Pagina 4 van 24
Geplaatst: wo 30 mei, 2007 09:02
door Vyrena
Dat bij de supermoto wedstrijden de armen horizontaal of / \ zo staan is omdat we inderdaad op het onverharde ook nog moeten rijden, zoals in Westkappelle op het strandzand. En in sommige banen zoals destijds in Venray lagen 4 tafelschansen.
Geplaatst: wo 30 mei, 2007 10:14
door No Limit W-tec
Laat ons een duidelijk onderscheid maken tussen optische supermotard (tuning) en wedstrijd supermotard.
Hier de reglementen voor supermotard BMB :
01.13 De Quads moeten bovendien beantwoorden aan de volgende technische eisen:
02 -Elk systeem van transmissie differentieel is verboden
03 -Spijkerbanden en bandenkettingen zijn verboden. De maximale diepte van de insnijdingen van de banden
bedraagt 10mm en de minimale bedraagt 2,5mm op de ganse band. De koorden van de band mogen in geen
enkel geval zichtbaar zijn. Slick banden zijn toegelaten.
04 -De voorvelgen of achtervelgen mogen de 12’’ niet overschrijden.
05 -De totale breedte mag de 1300mm niet overschrijden.
06 -De uitlaatdemper mag niet voorbij de loodrechte lijn achter de Quad, of de achterste verticale aaklijn van de
achterbanden uitsteken. Een conisch uitlaatstuk is verplicht.
07 -De vloeistof opvangrecipiënten moeten verplicht geplaatst worden voor het teveel aan olie en brandstof.
08 -De rijder moet verplicht afgeschermd zijn van de achterwielen, die aan hun bovenzijde moeten afgeschermd zijn
door omhullende spatborden, vervaardigd uit plastic of glasvezel.
09 -Indien de transmissie verzekerd wordt door een ketting, moet een carter of een beschermingsbuis bevestigd zijn
over de volledige lengte van het onderste gedeelte van de ketting. De bescherming van het achterste gedeelte
van het achterste tandwiel moet 180° beschrijven.
10 - Een beschermingsbuis (of Nerf-bar) zonder uitstekende delen moet aan elke zijde van het voertuig voorzien zijn.
Hij moet verplicht op de twee volgende punten bevestigd zijn : één ter hoogte van de steun van de onderste
ophanging, de andere op de steun van de voetrusten. Hij moet voorzien zijn van afrasteringsriemen die dienst
doen om te vermijden dat de voet van de rijder per ongeluk in contact komt met de grond. Deze riemen moeten
stevig aan de beschermbuis bevestigd zijn.
11 -Een circuit - onderbreker die het ontstekingscircuit onderbreekt moet verbonden zijn met de rijder.
12 - Alle onderdelen van de ophanging en de stuurinrichting moeten geborgd zijn met een veiligheidsdraad.
13 - Alle aflaat- en vulstoppen moeten voldoende afdichten en goed vastgeschroefd zijn. Alle olieleidingen moeten
correct en stevig bevestigd zijn. De uitwendige oliefilters, vul- en aflaatstoppen van het oliecircuit moeten
voorzien zijn van een veiligheidsdraad (borging). »
Reglementen superquader FFM Frankrijk :
Définition du quad de compétition : véhicule tout terrain à quatre pneus ballon, ayant une roue à chaque extrémité diagonale. Un quad de compétition est propulsé par les roues arrières fixées sur un axe rigide.
¤ Le moteur ne peut en aucun cas être situé derrière le pilote.
Règlement 2007 – Version 02 – 18/12/2006
¤ Tout système différentiel de transmission est interdit.
¤ Le choix du cadre, du moteur, de l’emplacement du réservoir de carburant est libre.
¤ Les pneus cloutés, chaînés sont interdits.
¤ Les jantes, que ce soit pour l’avant ou l’arrière, ne peuvent excéder douze pouces de diamètre et ne devront pas être inférieures à huit pouces.
¤ La largeur hors tout ne doit pas excéder 1300 mm.
¤ Le silencieux d’échappement ne doit pas dépasser l’aplomb arrière du quad ou une ligne verticale tangente aux pneus arrière.
¤ La plaque arrière sera en plastique souple.
