Pagina 4 van 15
Re: Jazzy's Outlander Max LTD: Riem kapot
Geplaatst: ma 03 sep, 2012 20:11
door De Duiker
Paul Snip schreef:Ceros=super! Goeie keuze...
Dus Can-Am heeft eindelijk ook een High Performance riem? Dat zal tijd worden! Wij hebben een klant met een 1000, die had de originele riem na 500km! net zo stuk als die van jou...
Ik zal deze riem testen de volgende keer.
Re: Jazzy's Outlander Max LTD: Riem kapot
Geplaatst: ma 03 sep, 2012 20:21
door erikalbring
die renegade van jouw krijgt anders ook af en toe flink op z'n donder, zo te horen ben jij dus de persoon die om de 500 km een nieuwe riem kan zetten?
Re: Jazzy's Outlander Max LTD: Riem kapot
Geplaatst: ma 03 sep, 2012 21:44
door Paul Snip
Nee, dat is niet de Duiker
Re: Jazzy's Outlander Max LTD: Riem kapot
Geplaatst: di 04 sep, 2012 11:51
door De Duiker
Ik kan het soms nog sneller.
Re: Jazzy's Outlander Max LTD: Riem kapot
Geplaatst: di 04 sep, 2012 16:00
door Jason McCoy
Grappig ik zit dit alles nog eens door te lezen. Maar waarom zou je geen gas mogen geven in de modder als i vast zit dan?
Zulke quads worden daar toch juist voor gemaakt? Of moet je ze dan optoeren ofzo? Zoals een trekkertrek traktor?
Ik heb er verder niks mee van doen hoor maar ben wel even benieuwd naar de techniek er achter
Re: Jazzy's Outlander Max LTD: Riem kapot
Geplaatst: di 04 sep, 2012 22:07
door Moerasrijder
Ik denk dat de theorie hierachter als volgt is:
Als je vast zit hebben je banden geen grip (duh
) maar als je dan flink gas geeft gaan je wielen hard spinnen en als je dan ineens weer grip krijgt kunnen er ook dingen zoals je as gaan breken door de kracht die het draaien van de banden geeft ineen keer op het as komt.. leg ik dit goed uit? Je zult het idee erachter wel begrijpen denk ik
Re: Jazzy's Outlander Max LTD: Riem kapot
Geplaatst: di 04 sep, 2012 22:23
door Paul Snip
Nee, als de wielen niet draaien draait de achterste poelie en de riem dus ook niet. De voorste draait er als een gek doorheen en dit geeft heel veel warmte ontwikkeling op 1 plek in de riem. Daar wordt hij hard en laat de vulcanisatie los.
Als je met een handgeschakelde auto optrekt of vaststaat geef je toch ook niet volgas en laat dan de koppeling opkomen. Dan verbrandt dat spul.
Vergeet niet dat de CVT van een Can-Am 800 en 1000 exact gelijk is aan een 500 cc. Echter hij krijgt veel meer te verduren.
Je kunt gerust vol gas geven, maar als de quad rolt. En als je vaststaat kun je hem ook nog sparen door ff naar L te schakelen.
Re: Jazzy's Outlander Max LTD: Riem kapot
Geplaatst: di 04 sep, 2012 22:35
door Jason McCoy
Dus eigenlijk slipt je riem dan? Waardoor hij verbrand als t ware?
Maar waarom slipt i dan? Als alles goed gespannen is draait de voorste poelie ook niet? Dan zou je de koppeling verbranden toch?
Re: Jazzy's Outlander Max LTD: Riem kapot
Geplaatst: di 04 sep, 2012 22:43
door Paul Snip
Riem is denk ik het zwakste punt. De koppeling draait in de motorolie en die zal niet zo snel verbranden.
Ja, deze CVT's hebben een probleem met de riem ja. En je kunt er zelf heel veel aan doen door er met een beetje respect mee om te gaan. Dat is eigenlijk de strekking van dit verhaal.
Jazzy's Outlander Max LTD: Riem kapot
Geplaatst: di 04 sep, 2012 23:38
door Jason McCoy
Dan zou je dus eigenlijk een vertande riem met vertande poelie moeten hebben.
Maar zal wel een reden hebben dat dat niet zo is.
Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk
Re: Jazzy's Outlander Max LTD: Riem kapot
Geplaatst: wo 05 sep, 2012 08:04
door De Duiker
Hier kun je zien hoe het werkt.
http://www.youtube.com/watch?v=XlX0n8DNQII" onclick="window.open(this.href);return false;
eerst draait alleen de krukas de riem niet, daar bij hogere toeren afhankelijk van de gemonteerde cluth kit gaat hij de riem meenemen en wil dan wel eens slippen waardoor warmte ontstaat.
Re: Jazzy's Outlander Max LTD: Riem kapot
Geplaatst: wo 05 sep, 2012 10:59
door Jason McCoy
Ja dat begreep ik al. Maar dat betekend eigenlijk dat als het blok lichter zou zijn de quad dezelfde prestaties kan leveren
Re: Jazzy's Outlander Max LTD: Riem kapot
Geplaatst: wo 05 sep, 2012 11:13
door Jazzy
Jason McCoy schreef:Ja dat begreep ik al. Maar dat betekend eigenlijk dat als het blok lichter zou zijn de quad dezelfde prestaties kan leveren
Nou, het is niet direct zo dat de CVT de hoeveelheid vermogen beperkt en dat je dus niet hebt aan alles boven de 50 pk ofzo. Het is alleen zo dat er onder extreme omstandigheden slip kan optreden, bijvoorbeeld als de riem in de voorste poelies na afremmen op de motor tot stilstand niet in de laagste stand is gekomen. Geef je dan weer vol gas dan moet hij eerst even onderaan komen voordat hij aangrijpt.
Re: Jazzy's Outlander Max LTD: Riem kapot
Geplaatst: wo 05 sep, 2012 15:59
door Jason McCoy
mmmm vind t allemaal nogal omslachtig hoor. Zie ook niet echt de voordelen ervan in.
Als moet ik wel zeggen dat ik je Renegade wel machtig mooi vond lopen en de power kwam er goed uit.
Re: Jazzy's Outlander Max LTD: Riem kapot
Geplaatst: wo 05 sep, 2012 19:05
door Jazzy
Jason McCoy schreef:mmmm vind t allemaal nogal omslachtig hoor. Zie ook niet echt de voordelen ervan in.
Als moet ik wel zeggen dat ik je Renegade wel machtig mooi vond lopen en de power kwam er goed uit.
En daar heb je het voordeel dus.
Een CVT is gewoon ideaal om altijd maximaal vermogen onder je duim te hebben, motor draait op het beste toerental en de versnelling wordt traploos aangepast om met al het vermogen te accelereren.
Waar het hier boven om gaat is gewoon dat je in bepaalde omstandigheden wat voorzichtig moet zijn om de boel niet stuk te maken. Net als dat je niet met koude motor te keer moet gaan of je koppeling niet te veel moet laten slippen. Meer is het niet hoor.
Mijn Outlander is wat minder heftig dan de Renegade maar begint wel lekker los te komen inmiddels. Wordt hoog tijd dat we weer een eindje gaan toeren.