking bij..

mijn Renegade is ingevoerd uit de states en ik dien de software aan te passen naar europese benzine
(volgens info zou het octaangehalte vd amerikaanse benzine een 85 zijn) want je kan je motor wel naar de knoppen helpen , dit heeft volgens de info invloed op de voorontsteking waardoor je blok te heet loopt en kapot gaat

indien ik mis ben, laat maar weten want die aanpassing kost kluiten :roll: :chagarijn:

Geplaatst: di 15 jul, 2008 06:48
door cyberdrone
Ik tank veel bij Dats24, zowel met mijn wagen als met mijn quad, en ik merk toch ook een verschil als ik er eens chell brandstof indoe, en ik spreek niet allen over de prijs, maar over het verbruik. Als ik bij mijn qaud v-power indoe heb ik de indruk dat hij een pak vlotter loopt en het verbruik is merkbaar minder bij chell zowel bij mijn wagen als bij mijn quad .. Dus nu en dan wissel ik eens af ..

Geplaatst: di 15 jul, 2008 11:30
door vanpee jelle
idem hier de quad is veel vinniger met V-power dan met 98 van bij dats.

grtz jelle

Geplaatst: di 15 jul, 2008 12:18
door JR
Dats en Avia :chagarijn: :braak:
Best niet tanken, op termijn zal je je kosten wel krijgen. Deze zullen groter zijn dan het geene dat je uitspaart.

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 08:49
door Petrov
eventjes nog iets aan toevoegen
heb onlangs nog naar discovery channel gegeken en daar een test gezien bij de auto's over benzine

- bij een renault clio was het verschil minim tussen goedkope en dure benzine

- bij de renault megane sport (met 235pk's) was het verschil al met enkele pk's

- bij de subaru impreza was het verschil al zeer duidelijk voelbaar met een verschil van zo'n 8 pk

dit alles getest op testbank enzo

als dit bij auto's zo'n verschil heeft dan zal het bij quads ook wel zo zijn denk ik

wat mij wel opvalt hoe duurder de auto en ook sneller, hoe groter het verschil
dit is omdat men bij bv subaru de auto afstelt op duurdere merken (sponsors in de rally bijvoorbeeld)
en bij gevolg hun auto perfect afgestelt is op 1 soort (merk) benzine

heeft men mij in het programma wijsgemaakt maar vind ik wel logisch ook eigenlijk

(ps: test heeft plaatsgevonden in engeland maar denk dat dit overal wel hetzelfde is hoor)

Geplaatst: vr 19 sep, 2008 23:39
door raptor350
Je kan zo'n subaru impreza ook moeilijk gaan vergelijken met een quad.
subaru impreza = 400 PK ? neem dan één van de snelste quads, raptor700 = 50-55pk ?
Dus die subaru gaat van 400 pk naar 408 pk, dan stijgt die raptor met mss 1pk :?

Simpel uitgelegd: Hoe hoger het vermogen van je motor is, hoe sneller / meer je vermogen zal toenemen met betere benzine ( neem nu super98 i.v.m. chell V-power )

Geplaatst: zo 21 sep, 2008 07:03
door Petrov
raptor350 schreef:Je kan zo'n subaru impreza ook moeilijk gaan vergelijken met een quad.
subaru impreza = 400 PK ? neem dan één van de snelste quads, raptor700 = 50-55pk ?
Dus die subaru gaat van 400 pk naar 408 pk, dan stijgt die raptor met mss 1pk :?

Simpel uitgelegd: Hoe hoger het vermogen van je motor is, hoe sneller / meer je vermogen zal toenemen met betere benzine ( neem nu super98 i.v.m. chell V-power )
ja dat weet ik ook wel maar het was om een voorbeeld te geven..

greets

Geplaatst: zo 21 sep, 2008 15:02
door L crosser
die heb k ook gezien met de GTI , Impreza, Clio meeste koppel ook door V-power :wink:

Geplaatst: zo 21 sep, 2008 19:56
door CivicTurbo
oke, een hoop gediscussier.

euro 95. euro 98.. wat betekend het? het getal staat voor het RON getal.

RON is research octane number. en moet de klopvastheid van van Octaan aanduiden. RON 100 = Octaan eigenschappen

Hoe hoger het RON getal deste klopvaster de benzine is en daardoor minder snel gaat detoneren.
Detoneren is dat de brandstof vanzelf gaat ontsteken zonder een bougievonk.
Detoneren kan ook door een verkeerd ontsekings tijdstip komen.

Wanneer detoneert de benzine sneller ?

door een hogere eindruk, dus bij een hogere compressie verhouding of bij hogere turbodruk.
door een hogere mengsel temperatuur.
door hot-spots in de verbrandings kamer.

wanneer kies je een hoger RON getal?
als je met 1 van deze dingen te maken hebt.

hoge compressie motor gebruikt daarom ( en rijdt daarom beter) RON 98.
Turbodruk verhoogt ook de einddruk.
hete aangezogen lucht verwarmt het mengsel.
hoekige deeltjes in de cilinder kop koelen mindersnel af, en kunnen zelfs blijven gloeien.
dit kan ook het mengsel vroegtijdig ontsteken.

andere benzines hebbe een andere verbrandings snelheid.
je kan ook op ethanol rijden. dit heeft een rongetal van ongeveer 108. (verbruikt wel meer brandstof per lucht deeltjes, AFR 9,7:1)
in spiritus zit 85% ethanol. 10 % water 1% acteton en de rest is kleurstof en meuk..
met een mengverhouding van spiritus en benzine kan je al wat pk's en nm's winnen.
zonder enige aanpassingen is een menverhouding 80%benzine 20%spiritus bij een Injecie motor het limiet.

een bekende van mij heeft hier mee op de rollerbank tests gedaan, en er kwam toch egt ongeveer 15 pk over het hele toeren gebied bij. en ook iets van 12 Nm over het hele toeren gebied.
Dat simpel door een 2 liter spiritus op 8 liter benzine.