Pagina 4 van 6

Geplaatst: za 18 okt, 2008 16:32
door rockfordbreda
Aan de rechterkant van je caburateur zit een schoef met een veertje erachter.
Als je deze indraaid met schroevendraaier dan gaat je stationair omhoog.
Dus als je op de quad zit rechts.

Greetzzzzzzzzzz :

Martijn

Geplaatst: za 18 okt, 2008 18:33
door jdrulez
gewoon stationair afstellen, op carb.

Geplaatst: za 18 okt, 2008 18:41
door Bladerules
rockfordbreda schreef:Aan de rechterkant van je caburateur zit een schoef met een veertje erachter.
Als je deze indraaid met schroevendraaier dan gaat je stationair omhoog.
Dus als je op de quad zit rechts.

Greetzzzzzzzzzz :

Martijn
:muur: stom...dat ik daar niet eerder aangedacht had, had het kunnen weten uit het brommer tijdperk van vroeger...

Re: De Bashan bs200s-7

Geplaatst: ma 27 okt, 2008 20:00
door Bladerules
CivicTurbo schreef:zoals de meeste op dit forum, is men nogal sceptisch over de quad's uit china. met nadruk op kwaliteit.

Ik heb voordat ik een Bashan bs200-s7 kocht uiteraard opgezocht hoe de kwaliteit van dit ding is o.a via fora's, en bezitters gemaild over mankementjes ect... Hier en daar komen dan al vlug mankementjes naarboven.

Toch weerhield dit mij er niet van om er 1 te kopen.
Aangezien de prijs zo scherp is, een quad goedkoop in de belasting en verzekering is En ik de quad beschouw als speelgoed en niet als dagelijks vervoer en de onderdelen kosten ook niet duur.

Goed...

Ik heb een 2ehandse gekocht met 1700 km.

Deze had al een nieuwe KM teller moeten vervangen. Er was een 2ehandse op gekomen, anders moets de eigenaar een paardagen/week wachten op een 100% nieuwe.

Na de 1e testrit wist ik meteen zeker dat ik niet met dat ding naar huis ging rijden! (cuijk naar arnhem)
met 35km/h door een bocht had ik het idee dat ik dood ging en het einde van de bocht nooit zou gaan halen.
dus de quad op de aanhanger.
Ik heb de quad nu een week, en ik heb al een hoop aangepast, en er moet nog wat aan gebeuren.

Problemen met de bashan bs200s-7


Alles trilt.
schoeven trillen los.
Elk boutje of moertje heeft speling in ring/steek/dop sleutels
sporing klopt niet.
camber klopt niet.
voorveren zijn ongelijk afgesteld
banden zijn niet gebalanceerd.
door het verlagen aan de voorzijde komen de wielen naar buiten, waar door de voorkant breder is als de achter kant.
Achter kan je neit verlagen dmv de veerdemper in een ander vast te monteren.
er zit een begrenzer in het gaspedaal.
fuseekogels zijn niet ingevet !
Stuurkogels zijn niet ingevet !
Ketting is niet ingevet !
Ketting hangt te slap, en de ketting spanner staat op maximaal.
Achterste wielnaven zitten niet goed vast.
splitpennen zitten verkeerd.
achterbrug heeft speling op bus.
bovenste draag armen hebben speling op de bussen.
onderste draagarmen hebben speling op de bussen.
Achterrem klappert tijdens het remmen.
Remklauw bevestiging heeft speling.
Kappen zitten zo gemonteerd dat het zadel tegen de kappen komt (lak slijt weg)
km teller display krijgt niet genoeg stroom als de koplampen aanstaan + knipperlicht.
gasschuif kan niet volledig open.
Inlaatspruitstuk sluit niet netjes aan op de cilinderkop.
standaart sproeier is te klein.
choke werkt, maar het is lastig om uit te vinden in welke stand hij moet staan met een koude start.
zekering onder de CDI unit zit niet goed vast waardoor het display soms niet aangaat.



hier onder volgen de oorzaken,oplossingen en modificaties die nodig zijn om het onafgemaakte werk in china toch af te maken...

