Pagina 4 van 5

Geplaatst: wo 05 okt, 2005 19:34
door Fré
Alfredo schreef:
Fré schreef:
Alfredo schreef:LT veren zijn dus ook niet altijd "Long", want die van een Blaster gaat veel korter zijn dan die van een Raptor?
wel ik zou het zo zeggen: LT setups betekenen niet noodzakelijk lange schokdempers, mooi voorbeeld is VLS. Die hebben imho toch wel een aanzienlijke travel, terwijl de veertjes eerder kort zijn.
Maar LT gaat meestal toch gepaard met langere veren? Of kan je met korte, supermotard veertjes ook het principe van LT bekomen?
wel, ja, dat zei ik toch :)
vb: VLS

Geplaatst: wo 05 okt, 2005 19:42
door Alfredo
Fré schreef:
Alfredo schreef:
Fré schreef: wel ik zou het zo zeggen: LT setups betekenen niet noodzakelijk lange schokdempers, mooi voorbeeld is VLS. Die hebben imho toch wel een aanzienlijke travel, terwijl de veertjes eerder kort zijn.
Maar LT gaat meestal toch gepaard met langere veren? Of kan je met korte, supermotard veertjes ook het principe van LT bekomen?
wel, ja, dat zei ik toch :)
vb: VLS
VLS rijdt niet met super korte Supermotard veertjes hé :? Je kan natuurlijk je veren zo schuin zetten, dat ze bijna geen schokken meer opvangen, maar dat is niet echt de bedoeling...

Geplaatst: wo 05 okt, 2005 20:13
door Fré
Mss geen echte supermotard veertjes, maar probeer het punt niet te missen: die VLS veertjes zijn relatief kort, en toch relatief grote travel.

Geplaatst: wo 05 okt, 2005 20:15
door Dutje#82
het feit is dat long travel gwn een langer veerweg heeft ! dus heeft het veersysteem meer tijd (grotere afstand om te veren ) om de slag te dempen !

wat ook waar is als je LT a-armen koopt liggen de bevesteging's punten veel verder uit elkaar omdat die lange veer er in zou passen !

maar hoe dichter bij het wiel hoe groter de schokken zijn !

In amerika rijdt 3/4 met Long travel ( als je spreekt over afther market spullen )

een long travel veer keert traag terug.. is niet echt een probleem denk ik...

het andere is een veer die TE VLUG terug keert het stuitternde effect krijgd wat ook niet de bedoeling is !

het ideale zit nu bij nikolas en geert.. de rij hoogte zit ongeveer in het midden van de veerweg ! als ze springen gaat de veer volledig UIT en bij het landen vant de volledige veer weg de klap op !
echter bij het rijden in kippen vangt enkel de helft van de veer weg dit op maar werd opgelost met een progressive veer !


groetjes 8) 8)

Geplaatst: wo 05 okt, 2005 20:17
door Dutje#82
Fré schreef:Mss geen echte supermotard veertjes, maar probeer het punt niet te missen: die VLS veertjes zijn relatief kort, en toch relatief grote travel.
super motard en MX veren zijn net hetzelfde ! alleen korter en is de valving anders !

hoe langer u veer hoe meer veerweg dat je kan inbouwen !

al eens naar de Gibson/Axis set-up gekeken ? die mannen hebben kei lange veren dus zowieso veel veerweg is natuurlijk een LT set-up 8)



greetzz

Geplaatst: wo 05 okt, 2005 20:22
door Fré
banshee--lover schreef:wat ook waar is als je LT a-armen koopt liggen de bevesteging's punten veel verder uit elkaar omdat die lange veer er in zou passen !

een long travel veer keert traag terug.. is niet echt een probleem denk ik...

...
echter bij het rijden in kippen vangt enkel de helft van de veer weg dit op maar werd opgelost met een progressive veer !
...

...
super motard en MX veren zijn net hetzelfde ! alleen korter en is de valving anders !

hoe langer u veer hoe meer veerweg dat je kan inbouwen !

al eens naar de Gibson/Axis set-up gekeken ? die mannen hebben kei lange veren dus zowieso veel veerweg is natuurlijk een LT set-up

ROFLMAO

Have you been drinkin'? Please come again! :mrgreen:

De helft van wat je hier zegt wordt hier met veel moeite aan alle kanten weerlegd :mrgreen:

Geplaatst: wo 05 okt, 2005 20:24
door Dutje#82
wat ? zie het probleem niet :roll:

probeer ook'n uitweg te vinden ! want ik ben overtuigt van het Long travel systeem 8)

greeetz

Geplaatst: wo 05 okt, 2005 20:24
door Alfredo
banshee--lover schreef:
Fré schreef:Mss geen echte supermotard veertjes, maar probeer het punt niet te missen: die VLS veertjes zijn relatief kort, en toch relatief grote travel.
super motard en MX veren zijn net hetzelfde ! alleen korter en is de valving anders !

hoe langer u veer hoe meer veerweg dat je kan inbouwen !

al eens naar de Gibson/Axis set-up gekeken ? die mannen hebben kei lange veren dus zowieso veel veerweg is natuurlijk een LT set-up 8)



greetzz
Daarom noem ik het ook super motard veren, en geen korte mx veren (wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt). Technisch gezien kan je met een langere veer een langere veerweg inbouwen, maar in de praktijk hoeft dit niet zo te zijn. Stel je voor dat ik een veer heb van 40 cm die loodrecht op de grond staat en 20 cm kan inveren, heb je een veerweg van 20 cm. Maar stel je voor dat ik een veer heb van 30 cm en deze in een hoek van 45° zet tov de grond, bekom ik toch een grotere veerweg dan mogelijk is met die veer van 40cm...

