is longtravel eigelijk wel beter?

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door SlOoT »

No Limit YFZ schreef: 1. Zoals Frank MB al zegt blijkt het idd zo dat LT veren moeite hebben om terug uit te veren. Na het inveren duurt het vrij lang tot de veer weer uitveert tot normale rijhoogte. Vraag mij af wat de reden is en of het een negatieve invloed heeft (vering werkt het best bij het midden van zijn bereik volgens mij). Persoonlijk blijf ik overtuigd van LT, als ze tenminste goed gemaakt zijn en perfect gevalved. In het andere geval neem je beter standaard vering. Of zit het probleem in rebound regeling die op veel vering niet echt denderend is ?

5. Met een goede linkage kan je minstens evenveel bereiken als (dure) vering. Wordt door velen onderschat (ook door veringbedrijven). Elka is één van de weinige die echt inspanningen doet op dit gebied. Persoonlijk heb ik een 5-tal link systemen, deze zijn momenteel allemaal in test, volgende week kan ik meer zeggen. Ik vraag Fré nog wel eens een tweede mening, misschien kan hij nog wat bijleren uit de verschillende linkages.
Punt 1: Kan het misschien te maken hebben met het feit dat de a-armen een grotere hoek moeten maken ? Hoe schuiner de a-armen staan, hoe moeilijk de a-arm op en neer kan gaan, omdat de band dan ook moet bewegen (van binnen naar buiten bij het inveren en van buiten naar binnen bij het uitveren). Of zit ik nu helemaal fout te denken ?

Punt 5: Dit klopt, hebben we zelf onder vonden bij mijn broertje zijn quad. Eerst wouden we andere veren kopen, maar we hebben gekozen om eerst eens de veerpunten te veranderen. Zowel voor als achter hebben we de ophanging aan het frame dichter bij het draaipunt gezet, dit gaf als resultaat dat de veren het inneens STUKKEN beter deden. Ze veren nu veel zachter, progressiever en de veer weg is nu veel langer. 8)
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
Frank MB
Quad Master
Quad Master

Bericht door Frank MB »

Je punt 1 klopt niet, de armen op een lt setup maken veel minder bewegingen, kijk maar eens hoe laag ze staan. dus gaan ze minder ver heen en weer. En die lt veren komen gewoon amper terug dat is gewoon een feit :lol:
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

Frank MB schreef:Je punt 1 klopt niet, de armen op een lt setup maken veel minder bewegingen, kijk maar eens hoe laag ze staan. dus gaan ze minder ver heen en weer. En die lt veren komen gewoon amper terug dat is gewoon een feit :lol:
? euhm de definitie van LT is nu eenmaal long travel, dus lange veerweg.

En nie omdat ie lager hangt, dat de armen bij het veren minder over en weer gaan. De negatieve veerweg is ook bepalend voor totale travel, en de meeste amerikaanse LT setups hebben meer travel dan de rijhoogte doet vermoeden, mede door die ZPS zaken.

my .02
White LTZ-450 - powered by MSD -
Frank MB
Quad Master
Quad Master

Bericht door Frank MB »

Fré schreef:
Frank MB schreef:Je punt 1 klopt niet, de armen op een lt setup maken veel minder bewegingen, kijk maar eens hoe laag ze staan. dus gaan ze minder ver heen en weer. En die lt veren komen gewoon amper terug dat is gewoon een feit :lol:
? euhm de definitie van LT is nu eenmaal long travel, dus lange veerweg.