Alles trilt.
Het trillen komt voornamelijk van het motorblok. het is een 1 cilinder, dus onbalans zal er altijd zijn.
het blok zit direct aan het frame bevestigd zonder in rubbers te hangen, en dit de grootste oorzaak waardoor het trillen zo goed te voelen is.
Door rubbere ringen of rubberen lappen met gaatjes tussen het blok en het frame te monteren wordt al een hoop trilling gedempt.

schoeven trillen los.
Doordat alles trilt trillen veel schroeven los, maar ook omdat ze niet allemaal goed zijn aangedraaid.
kwestie van alles schroeven controleren, en waar nodig extra aandraaien.

Elk boutje of moertje heeft speling in ring/steek/dop sleutels
Mij viel op dat elk boutje of moertje speling heeft. Is het een moertje voor een dop 13, dan is het voor mijn gevoel een 12,8 moertje (bestaat niet, maar je snapt wat ik bedoel)

sporing klopt niet.
bij mij stond 1 wiel recht, en de andere link naar buiten. de bedoeling bij een achterwiel aangedreven 4 wieler is om de voorste wielen toespoor te geven. Dit is een kwestie van afstellen. dit kan je zelf doen met uitlijn touwtjes en een meetlat. het beste is als je dit nog nooit gedaan hebt de quad laten uitlijnen door een bedrijf die dat doet. (zorg wel dat eerst alle speling weg is uit de draagarm bussen en fuseekogels)

camber/wielvlucht klopt niet.
Het camber is niet afgesteld bij de quad. het is wel af te stellen dmv de 2 bouten op de draagarm van de bovenste fussee kogel los te draaien en vervolgens in te draaien zodat je bovenkant van je wiel naar binnen komt te staan. het nadeel is dat je niet erg ver het negatief camer kan instellen en bij inveren van de quad het camber naar neutraal of positief gaat.
Negatief camber is wel zo fijn op een instabiele quad. Door negatief camber hierdoor heb je meer grip in de bochten maar je banden slijten wel schuin af. voor de gene die niet weten wat camber is: http://www.spitfire1500.nl/328fede0.jpg

voorveren zijn ongelijk afgesteld
dit is een kwestie van draaien aan de veren. hiervoor heb je wel een speciale 'haak' nodig. misschien kan het ook met een tang, maar je zal waarschijnlijk de mooie ringen beschadigen.

banden zijn niet gebalanceerd.
op de velgen zit geen slag/plak lood. dit kan betekenen dat de velg+band 0% onbalans heeft, of gewoon niet is gebalanceerd. Het laatste is helaas het geval. het balanceren kan bij een autobedrijf en kost tussen de 10 tot 20 euro.

door het verlagen aan de voorzijde komen de wielen naar buiten, waar door de voorkant breder is als de achter kant.
Door het verlagen komt het zwaartepunt van de quad lager te liggen. hierdoor is het kanteleffect kleiner. voor kan je de quad verlagen dmv de veerdempers in een lagere stand te monteren. Hierdoor komen de wielen iets verder naar buiten en de hoek van de draagarmen met het wegdek word kleiner. hierdoor veranderd ook je camber naar positief.