¤ Le niveau sonore de l’échappement ne doit pas être supérieur à 98 Décibels (sans aucune tolérance).
¤ Le pilote doit être obligatoirement isolé des roues arrière par deux ailes, solidaires ou non l’une de l’autre, réalisées en matière plastique ou polyester.
¤ La transmission assurée par une chaîne devra être équipée d’un sabot ou carter à sa partie inférieure protégeant la couronne et le disque.
Un pare-choc ou pare-buffle devra être mis en place. Dans le cas d’un pare-choc, les deux embouts devront être arrondis diamètre mini 15mm.
¤ Dispositif anti-encastrement : Un tube de protection (ou nerf bar) sans partie saillante de section ronde doit être prévu de chaque côté de l’engin. Il devra obligatoirement être fixé en deux points : un au niveau du support d’articulation du bras oscillant inférieur, l’autre sur le support de repose pied, et comporter des sangles fixées sur la tubulure du nerf bar et destinées à empêcher le pied du pilote de toucher le sol accidentellement.
¤ Le pignon de sortie de boîte devra être protégé.
¤ Le guidon doit être équipé d’une protection rembourrée sur la partie transversale, les guidons sans partie transversale doivent être équipés d’une protection rembourrée située au milieu recouvrant largement les brides de fixation. Les extrémités devront être bouchées.
¤ Un coupe-circuit interrompant l’alimentation électrique doit être relié au pilote.
¤ La direction doit être assurée par les roues avant.
¤ Carburant : Essence sans plomb SP 95 ou SP 98 du commerce achetée dans les stations service tout public.
¤ Plaque des machines : Les plaques des machines devront être de dimensions réglementaires.
La plaque arrière devra être perpendiculaire à l’axe de la piste.
Dimensions de la plaque avant : 25 X 35 cm.
Dimensions de la plaque arrière : 23 X 28 cm.
Dimensions des chiffres : 14 cm de haut minimum.
¤ Couleur des plaques :
Championnat et Trophée de France (Licence NCA) : Plaque Verte N° Blancs
¤ Transpondeurs : Celui-ci devra être installé à l’avant de la machine sur une traverse verticale du châssis.
REGLES TECHNIQUES SPECIFIQUES AU SUPERQUADER
¤ Présence du dispositif de sécurité sur les fixations des plaquettes de freins (goupille ou contre-écrou).
¤ Freinage apparent des boulons de fixation des étriers de freins.
¤ Freinage apparent des bouchons de remplissage d’huile et d’eau ainsi que des trappes de vidange.
¤ Présence d’un ou plusieurs récupérateurs d’huile étanches même lorsque le quad est couché, d’une capacité minimum de 0,5 litre correctement fixé ou pour les 4 temps un recyclage fermé.
¤ Un ou plusieurs récupérateurs vides à chaque départ étanches même lorsque le quad est couché doivent être prévus pour l’eau du radiateur et la mise à l’air du réservoir d ‘essence (clapet anti-retour du réservoir insuffisant).
¤ Un carénage de récupération ou sabot englobant, permettant de recueillir une partie de la capacité de l’huile moteur sera installé sous le bloc (moteur 4 temps uniquement).
¤ Les seuls liquides de refroidissement autorisés seront de l’eau ou de l’eau mélangée à de l’alcool éthylique.
¤ Les pneumatiques utilisés ne doivent pas présenter plus de 0,8 mm de creux au centre du pneu avant ou arrière (pneus type cross et enduro interdits). Le retaillage des pneus est autorisé.
¤ La garde au sol de la machine en charge avec le pilote ne devra pas être inférieure à 90 mm (garde = châssis au milieu de l’empâtement et piste, hors accessoire, carter, bras oscillant, carénage de récupération).
¤ La capacité des réservoirs de carburant ne peut excéder : 22 litres pour les 4 temps et les 2 temps.
¤ Afin d’éviter toute intrusion des pieds du pilote entre les roues arrières et les « nerfs bars » ceux ci doivent par construction être relevés à l’arrière de 100 mm minimum ou être équipés d’une protection en métal ou plastique entre ce nerf bars et les gardes boue arrières.
Ik dacht dat er nu ook bij gekomen was dat minimum vrije hoogte 10 cm moest zijn.