En nie omdat ie lager hangt, dat de armen bij het veren minder over en weer gaan. De negatieve veerweg is ook bepalend voor totale travel, en de meeste amerikaanse LT setups hebben meer travel dan de rijhoogte doet vermoeden, mede door die ZPS zaken.

my .02
Ik snap best dat jij heel veel ervan af weet, maar ik heb ook testen gezien, en ook het bij het echte werk zoals pont de vaux hoe die vering werkt, dat is toch niet zo heel goed hoor. De theorie is mooi, alleen in de praktijk komt alles tot uiting, ik kan ook iets mooi vertellen alleen moet het wel goed zijn.
En eigenlijk bestaat lt niet eens :wink:
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

akkoord Frank, maar wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Dat een lange veerweg minder goed is dan een korte?
Frank MB
Quad Master
Quad Master

Bericht door Frank MB »

Fré schreef:akkoord Frank, maar wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Nee helemaal niet, alleen theorie is altijd wel leuk maar de praktijk laat toch altijd andere dingen zien. En daar bedoel ik mee dat je alles heel mooi kan vertellen en de theorie helemaal goed uitleggen hoe het zou moeten werken en wat de gedachte erachter is maar wat schiet je ermee op? Naar mijn mening niets.
Maar even to the point :wink: ik vind inderaad lt setups minder goed dat gewone vering, die ook zeer lange veerwegen kan hebben, vls heeft toch ook geen lt setup en veert toch ook prima of niet? Dat kan ik van die lt setups niet zeggen, die dingen stuiteren echt onwijs naar mijn mening, wat ik dan gezien heb. En ik heb bij die van nicolas zijn motor gekeken en als je op die quad drukt dan kan je met je hand heel ver inveren en opeens word die hard. Volgens mij werkt dat niet.
En als je vering te ver doorgaat dan kan je je quad niet eens meer besturen. Dus vering en armen zijn gewoon van cruciaal belang om je motor goed te laten handlen om het zo maar te zeggen.
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

Een goede theorie benadert de realiteit. Slechte theorieën trekken idd op niets.
Het is vaak door allerhande klojo's die een goede theorie verkeerd omzetten naar de praktijk dat het misgaat.

Maar het gaat hier weer om het zelfde, zoals ik in dit topic al enkele malen gezegd heb:

Wat is long travel volgens mij: vering met een lange veerweg
Wat is long travel volgens u: vering die enkel geadverteerd wordt als ware het goede vering met een lange veerweg, of die er van ver zo uitzien.

Het is dat eerste, niet dat laatste. Anders kan men hier niet serieus over praten. Het is geen kwestie of long travel setups goed zijn of niet, de vraag is de volgende:

Welke vering is goed en welke minder. We houden hier best geen rekening met het feit dat de fabrikant zijn setup Long Travel noemt of niet, want dat is vaak gelogen, of de armen zijn verkeerd geconstrueerd (bvb een ophanging met lange veren noemen velen LT, hoewel dat niet noodzakelijk waar is).

En zoals je zegt: vele zogenaamde LT setups presteren waarschijnlijk minder. Maar daarmee kan je het moeilijk in je hoofd halen om alle LT geadverteerde setups van de baan te vegen.
Je laat je waarschijnlijk bedriegen door setups die er enkel uitzien als LT, terwijl die het in de praktijk niet zijn, of slecht uitgevoerd. Imho is dat geen argument om dan zomaar ineens de noemer LT te veralgemenen.
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

Frank MB schreef:

... vls heeft toch ook geen lt setup en veert toch ook prima of niet? ...
Hier gaat het mis:
Voor mij is dit wel een LT setup. Ik zie gigantisch veel travel.

Staat ook wel hoog van de grond nietwaar?

Meestal trek ik de grens bij LT en ST (Short Travel) hier:
ST = standaard travel, en alles dat meer travel geeft noem ik LT.
Ik ga gewoon af op de woordenboekdefinitie van de woordjes "Long Travel", niet op commerciële praat of oppervlakkig uitzicht van de schokdempers.
Kwestie van het KISS principe the hanteren :mrgreen:

Nu ik heb in een vorige post al het een en het ander over VLS vering gezegd, kga het nu niet weer herhalen :mrgreen:
Alfredo
Quadracer
Quadracer

Bericht door Alfredo »

LT veren zijn dus ook niet altijd "Long", want die van een Blaster gaat veel korter zijn dan die van een Raptor?
Frank MB
Quad Master
Quad Master

Bericht door Frank MB »

Fré schreef:
Frank MB schreef:

... vls heeft toch ook geen lt setup en veert toch ook prima of niet? ...
Hier gaat het mis:
Voor mij is dit wel een LT setup. Ik zie gigantisch veel travel.

