Pagina 3 van 4

Re: Yamaha Warrior probleem

Geplaatst: do 06 nov, 2014 10:59
door Jazzy
Jason McCoy schreef:Diesel heeft al zwaardere accu hoor. Dus goed opletten
Een accu in een Diesel heeft meer capaciteit, dus die kan langer een hogere stroom leveren. Hoeveel stroom je trekt bepaalt de verbruiker, dat is de quad (wet van Ohm).

Als we er even van uitgaan dat het voltage gelijk is, dus dat je geen quad met een 6V systeem hebt of probeert te starten met een vrachtwagen met een boordspanning van 24V, dan zit je met iedere auto goed. Leg eerst de verbinding met lopen motor van de auto en laat die even een paar minuten draaien, hiermee wordt de accu van je quad voorzien van een beetje lading waardoor de interne weerstand afneemt, dan kun je de quad starten. Als de startmotor maar zwak rond draait, stop dan en controleer of de laadkabels en dergelijke goed op de polen staan. Normaal gesproken moet je quad normaal starten alsof je dat met een volle accu doet.

Re: Yamaha Warrior probleem

Geplaatst: do 06 nov, 2014 11:01
door Jason McCoy
Euhh jij hebt mij niet hoor :wink: Maar ik heb geen idee wat i aankan. Ik bedoel ook meer dat de bedrading van de quad t niet aankan en te heet word en daardoor weer gaat smelten.

Re: Yamaha Warrior probleem

Geplaatst: do 06 nov, 2014 11:18
door Mattehh
Jazzy schreef:
Jason McCoy schreef:Diesel heeft al zwaardere accu hoor. Dus goed opletten
Een accu in een Diesel heeft meer capaciteit, dus die kan langer een hogere stroom leveren. Hoeveel stroom je trekt bepaalt de verbruiker, dat is de quad (wet van Ohm).

Als we er even van uitgaan dat het voltage gelijk is, dus dat je geen quad met een 6V systeem hebt of probeert te starten met een vrachtwagen met een boordspanning van 24V, dan zit je met iedere auto goed. Leg eerst de verbinding met lopen motor van de auto en laat die even een paar minuten draaien, hiermee wordt de accu van je quad voorzien van een beetje lading waardoor de interne weerstand afneemt, dan kun je de quad starten. Als de startmotor maar zwak rond draait, stop dan en controleer of de laadkabels en dergelijke goed op de polen staan. Normaal gesproken moet je quad normaal starten alsof je dat met een volle accu doet.
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Jason McCoy schreef:Euhh jij hebt mij niet hoor :wink: Maar ik heb geen idee wat i aankan. Ik bedoel ook meer dat de bedrading van de quad t niet aankan en te heet word en daardoor weer gaat smelten.
Hier heb ik dus bang voor; maar dit kan geen kwaad indien ik hem dadelijk afkoppel nadat hij gestart is?

Re: Yamaha Warrior probleem

Geplaatst: do 06 nov, 2014 11:20
door Jason McCoy
En je hem niet te lang doorstart als i niet aanslaat

Re: Yamaha Warrior probleem

Geplaatst: do 06 nov, 2014 11:22
door Jazzy
De bedrading kan alleen warm worden als je heel lang door blijft starten. Dat zou ook gebeuren als je alleen de accu van de quad gebeurt alleen die is dan een keer leeg. Soms blijven mensen het startknopje maar ingedrukt houden en op den duur kan de bedrading dan warm worden, of het smelt weet ik niet.

Afkoppelen nadat hij aanslaat kan inderdaad gewoon maar het is niet schadelijk als je de kabels laat zitten. Aangezien jouw boordspanning bij lopende motor vergelijkbaar is met die van de auto zal er vrijwel geen stroom meer door de kabels lopen.

Edit: Wat Jason zegt dus.

Re: Yamaha Warrior probleem

Geplaatst: do 06 nov, 2014 11:23
door Mattehh
Jazzy schreef:De bedrading kan alleen warm worden als je heel lang door blijft starten. Dat zou ook gebeuren als je alleen de accu van de quad gebeurt alleen die is dan een keer leeg. Soms blijven mensen het startknopje maar ingedrukt houden en op den duur kan de bedrading dan warm worden, of het smelt weet ik niet.

Afkoppelen nadat hij aanslaat kan inderdaad gewoon maar het is niet schadelijk als je de kabels laat zitten. Aangezien jouw boordspanning bij lopende motor vergelijkbaar is met die van de auto zal er vrijwel geen stroom meer door de kabels lopen.

Edit: Wat Jason zegt dus.
Jason McCoy schreef:En je hem niet te lang doorstart als i niet aanslaat
Topkerels! Bedankt! :buig:

Dit is trouwens de batterij die in mijn auto zit: Oke.

Dit zijn trouwens het type van batterijen dat er in mijn auto zit: http://www.accudienst.nl/accu/auto-accu ... topsport-4" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Yamaha Warrior probleem

Geplaatst: do 06 nov, 2014 11:30
door Jason McCoy
Gaat niet om het voltage, het gaat om de ampere. En zoals je ziet is deze auto accu dus 70 ampere en jou quad accu maar 12. Ofwel je jaagt 6x zoveel amperes door t zelfde draadje. Dat gaat heel even goed en dan is het klaar. Alles in de quad is berekend op die 12 ampere en niet op 72

Re: Yamaha Warrior probleem

Geplaatst: do 06 nov, 2014 11:34
door Mattehh
Jason McCoy schreef:Gaat niet om het voltage, het gaat om de ampere. En zoals je ziet is deze auto accu dus 70 ampere en jou quad accu maar 12. Ofwel je jaagt 6x zoveel amperes door t zelfde draadje. Dat gaat heel even goed en dan is het klaar. Alles in de quad is berekend op die 12 ampere en niet op 72
Dan ga ik toch maar afwachten, heb echt geen zin om heel men electronica te laten vervangen.. :)

Hartelijk dank voor het advies!

