benzine voor de quad

Deel hier je tips of een zelfgeschreven review
WJB#222
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 2780
Lid geworden op: do 18 mei, 2006 18:24

Bericht door WJB#222 »

amen :p
2017 raptor 700 SE
Gebruikersavatar
raptor350
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1455
Lid geworden op: vr 16 nov, 2007 22:42
Locatie: herne , vlaams-brabant

Bericht door raptor350 »

CivicTurbo schreef:oke, een hoop gediscussier.

euro 95. euro 98.. wat betekend het? het getal staat voor het RON getal.

RON is research octane number. en moet de klopvastheid van van Octaan aanduiden. RON 100 = Octaan eigenschappen

Hoe hoger het RON getal deste klopvaster de benzine is en daardoor minder snel gaat detoneren.
Detoneren is dat de brandstof vanzelf gaat ontsteken zonder een bougievonk.
Detoneren kan ook door een verkeerd ontsekings tijdstip komen.

Wanneer detoneert de benzine sneller ?

door een hogere eindruk, dus bij een hogere compressie verhouding of bij hogere turbodruk.
door een hogere mengsel temperatuur.
door hot-spots in de verbrandings kamer.

wanneer kies je een hoger RON getal?
als je met 1 van deze dingen te maken hebt.

hoge compressie motor gebruikt daarom ( en rijdt daarom beter) RON 98.
Turbodruk verhoogt ook de einddruk.
hete aangezogen lucht verwarmt het mengsel.
hoekige deeltjes in de cilinder kop koelen mindersnel af, en kunnen zelfs blijven gloeien.
dit kan ook het mengsel vroegtijdig ontsteken.

andere benzines hebbe een andere verbrandings snelheid.
je kan ook op ethanol rijden. dit heeft een rongetal van ongeveer 108. (verbruikt wel meer brandstof per lucht deeltjes, AFR 9,7:1)
in spiritus zit 85% ethanol. 10 % water 1% acteton en de rest is kleurstof en meuk..
met een mengverhouding van spiritus en benzine kan je al wat pk's en nm's winnen.
zonder enige aanpassingen is een menverhouding 80%benzine 20%spiritus bij een Injecie motor het limiet.

een bekende van mij heeft hier mee op de rollerbank tests gedaan, en er kwam toch egt ongeveer 15 pk over het hele toeren gebied bij. en ook iets van 12 Nm over het hele toeren gebied.
Dat simpel door een 2 liter spiritus op 8 liter benzine.
Mooie en duidelijke uitleg :knikduim:

Vraagje: is rijden op ethanol of op 20% spiritus niet schadelijk voor je motor ? gevaar op oververhitting of vastloper ... ?
En die vermogenstoename van 15pk, is dat bij een motor van 40pk of 400pk ? Voor een idee te hebben hoeveel % toename je hebt van je vermogen met dit mengsel van benzine en spiritus.
Owner van yamaha raptor350
Freestyle rules :p crosseeuuuhhh ! :D
CivicTurbo
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27

Bericht door CivicTurbo »

het is gedaan met een hondacivic 1.5 dualpoint injectie motor (volgensmij motorcode D15b2)
geen overhitting, geen vastloper.

het is een 75pk motor. met meer als 200.00 op de teller

er was trouwens een winst van ongeveer 10 Nm over het hele toeren gebied. (dus wat ik voorheen zei is iets minder).
na een lange tijd stilstaan zinkt de spiritus wel. dus dan moet de tank effe geschud worden.
daarom is het beter om op 100% spiritus te rijden.
maar dan gaat je verbruik omhoog.

een auto op normale benzine heeft een Air Fuel ratio van 14,7:1 Dit is Lambda 1
ethanol heeft iets van 9,7:1 Dit is ook Lambda 1

je hebt dus meer spriritus nodig voor 14,7 delen lucht. ongeveer 1,5x meer.
bij injectie moet de injector(en) dus ongeveer 1,5x langer openstaan bij de zelfde benzine druk om lambda 1 te verkrijgen als je op spiritus zou rijden.
het aceton kan rubbertjes wel aantasten.
Gebruikersavatar
raptor350
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1455
Lid geworden op: vr 16 nov, 2007 22:42
Locatie: herne , vlaams-brabant

Bericht door raptor350 »

En hoe zit het bij motoren met carburateur ?
Want er bestaan niet veel quads met injectie-systeem hé. ( raptor700 , kfx700, ltr450 ... )
Maar wat ik me nu afvraag: is het wel gezond om op 100% spiritus te rijden met een quad :?
Owner van yamaha raptor350
Freestyle rules :p crosseeuuuhhh ! :D
CivicTurbo
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27

Bericht door CivicTurbo »

met een carburateur kan je de sproeier maat veranderen.

gezond is het natuurlijk niet helamaal want, aceton tast rubbere deeltjes aan.
en de spiritus is schraler als benzine. als je de sproeier of injector niet aanpast krijg je een arm mengsel.

maar op pure ethanol rijden is gewoon mogelijk. (spritus ook)
spiritus bevat 85% ehtanol 10% water (wat voor koppel zorgt wanneer het verdampt) 3% methanol 1% aceton en de rest kleurstoffen en rotzooi.
Biobrandstof E85 bevat 85% ethanol en de rest is normale benzine.

