Pagina 3 van 7
Re: Even Voorstellen
Geplaatst: di 26 aug, 2014 11:32
door Jazzy
lcamaro schreef:mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar een 2wd. Maar enkel omdat het "leuker rijden" is met een 2wd en ook omdat ik de 4x4 heel lomp rijden vond. Ook ging hij stuk
Ook rijden we op droog parcours. Die ene waterplas (+- 50cm diep) was zeer uitzonderlijk. Maar hier moest iedereen door om de route te kunnen blijven volgen...
Je trekt conclusies op basis van zeer beperkte ervaring, daar moet je voorzichtig mee zijn. Als je denkt dat een Can-am Renegade of Outlander lompt rijdt of minder leuk is dan vergis je je. Bovendien zijn dit soort machines veel geschikter om lange afstanden door zwaar terrein te rijden, ze zijn comfortabeler en hebben meer vermogen. Een paar leden van onze quadclub hebben dit jaar de Oost Europa Rally gereden, allemaal op een Can-am Renegade. Zie de foto's en de startlijst maar, op één na waren alle quads Can-am:
http://www.leppinkadventure.nl/index.ph ... 4-editie-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Een Raptor 660 is sterk verouderd en een goede is bijna niet meer te vinden, de jongste modellen zijn al minimaal 8 jaar oud. Bovendien is de ergonomie van zo'n ding een stuk minder in orde dan een 700 of andere moderne quad, die kun je dus gerust afstrepen.
De Bombardier DS650 die Paul aanbeveelt is een interessante optie, een stukje goedkoper dan de Renegade of Outlander maar ook al wat ouder en is nooit heel veel verkocht in Nederland.
Re: Even Voorstellen
Geplaatst: di 26 aug, 2014 11:33
door lcamaro
Jason McCoy schreef:Verschil in bouwjaren is minimaal. Wat ik me wel afvraag is of je op een ongeprepareerd quad van bijna 10 jaar oud aan een rally mee wilt doen. Dat is vragen om problemen.
Dat denk ik ook.
Ik denk dat ik best niet een ouder model dan 2008 zou gaan kopen...
Re: Even Voorstellen
Geplaatst: di 26 aug, 2014 12:00
door Paul Snip
Een Renegade of Outlander is fors duurder dan een DS of Raptor.
Qua DS kan ik je de volgende controlepunten geven:
-Achteraslagers: Bij twijfel preventief vervangen. Kost enkele tientjes. Goed invetten met waterbestendig vet.
-Koppelingskabel: Neem een reserve mee, of vervang vooraf. Een goeie noodkabel met schroeftonnetjes volstaat ook.
-Koppeling zelf: Als hij volgas slipt 3 verzwaarde veren monteren en klaar. Komt af en toe voor. het tandheugeltje wat de koppeling bedient gaat ook nog wel eens stuk. Er breekt een tandje uit dan. Dit is een onderdeeltje van ca 40 Euro. Bij de BMW motorfietsdealer te verkrijgen. Meenemen of preventief vervangen.
-Het inlaatrubber tussen carburateur en motor wil wel eens scheurtjes gaan vertonen. Dit is duidelijk te zien. Het membraam boven in de carburateur kan ook stuk gaan. (Zoals bij iedere quad met een constant vacuum carburateur)
Verder gaat er echt niks stuk aan zo'n ding. Dit lijkt een hele waslijst. Maar het gaat qua onderdelen om een 200 Euro.
Voor een Renegade Outlander:
-In ieder geval een reserve CVT riem meenemen. Ook zou ik de riem vooraf laten vervangen.
Voor een Raptor:
Geen idee. Te weinig ervaring met deze machines om te weten wat er stuk gaat. Misschien kan iemand anders je adviseren wat te controleren/ vervangen en/of mee te nemen.
Ik heb al heel veel kilometers met de Bombardier gemaakt. Weliswaar voornamelijk op de weg. Wél met aanhanger en dagetappes van soms wel 750 km. Op de koppelingskabel na nog nooit gestrand. Dus ik durf wel te zeggen dat het een degelijke machine is.
