Pagina 3 van 4

Re: B-merk met 'voetkuipen'?

Geplaatst: di 31 jan, 2012 22:07
door ThijsvLoonNL
Dus hoelang een cilinder het uit houd, is niet te voorspellen. 50.000, 53.000, 100.000, 120.000.. Das dus minimaal 4 jaar verder voor mij :p . Maar als een cilinder 'op' is, hoe kun je dat dan merken of meten? Boncari meet de compressie, maar zijn hier ook gegevens op voor gegeven per blok? Het is een probleem voor de toekomst, maar een vraag van vandaag.

Re: B-merk met 'voetkuipen'?

Geplaatst: di 31 jan, 2012 22:09
door Jason McCoy
20000 km is mogelijk voor een straatquad die nooit echt gebruikt word.

Als je er mee gaat crossen dan is meestal tussen de 20 en 40 uur.

Maar ik denk dat jij hem op de aanhanger zet en dan gaat rijden.

Re: B-merk met 'voetkuipen'?

Geplaatst: di 31 jan, 2012 22:13
door Jason McCoy
Thijs, ze kunnen dit inderdaad doormeten.

Zo is een nieuwe zuiger bij een Raptor 700 ongeveer 125 tot 130 psi.
Dit weet je dealer precies te vertellen per motorblok.

Al met al moet je een beetje geluk hebben welke ocassi je koopt en hoe i is onderhouden en hoe je rijd natuurlijk.
Zo doet de quad van Boncari 120 uur op een zuiger en de mijne ongeveer de helft denk ik.

Re: B-merk met 'voetkuipen'?

Geplaatst: wo 01 feb, 2012 08:22
door ___EvW___
Jason McCoy schreef:20000 km is mogelijk voor een straatquad die nooit echt gebruikt word.

Als je er mee gaat crossen dan is meestal tussen de 20 en 40 uur.

Maar ik denk dat jij hem op de aanhanger zet en dan gaat rijden.
Een TGB waar je een beetje mee cross, hoeft denk echt niet tussen de 20/40 uur een nieuwe zuiger.

Een raptor 250 hoeft bijv ook echt niet elke 40 uur een nieuwe zuiger hebben.

Re: B-merk met 'voetkuipen'?

Geplaatst: wo 01 feb, 2012 09:07
door Pindapotje
Gewoon lekker voor de TGB gaan :bier:

Re: B-merk met 'voetkuipen'?

Geplaatst: wo 01 feb, 2012 09:23
door cilinderhead
de compressie die de quad heeft als hij nieuw is is te vinden op internet.... 20 tot 40 uur zuiger vervangen bij crossgebruik is kant en klare bullshit...

40 uur is bij een YFZ 450 waarmee je crosst... bij een YFZ vervang je dan ook snel de zuiger...,een CRF450 meestal rond de 30 uur.

een raptor 250, raptor 700, trx450 van 04/05 alle allround blokken dus kan je rond de 80/100 uur mee rijden met crossgebruik... licht natuurlijk wel aan de staat van de quad hoe deze er aan toe is.


De zuiger uit mijn TRX was waarschijnlijk nog nooit vervangen, de quad is van 04... en de zuiger was nog maar nauwelijks gesleten (Gemeten met prof meet apperatuur...) en hoefde officieel nog niet vervangen te worden. Ik zet er wel een nieuwe in om er zeker van te zijn dat ik weer even mee kan:).

Re: B-merk met 'voetkuipen'?

Geplaatst: wo 01 feb, 2012 10:33
door Jason McCoy
Cilinderhead dan klopt het toch?
Je zegt zelf ook tussen de 20 en 40 uur voor een crosser en een straatquad lijkt me handiger om in km te rekenen. Dan zul je qua kilometers ergens tussen de 10 en 20000 kilometer uitkomen toch?
Op straat heb je immers een stuk minder slijtage.

Ik deed met mijn 660 14.500 kilometers inclusief af en toen crossen. Dat is voor zo ding al uitzonderlijk. Mijn dealer zegt dat als een TGB 20.000 kilometers kan rijden dat i al heel veel geluk heeft omdat het normaal zo rond de 10 zit.

Dan nogmaals het is maar net welke quad je treft.