Achter kan je niet verlagen dmv de veerdemper in een ander vast te monteren.
Door achter te verlagen komen de achter wielen iets verder naar achter. helaas is er geen andere aansluiting voor de veerdemper, dus die moet zelf gemaakt worden.
Afbeelding
Door het verlagen komt de ketting slapper te staan. en kan zelfs tegen het frame schaven. let hier dus op!

er zit een begrenzer in het gaspedaal.
De begrenzer zit er niet zomaar. tijdens het inrijden is het niet de bedoeling dat er meteen hoge toeren word gedraaid. vandaar de begrenzer.
de begrenzer is een schroef die er voorzorgt dat je gashendel niet vergenoeg kan komen. Door de schroef er uit te halen kan je al meer gas geven.
de schroef zelf zit in een plaatje met schroefdraad. deze zit aan de binnenkant van je gashendelmechanisme. door deze weg te slijpen kan je al weer meer gas geven. het nadeel is dat als alles weg is, de gasschuif in de carberatuer nogsteeds niet 100% geopend kan worden.
Afbeelding

fuseekogels zijn niet ingevet !
onder het rubber van de kogels zag het er nogal droog uit. dit hoort vol met vet te zitten.
Met een vetspuitje kan je vet aan de binnenkant van het ruber spuiten.

Stuurkogels zijn niet ingevet !
Ook de stuurkogels waren droog.
Ook deze kunnen ingevet worden met lagervet.

Ketting is niet ingevet !
Omdat de ketting niet is ingevet slijt het tandwiel in. Door zo nu en dan de ketting in te vette loopt alles veel soepeler, en klinkt de ketting ook beter. gebruik hier voor geen lagervet. maar olie voor op kettingen. een goede optie is ook de ketting in een bak te leggen met warme motor olie. hierdoor komt de olie ook aan de binnenkant van de rollende delen van de ketting. Vervolgens de ketting laten uitlekken monteren en weer invetten met Olie voor op kettingen.

Ketting hangt te slap, en de ketting spanner staat op maximaal.
Bij mijn quad hangt de ketting erg slap, en met schakelen zwiept de ketting nogal. het is zelfs zover gegaan dat met het afslaan in de achteruit de ketting dwars door een beschermkap sloeg en de brokstukken daarvan weer dwars door de kabeltjes van de gearposistioner en krukassensor.
Afbeelding
In je achterbrug zit een aluminium kleurige ronde buis van ongeveer een diameter 10 cm. Deze bus is inwerkelijkheid Eivormig en heeft een paar gaatjes aan de ketting zeide. door de eivormige bus te klemmen met een lange bout die je door het achterste tandwiel en de eivormige bus steekt kan je doormiddel van draaien aan het achterwiel je ketting spannen. draai wel eerst de 2 boutjes los die helemaal aan het einde zitten van je achterbrug.
Afbeelding

Achterste wielnaven zitten niet goed vast.
Dankzij de split pennen zijn mijn achterwielen er niet afgedonderd met het rijden. De wielnaven zitten namelijk niet goed vast en hierdoor zit er speling op de as en de wielnaven. controleer dit dus ook! simpelweg de moederen aandraaien en de split pen er doorheen doen.

splitpennen zitten verkeerd.
De splitpennen moeten om de schroef heen zitten, en niet over de schroef.

achterbrug heeft speling op bus.
elke bus heeft geen goede passing bij deze quad. zo ook dus de bus/rubber van de achterbrug.
ik heb dit nog niet verholpen maar dat is de volgende klus.

bovenste draag armen hebben speling op de bussen
de bovenste draag armen hebben erg veel speling. meer als op de achter brug. door de speling veranders je sporing en camber. Erg gevaarlijk dus als je aan het rijden bent. Door met speling door te rijden wordt de speling alleen maar erger. Je kan de draagarmen vervangen, maar dan zal het waarschijnlijk weer terug komen omdat de draagarmen geen bussen hebben, maar slechts rubbere afdicht ringen. achter deze afdricht ringen zit een klein druppeltje vet. en dit moet de metale bus smeren die in het midden kan kantelen. Ik heb het vet en de rubbere ringen er uit gehaald, en de leegte opgevuld met vloeibaar rubber (35% rekbaar). vervolgens heb ik de rubberen ringen weer terug gezet. hierdoor zit de matale bus weer exact in het midden.
Afbeelding
Het resultaat is een stuggeredraagarm bus waar geen speling op zit. en het stuurgedrag (wat eerst zoekerig was) is nu een stuk beter.

onderste draagarmen hebben speling op de bussen.
Het zelfde verhaal als hier boven. alleen moet ik dit nog doen omdat k gister al in het donker zat te klussen..

