Pagina 3 van 5

Geplaatst: za 18 dec, 2004 20:14
door Fré
jah, theoretisch gezien hebben we mogelijkheid op miserie:

http://www.douggust.com/content/AskPage ... switch.htm


het is toch ook altijd zo dat als ik ZELF geen reviews of opzoekingswerk doe voor ik een product koop dat het altijd prijs is he.

Nu is het zo dat Hans en Bartie hier met zo'n switch rondrijden, dus ik wacht een beetje op hun antwoord, maar het maakt me niet super gelukkig.

:evil:

Geplaatst: za 18 dec, 2004 20:16
door S.W.A.T.
ik hoop dat die ons kunnen helpen :wink:

Geplaatst: za 18 dec, 2004 20:54
door Fré
goe, blijkbaar heeft niemand er op heel z400central problemen mee, desondanks dat het afro-engineered kill-switch systeem blijkbaar verre van ideaal is. Een Dynatec CDI wordt zelfs geleverd met een papier dat je geen normally open kill-switch mag gebruiken (zoals die van Pro Design).

een juiste How-To staat hier:
http://z400central.com/invision/index.p ... opic=17334
http://z400central.com/invision/index.p ... =10852&hl=

als ik het straks gelezen heb post ik hier ook even voor jou de how-to, maar ik kan het nog niet testen want die kill-switch is een kerstkadootje.

Geplaatst: za 18 dec, 2004 21:43
door Fré
Let op: enkel voor tethers van het normally open type (bv Pro Design) voor montage op een z400/kfx400:

Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar ik kan bevestigen wat ik op z400central gelezen heb.

even in het Nederlands dus:

Als je rechts van je quad gaat hurken, en je kijkt tussen de motor en de radiator een beetje naar boven, dan zie je tegen het frame een zwart cilindervormig doosje hangen.

Daar komen in totaal 3 draadjes uit.
1) een die naar de bougie loopt
2) een zwart-wit dat naar het frame loopt (ground of 'massa')
3) een zwart dat uiteindelijk naar de CDI loopt (ter info: gaat naar helemaal vanachter tot in zwart doosje onder je linker achterspatbord)

wat je moet om kill switch te installeren:
1) neem de langste draad van je kill-switch (maakt feitelijk niet uit, maar goed), en zorg dat deze contact maakt met de zwarte draad. Strip hiervoor een beetje plastiek van die zwarte draad en soldeer de lange kill-switch draad hieraan, zodat je een 'T splitsing' krijgt, of knip die zwarte draad volledig door en soldeer deze 2 einden samen met de lange kill-switch draad aan elkaar.

Zorg wel dat je alles mooi afdicht, hiervoor is het misschien verstandig om wat silicone en wat 'krimp gene' bij de hand te hebben. Doe die gene er wel rond voor je alles aan elkaar soldeert :)

2) het kortere draadje van de kill-switch bevestig je aan het frame. Neem hiervoor best een connectortje met zo een oog aan dat je eraan soldeert, en vijs dit dan samen op een bout die aan je frame uitkomt. Er zit er bijvoorbeeld eentje links vanvoor op het U-profiel waar de schokdemper aan het frame vastzit.

3) test uw killswitch





Wel en dit is nu waar ik in mijn haar van krab se.

wat je dus in feite doet als je de switch uittrekt is het kortsluiten van de ontstekingspuls die van je CDI komt. Op die manier gaat de stroom niet door de primaire winding van de onteking, maar rechtstreeks naar het frame.
Allemaal heel leuk als je weet dat dit betekent dat je ongeveer een honderdtal volt afkomstig van de CDI kortsluit.

Ook al werkt het misschien, ik voel me er niet al te gerust mee, en ik huiver bij het idee dat ik mijn motor regelmatig met de kill-switch zou uitschakelen.
Dit is nu wat ik afro-engineering noem!

Geplaatst: za 18 dec, 2004 22:15
door Fré
KAK

blijkbaar had ik beter ook een set engelse inbussleuteltjes besteld! :x

Geplaatst: za 18 dec, 2004 23:12
door Bartie
Fré ik heb nog geen kill swith op mijn Ztje.

