ik dacht dus hoe hoger het octaan hoe beter de verbranding, dus des te sneller je kunt rijden, btw ik tank nu de shell v-power voor mijne raptor 660.mikebike schreef:als je een orginele motor hebt gemaakt voor octaan 95 hoef je er geen 98 in te gooien,theoretisch gaat je quad er zelfs iets minder snel van worden,omdat 98 minder snel verbrand..
Welke benzine?
Jup das waar.Ralph schreef:Shell V-Power is naar mijn mening echt de grootste onzin die ooit verzonnen is, gewoon om geld uit je zak te kloppen.
Het octaangehalte is ook maar gewoon 98 hoor, het is maar in duitsland waar je v-power met octaan 100 kunt krijgen, en ik denk niet dat je er een verschil bij voelt.
-HONDA TRX250r
Een vette 2-takt met veel te veel mods!
Een vette 2-takt met veel te veel mods!
Bwa v-power is dezelfde prijs dan de 98 van vroeger, maar met de aditieven die toegevoegd zijn zouden deze wel degelijk hun effect hebben, vraag maar aan al mijn klanten, wij hebben nl een shell pompstation.Ralph schreef:Shell V-Power is naar mijn mening echt de grootste onzin die ooit verzonnen is, gewoon om geld uit je zak te kloppen.
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 138
- Lid geworden op: di 07 dec, 2004 12:59
- Locatie: tielt-winge
Bij ons is v power maar 95 dus slechter dan 98.jacky schreef:Bwa v-power is dezelfde prijs dan de 98 van vroeger, maar met de aditieven die toegevoegd zijn zouden deze wel degelijk hun effect hebben, vraag maar aan al mijn klanten, wij hebben nl een shell pompstation.Ralph schreef:Shell V-Power is naar mijn mening echt de grootste onzin die ooit verzonnen is, gewoon om geld uit je zak te kloppen.
Belangrijkste is de compressie verhouding (of de druk in de verbrandingskamer)
heb vandeweek een flinke discussie met de shell gehad over het al dan niet gebruiken van V-power, omdat ik tot nog toe 95 heb getankt
De shell houdt zelf de grens van 10.5 aan voor de compressie verhouding daarboven moet je dus geen 95 octaan tanken.
Als je dus wilt weten of je 95 of 98 moet tanken:
1) standaard fiets: fabrieks specifikatie aanhouden
2) "opgevoerde" fiets, compressie verhouding in de gaten houden boven de 11 a 12 bar druk in de verbrandingskamer (dat is wat de dealer meet) 98 tanken
Shell zelf geeft aan dat de meeste moderne auto's en motoren zonder problemen op 95 octaan kunnen rijden, het zijn de oudere motoren met hoge compressie waarden die in de problemen komen.
Tank alleen 97/98 als de fabrikant het uitdrukkelijk voorschrijft. Enige verschil is dat 95 makkelijker (dwz: eerder) ontbrandt; sommige motoren zijn dusdanig getuned dat ze zo laat mogelijk vonken, d.w.z als de zuiger zo dicht mogelijk tegen 't bovenste punt staat. Dat is immers meer efficient (je kan niet vonken OP het bovenste punt omdat het tijd kost het mengsel te verbranden). Als je in zo'n motor 95 of 91 mikt dan zorgt de compressie van de motor dat de brandstof al ontsteekt voordat de bougie dat doet (pingelen, is schadelijk!). Als je echter 98 in een 95 motor gooit dan schiet je er niks mee op omdat de motor toch de ontsteking hier niet op aanpast. Zonde van je geld dus, bovendien zitten er allerlei "klop-vast" additieven in 97/98 waar je niet op zit te wachten.
Het zijn trouwens vooral gekietelde versies van oudere motor-ontwerpen die nog baat hebben bij 97 of 98, de slimme Jappen hebben allang bedacht hoe je met 95 prima uit de voeten kan in hoog-vermogende motors door optimale vormgeving van de zuigerbodem / verbrandingskamer en inlaat, en de nodige electronica natuurlijk.
heb vandeweek een flinke discussie met de shell gehad over het al dan niet gebruiken van V-power, omdat ik tot nog toe 95 heb getankt
De shell houdt zelf de grens van 10.5 aan voor de compressie verhouding daarboven moet je dus geen 95 octaan tanken.
Als je dus wilt weten of je 95 of 98 moet tanken:
1) standaard fiets: fabrieks specifikatie aanhouden
2) "opgevoerde" fiets, compressie verhouding in de gaten houden boven de 11 a 12 bar druk in de verbrandingskamer (dat is wat de dealer meet) 98 tanken
Shell zelf geeft aan dat de meeste moderne auto's en motoren zonder problemen op 95 octaan kunnen rijden, het zijn de oudere motoren met hoge compressie waarden die in de problemen komen.
Tank alleen 97/98 als de fabrikant het uitdrukkelijk voorschrijft. Enige verschil is dat 95 makkelijker (dwz: eerder) ontbrandt; sommige motoren zijn dusdanig getuned dat ze zo laat mogelijk vonken, d.w.z als de zuiger zo dicht mogelijk tegen 't bovenste punt staat. Dat is immers meer efficient (je kan niet vonken OP het bovenste punt omdat het tijd kost het mengsel te verbranden). Als je in zo'n motor 95 of 91 mikt dan zorgt de compressie van de motor dat de brandstof al ontsteekt voordat de bougie dat doet (pingelen, is schadelijk!). Als je echter 98 in een 95 motor gooit dan schiet je er niks mee op omdat de motor toch de ontsteking hier niet op aanpast. Zonde van je geld dus, bovendien zitten er allerlei "klop-vast" additieven in 97/98 waar je niet op zit te wachten.
Het zijn trouwens vooral gekietelde versies van oudere motor-ontwerpen die nog baat hebben bij 97 of 98, de slimme Jappen hebben allang bedacht hoe je met 95 prima uit de voeten kan in hoog-vermogende motors door optimale vormgeving van de zuigerbodem / verbrandingskamer en inlaat, en de nodige electronica natuurlijk.
hmmmmmm. eat me..