Geplaatst: wo 30 mei, 2007 11:33
door BULLET-PROOF
ja idd dat klopt voor WEDSTRIJDEN , maar ik rijd hier in deze afdeling geen (hier) geen wedstrijden he
Geplaatst: wo 30 mei, 2007 11:39
door Turboy6
Charger69 schreef:Ik heb het eens bekeken en de onderste armen van Kevin zijn quad staan lichtjes negatief ( ongeveer 1 cm ). Maar ja hij heeft ook maar een vrije bodemruimte van 4 cm en 7 mm. De foto's van de quads hierboven staan ook iets hoger.
Nu zijn we met het idee aan het spelen om scooter banden te zetten, en deze zijn veel lager dan de banden die er nu opzitten. Dus zullen we hem iets hoger moeten zetten waardoor de armen terug horizontaal zullen komen en toch blijft de quad op zich even laag liggen.
Maar ja de ene ziet liever scooter banden en de ander weer niet. Ieder mag er natuurkijk zijn mening over hebben en we verwachten ook niet dat iedereen hem mooi gaat vinden. Dit is niet mogelijk want dan zou het de perfecte quad zijn en dat bestaat niet.
We zijn er trouwens zelf nog niet helemaal uit wat we gaan doen
piekeren en nadenken
en maar weer nadenken en kijken. Ik denk dat ik gewoon eens 1 wiel een scooterband opzet en de ander niet en ze dan allebei bekijken terwijl ze erop staan.
Ik denk dat het dan voor ons duidelijker gaat worden en makkelijker een beslissing kunnen maken, hopen we toch
Maar we hebben nog zo enorm veel plannen dat we een keuze moeten maken welke we eerst doen
We zullen wel zien wat het gaat worden
Denk dat je met die scooterbanden zoals je zegt de negatieve hoek van de armen zal wegwerken en toch dezelfde hoogte zal behouden, ideaal toch. Zou toch voor de scooterbanden gaan, zal naar mijn mening mooier ogen.
Geplaatst: wo 30 mei, 2007 12:05
door Charger69
Ja idd wie weet als het nodige gepieker
voorbij is zal er waarschijnlijk een beslissing vallen. Persoonlijk is het ook meer mijn goesting, maar het is en blijft Kevin zijn quad hé
Maar aangezien we meestal dezelfde smaak hebben, zal hij mijn mening wel delen dus gaat dat wel goed komen
En dan waarschijnlijk weer in het TE KOOP topic 2 voorste nagelnieuwe GOLDSPEED banden
Ons kennende zal de beslissing binnen de week wel genomen zijn
Geplaatst: wo 30 mei, 2007 15:14
door Turboy6
Charger69 schreef:Ja idd wie weet als het nodige gepieker
voorbij is zal er waarschijnlijk een beslissing vallen. Persoonlijk is het ook meer mijn goesting, maar het is en blijft Kevin zijn quad hé
Maar aangezien we meestal dezelfde smaak hebben, zal hij mijn mening wel delen dus gaat dat wel goed komen
En dan waarschijnlijk weer in het TE KOOP topic 2 voorste nagelnieuwe GOLDSPEED banden
Ons kennende zal de beslissing binnen de week wel genomen zijn
Heb de mijne vandaag ook toegestuurd gekregen. Het zijn Schwalbe Raceman banden. Dit waren de enige banden die ik kon vinden met een snelheidsindex van 150km/u voor velgenmaat 10'. Niet dat dat nodig is maar hoe hoger de snelheidsindex hoe veiliger ik me voel. Vond die die tot 100 of 120 toch iets te weinig, je moet maar eens doortrekken tot 140km/u en hij moet maar eens ontploffen of zo. Zou het ni graag meemaken. Daarmee mijn keuze voor de Schwalbes. En is nog een mooie band ook.