Ik zet hem uit voor ik eraf spring 8)

Nee moet dringend ook een Steken. Maar als ik het hier zo lees kan ik best nog even wachten :wink:

Is er niet de mogelijkheid om deze als hetzelfde principe als contactslot te gebruiken ?

Edit : Lees juist dat pro design van type open is.

Dus wannneer de tether er in gepluged is staat het contact open en Wanneer hij eruit is, is het contact toe.

De oplossing is dus de volgende :

Sluit hem in serie met je contact slot en haal de tether eruit.
Nu kan je rijden, wanneer je van je quad valt steek je de thether er vlug in nu staat het contact open en zal hij stilvallen :P

zal wat moeilijk zijn in de praktijk vrees ik :D

dus Z-400 eigenaars hebben kill swith nodig van het type Closed.

Maar welk merk heeft dit ??

Geplaatst: zo 19 dec, 2004 09:47
door Fré
ik denk toch dat ik die van pro design ga monteren, want niemand op z400central heeft er blijkbaar problemen mee, desondanks de "eigenaardige" manier van werken bij die Pro Design

Pingle (http://www.pingelonline.com/kill_switches.htm) heeft er, Gunnar en Majer ook

Dit geldt ook voor Raptors naar het schijnt.

Geplaatst: zo 19 dec, 2004 10:04
door Fré
dit is iets voor de electromannen:

koop u een relais met omgekeerde werking (spannings-puls => circuit open) en maak van de normally open een normally closed killswitch :)

Der is er zelf enen op z400central die da gedaan heeft en twerkt :D

Geplaatst: zo 19 dec, 2004 12:55
door S.W.A.T.
alvast bedankt fre :wink: ik ga het dadelijk proberen ben juist gaan rijden ga hem kuisen en dan ga ik hem instaleren,nu had ik die kabelkes voorniets door geknipt die van mijn on off knop kwamen maar dat maken we wel schoon terug :wink: tin, soldeerbout en een krimpkous :D

Geplaatst: zo 19 dec, 2004 13:37
door Ralph
De killswitch heeft toch een NO en een NC aansluiting?

Geplaatst: zo 19 dec, 2004 13:42
door Fré
Ralph schreef:De killswitch heeft toch een NO en een NC aansluiting?
Pro Design? Waar? Ik zie 2 draadjes hangen, das alles, geen drie

Geplaatst: zo 19 dec, 2004 13:44
door Ralph
Kan je ze in de killswitch niet anders aansluiten? Ik had een killswitch (van een jetski) waarbij je voor NO en NC kon kiezen door de draadjes anders aan te sluiten.

Geplaatst: zo 19 dec, 2004 13:45
door Fré
Ralph schreef:Kan je ze in de killswitch niet anders aansluiten? Ik had een killswitch (van een jetski) waarbij je voor NO en NC kon kiezen door de draadjes anders aan te sluiten.
kzou hem moeten open doen, maar daarvoor heb ik weer zo van die engelse inbussleutels nodig en die heb ik hier momenteel niet liggen.

Maar ik vrees ervoor, de constructie van een NO en NC switch zijn imho redelijk verschillend.
Kdenk dat de Pro Designs anders 100€ zouden kosten :?

Geplaatst: zo 19 dec, 2004 13:49
door Ralph
Die jetski killswitch kostte 30 euro, het systeem is vrij eenvoudig te maken. Zou een hoop gedoe schelen.

Geplaatst: zo 19 dec, 2004 16:21
door S.W.A.T.
hij staat er op en hij werkt :D heb het gedaan gelijk dat het uitgelegt was :wink: Als je rechts van je quad gaat hurken, en je kijkt tussen de motor en de radiator een beetje naar boven, dan zie je tegen het frame een zwart cilindervormig doosje hangen.
dat is de bobijn en dat is de bougiekabel die daar vertrekt is meschien een beetje duidelijker voor somige ? maar ge heb me goed geholpen fre bedankt :wink: