Pagina 3 van 10
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: do 21 jul, 2016 08:20
door ukachitalu
ff serieus, dan zal het zo zijn dat als ik een renegade oid zou kopen in 2017/18 zou hij niet harder mogen dan 90? want voor de rest voldoet hij aan strengere eisen in Amerika. IK rijd zeldem boven de 90, maar dan nog, wat is de logica hier achter, en wat Jazzy, Jason en Yair zeggen, en ik mij ook vraag als zoiets wordt doorgevoerd zou er toch een keer wat online verschijnen, of een keer een officieel persbericht oid, anders moeten wij natuurlijk wel even met heel quadent nederland voor de deuren in den haag gaan staan, lijkt me leuk, alleen ik wil er wel offroad heen.
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: do 21 jul, 2016 09:19
door Jazzy
Ik denk dat ik het gevonden heb... Het gaat om afspraken die in 2013 gemaakt zijn in het Europees Parlement en gaan over aanpassingen in de eisen voor typegoedkeuringen voor motoren, trikes en quads. De volledige tekst vind je hier:
VERORDENING (EU) Nr. 168/2013 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers.
Er wordt heel veel veranderd de komende jaren, het gaat hierbij onder meer om de volgende onderwerpen:
- Uitstoot moet omlaag (Euro 5 vanaf 2020)
- Veiligheid vergroten (ABS op motoren, onafhankelijk draaiende achterwielen op quads, etc.)
- Maatregelen voor bovenstaande moeten niet makkelijk te omzeilen zijn
- Opheffen van eerdere regels waarvan het effect in de praktijk niet aangetoond kon worden
- Eerdere richtlijnen zijn al vaak veranderd, er worden 15 richtlijnen ingetrokken
- Informatie over reparatie en onderhoud moet voor iedereen beschikbaar zijn, ook voor mkb
- ODB systeem om storingen makkelijker te vinden en verhelpen
Voertuigcategorie L7e wordt opgedeeld in A, B en C:
- A: Quads voor gebruik op de weg
- B: Terreinquads (bodemvrijheid groter dan 18 cm)
- C: Vierwieler voor personen- of goederenvervoer
Voor categorie A geldt nog steeds een maximum van 15 kW. Onder categorie B vallen quads (B1) en SxS (B2), voor de terreinquads geldt dat ze maximaal 90 km/h moeten kunnen rijden, voor de buggy's dat ze maximaal 15 kW mogen hebben.
Het 'verplicht diff' stukje:
Voertuigen van categorie L moeten zodanig worden gebouwd dat alle wielen te allen tijde met verschillende snelheden kunnen draaien, om veilig gedrag in bochten op wegen met een verhard wegdek mogelijk te maken. Als een voertuig met een sperdifferentieel is uitgerust, moet dit zo zijn ontworpen dat het normaliter gedeblokkeerd is.
Quads krijgen verlichting die automatisch inschakelt.
Die nieuwe richtlijnen zijn ingegaan op 1 januari 2016, maar het gaat dus om nieuwe typegoedkuringen en niet om eisen die gesteld worden aan bestaande quads of quads die al een typegoedkeuring hebben en nu nog verkocht worden.
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: do 21 jul, 2016 10:36
door ukachitalu
Kijk, dit is goeien informatie. Zo te zien zijn ze weer eens bezig met het vergallen van de hobby. In de praktijk vraag ik me alsnog af hiervan de consequenties gaan zijn. ABS op op een 4x4 quad hoeft dus niet, uitstoot is tegen 2020 een zorg, en hoe dat met die diff zit van de normale 4x4 quad weet ik niet, maar tis me allemaal weer een lekkere regeling. Laten we met zn allen heel veel regels voor heel veel dingen stellen, dan zijn de mensen die nooit buiten komen en beetje achter het bureau zitten regeltjes verzinnen heel erg blij.
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: do 21 jul, 2016 10:56
door Jazzy
Moet eerlijk zeggen dat ik het over het algemeen wel goede regels vindt. Denk dat quads best wat makkelijker te rijden worden als de achterwielen onafhankelijk kunnen draaien, is eigenlijk ook belachelijk dat dit nu niet kan. Het is aan de fabrikanten om met oplossingen te komen, dat hoeven wij niet zelf uit te vogelen.
Voor utility-quads is dit niet heel ingewikkeld, op de plaats van de haakse overbrenging zet je nu een differentieel. Wat ik begrijp probeert men er voor de sportquads nog onderuit te komen door deze in een andere categorie te krijgen, ik geloof één of andere uitzondering voor landbouwvoertuigen.
Die limiet van 90 km/h is wat anders. In de praktijk rijd ik zelden harder, maar even doortrekken naar 125 km/h is er dan niet meer bij...
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: do 21 jul, 2016 11:54
door ukachitalu
helemaal mee eens, rondje oirschotse heide kwam ik regelmatig tot de 100+ maar dat zal er dan niet meer inzitten. Vind het bij de quad horen die haakse overbrenging, dat helpt de offroad capaciteit heel erg en vooral bochten rijden wordt dan wennen. van mij had het niet gehoeven, gewoon alles laten gaan zoals het was was wat mij betreft een prima regeling.
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: do 21 jul, 2016 15:32
door Jason McCoy
Dus krijg je hier zoals in USA 2 sleutels bij je can-am. 1 met en 1 zonder begrenzer
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: do 21 jul, 2016 16:11
door banshee03
De hobby is verpest ja,je moet er toch niet aan denken dat je straks daar met een niewe raptor 700 staat en een blaster rijdt je het licht uit de ogen
Voor mij komt er nooit meer een andere quad de banshee blijft maar straks met de niewe regelgeving is voor mij de hele fun en liefde van de niewe quads verleden tijd.
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: do 21 jul, 2016 16:17
door myfm
als ik dit zo lees dan weet ik niet of ik mijn quad nog jaren heb
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: do 21 jul, 2016 16:19
door Jazzy
Ik denk dat het in de praktijk wel los zal lopen, we zien wel wat het wordt.
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: do 21 jul, 2016 18:11
door Hein
Bijna elke aanscherping geeft wat gemekker en gemauw. Het wordt erdoorheen gejast en er wordt lelijk gesproken. Over een tijd weten we niet beter meer.
Helmplicht,gordelplicht,kwartje van kok, fors duurdere polissen, het gaat gewoon door.
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: vr 22 jul, 2016 07:59
door ukachitalu
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: vr 22 jul, 2016 08:57
door yvesvanhout
Ik denk dat deze regels vooral doelen op probleem gevallen... waar er miserie rond gemaakt is en ze dit wat aangepast hebben om mensen te sussen
Zij nu eerlijk.wie word er jaarlijks aangehouden door politie? Op uitzonderingen na door bv. Met open uitlaat in stad rijden...
Maar algemeen...denk weinig
Vind de regels nie extreem en vooral bedoelt voor nieuwe quads
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: vr 22 jul, 2016 11:25
door Hein
Ik rij toch nooit boven de 50
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: vr 22 jul, 2016 13:09
door michelpet
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: vr 22 jul, 2016 13:15
door Jazzy
Ze verkopen een ombouwset met een differentieel voor 700 euro:
http://spyracing.fr/index.php?id_produc ... er=product