Inline coolers en alles rond koeling

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Volgens mij is hogere doorstroomsnelheid beter, vertragen heeft volgens mij negatief effect. Technisch kan ik het echter niet ondersteunen, hoop dat Fré daar wetenschappelijk verklaring voor heeft, mijn boerenverstand reikt niet ver genoeg. :mrgreen:
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Sharky #3
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sharky #3 »

De aftermarket radiators hebben toch ook grotere kanaaltjes?
Hierdoor kan er ook meer koelvloeistof passeren.

Dus ik volg No Limit in zijn redenering...
mx jake
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door mx jake »

No Limit YFZ schreef:
Fré schreef:tutut andries, peist nie.

Het is volgens mij nog altijd zo dat de afkoeling van je motor tegelijk afhangt van heel veel factoren, zoals warmtegeleidingsmogelijkheid van de koelvloeistof, warmtecapaciteit, debiet, temperatuurverschil, radiatordoorstroming en vorm, ...

Alles helpt hier. Verhoog je 1 van die dingen dan koelt de motor beter.
Dus Fré, jij volgt mijn mening dat je doorstroming niet moet afremmen maar verhogen ? :afgestudeerd:
ik ben ook van mening dat je de doorstroming beter kan vergroten dan verkleinen
alles wat je leest over meer koeling is gebaseert op meer doorstroming
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Ik ben het er nog steeds niet mee eens. De koelvloeistof moet de tijd hebben om de warmte af te kunnen staan, je kan het met grote snelheid door een radiator gooien, maar dan komt het er warm in en gaat het er warm uit.
Sharky #3
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sharky #3 »

als je een radiator zou steken met grotere kanalen,
dan bekom je een vertraging aangezien je een groter debiet hebt.

Als je de kanalen fijner maakt, dan pas verhoog je pas de snelheid.

Je kan mijn redenering simpel testen.
Neem eens een tuinslang, en duw die wat platter...
Dan spuit het water toch sneller?

Mijn conclusie is, grotere kanalen waardoor er ook meer koelvloeistof is en door de vergroting van die kanalen bekom je een tragere doorloopsnelheid.

@ Keesie: kan je eens testen wat het geeft met jouw in line coolers?
Gewoon eens aansluiten op de tuinslang en kraantje open.
Je zal zien dat die met kleinere opening sneller spuiten dan met de grote openingen.
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Spuit sneller, maar minder. Grotere kanalen is meer koelvloeistof, maar zodra dit allemaal opgewarmt is, heeft dat geen nut meer. Wat beter helpt is een radiator van aluminium, die staat makkelijker z'n warmte af.
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

No Limit YFZ schreef:
Fré schreef:tutut andries, peist nie.

Het is volgens mij nog altijd zo dat de afkoeling van je motor tegelijk afhangt van heel veel factoren, zoals warmtegeleidingsmogelijkheid van de koelvloeistof, warmtecapaciteit, debiet, temperatuurverschil, radiatordoorstroming en vorm, ...

Alles helpt hier. Verhoog je 1 van die dingen dan koelt de motor beter.
Dus Fré, jij volgt mijn mening dat je doorstroming niet moet afremmen maar verhogen ? :afgestudeerd:

Shit, nee ik heb iets geschreven waar ik het niet eens mee ben: het woordje 'debiet' hoort niet thuis in het rijtje. Hoewel zeer bepalend voor de koelingsefficiëntie, meer is niet altijd beter.
Er is ergens een optimaal punt te vinden: te groot debiet is slecht, te klein ook.

te groot: water heeft geen tijd om op te warmen in motor, en ook niet om af te koelen in radiator. Temperatuurverschillen dalen hierdoor (temperatuur water-motor en temp water-lucht) en warmteafstroom verloopt moeilijker.

te klein: warmtetransport uit motor verloopt te traag. De koelvloeistof absorbeert en dissipeert wel maximale hoeveelheid warmte, maar deze cyclus gaat te traag.

