Pagina 5 van 7
Geplaatst: di 29 aug, 2006 11:58
door Ralph
Toch nog even dit topic opgerakeld. Heb een nieuwe auto gekocht, een Opel Meriva met 1.3 CDTI-Multijet (uit de Fiat Panda). Deze wil ik misschien laten chiptunen, maar zal ik dat meteen na aankoop doen? Of is het beter om een aantal duizend km te wachten?
Geplaatst: di 29 aug, 2006 12:24
door vanpee jelle
eerst even roderen is altijd beter na een drieduizendtal kilometers mag je deze opvoeren heb een schoonbroer die daar gewerkt heeft deden ze daar altijd zo.
Geplaatst: di 29 aug, 2006 13:33
door WHITE Z400
www.cth.be
levert topkwaliteit en werk
Geplaatst: di 29 aug, 2006 13:46
door Ralph
Ok, zal hem dan eerst een paar duizend km inrijden en daarna opzoek gaan.
Geplaatst: di 29 aug, 2006 14:04
door svenneke #46
Bij dieteren sport steken ze de chip direct.
Ik had het gevraagd in de garage voor mijne nieuwe wagen( seat) en als ik het daar liet doen bleef mijn garantie op de motor.
Geplaatst: di 29 aug, 2006 14:40
door Yamaha Grizzly 700
mijn pa heeft het gewoon bij de dealer laten doen, wij hebben een mercedes ml 320 diesel, en van 224 pk naar 264, duidelijk merkbaar verschil...en garantie op de motor blijft behouden
Geplaatst: di 29 aug, 2006 18:21
door vanpee jelle
Eerst even zonder rijden is altijd beter; De motor heeft nog niet veel gedraait dus moet dit even gewoon worden + er zit in de olie van uit het fabriek een product in dat de eerste krabbetjes en putjes dicht maakt in de motor. Dus het is verstandiger om te wachten tot na de eerste onderhoudsbeurt dan heeft dit product zijn kans gekregen om zijn best te doen voor de binnenkant van de motor. maar normaal gezien op drieduizend kilometer is de motor het meeste al gewoon. Nog een tip voor nieuwe wagens : eerste duizend kilometer niet boven de drieduizend toeren gaan daarna om de duizend kilometer vijfhonderd hoger gaan dus
1000KM is 3000 toeren
2000KM is 3500 toeren
3000KM is 4000 toeren
Hiermee krijg je ook een beter koppel heb dit zelf al meer dan eens ondervonden. Ben zelf automecanieker van diploma en heb almeer dan 1 nieuwe wagen gehad.
Geplaatst: di 29 aug, 2006 18:42
door ICHE
hey,
kijk hier misschien ook eens naar, chip-tuning heb ik niet gedaan maar wel bijna alle onderdelen gehaald,
www.carequipment.be
dan kan je op o-zone klikken voor opel enz...
Geplaatst: di 29 aug, 2006 18:43
door Ralph
Dus dan zou het zo hard mogelijk inrijden zoals je bij een quad moeten doen (wel op de goede harde manier natuurlijk), niet opgaan voor een auto?
Geplaatst: di 29 aug, 2006 18:51
door ICHE
Ik heb mijn auto in ieder geval goed stevig ingereden, en loopt heel vlotjes, en inderdaad zoals het hier in het forum voor de quad beschreven staat, mijn auto is ondertussen bijna 6 jaar oud en heb nog "gelukkig maar" geen stukken aan motor gehad en 't is niet dat ik een bompa rijstijl heb
Geplaatst: di 29 aug, 2006 19:24
door Ralph
Heb met Hartog tuning gemaild, zeer aardig en beantwoorde al m'n vragen, ga ik zeker heen. Volgens hem was het 'vlotte' inrijden ook veel beter. Dus niet inrijden als een 80-jarige, maar vlot doortrekken (niet te ver uiteraard), af en toe de motor goed laten afkoelen en natuurlijk eerst goed warm rijden.
Na m'n eerste onderhoudsbeurt ga ik er heen, de winst zou ~17-18pk en 30-35Nm moeten zijn.
Geplaatst: di 29 aug, 2006 19:27
door Yamaha Grizzly 700
hoeveel pk heeft zon meriva nu dan? 60-70?
Geplaatst: di 29 aug, 2006 19:28
door wally
Voor Alle motoren geldt hetzelfde. Warm rijden en knallen. Je hebt toch garantie en als het niet goed is, zat het al niet goed. Waarom worden er motorfietsen, f1 motoren, vliegtuigmotoren op een testbank ingereden.? Omdat het dan goed op elkaar ingelopen is. waarom zijn die auto's van bejaarden altijd zo langzaam? Omdat ze zo traag al dikke s tront in een trechter rijden.
Geplaatst: di 29 aug, 2006 20:07
door Ralph
Mervia heeft standaard 75 pk, dus dan ga ik naar ongeveer 92 pk. Een standaard 1.7 CDTI heeft 100 pk, dus dan kom ik daar aardig bij in de buurt. Maar ik gebruik een auto niet om hard te rijden, dat kan toch niet in Nederland. Heb voor deze gekozen omdat ie zuinig is en lekker rijdt.
Geplaatst: di 29 aug, 2006 20:15
door vanpee jelle
en minder taks en verzekering niet vergeten he
ale das toch het geval in belgie