@pro blaster
de p38a is de meest vervloekte landrover
en zeker de diesel, ik heb 4 diesels gehad, 1xDT en 3xDSE
de motor is dezelfde als de bmw 525tds, techniek van 1991 dus (eerst keer dat de 525tds uitkwam)
goeie motor voor in de bmw, niet vd range, de range is een "vierkantz doos" qua stroomlijn en de 2.5 is eigenlijk te tam voor
deze kolos, en zeker in automaat, de manuele is al wat minder tam daar je zelf "kiest"
het blok is alu en moet je nu eenmaal tijd geven om op te warmen, eens opgewarmd een heel goed blok maar koud heeel gevoelig
een p38a zonder mankementen bestaat niet, er is altijd iets wat niet werkt en als je de stukken niet zelf kan steken/vinden is het een kostelijke vwatuur
een gekend zwak punt is de luchtvering, kl0te als je savonds na een resto op de parking komt en je range staat op zijn bumpstops, dan kan je enkel nog in pimpmytidestijl naar huis, wielen in de kassen en bonken bij elke cm wegverschil
bij de EAS (luchtvering) kan veel stuk gaan, compressor,kleppenblok,1vd4 balgen,enz (vb nieuwe compressor kost 400, balg 200/stuk x 4 enz)
na 4 keer dieselmiserie bol ik met de v8 en die is met zijn 225pk sterk genoeg om in bovenstaande outfit te kunnen offroaden en ook nog 160 te bollen als t nodig is
soit, ik heb e rmijn hart aan verloren en dankzij mijn ondervinding kan ik hem redelijk "goedkoop" onderhouden (groot onderhoud bij LRDealer = +/-1800e, "zelf doen" een 450 voor hetzelfde)
tja, landrovers, i can't live without them
succes