Gaat goed hierzo
Slijtage, regel 1... als die van mij is geweest, niet kopen!
Alles gaat kapot vroeg of laat, daar kun je op wachten.
Daar is een methodiek voor om dat te berekenen, faalmechanisme noemen ze dat ook wel. Dit houd in dat bijvoorbeeld
een stuk ijzer 100.000.000x gebogen kan worden voordat het faalt, dus breekt. Hierop word een motor berekend en dus ook
zijn onderhouds-intervallen op gegeven.
Een toer motor word met een veel hogere aantal buigingen ontworpen worden dan een crosser omdat de combi sterk en
snel/licht nagenoeg nooit samen gaan. Heb geprobeerd voorbeeld te geven met raptor 700 offroad/all-road ontworpen.
Echter dit is onder ideale/gemiddelde omstandigheden, als je een quad gaat modificeren word de belasting op de
onderdelen groter (hogere druk, nokkenas, uitlaat etc.). Dit houd in dat je op het zelfde stuk ijzer meer kracht gaat zetten,
en dus de kans op falen terug kan gaan naar 75.000.000x buigen.
Daarnaast heb je nog zoiets als veranderende omstandigheden: Met crossen zit je vaak in het stof, stof is niet bevorderlijk
voor de smering van je zuiger/cilinder. Hierdoor kan de slijtage aanzienlijk sneller gaan.. vergelijk het met corrosie op
je stuk ijzer wat je gaat buigen. Hierdoor kan het zijn dat het stuk ijzer al buigt na 50.000.000x buigen.
Ook heb je de olie temperatuur, als olie te heet word doordat de motor te zwaar belast word kan het zijn dat de olie-film
op cilinder niet goed meer is, en dus minder goede smering en meer slijtage. Dus je stukje ijzer gaat al 40.000.000x buigen kapot.
Ten slotte heb je ook nog het aantal toeren, als je vaak hoog in toeren zit of zelfs je rev limiet met bijv 1000 rpm omhoog gooit
naar 10.000 rpm, dan is het aantal buigingen wat nog over is snel op: 40.000.000x / 10.000rpm = 4000 minuten = +60uur
Terwijl het origineel: 100.000.000x / 9.000rpm = 11.000 min = 185 uur WAS!
Uiteraard rijd niet iedereen altijd vol gas. Iemand die rustig rond toerd zal gemiddeld 5000 rpm hebben.
100.000.000x / 5000rpm = 20.000 min = + 330 uur
Oftewel het hele bullshit verhaal wat jullie hier voor zitten te beweren vergeet het. Een tgb is volgens mij een laag toerig
lage druk blok. Met genoeg koeling en als je je luchtfilter en olie goed houd en kan dus makkelijk heel lang mee gaan. Hoe lang
kan niemand voorspellen. Enigste manier om daarachter te komen is je blok open halen... Of je compressie meten, aangezien
dit een goede indicatie geeft van de slijtage van het blok.
En het hele gedoe dat met crossen je blok sneller slijt is ook onzin, de omstandigheden met crossen kunnen een reden zijn
dat je blok sneller slijt. En de kans is wat kleiner dat je op de straat je blok vol met water/bagger zet

wat opzich niet
bevorderlijk is voor de slijtage.
PS. Raptor heeft een chromen bus geen nikaseal..
Capice?