Remklauw bevestiging heeft speling.
Wat mij na 1 dag rijden op viel was dat de rem rare geluiden maakte. ik dacht eerst dat de blokken versleten waren, maar er was geen ijzer op ijzercontact op de remschijf. toen ben ik gaan kijken, en ontdekte dat de remklauw en de remklauwophanging speling had.
door de ophanging van de remklauw vast te zetten was het geluid weg. dus er moest een manier zijn om die plaat vast te zetten.
ik heb het opglost door een gaatje in de plaat te boren en hier een bout doorheen die geklemd(kan ook gelast worden) op de achter brug.
Afbeelding
Het resultaat is geen klapperende remblokken, geen speling meer, en een beter gevoel in het rempedaal.

Kappen zitten zo gemonteerd dat het zadel tegen de kappen komt (lak slijt weg)
Het viel mij al op dat bij de aankoop van de quad dat de rand van het zadel aan de voorzijde op de kappen schuurde, en hierdoor de lak langzaam doet slijten. De kappen hebben allemaal ovale gaten zodat je toch iets speling kan creeren tussen het zadel en de kappen. simpelweg alles kappen los halen en weer goed terug zetten.

km teller display krijgt niet genoeg stroom als de koplampen aanstaan + knipperlicht.
Het stationair toerental is erg laag afgesteld. zolaag dat als de verlichting aanstaan en het knipperlicht wordt gebruikt, de koplamp ook mee knipperd.
op de carberatuer zit een draaischroef waardoor je het toerental iets hoger kan zetten. hierdoor is dit probleem meteen verholpen.

gasschuif kan niet volledig open.
Zoals al eerder gemeld, zit er een begrenzer in de gashendel. door deze weg tehalen kan je gasschuif al verder open, en kom je ineens een boel vermogen tegen:D door de begrenzings schroef weg te halen kan je 75% gas geven. door het plaatje weg te slijpen al wat meer. (ik heb nog niet gecontroleerd hoe veel meer)

Inlaatspruitstuk sluit niet netjes aan op de cilinderkop.
Nu gaan we mieren ******, maar goed... bij elke motor sluit het spruitstuk niet goed aan. dus dit is te maken. hoewel het er op lijkt alsof er wel tijd aan is besteed door de maten exacte te draaien, zit het hart van het inlaatspsruitstuk niet op het hart van je inlaatkanaal.
dit heb ik nog niet opgelost. een oplossing is 1 boutgaatje iets uitboren waardoor je het spruitstukje iets kan verschuiven. een 2e oplossing is portmatchen...

standaart sproeier is te klein.
door de sproeier te vervangen voor een grotere zou je meer vermogen moeten krijgen. ik heb dit nog niet gedaan. ik zag dat er bij mij een sproer 89 of 68 in zat. ik ga er vanuit dat het 89 is. men zegt dat er sproeier 105 in kan op een standaart setup?

choke werkt, maar het is lastig om uit te vinden in welke stand hij moet staan met een koude start.
als ik de quad start slaat hij steeds weer af. ook als ik de choke gebruik. ik moet wat gas geven en dat is het ok. dit is wel irritant. ik heb nog niet door in welke stand de choke moet staan. maar misschien kan het ook liggen aan de kleine sproeier.

zekering onder de CDI unit zit niet goed vast waardoor het display soms niet aangaat.
Bij de aankoop werd verteld dat soms bij het contact aan zetten, het display niet aan gaat en dat ik dan effe aan de cdi moest rommelen.
dit wertke, maar niet altijd. Toen kwam ik er achter dat de CDI gewoon goed was, en dat de ronde glaze zekering onder de cdi niet goed geklemd zat in de fitting. de fitting is een U vorm. Door de U iets dicht te knijpen klemt de zekering beter. en het probleem was meteen opgelost.



