Pagina 6 van 6

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 15:49
door Fré
bertmat schreef:Fré, als de complete oliecapaciteit koeler wordt, dan zal de druk toch zowel voor als na de pomp veranderen zeker?

Net zoals bij de koelvloeistof zorg je er volgens mij best voor zo weinig mogelijk restricties te crëeren, zodoende zal een goed gekozen oliekoeler geen onnodige supplementaire oliedruk opleveren!

Akkoorrd?

Groeten, Bert.

PS: smering van een verbrandingsmotor haalt geen 100bar denk ik
100 bar:
nee akkoord bert, maar ik vraag me af wat de relevantie van dit zinnetje is?


oliecapaciteit koeler, drukverandering. Voor jou klinkt het logisch, maar er zouden heel wat redenen kunnen zijn waarom je zo redeneert. Kan je iets duidelijker zijn? Heb het al vermeld dat het kan te maken hebben met viscositeit, maar zolang ik niet weet waar je naar toe wilt begrijp ik er niet veel van.



voor de rest ga ik akkoord :mrgreen:



No Limit YFZ schreef:Quad Forum Benelux Research Team :afgestudeerd:
:mrgreen:


Niko, mbt tot je drukmeter: misschien hier wat onpraktisch maar vind het toch het vermelden waard: een lange dunne slang die je omhoog houdt waarin de vloeistof onder druk kan stijgen kan je veel vertellen over de druk: in geval van water is 1 meter water bij zeer goede benadering 0,1 bar. Oliedruk in een quadmotortje draait volgens mijn service manual rond de 0,3-0,4 bar, dus een meter of 3-4. Olie is geen water, maar dat scheelt dan een factor (laat ons zeggen 1,5 weet het niet vanbuiten).

Zelfde kan je doen door een darm van een kraantje te voorzien, en dan te zien hoeveel de lucht comprimeert. Hieruit kan je ook heel eenvoudig de druk halen. Dit gaat ook voor hogere drukken, en de opstelling is niet zo hoog.


Dit is natuurlijk afro-engineering, en misschien ware het makkelijker van Bert zijn tip te volgen, maar wilde het toch even zeggen voor geval je ooit eens ergens een druk moet meten en je hebt niet veel tijd of materiaal.
Dit zijn toch zaken die wij op ons werk doen als we in the middle of nowhere herstellingen uitvoeren.

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 15:58
door bertmat
Fré, bel 0473 / 69 63 62 voor betere communicatie! Of beter nog, spring nog eens binnen, Pittemstraat 88 Meulebeke.

Al dat internet geleuter...

Groeten, Bert.

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 16:02
door keesie
als je de retourleiding (yfz in dit geval) links op het blok eerst door een koeler stuurt voordat het terug in reservoir gaat, gaat dit niet/nauwelijks/geen drukverschil in circuit geven.
TE weing oliepompdruk is slecht, maar TEVEEL oliepompdruk OOK.(weinig smering = slecht, teveel smering ook)

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 16:03
door Fré
Internet is gratisch, en binnenspringen gaat nu moeilijk, temeer dat iedereen dan van de uitleg kan genieten :mrgreen::draailach:

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 18:15
door Frank MB
Best interessant, en Fre waarom we meer hadden op moeten letten in de schoolbanken, Bij mij is dit niet het geval, zodra ik iets over dit soort onderwerpen vroeg dan begrepen de meeste leraren het al niet. Misschien dat leraren van de Hogere technische school of Universiteit het wel kunnen beredeneren maar zover ben ik nog niet :mrgreen:

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 18:24
door Sg6
idd, moest ik in der tijd zoiets gevraagd hebben dan vielen ze waarschijnlijk flauw aja want ik heb zuiver heiligen triek gevolgd. En dan nog de meesten zouden het niet weten naar mijn gedacht.

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 18:26
door Frank MB
Sg6 schreef:idd, moest ik in der tijd zoiets gevraagd hebben dan vielen ze waarschijnlijk flauw aja want ik heb zuiver heiligen triek gevolgd. En dan nog de meesten zouden het niet weten naar mijn gedacht.
Geregeld dat ik met mijn kleine beetje verstand de leraren les gaf :afgestudeerd:

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 18:29
door Sg6
Frank MB schreef:
Sg6 schreef:idd, moest ik in der tijd zoiets gevraagd hebben dan vielen ze waarschijnlijk flauw aja want ik heb zuiver heiligen triek gevolgd. En dan nog de meesten zouden het niet weten naar mijn gedacht.
Geregeld dat ik met mijn kleine beetje verstand de leraren les gaf :afgestudeerd:
dan moete die leraren niet al te slim zijn :p

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 20:07
door mx jake
No Limit YFZ schreef:Fré, om wat meer uitleg te geven over de oliekoeler (niet tegenstaande dit een koelvloeistof topic is...) :

Oliekoeler wordt geplaatst op retour leiding, dus waar darm van motor naar reservoir loopt. Dus loopt olie eerst door koeler voor het in reservoir loopt.

Aan de hand van jouw toelichtingen denk ik idd niet dat het kwaad kan.
misschien is het een iedee om een buis in spraalvorm te maken en die in je olietank te maken waar door je koelvloeistof laat lopen (via de koude kant van je koelsysteem)

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 20:36
door Frank MB
Sg6 schreef:
Frank MB schreef:
Sg6 schreef:idd, moest ik in der tijd zoiets gevraagd hebben dan vielen ze waarschijnlijk flauw aja want ik heb zuiver heiligen triek gevolgd. En dan nog de meesten zouden het niet weten naar mijn gedacht.
Geregeld dat ik met mijn kleine beetje verstand de leraren les gaf :afgestudeerd:
dan moete die leraren niet al te slim zijn :p
Of hier op het forum steek je nogal eens iets op :mrgreen: :afgestudeerd:

Geplaatst: ma 03 apr, 2006 21:33
door doubletracing
doet me denken in het laatste jaar auto-technieken zei mijn leraar : christophe,jij mag vandaag de AMORTEURS vervangen. :lol:
leraar worden kan echt nie moeilijk zijn naar mijn gedacht.

van het olie en waterprobleem ben ik door jullie berichten veel aan het bijleren dus vooral NIET ophouden zouk zeggen met redeneren. :duimhoog: