Pagina 5 van 6
Geplaatst: ma 03 apr, 2006 12:14
door No Limit W-tec
Binnenkort heb ik op mijn W-tec een olietempmeter zitten, dan weet ik een en ander te vertellen. Komt ook oliekoeler met grotere capaciteit op.
Sommigen stellen zich vragen of de oliedruk (en dus smering) niet zal verminderen bij het plaatsen van oliekoeler. Kan iemand daar zinnig antwoord op geven ?
Geplaatst: ma 03 apr, 2006 12:29
door Fré
ja ik ben voorlopig rondgeredeneerd, en ken innerlijke rust met hetgeen ik nu uiteindelijk denk
meer flow = betere koeling
heel veel te veel flow is ook niet goed, wegens:
1) warmtetoevoer door verpompen en ladingsverliezen door hevigere stroming
2) drukbeperkingen leidingen e.d.
3) vermogensverbruik koelsysteem
Een redenering in woorden kan ik niet onmiddellijk geven, het is niet altijd duidelijk genoeg met woordjes als 'minder', 'meer', ... Ik kan er 1 geven, maar die klinkt even logisch als een redenering die in feite niet waar is. Dat is bedriegelijk.
Wat ik gedaan heb is een evenwicht op te schrijven met wat formuletjes net zoals vroeger op school, dat rekening houdt met snelheid van afkoeling, tijd om af te koelen, en al die zaken die hier ter discussie staan. Blijkt nog altijd dat bvb Ralphs redenering gedeeltelijk correct is, maar de argumenten niet opwegen tegen de andere factoren.
Toch veel die dit blijkbaar zomaar aanvoelden, sjiek. Nuja technisch gezien heb je 50% kans om dit juist aan te voelen.
Dus hoe meer hoe beter, maar ook nie te veel.

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 13:01
door bertmat
Zomaar op het gevoel , zonder enige beredenering, beweer ik dat ik ervan overtuigd ben dat je oliedruk zal stijgen ipv dalen als je een oliekoeler(de olie moet wel gekoeld worden hé) monteert!
Heeft iemand misschien een goede uitleg waarom de oliedruk zou dalen?
By the way, oliedruk is één ding, smering een ander!
Groeten, Bert.
Geplaatst: ma 03 apr, 2006 13:27
door Fré
op welke plaats? waar staat de koeler?
maar met drukken redeneren vind ik nogal bescheten. Stel je zet heel je systeem op 100 bar, en je zet je pomp af. Dan heb je een hoge oliedruk, maar geen smering...
Om maar de mogelijke misverstanden tss oliedruk en smering aan te geven.
met die vraag krijg je een uitleg met pompkarakteristieken, ladingsverliezen en wat nog allemaal als je het aan een hydrodynamicus zou vragen.
Ik vraag me soms af waarom man meestal zo een hekel heeft aan school terwijl men toch zo een hunker heeft naar wetenschappelijke uitleg. Hebben we dan niet een beetje de trein gemist? Vind dit soms spijtig om te ervaren. Het beste ware van ons dit allemaal af te vragen als we nog op de schoolbanken zouden zitten.
Wil toch een poging doen om de situatie zoals ik het zie te schetsen:
Debiet is volgens mij het kernwoord als we spreken over smering. Oliepomp zorgt voor oliecirculatie, in onze motoren zitten geen olie-druklagers bij mijn weten.
Debiet hangt af van pomp en leidingskarakteristiek, maw hoe moeilijk leiding doorstroombaar is.
Zet je een koeler erbij (na de oliepomp), dan is de kans groot, afhankelijk van de pompkarakteristiek, dat het debiet vermindert doordat er een extra weerstand in de leiding komt. Aangezien het een tandradpompje is zal dit goed meevallen, dus zit ik hier niet zoveel mee in. In dit geval zal de oliedruk voor de koeler toenemen (in vgl met als er geen koeler zou zitten). Volgens mij niet erg. Meten is weten
Waar ik wel mee zou oppassen is een koeler vóór de oliepomp, in het slechtste geval zal dan de aanzuigdruk van de pomp te klein worden, met kans op cavitatie. Of dit effectief een probleem zal vormen zal je moeten uitrekenen of meten, maar ik zou hem liefst ná de oliepomp zetten.
Ik stel voor dat je de drukval meet voor en na de koeler, en op basis daarvan kan je echt zeggen of de koeler problemen kan geven of niet. Is volgens mij het simpelste. Mag nergens in de leiding onder dampdruk van olie komen, en ook niet teveel boven normale max leidingdruk. Doe dit met koude olie = worst case scenario
Dit is hoe ik het altijd gezien heb, pasop mening kan veranderen he

