Levensbelangrijke tip voor YFZ rijders.

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2209
Lid geworden op: zo 15 feb, 2004 23:20
Locatie: ternat
Contacteer:

Bericht door Robby »

kijk he mensen, voor je slijtage zorg je zelf, ik durf wedden dat de yamaha 450 standaard zeker jaren meegaat als je hem origineel laat hem behoorlijk laat opwarmen voor je vertrekt en aan je rijgedrag hangt ook veel af. Ik durf wedden als je aan al deze dingen voldoet dat hij ZEKER 5j meegaat zonder kosten aan het blok. Ik ga nu een domme vergelijking geven he, maar mijn blaster was van 1992, is er eentje die serieus wat afgezien heeft, maar stak wel nog originele zuiger in, geen mods, compleet origineel hij heeft het dus maar liefst 12j uitgehouden. Ik ken mensen met honda enduro motoren, kga nu de xr en de lx opnoemen, kweet er eentje bollen van 87 een lx, staat compleet origineel, is van een bompa die er zorgzaam mee omspringt, maar hij gaat dus wel al 17j mee. Als je natuurlijk een yfz450 koopt, rodeert hem niet behoorlijk (kzeg niet dat jij dat niet gedaan hebt, maar gebeurt veel dat dit vergeten wordt) en begint dan direkt met uitlaat, luchtfilter,carbu testen op parcour, niet derekt juiste jetting, dan zorg je wel voor een pak slijtage. En nu meet je hem en hij zit nog binnen de toleranties wat wil zeggen dat je blok nog op 100% draait, eens je de toleranties overschrijdt is het gedaan, dan gaat het percentage dalen. Maar nu is hij nog binnen de toleranties, en ik durf zeggen dat je motor nog lang zal draaien binnen de toleranties. Want debovenste tolerantie is als de onderdelen gemonteerd worden. en derest is na rodage. Ik zeg het nog eens, eens een motor goed gerodeerd is slijt hij niet snel meer verder, tenzij je hem echt afbeult. Heb gisteren een blok opengedaan van een yzf250, piston zat er al een jaar in en was nog goed, kleppenspeling en alles was ok maar hebben gewoon verandert omdat ze erom vroegen, blok draaide nog prima. Tis zelf hoe je het alemaal wil hoor.
greetz
ps: ik kijk hierbij naar niemand, tis gewoon mijn conclusie en wat ik erover weet en denk. want anders gaat er toch weeral ambras van komen
Bartie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 13:40
Locatie: Ninove
Contacteer:

Bericht door Bartie »

No Limit YFZ schreef:DR400 is idd betrouwbaarder dan de Yamaha, moet ik eerlijk toegeven, maar is natuurlijk ook iets lichter gebouwd en met minder pk's dan de 450. Zoals ik al zei wordt steeds verder gegaan met meer pk uit minder cc en dit geeft mindere betrouwbaarheid tot gevolg (vraag maar aan Smets met de Suzuki 450 :? )

Trouwens, de Raptor stamt niet uit een enduro maar uit een allroader, namelijk de Tenere 660. http://private.addcom.de/stepnet/xtz.htm

Het verschil tussen enduro en crosser is trouwens minimaal, toch wat betreft de Yamaha. Ik heb beide blokken open gezien vorige week en het voornaamste verschil zit hem in de tandwielverhouding.

WR450 heeft 5bak met eindverhouding 0.840
YZ450F heeft 4bak met eindverhouding 1.050
YZF450 heeft 5bak met eindverhouding 1.050

Dus de WR (enduro) gaat een 20 % meer topsnelheid hebben. Daarom bouwt VLS ook de WR in voor supermotard, dit geeft gemakkelijk een top van 150-160 km/u
Dus Z-400 super motor blok naar betrouwbaarheid want komt uit een enduro motor die niet afstamt van een crosser. En makkelijk te tunen zonder risico aan betrouwbaarheid want dan kom je aan het blok van de enduro versie(DRZ-400E)

Raptor blok ook zeer betrouwbaar want komt uit all-road machine dus veel kilometers.
LTR-450
Goes 520 max