In Duitsland rijden ze rond met meer als 100.000km. Uiteraard wel met het nodige onderhoud en reparatie.
Een DS van na 2005 ga je niet vinden. Dat is namelijk het laatste jaar dat ze geproduceerd zijn. Je hebt het dan over een Baja X met oranje stickers. De quad met de gele stickers is een jaargang ouder. Bij goed onderhoud en netjes gebruik is de leeftijd geen probleem. Een quad van na 2008 kan er wel vele malen slechter aan toe zijn. Af en toe worden er DS-en verkocht die pas in 2007-2008 in gebruik genomen zijn. Ze worden dan foutief als bouwjaar 2007 of 2008 geadverteerd. Dat kan dus niet.
Re: Even Voorstellen
Geplaatst: di 26 aug, 2014 12:02
door AC67
.
Re: Even Voorstellen
Geplaatst: di 26 aug, 2014 12:03
door Paul Snip
http://www.speurders.nl/overzicht/motor ... &order_by=" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is een van de laatsten.
Re: Even Voorstellen
Geplaatst: di 26 aug, 2014 12:10
door Jazzy
Paul Snip schreef:Een Renegade of Outlander is fors duurder dan een DS of Raptor.
Goed punt, wat is het budget eigenlijk?
Re: Even Voorstellen
Geplaatst: di 26 aug, 2014 12:42
door Paul Snip
Het is natuurlijk geen wedstrijd rally. Een goeie standaard quad moet dit gewoon aankunnen. Ze zijn er voor gemaakt. De Baja X van Bombardier heet zo omdat hij in principe af fabriek geprepareerd is om aan de Baja Rally mee te kunnen doen. Een Renegade of Outlander X is ook min of meer geprepareerd voor dit werk. Paar kleine aanpassingen en wat reserve onderdelen zijn nooit verkeerd toch?
Re: Even Voorstellen
Geplaatst: di 26 aug, 2014 12:48
door lcamaro
Jazzy schreef:lcamaro schreef:mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar een 2wd. Maar enkel omdat het "leuker rijden" is met een 2wd en ook omdat ik de 4x4 heel lomp rijden vond. Ook ging hij stuk
Ook rijden we op droog parcours. Die ene waterplas (+- 50cm diep) was zeer uitzonderlijk. Maar hier moest iedereen door om de route te kunnen blijven volgen...
Je trekt conclusies op basis van zeer beperkte ervaring, daar moet je voorzichtig mee zijn. Als je denkt dat een Can-am Renegade of Outlander lompt rijdt of minder leuk is dan vergis je je. Bovendien zijn dit soort machines veel geschikter om lange afstanden door zwaar terrein te rijden, ze zijn comfortabeler en hebben meer vermogen. Een paar leden van onze quadclub hebben dit jaar de Oost Europa Rally gereden, allemaal op een Can-am Renegade. Zie de foto's en de startlijst maar, op één na waren alle quads Can-am:
http://www.leppinkadventure.nl/index.ph ... 4-editie-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Een Raptor 660 is sterk verouderd en een goede is bijna niet meer te vinden, de jongste modellen zijn al minimaal 8 jaar oud. Bovendien is de ergonomie van zo'n ding een stuk minder in orde dan een 700 of andere moderne quad, die kun je dus gerust afstrepen.
De Bombardier DS650 die Paul aanbeveelt is een interessante optie, een stukje goedkoper dan de Renegade of Outlander maar ook al wat ouder en is nooit heel veel verkocht in Nederland.
Dag Jazzy,
het klopt ik heb niet zo veel ervaring over de verschillende quads. Het is ook daarom dat ik jullie mening vraag.
De gele 4x4 quad waar ik welgeteld 1 dag mee kunnen rijden heb in Tunesie was sowieso rommel. Ik weet zelf de naam niet meer van het merk, maar het was zeker iets japans/chinees. (ik zoek het eens op) Hierdoor heb ik een slecht (en ook verkeerd) gevoel gekregen over 4x4 quads.
Maar als ik alle info hier zo lees, gaat de voorkeur naar zo een Bombardier en ik begrijp en zie ook waarom. Ik vind het ook een hele mooie quad! Ziet er inderdaad veel robuuster uit dan een Raptor.
Re: Even Voorstellen
Geplaatst: di 26 aug, 2014 13:03
door lcamaro
Paul Snip schreef:Het is natuurlijk geen wedstrijd rally. Een goeie standaard quad moet dit gewoon aankunnen. Ze zijn er voor gemaakt. De Baja X van Bombardier heet zo omdat hij in principe af fabriek geprepareerd is om aan de Baja Rally mee te kunnen doen. Een Renegade of Outlander X is ook min of meer geprepareerd voor dit werk. Paar kleine aanpassingen en wat reserve onderdelen zijn nooit verkeerd toch?
Ik Denk er ook zo over. Je moet tenslotte weten dat ik toen rond de 2000km gereden heb op die Schrambler 500..
Maar inderdaad die Bombardier lijkt mij de beste keuze voor zo een rally.
Re: Even Voorstellen
Geplaatst: di 26 aug, 2014 13:12
door AC67
.
Re: Even Voorstellen
Geplaatst: di 26 aug, 2014 13:15
door lcamaro
dutchmoose schreef:lcamaro schreef:Jason McCoy schreef:Verschil in bouwjaren is minimaal. Wat ik me wel afvraag is of je op een ongeprepareerd quad van bijna 10 jaar oud aan een rally mee wilt doen. Dat is vragen om problemen.
Dat denk ik ook.
Ik denk dat ik best niet een ouder model dan 2008 zou gaan kopen...
Volgens mij zie een belangrijk woord over hoofd.Waarom je dat doet weet ik niet,misschien omdat je nu eenmaal je zinnen op die rally hebt gezet of omdat je misschien het niet wilt zien en ten koste van alles op een quad wil rijden.
Het sleutelwoord is
GEPREPAREERD.
Ook een gloednieuwe quad zal wat werk en aanpassingen behoeven voor je die rally gaat doen,zie dat nu in aub.
Het is gekkenwerk om een quad van marktplaats te halen en doorrijden naar de start.Is vragen om problemen.
Al denk ik alleen maar aan brandstoffilters(benzine is vaak niet zo schoon als in NL) of extra luchtfilters maar daar is al meer over neergezet.Paul heef hier boven al een klein lijstje gezet waarin hij de minimale dingen heeft gezet waar je rekening mee moet houden.En dat is alleen nog voor de quad,de rest voor jezelf staat hier niet eens bij.
Er is voor een degelijk evenement meer nodig dan een quad en goede zin.Een GPS cursus bijv,vergaande technische kennis van het type quad waarmee je rijd.
Denk je echt dat die volg jeeps alle onderdelen die jij nodig hebt bij zich hebben?die hebben een kist met sleepkabels en een plekje op de achterbank.Dat kan de bedoeling van zo een evenement doen toch niet zijn?Leuke foto,idd maar die quad staat stil in een kamp of tussenstop,is voor de toeristen leuk,plakboek werk.
Als ik lees dat je budget geen quad toelaat die het zeer zeker aan kan vraag ik me af hoe groot je budget voor dit hele verhaal is,voor de reis,verzekeringen(niet de incl verzekering van zo een evenement) maar de verzekering die jouw weer thuis brengt als het echt mis gaat,brandstofkosten,onverwachte zaken,noem maar op.Ik denk dat je er niet goed over nagedacht hebt en wat te doen wil hebben zonder over de mogelijke gevolgen na te denken.
Ik hoop dat ik mis heb,echt waar maar ben bang van niet.
Dutchmoose, alweer bedankt voor de bezorgdheid, maar ik had jouw mening niet gevraagd omtrent de organisatie, maar omtrent welke quad het best zou passen bij zo een rally.
Ik heb meer de indruk dat jij liever commentaar geeft op alles wat ik post. Ook al is het een foto die ik met jullie wou delen enkel en alleen omdat ik fier was dat ik de rit volledig kon meerijden en enkel en alleen omdat ik zin heb de volgende rit ook mee te doen. Maw dus niet als plakboekwerk..
Dus kan je aub ontopic blijven..
Re: Even Voorstellen
Geplaatst: di 26 aug, 2014 13:16
door lcamaro
Paul Snip schreef:
-Achteraslagers: Bij twijfel preventief vervangen. Kost enkele tientjes. Goed invetten met waterbestendig vet.
-Koppelingskabel: Neem een reserve mee, of vervang vooraf. Een goeie noodkabel met schroeftonnetjes volstaat ook.
-Koppeling zelf: Als hij volgas slipt 3 verzwaarde veren monteren en klaar. Komt af en toe voor. het tandheugeltje wat de koppeling bedient gaat ook nog wel eens stuk. Er breekt een tandje uit dan. Dit is een onderdeeltje van ca 40 Euro. Bij de BMW motorfietsdealer te verkrijgen. Meenemen of preventief vervangen.
-Het inlaatrubber tussen carburateur en motor wil wel eens scheurtjes gaan vertonen. Dit is duidelijk te zien. Het membraam boven in de carburateur kan ook stuk gaan. (Zoals bij iedere quad met een constant vacuum carburateur)
Dag Paul, bedankt voor de info. Mocht het een Bombardier worden, houd ik hier zeker rekening mee!
Re: Even Voorstellen
Geplaatst: di 26 aug, 2014 13:17
door AC67
,
Re: Even Voorstellen
Geplaatst: di 26 aug, 2014 13:25
door Paul Snip
Ik zeg niet dat het met een Raptor niet zou kunnen hoor! Daar rijden ze tegenwoordig ook Dakar mee. Alleen gezien budget en niet de tijd en het geld hebben om veel aan te passen lijkt mij een DS de beste keuze.
Als je nog extra wielen zoekt, dan heb ik nog een setje originele versterkte velgen op zolder liggen. Voor weinig
Niet mooi wel goed en sterk.
Qua banden zou ik een beetje sterke (6 of 8 ply) banden eronder zetten. Bijvoorbeeld de Maxxis Razr 2 (6ply). Bandenpech is op de stenige pistes het meest voorkomende.
Voor de DS is een grotere tank te krijgen. De standaard tank meet 12 liter. natuurlijk kun je ook een fuelpack of ander soort reserve kan meenemen.
Succes, en veel plezier!
Een DS in full rally trim:
Re: Even Voorstellen
Geplaatst: di 26 aug, 2014 13:34
door lcamaro
Paul Snip schreef:Ik zeg niet dat het met een Raptor niet zou kunnen hoor! Daar rijden ze tegenwoordig ook Dakar mee. Alleen gezien budget en niet de tijd en het geld hebben om veel aan te passen lijkt mij een DS de beste keuze.
Als je nog extra wielen zoekt, dan heb ik nog een setje originele versterkte velgen op zolder liggen. Voor weinig
Niet mooi wel goed en sterk.
Qua banden zou ik een beetje sterke (6 of 8 ply) banden eronder zetten. Bijvoorbeeld de Maxxis Razr 2 (6ply). Bandenpech is op de stenige pistes het meest voorkomende.
Voor de DS is een grotere tank te krijgen. De standaard tank meet 12 liter. natuurlijk kun je ook een fuelpack of ander soort reserve kan meenemen.
Succes, en veel plezier!
Dag Paul,
Sowieso zal ik een extra set banden moeten kopen ja. Dus nu weet ik al wie te contacteren
thx
Ik vroeg me ook af of er iets bestaat zoals een banden dichtingskit? Aan de hand van een gel wordt dit geinjecteerd en dit vult te volledige band?
Of bestaat het ook voor quads om met volle banden te rijden? De meeste moto's die meerijden beschikken over volle banden, hiermee bedoel ik luchtledig, enkel rubber binnenin. Dus lekrijden is dan geen optie..
De vorige rit had ik het kleine bidonnetje mee (zoals je kan zien op de foto eerder). Dit was genoeg voor de dagelijkse 350km. Maar ik mag er van uit gaan dat de Bombardier ietswat meer verbruikt? zeker met die 4x4 mogelijkheid..