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 13:40
door Dutje#82
zeg een kleine deal

wat moet ge hebben voor u verstand

miljaar gij weet veel
da moet ik nu lere...
grtzz
Geplaatst: ma 03 apr, 2006 13:45
door Fré
Heb mijn best in school proberen doen, das al
Best dajje nie weet hoeveel ik de mist in ga

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 14:15
door No Limit W-tec
Dutje#82 schreef:zeg een kleine deal

wat moet ge hebben voor u verstand

miljaar gij weet veel
da moet ik nu lere...
grtzz
Ben er ook jaloers van, is trouwens één van de meest interessante antwoorden die je al hebt gegeven op 't forum Dutje !

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 14:21
door No Limit W-tec
Fré, om wat meer uitleg te geven over de oliekoeler (niet tegenstaande dit een koelvloeistof topic is...) :
Oliekoeler wordt geplaatst op retour leiding, dus waar darm van motor naar reservoir loopt. Dus loopt olie eerst door koeler voor het in reservoir loopt.
Aan de hand van jouw toelichtingen denk ik idd niet dat het kwaad kan.
Geplaatst: ma 03 apr, 2006 14:25
door No Limit W-tec
Wat betreft de koelvloeistof : mijn gezond verstand zegt ook dat iets meer flow beter is. Denk niet dat je met iets groter propeller of andere plaatsing schoepen, zo'n grote meerflow haalt dat afgave van motor naar koelvloeistof in het gedrang zou komen. Denk dat je dan al moet denken aan flow x2 of meer.
Praktisch bekeken : de W-tec heeft een zeer grote dikke radiator tov van de KTM's waar de blokken uitkomen. Dus denk ik dat de grotere waterpomp alleen maar de flow op het niveau brengen van de moto's origineel.
Geplaatst: ma 03 apr, 2006 14:34
door bertmat
Volgens mij gaat het olie-verhaal dezelfde kant op als het koelvloeistof-verhaal...
Fré, we spreken hier niet over een hydraulisch circuit hé!
Neem dit van mij aan: als je de olie in de motor effectief gaat koelen zal de olieduk stijgen!(maximumdruk blijft dezelfde wegens overdrukventiel)
Geplaatst: ma 03 apr, 2006 14:41
door Fré
Ja, akkoord, maar heb je het dan over drukstijging na de pomp? volgens mij wel maar je moet dit toch duidelijk zeggen. Dan zou ik denken dat dit gerelateerd is aan het visceuzer worden van de olie door temperatuurdaling + drukstijging door extra hindernis in circuit (oliekoeler).
?
Is het dat wat je bedoelt?
Wat bedoel je met we zitten hier niet met een hydraulisch circuit?
Geplaatst: ma 03 apr, 2006 15:19
door bertmat
Fré, als de complete oliecapaciteit koeler wordt, dan zal de druk toch zowel voor als na de pomp veranderen zeker?
Net zoals bij de koelvloeistof zorg je er volgens mij best voor zo weinig mogelijk restricties te crëeren, zodoende zal een goed gekozen oliekoeler geen onnodige supplementaire oliedruk opleveren!
Akkoorrd?
Groeten, Bert.
PS: smering van een verbrandingsmotor haalt geen 100bar denk ik
Geplaatst: ma 03 apr, 2006 15:40
door No Limit W-tec
Zou iemand eens een drukmeter kunnen ontwerpen die we kunnen aansluiten op banjo bout ? Zou we eens een en ander willen testen, voor en na plaatsing oliekoeler.
Misschien iets gelijkaardig voor waterdruk te meten voor en na plaatsing andere propeller en/of inline koeler met diameter beperking.
Geplaatst: ma 03 apr, 2006 15:40
door No Limit W-tec
Quad Forum Benelux Research Team

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 15:47
door bertmat
Nikolas, contacteer eens sponsor Delvano voor oliedrukmeting, ze kunnen U volgens mij zeker iets voorstellen...
Groeten, Bert.