Pagina 6 van 7

Geplaatst: di 29 aug, 2006 20:52
door Yamaha Grizzly 700
ik vind het wel een leuke auto :)

Geplaatst: ma 04 sep, 2006 07:06
door jenzie
Ik ga mijne Chrysler Crossfire binnen 2 weken laten chip-tunen bij chippoint.
Ze zitten op verschillende locaties,zowel in Nederland als in Belgie.
Ik betaal slechts 499€.

Voor een Meriva zou de prijs op 399€ zitten!

Zie-> http://www.chippoint.nl

Geplaatst: ma 04 sep, 2006 07:09
door Ralph
Het wordt toch Hartog, heb wel vetrouwen in die kerel.

Geplaatst: ma 04 sep, 2006 08:58
door No Limit W-tec
Ralph schreef:Dus dan zou het zo hard mogelijk inrijden zoals je bij een quad moeten doen (wel op de goede harde manier natuurlijk), niet opgaan voor een auto?
Ben ik nooit voorstander geweest, maar blijft een eeuwige discussie...

Ik doe het (bijna) steeds zo :
- eerst paar keer laten warm draaien stationair tot ie echt goed warm is (5-10 min) en volledig laten afkoelen (écht volledig hé, niet half uurtje wachten) Vooral het afkoelen en opwarmen is van belang voor het zetten van alle onderdelen.
- vervolgens mee gaan rijden, hierbij mag je goed doortrekken, alleen als hij op max toerental zit direct lossen, niet blijven op hoog toerental blijven rijden. Opnieuw eerst paar korte sessies van 15-20 min doen
- velen kijken daar raar van op maar op het circuit is het meestal veel beter dan op de baan omdat je veel meer van toerental verandert en niet lang aan zelfde toerental blijft.
- na max 2 uur gaat olie en filter eraf en kun je volledig je ding doen

Geplaatst: ma 04 sep, 2006 11:05
door Ralph
Lijkt mij ook een goede manier. Mag ik dan een keer op je circuit inrijden :wink:

Geplaatst: ma 04 sep, 2006 12:23
door Frank MB
Ik rijd een half uurtje wat rustiger, het liefst op een kort en bochtig circuit, en daarna gasgeven, want als je met hoogwaardige spullen rijdt die toch ook hard slijten, dan rijd je je motor in en kan je daarna weer reviseren.

Geplaatst: ma 04 sep, 2006 13:04
door Ralph
Maar dat gaat niet op voor een auto :)

Geplaatst: ma 04 sep, 2006 13:16
door No Limit W-tec
Frank MB schreef:Ik rijd een half uurtje wat rustiger, het liefst op een kort en bochtig circuit, en daarna gasgeven, want als je met hoogwaardige spullen rijdt die toch ook hard slijten, dan rijd je je motor in en kan je daarna weer reviseren.
We wijken af van het onderwerp maar naar mijn mening is 30 u toch het minimum wat een motor moet halen zonder revisie. Wij gaan niet meer boven 50-60 u zonder volledige revisie (ook krukas en versnellingsbak) met standaaard motor wel te verstaan.

Geplaatst: vr 06 apr, 2007 17:12
door Ralph
Vandaag ben ik bij Hartog Tuning geweest en de Meriva is gesjiptjoend.

Om 10 uur kwam ik aan. We zijn begonnen met een bakje koffie en een lekkere grote boterkoek en daarna de auto in met een G-krachten-meter. Na wat testjes konden we weer terug naar de werkplaats.

In de werkplaats moest hij opzoek naar de ECU, die bleek op een andere plek te zitten dan bij de oude Meriva. Namelijk voor het linker voorwiel :? Hoe ze dat ooit verzonnen hebben bij Opel weet ik niet...

De ECU er uit, aan de laptop, programma aanpassen. Nog eens rijden op gevoel en daarna de ECU er nog een keer uit. Weer wat aanpassingen gedaan en toen weer een testrit. Dat bleek goed te gaan en alles kon weer helemaal vastgezet worden.

