Let op: enkel voor tethers van het normally open type (bv Pro Design) voor montage op een z400/kfx400:
Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar ik kan bevestigen wat ik op z400central gelezen heb.
even in het Nederlands dus:
Als je rechts van je quad gaat hurken, en je kijkt tussen de motor en de radiator een beetje naar boven, dan zie je tegen het frame een zwart cilindervormig doosje hangen.
Daar komen in totaal 3 draadjes uit.
1) een die naar de bougie loopt
2) een zwart-wit dat naar het frame loopt (ground of 'massa')
3) een zwart dat uiteindelijk naar de CDI loopt (ter info: gaat naar helemaal vanachter tot in zwart doosje onder je linker achterspatbord)
wat je moet om kill switch te installeren:
1) neem de langste draad van je kill-switch (maakt feitelijk niet uit, maar goed), en zorg dat deze contact maakt met de
zwarte draad. Strip hiervoor een beetje plastiek van die zwarte draad en soldeer de lange kill-switch draad hieraan, zodat je een 'T splitsing' krijgt, of knip die zwarte draad volledig door en soldeer deze 2 einden samen met de lange kill-switch draad aan elkaar.
Zorg wel dat je alles mooi afdicht, hiervoor is het misschien verstandig om wat silicone en wat 'krimp gene' bij de hand te hebben. Doe die gene er wel rond voor je alles aan elkaar soldeert
2) het kortere draadje van de kill-switch bevestig je aan het frame. Neem hiervoor best een connectortje met zo een oog aan dat je eraan soldeert, en vijs dit dan samen op een bout die aan je frame uitkomt. Er zit er bijvoorbeeld eentje links vanvoor op het U-profiel waar de schokdemper aan het frame vastzit.
3) test uw killswitch
Wel en dit is nu waar ik in mijn haar van krab se.
wat je dus in feite doet als je de switch uittrekt is het kortsluiten van de ontstekingspuls die van je CDI komt. Op die manier gaat de stroom niet door de primaire winding van de onteking, maar rechtstreeks naar het frame.
Allemaal heel leuk als je weet dat dit betekent dat je ongeveer een honderdtal volt afkomstig van de CDI kortsluit.
Ook al werkt het misschien, ik voel me er niet al te gerust mee, en ik huiver bij het idee dat ik mijn motor regelmatig met de kill-switch zou uitschakelen.
Dit is nu wat ik afro-engineering noem!