Re: Yamaha Warrior probleem

Geplaatst: do 06 nov, 2014 12:06
door Jazzy
Jason McCoy schreef:Gaat niet om het voltage, het gaat om de ampere. En zoals je ziet is deze auto accu dus 70 ampere en jou quad accu maar 12. Ofwel je jaagt 6x zoveel amperes door t zelfde draadje. Dat gaat heel even goed en dan is het klaar. Alles in de quad is berekend op die 12 ampere en niet op 72
Jason, ik wil echt niet kritiek geven op alles wat je zegt maar dit klopt gewoon van geen kant. Je verwart capaciteit met amperage. Bovendien wordt stroom niet gegeven maar gevraagd, de hoeveelheid belasting bepaalt of er een lage of grote stroom gaat vloeien.

De auto accu is niet 70 Ampere maar 70 Ampere-uur (Ah). Dat betekent dat hij een uur lang een stroom van 70 Ampere kan leveren. In de praktijk levert hij gedurende een paar seconden wel 100-200 Ampere als jij de motor start. Het is dus de belasting (spanning op de startmotor zetten) die zorgt dat er stroom gaat vloeien. Als je de accu naast je auto zet en er een 40 Watt lampje aan hangt gaat er maar (P=U*I) 3,3 Ampere doorheen. Jouw 70 Ah accu kan dus 70 / 3,3 = 21 uur een lampje laten branden.

Nu even terug naar de quad. Stel dat de startmotor van je quad 50A trekt dan kan jouw 12 Ah accu deze stroom dus bijna een kwartier leveren. (12 / 50 = 0,24) Als je met je startkabels nu de accu van een auto neemt en die is 70 Ah dan kan hij de startmotor dus bijna anderhalf uur laten ronddraaien (70 / 40 = 1,4). In beide gevallen gaat er 50 A door de bekabeling van de quad.

Re: Yamaha Warrior probleem

Geplaatst: do 06 nov, 2014 12:41
door Mattehh
Jazzy schreef:
Jason McCoy schreef:Gaat niet om het voltage, het gaat om de ampere. En zoals je ziet is deze auto accu dus 70 ampere en jou quad accu maar 12. Ofwel je jaagt 6x zoveel amperes door t zelfde draadje. Dat gaat heel even goed en dan is het klaar. Alles in de quad is berekend op die 12 ampere en niet op 72
Jason, ik wil echt niet kritiek geven op alles wat je zegt maar dit klopt gewoon van geen kant. Je verwart capaciteit met amperage. Bovendien wordt stroom niet gegeven maar gevraagd, de hoeveelheid belasting bepaalt of er een lage of grote stroom gaat vloeien.

De auto accu is niet 70 Ampere maar 70 Ampere-uur (Ah). Dat betekent dat hij een uur lang een stroom van 70 Ampere kan leveren. In de praktijk levert hij gedurende een paar seconden wel 100-200 Ampere als jij de motor start. Het is dus de belasting (spanning op de startmotor zetten) die zorgt dat er stroom gaat vloeien. Als je de accu naast je auto zet en er een 40 Watt lampje aan hangt gaat er maar (P=U*I) 3,3 Ampere doorheen. Jouw 70 Ah accu kan dus 70 / 3,3 = 21 uur een lampje laten branden.

Nu even terug naar de quad. Stel dat de startmotor van je quad 50A trekt dan kan jouw 12 Ah accu deze stroom dus bijna een kwartier leveren. (12 / 50 = 0,24) Als je met je startkabels nu de accu van een auto neemt en die is 70 Ah dan kan hij de startmotor dus bijna anderhalf uur laten ronddraaien (70 / 40 = 1,4). In beide gevallen gaat er 50 A door de bekabeling van de quad.
Dus de Ah bepaalt eigenlijk vooral "hoelang" een batterij stroom kan leveren, ongeacht de stroomsterkte?

Re: Yamaha Warrior probleem

Geplaatst: do 06 nov, 2014 12:56
door Jazzy
Exact.

Re: Yamaha Warrior probleem

Geplaatst: do 06 nov, 2014 12:59
door Mattehh
Jazzy schreef:Exact.
Toppie, wederom iets bijgeleerd, dus nog even voor de zekerheid:

ik zet straks de auto aan, vervolgens koppel ik de "+" en "-" aan bij de auto, daarna de "+" van de batterij van de quad en als laatste de "-" van de quad?

max. 10 seconden proberen en indien het niet gaat laten zijn zodat er niets doorbrandt? :afgestudeerd:

Re: Yamaha Warrior probleem

Geplaatst: do 06 nov, 2014 13:41
door Jason McCoy
Idd. Om een lang verhaal kort t e maken ik heb ooit een Harley op deze manier zien affikken dus een mooi theoretisch verhaal van Jazzy wat in de praktijk net even anders verloopt dan verwacht

Re: Yamaha Warrior probleem

Geplaatst: do 06 nov, 2014 13:47
door Mattehh
Jason McCoy schreef:Idd. Om een lang verhaal kort t e maken ik heb ooit een Harley op deze manier zien affikken dus een mooi theoretisch verhaal van Jazzy wat in de praktijk net even anders verloopt dan verwacht
Je jaagt me schrik aan, Jason McCoy :|

Re: Yamaha Warrior probleem

Geplaatst: do 06 nov, 2014 13:57
door Jason McCoy
Haha, dat hoeft niet hoor. Je moet gewoon goed opletten.