Pagina 6 van 8

Re: Dakar 2009

Geplaatst: vr 09 jan, 2009 23:37
door Koen Berendsen
Aj aj!

Hoeveel quads (van de totaal) rijden er nog?
Ík dacht eerst dat het een saaiere daker zou zuijn nu het in zuid-amerika is! Maar het gaat tot nu toe wel erg hard!

Re: Dakar 2009

Geplaatst: za 10 jan, 2009 10:26
door Tegazo
Van Gastel klimt op in quadklassement

Martijn van Gastel, de enige overgebleven Nederlandse quadrijder, kende een uitstekende zevende etappe. In een uitgedund quadveld kwam de Brabander als elfde over de streep.

Brusselers
Na het wegvallen van Alex Brusselers, die in de zesde etappe uitviel met een aantal gebroken ribben, is het aan Van Gasten om de Nederlandse eer te verdedigen. In etappe zeven naar het Chileense Valparaiso deed hij dat met verve. Van Gastel finishte als elfde op minder dan twee uur van de winnaar Patronelli.

Klassement
Ook in het algemeen klassement bezet Van Gastel de elfde plaats. Over de eerste zeven etappes deed hij 25 uur meer dan leider Josef Machacek.

De huidige stand bij de quads is nu als volgt (laatste etappe nog niet meegerekend):

Afbeelding

Re: Dakar 2009

Geplaatst: zo 11 jan, 2009 18:39
door Koen Berendsen
Zittern er nog maar 15 rijders in de dakar?

Hoeveel mochten er in t begin starten?

Als je echt een uitdaging wilt dan moet je met de quad meedoen bij dakar met auto/truck/motor is het een stuk makkerlijker.

Re: Dakar 2009

Geplaatst: zo 11 jan, 2009 20:13
door Quadracer 74
@ Nikolas: Steve toch moeten opgeven.. :? Jammer..

Re: Dakar 2009

Geplaatst: zo 11 jan, 2009 20:38
door Tegazo
Koen Berendsen schreef:Zittern er nog maar 15 rijders in de dakar?

Hoeveel mochten er in t begin starten?

Als je echt een uitdaging wilt dan moet je met de quad meedoen bij dakar met auto/truck/motor is het een stuk makkerlijker.
Volgens mij begonnen we met totaal 30 quads. Een hoop uitvallers dus inderdaad.

Re: Dakar 2009

Geplaatst: zo 11 jan, 2009 20:52
door killroy1488
Kzou alsek jou was toch niet onderschatten met auto , motor , truck :p
Met quad is het mss ook zeer zwaar maar de andere voertuigen zijn op een andere manier dan ook zeer zwaar

Re: Dakar 2009

Geplaatst: zo 11 jan, 2009 22:44
door Boncari
Ik denk dat het op de motor zwaarder is dan op de quad, de meesten staan veel op de motor. De motor is lastiger om in evenwicht te houden...

Re: Dakar 2009

Geplaatst: ma 12 jan, 2009 17:16
door epix no-fear
Boncari schreef:Ik denk dat het op de motor zwaarder is dan op de quad, de meesten staan veel op de motor. De motor is lastiger om in evenwicht te houden...
Bij een quad komen de klappen van 4 kanten bij een motor maar van 2, dat moet je altijd onthouden.

Ik snap niet dat er zoveel met sport quad rijden.
Als er toch een perfectemachine voor dakar zou moeten zijn dacht ik eerder aan een can-am renegade.
Genoeg vermogen 4x4 aleen het verbruik zou een probleem zijn.
Maar een extra tank zou voor een renegade geen probleem moeten zijn.

Re: Dakar 2009

Geplaatst: ma 12 jan, 2009 17:42
door No Limit W-tec
Patronelli die momenteel tweede staat rijdt met een Renegade 800. Grootste probleem met de 4x4 quads is dat ze met vario zijn. Hierdoor kan je moeilijk topsnelheid opdrijven en de riem van vario is gevoelig punt in extreme omstandigheden.

Heb in Frankrijk wel eens KFX700 gezien waarbij achterbrug vervangen was door model met ketting aandrijving ipv cardan en dan kan je natuurlijk wel terug met je topsnelheid gaan spelen. Ik denk dat DS650 nog steeds één van de meest aangewezen quads is voor Dakar.

Re: Dakar 2009

Geplaatst: ma 12 jan, 2009 19:58
door Boncari
Waarom wordt de raptor dan zoveel gebruikt in de dakar?, de raptor doen het wel erg goed..
volgens mij zijn bij can-am 6 van de 7 quads uitgevallen..

Mij lijkt de renegade ook veel beter voor de dakar, deze heeft toch nog een aardig hoge top (120km/h ??? :? ) de 4x4 lijkt me wel veel beter in de duinen...

Re: Dakar 2009

Geplaatst: di 13 jan, 2009 06:03
door Dutje#82
een top van 120 is nie genoeg, de 700R worden gebouwd voor dakar met een top van ±140

Re: Dakar 2009

Geplaatst: di 13 jan, 2009 09:17
door No Limit W-tec
Je moet idd rond de 140 draaien om niet hopeloos achterop te geraken en iedere nacht laat aan te komen.

Re: Dakar 2009

Geplaatst: di 13 jan, 2009 13:32
door bertmat
140....zijn jullie wel zeker dat dit voldoende is?? Volgens Clemens haalt hij makkelijk 170 op semi-onverhard met z'n Ralleye E-ATV.....maar das dan wel een 990 uiteraard. :crossercool:

Re: Dakar 2009

Geplaatst: di 13 jan, 2009 17:48
door No Limit W-tec
Je moet de boel nog in de hand kunnen houden ook hé. Motorfietsen hebben nu een top van +/- 170.

Re: Dakar 2009

Geplaatst: di 13 jan, 2009 21:03
door Vyrena
Reken maar dat je dan geen seconde je aandacht moet verliezen of...

Bericht van website van Alex:

Alex zal voorlopig bij zijn serviceteam blijven en in de auto met Jan op 't Hoog meerijden van bivak naar bivak. Natuurlijk is Alex zwaar teleurgesteld juist nu het zo lekker ging en hij dagelijks bovenin het classement eindigde, dat de Dakar voor hem zo moet eindigen. Ik hoopte op een dag overwinning ik voelde dat deze erin zat aldus Alex.Gelukkig zijn z'n verwondingen niet levensbedreigend en kunnen we weer uitkijken naar volgend jaar.

Rijk Verkerk de 4x4specialist en een goede vriend van Alex heeft ervoor gezorgd dat de quad opgehaald werd uit de woestijn terug naar het bivak. De quad staat in een container van de organisatie die ervoor zorgt dat de quad in Buenos Aires komt.Overigens heeft ALex veel geluk gehad omdat daar waar hij de quad op zich heeft gekregen een half uur later de vrachtwagen van Geert Verhoeven van het MAN team Stacy op dezelfde plek op zijn kant is gegaan.