Pagina 3 van 6

Re: anti sway bar

Geplaatst: zo 12 aug, 2012 18:44
door yamahakoppel
juist even een testrit gemaakt van 80km :D

eerste indruk het comfort van de quad is iets minder vering is harder een bultje links of rechts voel je hem in zijn geheel bewegen hij gaat strakker door de bochten, een rondpunt pakken is fantastisch :buig: kunt hem zo pakken dat 1 voorste wiel van de grond komt :buig: kan hem een pootje laten geven :lol:

Re: anti sway bar

Geplaatst: zo 12 aug, 2012 20:42
door yamahakoppel
mijn quad maat is hem ook eens gaan testen hij vind hem fantastisch rijden,veel strakker,zalig zegt hem
hier een foto toen hem thuis uit reed :D
Afbeelding
als ik zo mijn eigen quad hoor en zie vertrekken :buig: is en blijft een machien en het geluid vind ik mooier op afstand dan als ik er zelf op zit toen hij hem 1km verder compleet open trok :yummie: ik wist direct waar hij zat :lol:

Re: anti sway bar

Geplaatst: zo 12 aug, 2012 23:15
door tjobbie
Jazzy schreef:
tjobbie schreef:een swaybar zie je niet terug bij auto's omdat de stang ervoor zorgt dat de veerpoten niet meer onafhankelijk
kunnen veren wat bij een auto altijd het geval is voor zover ik weet dan :)
Zie je wel bij auto's hoor, de meeste auto's hebben er eentje. Zo niet alle... Als beide wielen inveren dan staat de stang dat gewoon toe, maar hij zal voorkomen dat eentje helemaal inveert en de andere helemaal uit. Op deze manier voorkomt hij overhellen.
Ik moet je gelijk geven :chagarijn:
:D heb het even opgezocht en idd hebben auto,s ook swaybars maar met rubbers om toch onafhankelijk veren mogelijk te maken.
een normale atv swaybar heeft deze mogelijk niet, Maar omdat het materiaal van deze swaybar van carbonfiber is vervaardigd kan deze toch nog gelimiteerd "flexen".

Re: anti sway bar

Geplaatst: zo 21 okt, 2012 21:00
door Jason McCoy
Ik ben even benieuwd naar je ervaringen ermee nu je hem een tijdje erop hebt zitten.

Re: anti sway bar

Geplaatst: ma 22 okt, 2012 11:36
door yamahakoppel
hij gaat strakker door de bochten ik heb onlangs hem nog eens los gedaan om te zien of ik nu werkelijk verschil had en zonder de bar kantelt hij feller in de bocht waardoor je meer moet gaan hangen om hem vlakker te houden

alleen bij natte wegen hou je teveel grip vanachter waardoor hij vanvoor eigenlijk te weinig grip heeft en durft rechtdoor te gaan maar daar had ik zonder die bar soms ook al last van dus gaan we even aan de verkeerde kant hangen zodat de binnenkant even van de grond komt, je past uw rijstijl aan, aan uw quad :)

Re: anti sway bar

Geplaatst: ma 22 okt, 2012 11:44
door Jason McCoy
Maar hij drift nu beter? In principe zou je zeggen dat je achterwielen de grond blijven raken doordat i strakker ligt.
En hebt dus minder druk per cm2 waardoor je achter minder grip hebt.

Re: anti sway bar

Geplaatst: ma 22 okt, 2012 16:36
door Ardjuh
Jason McCoy schreef:Maar hij drift nu beter? In principe zou je zeggen dat je achterwielen de grond blijven raken doordat i strakker ligt.
En hebt dus minder druk per cm2 waardoor je achter minder grip hebt.
Je hebt dan juist meer druk per cm2 :wink: Kracht blijft zelfde oppervlak word verkleind = meer grip.

Re: anti sway bar

Geplaatst: ma 22 okt, 2012 16:58
door Jason McCoy
Natuurlijk niet!! Je hebt het zelfde gewicht maar verdeeld over een groter oppervlak. dus minder druk per cm2.

Stel je hebt 10 kg op 1 cm2 dan heb je dus 10kg per cm2.

Nu maak je die 1ne cm2 4 keer zo groot.
Dan heb je dus 10kg gedeeld door 4 is 2.5kg per cm2. Ofwel minder druk dus minder grip.