Dus zoals veel zaken in de wereld is ook dit weer een compromis, en is er geen duidelijk antwoord zonder dat we het hele koelsysteem en alle parameters van een bepaald quad koelsysteem in kaart gaan brengen.

Dus indien iemand het echt interessant vind om dit hele vraagstuk tot in de details opgelost te zien, kan die altijd een bepaald bedrag op mijn rekening storten en dan zal ik nog eens wat schoolkennis opdelven. Tot dan berust ik in het feit dat ik niet onmiddellijk kan zeggen wat nu het ideale is voor welke quad :mrgreen:

anders een goed alternatief:
http://www.amazon.com/gp/product/047138 ... e&n=283155.

De locale bibliotheek zou ook al soelaas kunnen brengen.

Ow, ben eens even aan het verderredeneren geweest, en inderdaad, het begint er meer en meer op te duiden dat hoe meer flow, hoe beter. Er zijn veel factoren die een rol spelen, maar als ik het uitteken en becijfer kom ik uit dat een grotere flow meer koeling geeft. Beetje zoals MX Jake vertelt. Ik was blijkbaar ook even de mist in aan het gaan.

Blijkt dus dat de factor tijd van afkoelen hier een grote rol speelt, maar telkens niet opkan tegen het voordeel van een snelle circulatie en daardoor afvoer van warmte.
Krijg zin om dit tot op het bot uit te spitten...
Laatst gewijzigd door Fré op ma 03 apr, 2006 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Dat zeg ik al de hele tijd, maar ik kom schijnbaar niet geloofwaardig over :verymad:
mx jake
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door mx jake »

Ralph schreef:Ik ben het er nog steeds niet mee eens. De koelvloeistof moet de tijd hebben om de warmte af te kunnen staan, je kan het met grote snelheid door een radiator gooien, maar dan komt het er warm in en gaat het er warm uit.
dat geeft ook niet ralph
daar is het om begonnen
maar ik ben van mening dat als je de vloeistof sneller laat circuleren
het ook weer eerder bij je radiateur is
en dat is de enige plek waar het kan koelen
dus hoe sneller het weer in de radiateur hoe beter
ga er van uit dat je koelwater themp 80 graden word
als je dan langzaam circuleert zit het langer in je cilnder en langer in je radiateur
dan koel je het af tot zeg 70 graden en warm je het weer op naar 80
als je het sneller laat circuleren zakt je temp maar een paar graden
zeg maar van 77 naar 80
dan is je motor veel gelijkmatiger warm
anders is de kant waar je koelvloeistof binnen komt 70 graden en waar het naar buiten komt 80 graden
en bij een 1 cilinder valt het misschen nog wel mee, maar stel dat je een 8 cilinder hebt, (niet op een quad) daar is die themp schommeling
nog groter als je langzaam circuleert

dit is mijn kijk op het verhaal
barst maar los
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

Sharky #3 schreef:als je een radiator zou steken met grotere kanalen,
dan bekom je een vertraging aangezien je een groter debiet hebt.

Als je de kanalen fijner maakt, dan pas verhoog je pas de snelheid.

Je kan mijn redenering simpel testen.
Neem eens een tuinslang, en duw die wat platter...
Dan spuit het water toch sneller?

Mijn conclusie is, grotere kanalen waardoor er ook meer koelvloeistof is en door de vergroting van die kanalen bekom je een tragere doorloopsnelheid.

@ Keesie: kan je eens testen wat het geeft met jouw in line coolers?
Gewoon eens aansluiten op de tuinslang en kraantje open.
Je zal zien dat die met kleinere opening sneller spuiten dan met de grote openingen.
altijd het hele plaatje proberen zien:

- ok, water stroomt trager, maar heeft ook minder contactoppervlak. Dus warmteafgifte moet passeren door een dikkere laag water.
- waarom bestaan warmtewisselaars vaak uit zoveel mogelijk fijne kanaaltjes in een bundel?
De exacte diameter van die buisjes is voortgekomen uit een diepgaande studie/ervaring.

NB: in principe is debiet altijd gelijk, in veronderstelling dat de rad zelfde stromingsweerstand geeft. De diameter van kanalen is afgezien van verliezen niet gerelateerd aan een bepaald debiet. Dus denk niet dat je door grotere kanaaltjes betere koeling krijgt. Grotere kanaaltjes verhogen het debiet enkel doordat de stromingsweerstand afneemt, maar tegelijkertijd heb je minder contactoppervlak voor warmteuitwisseling. Dus zou ik niet onmiddellijk kunnen zeggen dat indien je dit vergroot dat dat verbeterd.

Als je redeneert als volgt: groter dit dus beter dat, denk dan altijd dat dit vaak een leugen is. Anders zou alles in een machine ofwel gigantisch groot of pietluttig klein zijn. Maar wat zie je: het meeste heeft bepaalde, weloverwogen afmetingen/vorm. Heel vaak is dit om plaatsgebrek, maar nog vaker is dit om goed bedachte redenen: meestal is er iets zoals een optimale grootte, vorm, ...

Toegevoegd na 6 minuten:
Ralph schreef:Dat zeg ik al de hele tijd, maar ik kom schijnbaar niet geloofwaardig over :verymad:
Jij zegt: te snelle doorstroom, dus te weinig tijd. Dit is volgens mij nog altijd correct.
Maar dit kan sommigen misleiden door de indruk te geven dat je beter minder doorstroom hebt. Maar dit is ook niet waar.

Dus hetgeen je neertypt is imho een klein beetje onvolledig.

@ Jake: inderdaad, nog een factor die meespeelt in het verhaal, goed gezien. Het is dus allemaal niet zo evident om zomaar even uit 2 minuutjes (drog-)redeneren een conclusie te trekken!

En om het helemaal ingewikkeld te maken: iemand al nagedacht dat een hoger debiet meer warmteontwikkeling voortbrengt?

dikke shit he :mrgreen:
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Zoals ik al eerder zei, je moet een balans zien te vinden tussen snel en langzaam:
Ralph schreef:Als je het verhoogt dan heeft het geen tijd om de warmte op te nemen en af te staan, je moet er een balans tussen zien te vinden.
Het kan snel bij de radiator zijn, maar dan heeft het minder tijd om warmte op te nemen en minder tijd om het af te staan. Gaat het langzaam, dan schiet dat natuurlijk ook niet op, zoals ik al zei, je moet een balans hiertussen vinden.
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Ralph schreef:Spuit sneller, maar minder. Grotere kanalen is meer koelvloeistof, maar zodra dit allemaal opgewarmt is, heeft dat geen nut meer. Wat beter helpt is een radiator van aluminium, die staat makkelijker z'n warmte af.
Meeste radiators zijn toch van alu of ben ik hierin verkeerd ?

Als meer volume op zicht niet bijdraagt tot koeling, waarom monteert men dan grotere oliereservoirs ? Heeft toch te maken met koeling of niet (naast natuurlijk ook het feit dat je minder vlug moet verversen met meer olie) ?

Zeg niet dat iemand hier van al de reacties verkeerd is, probeer er gewoon wat lijn in te krijgen want voorlopi zie ik nog steeds de bomen niet door het bos...
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Dat van die olie gaat ook niet helpen lijkt mij, als het eenmaal warm is dan is het warm. Meestal zijn die tankjes groter en van aluminium (of de originele ook van aluminium zijn weet ik niet), dat is iets wat helpt.

Niet alle standaard radiators zijn van aluminium denk ik, maar misschien sommigen wel.
Sharky #3
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sharky #3 »

zijn de meeste radiators niet van koper?
Met alu koelvinnetjes
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

@ Nico: ik denk dat het eerder de oppervlaktevergroting ipv een volumevergroting is die een belangrijke rol speelt. Dit laatste resulteert voornamelijk in een tragere opwarming tot je bedrijfstemperatuur. Natuurlijk betekent een groter vat ook meer koelingsoppervlak...

Voor mij staat het buiten vraag dat een groter oliereservoir een lagere olietemperatuur betekent. Vind dit een goede mod.
Plaats reactie