Member of Quadperformance Racing Team
Gebruikersavatar
keesie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 21 jun, 2004 19:59

Bericht door keesie »

blast Racer AKA sdsracer schreef:kijk he mensen, voor je slijtage zorg je zelf, ik durf wedden dat de yamaha 450 standaard zeker jaren meegaat als je hem origineel laat hem behoorlijk laat opwarmen voor je vertrekt en aan je rijgedrag hangt ook veel af. Ik durf wedden als je aan al deze dingen voldoet dat hij ZEKER 5j meegaat zonder kosten aan het blok. Ik ga nu een domme vergelijking geven he, maar mijn blaster was van 1992, is er eentje die serieus wat afgezien heeft, maar stak wel nog originele zuiger in, geen mods, compleet origineel hij heeft het dus maar liefst 12j uitgehouden. Ik ken mensen met honda enduro motoren, kga nu de xr en de lx opnoemen, kweet er eentje bollen van 87 een lx, staat compleet origineel, is van een bompa die er zorgzaam mee omspringt, maar hij gaat dus wel al 17j mee. Als je natuurlijk een yfz450 koopt, rodeert hem niet behoorlijk (kzeg niet dat jij dat niet gedaan hebt, maar gebeurt veel dat dit vergeten wordt) en begint dan direkt met uitlaat, luchtfilter,carbu testen op parcour, niet derekt juiste jetting, dan zorg je wel voor een pak slijtage. En nu meet je hem en hij zit nog binnen de toleranties wat wil zeggen dat je blok nog op 100% draait, eens je de toleranties overschrijdt is het gedaan, dan gaat het percentage dalen. Maar nu is hij nog binnen de toleranties, en ik durf zeggen dat je motor nog lang zal draaien binnen de toleranties. Want debovenste tolerantie is als de onderdelen gemonteerd worden. en derest is na rodage. Ik zeg het nog eens, eens een motor goed gerodeerd is slijt hij niet snel meer verder, tenzij je hem echt afbeult. Heb gisteren een blok opengedaan van een yzf250, piston zat er al een jaar in en was nog goed, kleppenspeling en alles was ok maar hebben gewoon verandert omdat ze erom vroegen, blok draaide nog prima. Tis zelf hoe je het alemaal wil hoor.
greetz
ps: ik kijk hierbij naar niemand, tis gewoon mijn conclusie en wat ik erover weet en denk. want anders gaat er toch weeral ambras van komen
gelijk de uitspraak van de heer ronnie: chapeau

nogmaals: wanneer een motor op piek pk's wordt peprepareerd is de slijtage navenant.
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 7138
Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
Locatie: Beselare
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Ik ga nog een laatste keer reageren want ik voel stilaan dat de zwarte piet naar mij wordt geschoven en dat het mijn eigen schuld is dat de YFZ kapot gedraaid is.

Nogmaals, de gemeten waarden komen van een niet getunede YFZ, niet van de mijne. Perfect gerodeerd zoals Duncan Racing voorschrijft. Laten warm lopen voor vertrek,... Is van een persoon die echt freak is op zijn materiaal en het perfect onderhoudt.

Het gaat gewoon om een vaststelling, ik zeg niet dat de YFZ een slechte motor is, verre van, ik vind het nog altijd top, maar een verwittigd man is er twee waard. Ik ga in elk geval om de 30 uren opendoen en meten. In 4 uur is ie open en terug dicht en voel ik mij op mijn gemak.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
ronnieb
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 625
Lid geworden op: wo 07 mei, 2003 23:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door ronnieb »

gewoon compressie opmeten,niks open maken,dat laten we aan de ... over
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 7138
Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
Locatie: Beselare
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Compressie meten is idd een goede indicatie. Maar om de kleppen te regelen moet je bij de YFZ toch al de nokkenassen uithalen, dan is het maar weinig extra moeite om ook de cilinder eraf te nemen. Eens je het gedaan hebt met iemand die er wat van af kent is het kinderspel, gewoon wat aandachtig blijven, je niet laten storen en in één keer doorwerken. Wel een momentsleutel kopen !
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Plaats reactie