Er zullen vast wel meer mankementen naar boven komen.
Maar al met al zijn het allemaal kleine dingen die simpel opgelost kunnen worden.
voor het geld vind ik het toch redelijk te doen, als je dus niet bang bent om vieze handjes te krijgen.

Als je een bashan bs200s-7 wilt kopen, moet je dus niet bang zijn voor vieze handen, want de 1e weken zal je wel het een en het ander moeten doen.
zijn er mensen met nog andere mankementjes? ik hoor veel over kapotte fan's
Weet iemand op kan iemand mij hier meer over vertellen? en waar je dan die sproeiers kan krijgen?

standaart sproeier is te klein.
door de sproeier te vervangen voor een grotere zou je meer vermogen moeten krijgen. ik heb dit nog niet gedaan. ik zag dat er bij mij een sproer 89 of 68 in zat. ik ga er vanuit dat het 89 is. men zegt dat er sproeier 105 in kan op een standaart setup?

Geplaatst: ma 27 okt, 2008 20:36
door rockfordbreda
Bij motoimport kan je ze bestellen het zijn de keine keihin sproeiers die erin moeten.
Afbeelding

Zoals ik het meeste lees hier draaien ze er een 115 in.
maar de locale brommerboer in de buurt zal ze ook wel hebben hoor :p
Denk dat ze daar ook vroeger of nog steeds honda's verkopen of maken.

Greetzzzzz :

Martijn

Geplaatst: ma 27 okt, 2008 20:54
door Bladerules
rockfordbreda schreef:Bij motoimport kan je ze bestellen het zijn de keine keihin sproeiers die erin moeten.
Afbeelding

Zoals ik het meeste lees hier draaien ze er een 115 in.
maar de locale brommerboer in de buurt zal ze ook wel hebben hoor :p
Denk dat ze daar ook vroeger of nog steeds honda's verkopen of maken.

Greetzzzzz :

Martijn
thanks...en zal eerst mn 3 tanken leeg rijden en dan kan ie los, tenminste is mij verteld om hem eerst rustig 3 tanken in te rijden en dan vol gas te kunnen, klopt dit?

Geplaatst: ma 27 okt, 2008 21:12
door rockfordbreda
Ik doe ongeveer 250km rustig aan en dan gewoon rijden.
Altijd volgas is nooit goed voor een moter.
Al is het een ferrari moter.

Groeten :dag:

Martijn

bashan sproeier

Geplaatst: di 28 okt, 2008 15:21
door bjorn200
hoi,

Bij mij steekt er een 115 in met open uitlaat en open luchtfilter (mousse). Je moet wel je carbu afstellen achteraf.
Wegens omstandigheden heb ik nog niet kunnen nakijken welk kleur mijn bougie nu heeft. Het zou wel kunnen dat hij nog te arm staat en dan moeten we opnieuw vergroten. In ieder geval rijdt hij nu wel goed. Ong 95 km/h maar ik weeg zelf 90kg dus ja. Dat maakt natuurlijk ook verschil.

Inderdaad, dit moet je natuurlijk een beetje inrijden maar zolang je de begrenzervijs niet hebt uitgedraaid kan je bij warme moter een beetje voluit gaan. Dit moet je toch doen om deftig de carbu te kunnen afstellen.

Doe het langzaam aan als ie koud is maar ze kunnen er best tegen hoor met warme motor. Die motoren zijn zeer sterk. De ombouw erond wat minder maar gebruik hem met respect. Dan zul je er veel plezier aan beleven.

Veel succes ermee.

Bjorn

Re: De Bashan bs200s-7

Geplaatst: wo 05 nov, 2008 23:40
door Tijs
Beste CivicTurbo,

zeer nette uitleg. ik heb zelf ook een bashan en ook ik moest aan een aantal problemen knutselen. maar het viel opzich best mee ik denk dat diegene waar jij hem van gekocht heb de quad misschien niet zo goed heeft onderhouden. Ik herken wel een aantal problemen. maar net zoals die ketting, tjah ik span & smeer em om de 200 km ofzo....

