Pagina 3 van 6
Geplaatst: zo 23 jan, 2005 20:39
door Fré
MCCT is onderweg
Heb nog een vraagske over de koppelingsplaten:
Ik weet dat ze de eerste en de laatste speciale zijn en er ook anders uitzien, das geen probleem, maar euh...
Elk van die koppelingsplaten heeft om de 120° aan de buitenkant een half ronde inkeping. Voor wat dat nodig is, god mag het weten, maar ik weet het al zeker niet, en het staat ook niet in het werkplaatshandboek. Nu is mijn vraag: moeten alle koppelingsplaten gemonteerd worden met die 3 halve cirkelvormige inkepingen in overeenstemming met elkaar? Of niet?
tnx!
Geplaatst: zo 23 jan, 2005 21:50
door Teunie
Opzich zou een auto spanner toch goed moeten kunnen werken, ik bedoel een manuele tensioner kom je praktisch niet meer tegen.
Op de 400ex zit al een auto tensioner.
Het is opzich normaal dat die nokkenaskettingen wat uit gaan rekken, zeker als er veel druk op komt te staan.
Ik zou me niet te druk maken over de nieuwere modellen, heb zelf al een jaar hard gereden en nog nergens problemen mee.....
Toch als ik een keer in de buurt ben van motoronderhoud zal ik het gelijk even meechecken.
Geplaatst: zo 23 jan, 2005 22:07
door Fré
nee das waar, maar als je problemen hebt dan zijn het ineens serieuze. Heel serieuze.
Als je er even ThumperTalk.com bijhaalt dan wordt het al snel duidelijk waarom ik het doe.
Na 2 jaar mild gebruik op een 2002 model is die ketting al volledig uitgerokken en is de timing al lichtjes gewijzigd.
Als ik de spanveer van die spanner er weer in wil draaien dan rijdt mijn quad gewoon vooruit, moet je niet vragen welke kracht er op die ketting staat.
Nuja het fijne ervan staat op tt dot com
Voorzorgen, niet veel meer, niet veel minder.
A propos:
Met een manuele zou men slechts om het half jaar eens moeten controleren, wat naar verluid vaak pure tijdsverspilling blijkt te zijn.
Ze noemen het ginder niet de automatische ketting spanner, maar de automatische ketting rekker.
Geplaatst: zo 23 jan, 2005 22:12
door Teunie
Hoe bedoel je de spanveer er weer indraaien?
Bij het terugplaatsen van de spanner draai je hem eerst op, plaats je hem weer terug en laat je hem dan los waardoor hij zichzelf uitdraait en de slack uit de ketting haalt.
Weet je zeker dat het aan de ketting ligt en niet komt doordat de spanner misschien niet goed werkt?
Geplaatst: zo 23 jan, 2005 22:13
door Fré
Teunie schreef:Toch als ik een keer in de buurt ben van motoronderhoud zal ik het gelijk even meechecken.
En das heel simpel:
draai de grote bout los en haal veer eruit
haal de acct eruit, tel het aantal tandjes, take note
hef het hefboompje op en duw de spanarm er weer in
vijs de acct in het motorblok
draai de grote bout en de veer er terug in
Geplaatst: zo 23 jan, 2005 22:14
door Fré
Teunie schreef:Hoe bedoel je de spanveer er weer indraaien?
Bij het terugplaatsen van de spanner draai je hem eerst op, plaats je hem weer terug en laat je hem dan los waardoor hij zichzelf uitdraait en de slack uit de ketting haalt.
Weet je zeker dat het aan de ketting ligt en niet komt doordat de spanner misschien niet goed werkt?
jij hebt het over oudere types spanners, die van ons zijn allemaal van het "tandjes"-type met een veer.
Geplaatst: ma 24 jan, 2005 17:31
door Fré
Niemand die me kan helpen met die clutch plates?
Ik heb ze er voorlopig zo ingestoken, maar in het service manual staat er niks over die halve gaatjes, dus ik vermoed ook niet dat dit van belang zal zijn, maar ik vraag het toch maar voor de zekerheid

Geplaatst: ma 24 jan, 2005 19:05
door jeoentjuh
is niet van belang volgend mij ik leg ze er ook maar willekeurig in
Geplaatst: ma 24 jan, 2005 22:42
door Fré
ok tnx!
ketting is er ondertussen "al" uit, damn zo'n pneumatische moerenlosdraaier of hoe heet dat is verdomd handig bij die grote moeren!
Geplaatst: ma 24 jan, 2005 23:16
door jeoentjuh
lucht sleutel
lucht hamer
Geplaatst: di 25 jan, 2005 10:20
door Fré
we leren weer bij!
Om iets los te draaien vind ik dat makkelijk, maar ik twijfel of ik het ook zou gebruiken om die 27mm moeren weer vast te draaien.
Ik weet dat een momentsleutel beter is, maar in mijn directe omgeving geraak ik niet aan zoëen die 120 Nm kan draaien
Is goed wat straffe loctite en die luchtsleutel ook goed?
Geplaatst: di 25 jan, 2005 12:35
door Fré
bon, heb er nog eens over gepraat met mijn dealer, en die vertelde me dat het niet zo stom zou zijn van een manuele spanner te installeren. Op de races gebruiken ze dat ook wist ie me te vertellen.
Het is wel niet idiot-proof, maar het gevaar voor terugtrekken van de kettingspanner (hij was wonder boven wonder van dat probleem op de hoogte) en de hoge kettingspanning is daarmee wel geëlimineerd.
Kvoel me weeral iets geruster
Hopelijk kan ik binnen 2 weken weer rondrijden, want ik ben het serieus aan het missen

Geplaatst: wo 02 feb, 2005 16:20
door Fré
Heb vandaag mijn MCCT in de bus aangekregen (na 6 dagen!), voor slechts een euro of 40 inclusief verzending. Daarvoor kan ik het zelf moeilijk gaan maken als je bekijkt hoe het gemaakt is. Komt bovendien met 2 bladzijden handleiding!
http://www.bitechmachine.com/gallery2.php?id=5
Nu nog wachten op die ketting

Geplaatst: wo 02 feb, 2005 17:09
door Sg6
Fré schreef:we leren weer bij!
Om iets los te draaien vind ik dat makkelijk, maar ik twijfel of ik het ook zou gebruiken om die 27mm moeren weer vast te draaien.
Ik weet dat een momentsleutel beter is, maar in mijn directe omgeving geraak ik niet aan zoëen die 120 Nm kan draaien
Is goed wat straffe loctite en die luchtsleutel ook goed?
mag de mijne ne keer gebruiken hoor je roept maar en zo een luchtsleutel of weet ik wa noemen wij een 'bolle neuze'
Geplaatst: wo 02 feb, 2005 17:11
door Fré
tnx! Maar kheb hier al 1 gevonden