Geplaatst: wo 30 mei, 2007 15:25
door FlangleR
wat was de prijs van die bandjes want die van mij zijn ook maar tot 100 per u
Geplaatst: wo 30 mei, 2007 15:40
door Mika
Ik kan iedereen Pirelli EVO banden aanraden, heb deze op m'n scooter en ben heel tevreden over de grip die ze bieden! (ca. €55/stuk)
Geplaatst: wo 30 mei, 2007 16:02
door Delriva
206dbdragger schreef:wat was de prijs van die bandjes want die van mij zijn ook maar tot 100 per u
Met een max snelheid van rond de 130 km/h heb je normaal wel voldoende, want het gaat dan over
een constante snelheid van 130 km/h en denk niet dat er veel zijn die dat eruit pitsen.
Geplaatst: wo 30 mei, 2007 16:05
door No Limit W-tec
Ik zou toch eens kijken of je ball joints wel voldoende onder hoek kunnen staan als je je quad lager dan horizontaal gaat zetten. Kwestie van niet onverwacht ball joint breuk te hebben, bvb bij het iets te gortig nemen van snelheidsdrempel. Beste kun je eens de spiralen van je vering halen en wiel omhoog en omlaag trekken en zien of hij probleemloos de volledige veerweg kan nemen.
Mocht ik een supermotard bouwen voor op de baan zou ik hem niet te laag zetten zodat je ook nog eens een grindbaan of dergelijke kan nemen als het droog ligt.
Geplaatst: wo 30 mei, 2007 16:48
door FlangleR
welja die balljoints bij kevin dat zie je gewoon dat die op hun einde zitten,dus durf daar iets ofwa van nen drempel te grof mee pakken en er zal breuk volgen..geloof het of niet breken zal het
gelijk die blauwe raptor daar zijn de armen dus ondersteboven gezet en daar
zal ook de reden van de balljoints voor iets tussen zitten
laag is schoon maar het moet gezond blijven voor de quad
mijn mening is ,we kunnen onze quad zetten voor op de baan maar ne supermotard is het niet ,het is en blijven quads voor in het oog te springen
Toegevoegd na 56 seconden:
Mika schreef:Ik kan iedereen Pirelli EVO banden aanraden, heb deze op m'n scooter en ben heel tevreden over de grip die ze bieden! (ca. €55/stuk)
scooter en quad kun je nu eens totaal niet vergelijken he,grip met ne quad en ne scooter is van een heel andere betekenis
Geplaatst: wo 30 mei, 2007 16:50
door Myth
Geplaatst: wo 30 mei, 2007 17:00
door raptorke660
Geplaatst: wo 30 mei, 2007 17:21
door Turboy6
206dbdragger schreef:wat was de prijs van die bandjes want die van mij zijn ook maar tot 100 per u
Ik heb voor de 2: 99,80 euro betaalt, aan huis geleverd. Als da gene scherpe prijs is.
@ Delriva: Je hebt enkel banden van 100, 120 en 150 km/u en vond 120 toch iets op de limiet, niet dat er constant boven die snelheid zal gereden worden maar wou toch een zekerheid inbouwen
Die Pirelli's zijn moeilijk te verkrijgen of men moet ze per aantal van 10 of zo bestellen, dit was ook de reden waarom ik voor Schwalbe ben gegaan.
Geplaatst: wo 30 mei, 2007 17:29
door BULLET-PROOF
Als het breekt dan breekt het , dan word het vervangen. Gebeurd dit tegen een snelheid ja jammer dan , dan zal ik wel de nodige dingen meemaken en de quad ook ! Trouwens het spoor staat ook nog altijd verkeerd als dat juist staat ,komen de balljoints ook automatisch rechter te staan .
Mijn quad zal het nu mss zwaar te verduren hebben , maar wat hebben de crossquads allemaal te verduren ? Daar gaan op sommige races ook veel dingen aan kapot en kunnen er ook dingen afbreken ( is ook zonde ). Dit herstellen ze en de volgende race komt er weer aan. Als tijdens een jump iets afbreekt kunt ge ook zeer nare gevolgen hebben bij het neerkomen en kunt ge uzelf even zwaar verwonden als op de baan. De quad kan dan ook het publiek invliegen en mensen verwonden.
Nee met alles kan het verkeerd gaan. Kijk maar eens naar een wielrennen tijdens een afdaling enz... er breekt iets of men komt gewoon ten val en de gevolgen zijn meestal ook erg.
Wie niets doet, kan ook niets verkeerd doen. That's life.
GRTZ.