Re: Het vermogen van een quad. (How to)
Geplaatst: di 05 mar, 2013 10:22
Even over het verschil in vermogen aan de wielen en het vermogen aan de krukas.
Bij de meeste testbanken werkt het zo. Die meten eerst de rolweerstand van de hele aandrijving. Dan het vermogen aan de wielen. En kunnen dan redelijk nauwkeurig het geleverde motorvermogen uitrekenen.
Overigens slurpt een CVT en cardan aandrijving op hogere snelheden vermogen. Vandaar dat een quad met kettingaandrijving en schakelbak ook altijd sneller zal lopen. En dus meer vermogen aan de achterwielen zal overhouden.\
Mijn Bombardier X heeft 37kw, dus 50pk. Op asfalt ben ik sneller weg, en heb een hogere top dan bijvoorbeeld een Arctic Cat 1000 of een Can-Am 800. Terwijl deze meer vermogen hebben.
Als mijn Bombardier stilstaat en ik geef hem een duwtje dan rolt ie zomaar een paar meter door. Als een Utility Quad stilstaat dan moet je echt duwen om er beweging in te krijgen. En zodra je stopt met duwen staat ie weer stil.
Bij de meeste testbanken werkt het zo. Die meten eerst de rolweerstand van de hele aandrijving. Dan het vermogen aan de wielen. En kunnen dan redelijk nauwkeurig het geleverde motorvermogen uitrekenen.
Overigens slurpt een CVT en cardan aandrijving op hogere snelheden vermogen. Vandaar dat een quad met kettingaandrijving en schakelbak ook altijd sneller zal lopen. En dus meer vermogen aan de achterwielen zal overhouden.\
Mijn Bombardier X heeft 37kw, dus 50pk. Op asfalt ben ik sneller weg, en heb een hogere top dan bijvoorbeeld een Arctic Cat 1000 of een Can-Am 800. Terwijl deze meer vermogen hebben.
Als mijn Bombardier stilstaat en ik geef hem een duwtje dan rolt ie zomaar een paar meter door. Als een Utility Quad stilstaat dan moet je echt duwen om er beweging in te krijgen. En zodra je stopt met duwen staat ie weer stil.