Re: B-merk met 'voetkuipen'?

Geplaatst: wo 01 feb, 2012 10:39
door cilinderhead
20 x 50 km/uur is 1000 km hoor... moet dus 200 uur meekunnen :)

Re: B-merk met 'voetkuipen'?

Geplaatst: wo 01 feb, 2012 11:09
door Paul Snip
Ja, Jason...jouw dealer kan het weten...want die heeft een bel aan zijn fiets.... :)

(grapje) Hoeveel TGB's heeft deze beste man in onderhoud dan? Juist de 250 en 325 staan erom bekend dat ze motorisch heel veel kilometers aan kunnen. Deze motoren zijn gewoon motorscooter blokken. En zijn er dus voor gebouwd om veel kilometers op de weg af te leggen. Die van mij heeft er ca 25.000km op zitten en ik heb zelfs nog nooit de CVT-riem vervangen...wordt waarschijnlijk wel tijd :wink:

Re: B-merk met 'voetkuipen'?

Geplaatst: wo 01 feb, 2012 11:10
door Boncari
Jason McCoy schreef:Dat ben ik met je eens.

Ik heb het vandaag even nagevraagt bij de dealer. Die gaf aan dat een TGB 250 ongeveer om de 20 uur een nieuwe zuiger nodig heeft. Dat is natuurlijk als je de boel heel wil houden.

We heten niet allemaal Boncari en we branden niet allemaal onze nikosil wanden uit de cilinder he.....
(tenminste dat hoop ik)
Om even een misverstand te voorkomen :P
Ik heb mijn nicasil wand niet gesloopt, de laatste keer was het alleen de zuiger en was de wand nog in orde, ik was nog op tijd :)

Toen mijn quad nog bijna nieuw was liet de wand wel los, maar dat was waarschijnlijk gewoon een productiefout. En dat is gewoon netjes in de garantie opgelost.

Re: B-merk met 'voetkuipen'?

Geplaatst: wo 01 feb, 2012 11:20
door Jason McCoy
Mijn dealer is naar mijn inziens DE beste quaddealer van nerderland. Ik zal hier geen namen noemen maar laten we het er maar op houden dat veel van de mensen van deze site daar komen.

En als ik hem mag geloven (wat ik cker doe) dan zou ik als ik jou was je zuigertje ook maar een keer laten meten.
Uiteindelijk is de zuiger het onderdeel wat zal slijten. En om grote problemen te voorkomen kun je die beter op tijd vervangen.

@Boncari, dat je de eerste keer een productiefout had wist ik ja. Maar dacht dat je wand er laatst ook uit lag joh. (nu maar hopen dat die van mij nog goed is!!!!)

Re: B-merk met 'voetkuipen'?

Geplaatst: wo 01 feb, 2012 11:37
door Ardjuh
Gaat goed hierzo :D

Slijtage, regel 1... als die van mij is geweest, niet kopen! :lol:

Alles gaat kapot vroeg of laat, daar kun je op wachten.

Daar is een methodiek voor om dat te berekenen, faalmechanisme noemen ze dat ook wel. Dit houd in dat bijvoorbeeld
een stuk ijzer 100.000.000x gebogen kan worden voordat het faalt, dus breekt. Hierop word een motor berekend en dus ook
zijn onderhouds-intervallen op gegeven.
Een toer motor word met een veel hogere aantal buigingen ontworpen worden dan een crosser omdat de combi sterk en
snel/licht nagenoeg nooit samen gaan. Heb geprobeerd voorbeeld te geven met raptor 700 offroad/all-road ontworpen.

Echter dit is onder ideale/gemiddelde omstandigheden, als je een quad gaat modificeren word de belasting op de
onderdelen groter (hogere druk, nokkenas, uitlaat etc.). Dit houd in dat je op het zelfde stuk ijzer meer kracht gaat zetten,
en dus de kans op falen terug kan gaan naar 75.000.000x buigen.

Daarnaast heb je nog zoiets als veranderende omstandigheden: Met crossen zit je vaak in het stof, stof is niet bevorderlijk
voor de smering van je zuiger/cilinder. Hierdoor kan de slijtage aanzienlijk sneller gaan.. vergelijk het met corrosie op
je stuk ijzer wat je gaat buigen. Hierdoor kan het zijn dat het stuk ijzer al buigt na 50.000.000x buigen.