Ik kan echtwel zeggen dat ik geen spijt van heb dat ik een bashan heb gekocht. ik heb ook een tweedehandse gekocht en ik kan ook als advies geven om een tweedehandse op te zoeken waaraan gewoon een aantal dingen zijn gebeurd. Ik heb zelf nooit aan brommers of niks gesleuteld maar heb toe nu toe tóch alles zelf kunnen doen, t zijn simpele dingen om te repareren en onderhouden.

Wat betreft de coolfan: bij mij ging die bij 3800 km kapot, gewoon nieuwe ingehangen €30 ofzo dusjah big deal.....

ik heb ook de accu moeten vervangen en de bougiekabel een keertje omdat deze tegen de uitlaat aan was gesmolten en kortsluiting daarmee maakte (kabel kost niks.....letterlijk!). ook een ophangingspunt van de uitlaat heb ik vast moeten lassen omdat deze was afgebroken, ik heb em nu 4-5 maanden ofzo. dus t viel mij best mee maar ik moet idd af en toe wel wat aandraaien en effe met een hamer op de fuseekogels houwen om de speling te minimaliseren.

ik heb de mijne nu op marktplaats staan omdat ik een auto gekocht heb voor de koude & natte dagen maar als ik em niet verkocht krijg ga ik hem in de winter tunen. maar ik wil volgend jaar misschien een yamaha banshee 350 kopen.

Re: De Bashan bs200s-7

Geplaatst: vr 14 nov, 2008 17:56
door Bladerules
Weet iemand hier een paar leuke internet adressen voor de Bashan onderdelen?

wil namelijk binnenkort es kijken voor een sportuitlaat, nerfbar, voorbumper en een ander setje velgen

wie heeft wat links voor onderdelen....

Tevens heb ik nog 2 vragen:

Zie dat er ook spoorverbreders zijn, wat zijn hier de voor en nadelen van?
en kom ook op ebay van die Racing CDI-kastjes tegen, heeft dit nog een functie? en iemand ervaring mee?

Re: De Bashan bs200s-7

Geplaatst: vr 14 nov, 2008 18:29
door Scratch
kijk op http://www.alg-moto.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

greetz

Re: De Bashan bs200s-7

Geplaatst: vr 14 nov, 2008 18:35
door bjorn200
Beste bladerules,

Ga eens zien op http://www.algmoto.nl" onclick="window.open(this.href);return false; in zwolle (noord holland)
Daar kan je al veel krijgen.

Eveneens bij HTMX service en dat is in Bergjeijk nabij eindhoven. (zuid holland)

Beide mensen versturen ook onderdelen.

Mijn uitlaat komt van HTMX. Zelfde prijs als algmoto. Zeer vriendelijke mensen.

Nerfbars en dergelijke kun je daar allemaal verkrijgen.

Groeten.

Re: De Bashan bs200s-7

Geplaatst: vr 14 nov, 2008 18:45
door Scratch
volgensmij ligt zwolle toch nog steeds in overijssel :afgestudeerd:

Re: De Bashan bs200s-7

Geplaatst: vr 14 nov, 2008 19:31
door Tijs
Beste bashanners,

bij mij in het dorp (groesbeek, ligt onder nijmegen) zit ook een zaak die rudanport heet. deze verkopen onder andere bashans (hun hebben ook echt superexclusief spul) en uiteraard ook onderdelen. google maar eens.

Re: De Bashan bs200s-7

Geplaatst: vr 14 nov, 2008 19:36
door WJB#222
Scratch schreef:volgensmij ligt zwolle toch nog steeds in overijssel :afgestudeerd:
idd en eindhoven in noord-brabant en niet in (zuid holland) :lol: :afgestudeerd: