Een 'seat of the pants' test anders? 3 standaard Blasters op uitlaten na, dan tijden meten van punt A naar B (in rechte lijn). Ook 3 rijders die op elke quad 3 ritten maken en vervolgens overstappen naar de volgende quad.
Het is niet zo precies als ze op de testbank zetten, maar het is wel goedkoper. En voor hetgeen wij willen weten is het ook genoeg.
Maar nogmaals: waarin moet hij beter zijn? Piekvermogen? Prestaties op een crossbaan (dus veel in het midden)? Dragraces? Want we zeggen wel allemaal dit of dat is beter (ik maak me er ook schuldig aan), maar beter waarin?
Om maar een voorbeeld te noemen: je zet twee Shee's tegenover elkaar. De een geef je een Motofast 2-in-1 pijp (is voor lage toeren) en de ander een CPI inframe dragrace pijp (dus hoge toeren). De CPI heeft 15pk meer piekvermogen. Vervolgens doe je 2 races. Eentje op een krap bospad en de ander op een recht stuk weg. Op het krappe bospad laat de Banshee met de Motofast de andere Banshee alle hoeken zien. Op het rechte stuk weg laat de CPI Banshee de andere Banshee einden achter zich.
Kun je nu zeggen welke van deze uitlaten het beste is? Naar mijn mening niet. Ze zijn goed in waar ze voor ontworpen zijn.
Zelfs als je 2 top-end uitlaten naast elkaar neerzet (bijvoorbeeld Toomey T5 en CPI) dan kun je nog niet zeggen welke beter is. De CPI maakt meer pievermogen hoog in de toeren, maar doet weinig in de rest van de vermogenscurve en is dus vooral geschikt voor dragracen. De T5 maakt weer minder piekvermogen, maar heeft in de rest van de curve wat meer vermogen en is dus een betere allrounder dan de CPI. Een dragracer zal het een zorg zijn hoeveel vermogen hij in het midden heeft. Vermogen hoog in de toeren, daar gaat het hem om. Maar iemand die van alles wat rijd heeft liever een allrounder.
Dus wat ik probeer te zeggen is dat het bij een 2-takt onmogelijk is te zeggen welke uitlaat het beste is. Er is geen uitlaat die goed is in alles. Kijk gewoon naar waar je rijd, wat voor soort vermogen je daarvoor nodig hebt en kies aan de hand daarvan een uitlaat uit.
P.S.
Sorry dat ik weer eens Banshee-voorbeelden gebruikte
, maar ik heb meer kaas gegeten van Bansheeuitlaten dan van uitlaten voor andere modellen.
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.