Geplaatst: wo 05 okt, 2005 20:26
door Dutje#82
dat is waar !

maar het is niet aan ons om die berekeningen te maken of we zitten hier volgend jaar nog ! daarom hebben veer fabricanten technische medewerkers!

kandidaat frè.. 1ste klas slimbol

greetz 8)

Geplaatst: wo 05 okt, 2005 20:27
door Fré
banshee--lover schreef:wat ? zie het probleem niet :roll:

probeer ook'n uitweg te vinden ! want ik ben overtuigt van het Long travel systeem 8)

greeetz
mo allih zeg! :mrgreen:

lees anders es een paar vorige topics, zal makkelijker zijn dan dat ik alles nog es moet resumeren :mrgreen:

Geplaatst: wo 05 okt, 2005 20:29
door Dutje#82
Fré schreef:
banshee--lover schreef:wat ? zie het probleem niet :roll:

probeer ook'n uitweg te vinden ! want ik ben overtuigt van het Long travel systeem 8)

greeetz
mo allih zeg! :mrgreen:

lees anders es een paar vorige topics, zal makkelijker zijn dan dat ik alles nog es moet resumeren :mrgreen:
jeja ik snap wat je bedoelt ! :mrgreen: hopelijk brengt nikolas een tegoei besluit :mrgreen::mrgreen:

Geplaatst: wo 05 okt, 2005 20:31
door Fré
banshee--lover schreef:
Fré schreef:
banshee--lover schreef:wat ? zie het probleem niet :roll:

probeer ook'n uitweg te vinden ! want ik ben overtuigt van het Long travel systeem 8)

greeetz
mo allih zeg! :mrgreen:

lees anders es een paar vorige topics, zal makkelijker zijn dan dat ik alles nog es moet resumeren :mrgreen:
jeja ik snap wat je bedoelt ! :mrgreen: hopelijk brengt nikolas een tegoei besluit :mrgreen::mrgreen:
idd, help Niko! :mrgreen: :mrgreen:

Geplaatst: wo 05 okt, 2005 21:21
door AlfA
ik ga er me ook eens mee moeien :)

Een korte veer kan net zo goed long travel hebben, volgens mij hoor :)
Als je LT a-armen hebt, en je zet een korte veer dicht tegen 't scharnierpunt, dus ver van de wielen af, kan je met een korte veer, toch een lange travel krijgen. Zolang dat die veer er maar op berekend is dat daar die krachten véél groter zullen zijn, als dicht teven de wielen aan. Dit zal in de praktijd moeilijker te realiseren zijn, denk ik.

Wat ik hiermee probeer te zeggen is, dat long travel niet noodzakelijk betekent dat je een lange VEER moet hebben, wel een lange travel zoals VLS dus)... iets waar de meesten 't verschil niet tussen zien.

Correct me if I'm wrong...

Ik hou van dit soort discussies, iedereen leert er wat van bij !

Geplaatst: wo 05 okt, 2005 22:25
door EXFSS
Alfa heeft helemaal gelijk,

maar de eigenlijke bedoeling van lt is: een langere beweging van het wiel, en een langere demper,

waarom?

hoe langer de demper is hoe beter de krachten van compressie en rebound kunnen gedoseerd worden!!!
hoe meer dosering, hoe meer instelmogelijkheden :wink:

2 of drie veren is hetzelfde als een progresieve veer, met 2 of 3 windingen :wink:

en als jullie gaan testen, zorg er dan aub voor dat je de dempers voor en achter aanpast :roll:

Als ik lees dat lt veel langzamer terugkeert, rebound, dan is dat enkel te weiten aan een verkeerde valving of een verkeerde veer,
dat ze te diep inveren bij landingen is ook een te zwakke hi speed compressie valving of te zwakke veer,

als je 2 of 3 veren hebt, geldt hetvolgende,
de zwakste veer is voor je negatieve weg te bepalen,
de 2e veer voor gewone stuurwerk,
en de 3e veer is voor de slagen op te vangen bij sprongen,

en idd vls gaat niet uit van standaard maten, net zoals w-tec, en nog andere merken,

voor elk a-arm type en elke quad moet je specifieke dempers hebben, die dan nog eens op de rijder worden fijnafgesteld per cicuit,

waarom denken jullie dat prof rijders een persoon aangewezen krijgen om enkel de veren af te stellen?????

Nu moeten wij het zonder deze doen,
maar alle beetjes helpen,

en om af te sluiten,

als je nu goed rijdt of niet, goed aangepaste dempers ga je zeker merken

het maar wat je van je quad verlangt :wink:

Geplaatst: do 06 okt, 2005 08:49
door ronnieb
Ik ben het helemaal eens met technoflex.
Zoals ik al eerder zij over de rebound, dan moet de valving gewoon aangepast worden.
En over het begrip LT, hiemee wordt bedoeld een langere demper (Hart op Hart) dan de standaard demper, dus niet de veerweg van de quad.
Dus al is hij maar 5mm langer, dan word er al gesproken van LT.