Yamaha Warrior probleem

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Yamaha Warrior probleem

Bericht door Jazzy »

Jason McCoy schreef:Diesel heeft al zwaardere accu hoor. Dus goed opletten
Een accu in een Diesel heeft meer capaciteit, dus die kan langer een hogere stroom leveren. Hoeveel stroom je trekt bepaalt de verbruiker, dat is de quad (wet van Ohm).

Als we er even van uitgaan dat het voltage gelijk is, dus dat je geen quad met een 6V systeem hebt of probeert te starten met een vrachtwagen met een boordspanning van 24V, dan zit je met iedere auto goed. Leg eerst de verbinding met lopen motor van de auto en laat die even een paar minuten draaien, hiermee wordt de accu van je quad voorzien van een beetje lading waardoor de interne weerstand afneemt, dan kun je de quad starten. Als de startmotor maar zwak rond draait, stop dan en controleer of de laadkabels en dergelijke goed op de polen staan. Normaal gesproken moet je quad normaal starten alsof je dat met een volle accu doet.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Yamaha Warrior probleem

Bericht door Jason McCoy »

Euhh jij hebt mij niet hoor :wink: Maar ik heb geen idee wat i aankan. Ik bedoel ook meer dat de bedrading van de quad t niet aankan en te heet word en daardoor weer gaat smelten.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Mattehh
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 03 nov, 2014 13:49

Re: Yamaha Warrior probleem

Bericht door Mattehh »

Jazzy schreef:
Jason McCoy schreef:Diesel heeft al zwaardere accu hoor. Dus goed opletten
Een accu in een Diesel heeft meer capaciteit, dus die kan langer een hogere stroom leveren. Hoeveel stroom je trekt bepaalt de verbruiker, dat is de quad (wet van Ohm).

Als we er even van uitgaan dat het voltage gelijk is, dus dat je geen quad met een 6V systeem hebt of probeert te starten met een vrachtwagen met een boordspanning van 24V, dan zit je met iedere auto goed. Leg eerst de verbinding met lopen motor van de auto en laat die even een paar minuten draaien, hiermee wordt de accu van je quad voorzien van een beetje lading waardoor de interne weerstand afneemt, dan kun je de quad starten. Als de startmotor maar zwak rond draait, stop dan en controleer of de laadkabels en dergelijke goed op de polen staan. Normaal gesproken moet je quad normaal starten alsof je dat met een volle accu doet.
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Jason McCoy schreef:Euhh jij hebt mij niet hoor :wink: Maar ik heb geen idee wat i aankan. Ik bedoel ook meer dat de bedrading van de quad t niet aankan en te heet word en daardoor weer gaat smelten.
Hier heb ik dus bang voor; maar dit kan geen kwaad indien ik hem dadelijk afkoppel nadat hij gestart is?
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Yamaha Warrior probleem

Bericht door Jason McCoy »

En je hem niet te lang doorstart als i niet aanslaat
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Yamaha Warrior probleem

Bericht door Jazzy »

De bedrading kan alleen warm worden als je heel lang door blijft starten. Dat zou ook gebeuren als je alleen de accu van de quad gebeurt alleen die is dan een keer leeg. Soms blijven mensen het startknopje maar ingedrukt houden en op den duur kan de bedrading dan warm worden, of het smelt weet ik niet.

Afkoppelen nadat hij aanslaat kan inderdaad gewoon maar het is niet schadelijk als je de kabels laat zitten. Aangezien jouw boordspanning bij lopende motor vergelijkbaar is met die van de auto zal er vrijwel geen stroom meer door de kabels lopen.

Edit: Wat Jason zegt dus.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Mattehh
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 03 nov, 2014 13:49

Re: Yamaha Warrior probleem

Bericht door Mattehh »

Jazzy schreef:De bedrading kan alleen warm worden als je heel lang door blijft starten. Dat zou ook gebeuren als je alleen de accu van de quad gebeurt alleen die is dan een keer leeg. Soms blijven mensen het startknopje maar ingedrukt houden en op den duur kan de bedrading dan warm worden, of het smelt weet ik niet.

Afkoppelen nadat hij aanslaat kan inderdaad gewoon maar het is niet schadelijk als je de kabels laat zitten. Aangezien jouw boordspanning bij lopende motor vergelijkbaar is met die van de auto zal er vrijwel geen stroom meer door de kabels lopen.

Edit: Wat Jason zegt dus.
Jason McCoy schreef:En je hem niet te lang doorstart als i niet aanslaat
Topkerels! Bedankt! :buig:

Dit is trouwens de batterij die in mijn auto zit: Oke.

Dit zijn trouwens het type van batterijen dat er in mijn auto zit: http://www.accudienst.nl/accu/auto-accu ... topsport-4" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Yamaha Warrior probleem

Bericht door Jason McCoy »

Gaat niet om het voltage, het gaat om de ampere. En zoals je ziet is deze auto accu dus 70 ampere en jou quad accu maar 12. Ofwel je jaagt 6x zoveel amperes door t zelfde draadje. Dat gaat heel even goed en dan is het klaar. Alles in de quad is berekend op die 12 ampere en niet op 72
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Mattehh
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 03 nov, 2014 13:49

Re: Yamaha Warrior probleem

Bericht door Mattehh »

Jason McCoy schreef:Gaat niet om het voltage, het gaat om de ampere. En zoals je ziet is deze auto accu dus 70 ampere en jou quad accu maar 12. Ofwel je jaagt 6x zoveel amperes door t zelfde draadje. Dat gaat heel even goed en dan is het klaar. Alles in de quad is berekend op die 12 ampere en niet op 72
Dan ga ik toch maar afwachten, heb echt geen zin om heel men electronica te laten vervangen.. :)

Hartelijk dank voor het advies!
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Yamaha Warrior probleem

Bericht door Jazzy »

Jason McCoy schreef:Gaat niet om het voltage, het gaat om de ampere. En zoals je ziet is deze auto accu dus 70 ampere en jou quad accu maar 12. Ofwel je jaagt 6x zoveel amperes door t zelfde draadje. Dat gaat heel even goed en dan is het klaar. Alles in de quad is berekend op die 12 ampere en niet op 72
Jason, ik wil echt niet kritiek geven op alles wat je zegt maar dit klopt gewoon van geen kant. Je verwart capaciteit met amperage. Bovendien wordt stroom niet gegeven maar gevraagd, de hoeveelheid belasting bepaalt of er een lage of grote stroom gaat vloeien.

De auto accu is niet 70 Ampere maar 70 Ampere-uur (Ah). Dat betekent dat hij een uur lang een stroom van 70 Ampere kan leveren. In de praktijk levert hij gedurende een paar seconden wel 100-200 Ampere als jij de motor start. Het is dus de belasting (spanning op de startmotor zetten) die zorgt dat er stroom gaat vloeien. Als je de accu naast je auto zet en er een 40 Watt lampje aan hangt gaat er maar (P=U*I) 3,3 Ampere doorheen. Jouw 70 Ah accu kan dus 70 / 3,3 = 21 uur een lampje laten branden.

Nu even terug naar de quad. Stel dat de startmotor van je quad 50A trekt dan kan jouw 12 Ah accu deze stroom dus bijna een kwartier leveren. (12 / 50 = 0,24) Als je met je startkabels nu de accu van een auto neemt en die is 70 Ah dan kan hij de startmotor dus bijna anderhalf uur laten ronddraaien (70 / 40 = 1,4). In beide gevallen gaat er 50 A door de bekabeling van de quad.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Mattehh
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 03 nov, 2014 13:49

Re: Yamaha Warrior probleem

Bericht door Mattehh »

Jazzy schreef:
Jason McCoy schreef:Gaat niet om het voltage, het gaat om de ampere. En zoals je ziet is deze auto accu dus 70 ampere en jou quad accu maar 12. Ofwel je jaagt 6x zoveel amperes door t zelfde draadje. Dat gaat heel even goed en dan is het klaar. Alles in de quad is berekend op die 12 ampere en niet op 72
Jason, ik wil echt niet kritiek geven op alles wat je zegt maar dit klopt gewoon van geen kant. Je verwart capaciteit met amperage. Bovendien wordt stroom niet gegeven maar gevraagd, de hoeveelheid belasting bepaalt of er een lage of grote stroom gaat vloeien.

De auto accu is niet 70 Ampere maar 70 Ampere-uur (Ah). Dat betekent dat hij een uur lang een stroom van 70 Ampere kan leveren. In de praktijk levert hij gedurende een paar seconden wel 100-200 Ampere als jij de motor start. Het is dus de belasting (spanning op de startmotor zetten) die zorgt dat er stroom gaat vloeien. Als je de accu naast je auto zet en er een 40 Watt lampje aan hangt gaat er maar (P=U*I) 3,3 Ampere doorheen. Jouw 70 Ah accu kan dus 70 / 3,3 = 21 uur een lampje laten branden.

Nu even terug naar de quad. Stel dat de startmotor van je quad 50A trekt dan kan jouw 12 Ah accu deze stroom dus bijna een kwartier leveren. (12 / 50 = 0,24) Als je met je startkabels nu de accu van een auto neemt en die is 70 Ah dan kan hij de startmotor dus bijna anderhalf uur laten ronddraaien (70 / 40 = 1,4). In beide gevallen gaat er 50 A door de bekabeling van de quad.
Dus de Ah bepaalt eigenlijk vooral "hoelang" een batterij stroom kan leveren, ongeacht de stroomsterkte?
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Yamaha Warrior probleem

Bericht door Jazzy »

Exact.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Mattehh
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 03 nov, 2014 13:49

Re: Yamaha Warrior probleem

Bericht door Mattehh »

Jazzy schreef:Exact.
Toppie, wederom iets bijgeleerd, dus nog even voor de zekerheid:

ik zet straks de auto aan, vervolgens koppel ik de "+" en "-" aan bij de auto, daarna de "+" van de batterij van de quad en als laatste de "-" van de quad?

max. 10 seconden proberen en indien het niet gaat laten zijn zodat er niets doorbrandt? :afgestudeerd:
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Yamaha Warrior probleem

Bericht door Jason McCoy »

Idd. Om een lang verhaal kort t e maken ik heb ooit een Harley op deze manier zien affikken dus een mooi theoretisch verhaal van Jazzy wat in de praktijk net even anders verloopt dan verwacht
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Mattehh
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 03 nov, 2014 13:49

Re: Yamaha Warrior probleem

Bericht door Mattehh »

Jason McCoy schreef:Idd. Om een lang verhaal kort t e maken ik heb ooit een Harley op deze manier zien affikken dus een mooi theoretisch verhaal van Jazzy wat in de praktijk net even anders verloopt dan verwacht
Je jaagt me schrik aan, Jason McCoy :|
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Yamaha Warrior probleem

Bericht door Jason McCoy »

Haha, dat hoeft niet hoor. Je moet gewoon goed opletten.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Plaats reactie