Mocht je er heen gaan, houd er rekening mee dat je een hele dag kwijt kan zijn. Gelukkig kon ik lekker in de zon zitten, er is een winkelcentrum op loopafstand (als je de gans ziet, doe hem de groeten van me) en er zijn genoeg tijdschriften in de werkplaats om de dag mee door te komen.

Het resultaat is ongeveer 13,5 pk en een koppel toename van ongeveer 45 Nm. Dit is uit een voor- en na-meting, wat het meest betrouwbare is.

Hieronder een uitdraai:

Afbeelding



Mocht je opzoek zijn naar een chiptuner, dan is dit zeker een aanrader. Informatie kun je vinden op: www.hartogtuning.nl

Geplaatst: za 07 apr, 2007 08:02
door mikebike
:duimhoog: ,maar wat ik het belangrijkste vind,merk/voel je er zelf wat van?is het het geld bv.ook waard..

Geplaatst: za 07 apr, 2007 10:11
door Ralph
Ik merk goed dat hij sterker is geworden tussen de 2000 en 3000 toeren, het gebied waar de turbo er in komt. Waar ik vroeger bij een stoplicht de auto voor me met moeite bij kon houden, moet ik nu oppassen dat ik hem niet op hun trekhaak rij :p
Hij voelt ook veel soepeler aan. De 'dipjes' die er soms in zaten zijn nu weg.

Gisteren avond heb ik hem volgegooid met V-Power diesel (tank nu alleen nog maar V-power omdat het aardig wat verschil geeft). Van het aantal kilometers wat ik toen heb gereden is de helft zonder chiptuning geweest en er is bij Hartog flink mee gescheurd. Volgens de berekening kwam ik op een verbruik van 1 op 19, wat normaal 1 op 18 was en daarvan is de helft nog zonder chiptuning geweest. Het gaat dus zeker in verbruik schelen denk ik.

Geplaatst: za 07 apr, 2007 10:59
door FOR FUN
V-Power is van Shell zeker?Dan is het goed :ster: .Ook goed is de diesel van Jet(het vroegere Seca) deze werd mij aangeraden als beste diesel momenteel door Kempower na het chippen van mijn Trafic.Van minder verbruik merk ik niks integendeel :mrgreen: ,maar het is ook zo dat je meer gebruik maakt,ik althans,van de meerpower :D die je bijgekregen hebt en tenslotte,we gaan toch niet op een litertje kijken zekers :bier: .

Geplaatst: za 07 apr, 2007 11:41
door mikebike
Hij kan best zuiniger zijn geworden als je het exstra vermogen niet gebruikt,de pk`s moeten toch ergens van daan komen..
Misschien is die door de v-power wel iets zuiniger gaan rijden,maar dan zou er meer energie in die diesel moeten zitten wat volgens mij niet kan,volgens mij zit er een addetief in wat beter smeert,en de boel schoon houd.(en beter/minder slecht is voor het milleu :wink: )
Iedereen aan de Shell zou ik zeggen :duimhoog: (koop ik volgende week ff gauw aandeeltjes van ze)

Geplaatst: za 07 apr, 2007 13:14
door Ralph
Als ik normale diesel tank dan haal ik ongeveer 1 op 17 en als ik V-Power tank is het 1 op 18 of soms iets meer. Dus het werkt wel.

Het extra vermogen moet ik inderdaad niet gaan gebruiken. Maar op de snelweg draait de motor tussen de 2000 en 3000, soms iets meer. Dus het koppeltoename in dat gebied moet het wel zuiniger gaan maken denk ik.

Geplaatst: za 07 apr, 2007 16:51
door mikebike
Waar komt het koppeltoename vandaan dan?ik denk doordat de motor meer turbodruk krijgt met de bijbehorende benodigde brandstof toch?