Ten inste dat is de theorie

Re: anti sway bar

Geplaatst: ma 22 okt, 2012 18:59
door Ardjuh
Jason McCoy schreef:Natuurlijk niet!! Je hebt het zelfde gewicht maar verdeeld over een groter oppervlak. dus minder druk per cm2.

Stel je hebt 10 kg op 1 cm2 dan heb je dus 10kg per cm2.

Nu maak je die 1ne cm2 4 keer zo groot.
Dan heb je dus 10kg gedeeld door 4 is 2.5kg per cm2. Ofwel minder druk dus minder grip.

Ten minste dat is de theorie
Als je meer gewicht op rubber zet heeft het meer wrijving dus meer gewicht, je drukt als het ware het rubber
in het teer, als je gewicht gaat verdelen ga je er overheen aaien. :wink:

Met regen kun je dat verschil goed zien, brede banden gaan "drijven" omdat ze niet genoeg druk hebben op
weg.

Re: anti sway bar

Geplaatst: ma 22 okt, 2012 19:26
door Jason McCoy
Nee je hebt t mis ard, je hebt minder druk. Het oppervlakte word niet kleiner maar juist groter.
Doordat je de swaybar hebt heeft de quad minder rol, of torsie. Hierdoor komt het achterwiel wat doorgaans omhoog komt niet meer omhoog en heb je dus meer raakvlak. De druk die je voorheen op 1 achterwiel had verdeel je dan dus over 2 wielen.
Stel je hebt 100 kg druk op je achteras. Nu ga je hard de bocht om zonder swaybar. 1 voorveer veert in en daardoor komt 1 wiel van de grond.
Dat betekent dat dat ene wiel wat de grond raakt 100kg druk heeft. Stel hij raakt op 10cm2 de grond dan heeft i dus. 10 kg druk per cm2.
Nu installeer je de swaybar waardoor als je hard de bocht om gaat je beide achterwielen de grond blijven raken. Dan is dat dus de asdruk 100kg verdeeld over de 2 wielen is dus 50kg per wiel. Die beide wielen raken voor 10cm2 de grond. Dat is dan dus 50 gedeeld door 10 is 5 kg druk per cm2.

Minder druk is minder grip.
Doordat je een starre as hebt wil de quad vooruit. Dus die theorie klopt want dat geeft kris ook aan. Maar in theorie zou hij dus meer moeten driften.
Dat was dus de vraag aan kris.

Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk

Re: anti sway bar

Geplaatst: ma 22 okt, 2012 19:34
door Ardjuh
Heb ut wel goed, alleen jij lult andersom.. :lol: Bedoelen hetzelfde :p

Re: anti sway bar

Geplaatst: ma 22 okt, 2012 19:42
door Jason McCoy
Ardjuh schreef:
Jason McCoy schreef:Maar hij drift nu beter? In principe zou je zeggen dat je achterwielen de grond blijven raken doordat i strakker ligt.
En hebt dus minder druk per cm2 waardoor je achter minder grip hebt.
Je hebt dan juist meer druk per cm2 :wink: Kracht blijft zelfde oppervlak word verkleind = meer grip.
Nee kijk maar wat je schrijft. Jij zegt de druk word groter.
Daarna zeg je de kracht blijft t zelfde maar kleiner oppervlak. Je oppervlak word juist groter.

of jij bedoelt dat als je de swaybar eraf zou halen. Dan klopt t wel

Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk

Re: anti sway bar

Geplaatst: ma 22 okt, 2012 20:03
door HondaTRX450r
Kijk eens, hier word het netjes voor jullie uitgelegd! :bier:


Link



Link

Re: anti sway bar

Geplaatst: ma 22 okt, 2012 20:10
door bonzaiking
hey bedankt man :bier: hier heb je echt wat aan

Re: anti sway bar

Geplaatst: ma 22 okt, 2012 20:25
door yamahakoppel
als je quad kantelt gaat het ene achterwiel wat raakt ook kantelen en wordt het raak oppervlakte kleiner door dat die band maar half gaat raken is een straatje zonder einde

en de quad kantelt wel nog een beetje omdat de swaybar getorst word die kracht kun je ook regelen
uw zwaarte punt blijft ook lager omdat je strakker door de bocht gaat