Ook heb je de olie temperatuur, als olie te heet word doordat de motor te zwaar belast word kan het zijn dat de olie-film
op cilinder niet goed meer is, en dus minder goede smering en meer slijtage. Dus je stukje ijzer gaat al 40.000.000x buigen kapot.

Ten slotte heb je ook nog het aantal toeren, als je vaak hoog in toeren zit of zelfs je rev limiet met bijv 1000 rpm omhoog gooit
naar 10.000 rpm, dan is het aantal buigingen wat nog over is snel op: 40.000.000x / 10.000rpm = 4000 minuten = +60uur

Terwijl het origineel: 100.000.000x / 9.000rpm = 11.000 min = 185 uur WAS!

Uiteraard rijd niet iedereen altijd vol gas. Iemand die rustig rond toerd zal gemiddeld 5000 rpm hebben.

100.000.000x / 5000rpm = 20.000 min = + 330 uur

Oftewel het hele bullshit verhaal wat jullie hier voor zitten te beweren vergeet het. Een tgb is volgens mij een laag toerig
lage druk blok. Met genoeg koeling en als je je luchtfilter en olie goed houd en kan dus makkelijk heel lang mee gaan. Hoe lang
kan niemand voorspellen. Enigste manier om daarachter te komen is je blok open halen... Of je compressie meten, aangezien
dit een goede indicatie geeft van de slijtage van het blok.

En het hele gedoe dat met crossen je blok sneller slijt is ook onzin, de omstandigheden met crossen kunnen een reden zijn
dat je blok sneller slijt. En de kans is wat kleiner dat je op de straat je blok vol met water/bagger zet :roll: wat opzich niet
bevorderlijk is voor de slijtage.

PS. Raptor heeft een chromen bus geen nikaseal..

Capice?

Re: B-merk met 'voetkuipen'?

Geplaatst: wo 01 feb, 2012 11:46
door Boncari
Helemaal mee eens :applaus:
Maar als je gaat crossen dan kun je eigenlijk wel stellen dat de omstandigheden waaronder dat gebeurd minder goed zijn dan de omstandigheden op de weg. De meesten belasten het blok met crossen ook meer dan dat de echte toerrijders dat doen. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de quad op de weg continu tegen de toerenbegrenzer jagen...
Ik durf dus wel te stellen dat je blok minder lang mee gaat als je er mee gaat crossen.

Bij quadwinkel.nl zeggen ze dat er in mijn raptor een cilinder zit met nicasil wand. Ze hebben m open gehad, dus ik geloof dat ze dat wel zeker weten ;)

Re: B-merk met 'voetkuipen'?

Geplaatst: wo 01 feb, 2012 11:57
door Ardjuh
Boncari schreef:Helemaal mee eens :applaus:
Maar als je gaat crossen dan kun je eigenlijk wel stellen dat de omstandigheden waaronder dat gebeurd minder goed zijn dan de omstandigheden op de weg. De meesten belasten het blok met crossen ook meer dan dat de echte toerrijders dat doen. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de quad op de weg continu tegen de toerenbegrenzer jagen...
Ik durf dus wel te stellen dat je blok minder lang mee gaat als je er mee gaat crossen.

Bij quadwinkel.nl zeggen ze dat er in mijn raptor een cilinder zit met nicasil wand. Ze hebben m open gehad, dus ik geloof dat ze dat wel zeker weten ;)
Die van mij 100% zeker niet, misschien hebben ze het veranderd want die van mij was een 2006/07 model. Ben langs dealer hier
geweest die wilde hem op gaan boren juist omdat het een chromen bus was. :D (whatever raptor is toch weg)

Maar is gewoon een sommetje je slijtage, ik heb geprobeerd voorbeeld te geven. Dan kun je zelf wel zien bedenken welk onderhoud
een quad een blok nodig heeft en waarom.

Re: B-merk met 'voetkuipen'?

Geplaatst: wo 01 feb, 2012 13:36
door Pindapotje
Hoe dan ook ik zou nog steeds voor de TGB gaan :bier:

Groet Roel