Staat ook wel hoog van de grond nietwaar?

Meestal trek ik de grens bij LT en ST (Short Travel) hier:
ST = standaard travel, en alles dat meer travel geeft noem ik LT.
Ik ga gewoon af op de woordenboekdefinitie van de woordjes "Long Travel", niet op commerciële praat of oppervlakkig uitzicht van de schokdempers.
Kwestie van het KISS principe the hanteren :mrgreen:

Nu ik heb in een vorige post al het een en het ander over VLS vering gezegd, kga het nu niet weer herhalen :mrgreen:
Kijk als we zo gaan praten komt het helemaal goed, we praatte net langs elkaar heen. Ik heb het over de lt vering die te koop is en jij hoe de lt vering zou zijn als het goed geinterpeteerd wordt dus lange veerweg.

BTW vls noemt het geen LT, het zijn gewone spullen zeg maar, Ik denk ook omdat de mensen het dan snel verwarren met het amerikaanse spul zeg maar.
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

idd voila, dat bedoelen we.

VLS noemt het idd geen LT, en ik denk dat het ook logisch is aangezien zij niet vertrekken van een standaard quad, maar van een volledig geoptimaliseerd concept.

En dat is ook waar Hydro Dynamics verwarring poogt te zaaien. Laat je niet vangen is de boodschap, maar ook niet door setups die als LT geadverteerd worden.

En dat probeert o.a. Nikolas uit: hij test of de Elka LT interpretatie beter is dan standaard, eventueel met aftermarket schokdempers.
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

Alfredo schreef:LT veren zijn dus ook niet altijd "Long", want die van een Blaster gaat veel korter zijn dan die van een Raptor?
wel ik zou het zo zeggen: LT setups betekenen niet noodzakelijk lange schokdempers, mooi voorbeeld is VLS. Die hebben imho toch wel een aanzienlijke travel, terwijl de veertjes eerder kort zijn.
Frank MB
Quad Master
Quad Master

Bericht door Frank MB »

Fré schreef:idd voila, dat bedoelen we.

VLS noemt het idd geen LT, en ik denk dat het ook logisch is aangezien zij niet vertrekken van een standaard quad, maar van een volledig geoptimaliseerd concept.

En dat is ook waar Hydro Dynamics verwarring poogt te zaaien. Laat je niet vangen is de boodschap, maar ook niet door setups die als LT geadverteerd worden.

En dat probeert o.a. Nikolas uit: hij test of de Elka LT interpretatie beter is dan standaard, eventueel met aftermarket schokdempers.
Ik ben nu zeer benieuwd wat de verschillen zijn tussen elka en intrax. dan kun je tenminste iets naast elkaar leggen en het meer begrijpen hoe het lange veerweg principe werkt denk ik, ik weet niet echt hoe ik dat moet verwoorden :oops:
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

idd, ben ook zeer benieuwd!

Wie gaat die allemaal testen?
Alfredo
Quadracer
Quadracer

Bericht door Alfredo »

Fré schreef:
Alfredo schreef:LT veren zijn dus ook niet altijd "Long", want die van een Blaster gaat veel korter zijn dan die van een Raptor?
wel ik zou het zo zeggen: LT setups betekenen niet noodzakelijk lange schokdempers, mooi voorbeeld is VLS. Die hebben imho toch wel een aanzienlijke travel, terwijl de veertjes eerder kort zijn.
Maar LT gaat meestal toch gepaard met langere veren? Of kan je met korte, supermotard veertjes ook het principe van LT bekomen?
Plaats reactie