Spiritus is best een leuke brandstof voor 89 cent per liter.
misshcien ga ik wel experimenteren met spiritus en dan post ik het op het forum.
baleno
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 02 dec, 2007 23:22
Locatie: Tienen

Bericht door baleno »

ik ga het niet proberen, meer vermogen door hetzelfde ingespoten (aangezogen) mengsel ? Dan is de verbrandingstemperatuur veel hoger, ga je gegarandeerd op korte termijn problemen me krijgen. :duimlaag:

Meer toeren is ook prolemen op lange termijn. (grotere sproeier e.d.) :duimlaag:
:quad: ____________________________________ Enjoy your live ______________________________ :quad:
CivicTurbo
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27

Bericht door CivicTurbo »

Ik heb vrijdag spiritus in de tank gedaan.
quad gestart, met de choke er op.

ging allemaal perfect.
maar zonder choke slaat de motor af. omdat de a/f ratio anders is. dus kan er niet teveel lucht bij.
stationair lopen gaat perfect. gas geven tot 4k rpm gaat ook goed.

wat me opviel was dat ie erg arm liep tegen verwachting in, want ik had het gemixt met benzine.
toen toch maar effe wat benzine in een glas gedaan en spiritus er bij..
het mengt niet -_- ! heel effetjes maar... maar de spiritus zoekt zichzelf op en scheid zicht meteen van de benzine...maar hij draaide dus op PURE spiritus..! vandaar ook dat ie erg arm liep.

onder de carb heb ik de schroef los gedraaid, en er stroomde spiritus uit. (spiritus zinkt in benzine).
daarna kon ik weer op benzine rijden.

Ik heb nu een 40% grotere sproeier besteld.. en als die binnen is, ga ik lekker accijns vrij rijden :mrgreen:
met meer vermogen voor minder euro's. Ohja en erg milieu vriendelijk :D spiritus brand zonder CO uitstoot en zonder roet deeltjes. (wel CO2) maarja Who cares 8)? niemand ! want anders reden we in europa allemaal wel op Etanol.. :tongduim:
baleno
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 02 dec, 2007 23:22
Locatie: Tienen

Bericht door baleno »

ga je echt besparen op je brandstof van je quad, da meent ge toch niet ? :shock:

met alle risico's vandien en extra kosten ? :afgestudeerd:

- mengsel is armer : risico op kleppen die verbanden
- boeugie meer vervangen
- en wie weet wat nogmeer ...

:rock:
:quad: ____________________________________ Enjoy your live ______________________________ :quad:
CivicTurbo
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27

Bericht door CivicTurbo »

arm mengsel wordt verholpen, want ik heb een grotere sproeier besteld.
bougie vervangen kost 2 euro, maar die hoeft niet vaker te worden vervangen omdat de afr weer kloppend gaat worden.
en dan nog zou ik een koudere bougie er in kunnen doen

de verbrandingswaarde ligt trouwens lager

1. ik doe het niet om te besparen, want dat ding rijdt toch al super zuinig..
2. ik vind het absoluut niet vervelend om meer vermogen te krijgen door een andere brandstof!
3. ja, het is ook nog goedkoper
4. de compressie verhoudig kan hoger worden (kopvlakken) en hierdoor stijgt het rendement

last but not least...

I do it because I can :D !
IzzY
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 577
Lid geworden op: di 27 mar, 2007 18:50
Locatie: krommenie (N-H)

Bericht door IzzY »

CivicTurbo schreef:.


in spiritus zit 85% ethanol. 10 % water 1% acteton en de rest is kleurstof en meuk..
sorry hoor, kheb hier geen ervaring mee.
maar vind het toch wel appart dat je met mengsel vloeistof gaat rijde, en niet met een pure vloeistof.
als je 2 liter spirutus in je tank hebt zitten, zit er dus al 0.2 liter water in je tank ?
dat is toch alles behalve wat ik in me tank wil hebben, laat staan in me motor.

zou graag uitleg daar over willen
CivicTurbo
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27

Bericht door CivicTurbo »

Ik ga ook op Puur rijden, want het mengt niet goed.
het is dus Of het een, Of het ander.

ik zie dat ik een typfoutje had.
het moet zijn;
85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine

dat er op 2 liter 0,2 lter water in de tank zit klopt, maar je bekijkt het denk ik verkeerd.

het is niet zo dat ik eerst het water door de carb laat stromen en vervolgens de ehtanol.
het is trouwens niet mogelijk om op pure ethanol te rijden, omdat het meteen water in de lucht aantrekt zo dra pure ethanol in contact komt met de lucht.

als de inlaat klep opent wordt er een X hoeveel brandstof aan gezogen. van deze nevel is 10% water.


dit heeft 2 voordelen:

1 .Is het je ooit opgevallen dat als je in de mist rijd, dat je meer koppelhebt?
dat komt omdat als de mist in je cilinder bij de arbeidsslag tot waterdamp overgaat.
als water naar waterdamp veranderd heeft het enorm veel ruimte expansie. dit levert een iets hogere einddruk op. (daarom hebben die stoomtreinen zoveel koppel)

2. Heb je ooit warm water in een planten spuit gedaan en dan het spuitnippel op NEVEL gezet? als je dan dat warme water nevelt voelt het toch koud aan. het water heeft een koelend effect als het verneveld word. koud mengsel maakt plek voor extra mengsel

een koel aagezogen mengsel is ook veiliger mbt detonatie. detonatie zal toch neit voorkomen maar als ik er een turbo op zou bouwen, dan is het alleen maar gunstig.

Zoek maar eens op google naar WaterInjectie. dit wordt veel gebruikt in de racerij.
Gebruikersavatar
FLIPmode
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1196
Lid geworden op: vr 10 jun, 2005 08:57
Locatie: DE maaskant
Contacteer:

Bericht door FLIPmode »

CivicTurbo schreef:arm mengsel wordt verholpen, want ik heb een grotere sproeier besteld.
bougie vervangen kost 2 euro, maar die hoeft niet vaker te worden vervangen omdat de afr weer kloppend gaat worden.
en dan nog zou ik een koudere bougie er in kunnen doen

de verbrandingswaarde ligt trouwens lager

1. ik doe het niet om te besparen, want dat ding rijdt toch al super zuinig..
2. ik vind het absoluut niet vervelend om meer vermogen te krijgen door een andere brandstof!
3. ja, het is ook nog goedkoper
4. de compressie verhoudig kan hoger worden (kopvlakken) en hierdoor stijgt het rendement

last but not least...

I do it because I can :D !
Is ook de reden waaarom in de speedway op methanol word gereden (zijn 500cc lucht gekoelde eencilinders),en die dingen hebben in zo een ovaal niet echt veel rijwind en die maken verdomd veel toeren dus moet de verbrandingwaarde omlaag.Tegenwoordig zijn ze zelfs niet vies van waterinjectie! om de cilinders te koelen ( vb veel bij drukgevulde motoren op de dragstrips)
En daarom rijden ze ook op alcohol, lachgas,...
Regel is simpel : hoe koeler, hoe meer lucht / hoe meer lucht, hoe meer brandstof kan toegevoegd worden en uiteindelijk meer kracht.(zie ook intercooler op turbo's)
Moet de motor wel aangepast worden aan die kracht natuurlijk.
Benzine is niet het enige wat brand, is wel zuiniger :D , maar dat heeft in de racerij niks te maken want daar draait het net zoals vroegah nog om winnen.
Wild & Wicked
Air is for coolin & boostin!
Speed doesn't kill, mistakes do!
CivicTurbo
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27

Bericht door CivicTurbo »

dat zeg ik... GAMMA...
baleno
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 02 dec, 2007 23:22
Locatie: Tienen

Bericht door baleno »

:? :? :? ne echte ingenieur hier op't forum :? :? :?

ben echt benieuwd hoe dat gaat aflopen... zijne uitleg is al goed, ben wel benieuwd als hij zijn kop gaat laten vlakken niet de boel begint zelf te ontbranden, kan hij mischien Diesel in doen en een TDi-ke maken, de turbo kan hij al :mrgreen:
:quad: ____________________________________ Enjoy your live ______________________________ :quad:
Léon
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 832
Lid geworden op: za 09 dec, 2006 22:14
Locatie: nbr

Bericht door Léon »

gewoon in duitsland tanken V-power da's octaan 100 honda mx schrijft het al voor bij de nieuwe fabrieksmotoren
****^*****YFZ-450-R-2009*****^*****
Plaats reactie